Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Інші скупчення

ЛЕКЦІЯ IX

 

Головніші прості суспільні скупчення ми переглянули. Вони впадають кожному в око, вони об'єднують величезні маси одиниць, вони дуже впливають на хід суспільного життя, цебто на поведінку людей. Але ті скупчення є головні, а опріч них діє ще багато інших скупчень, дрібних, але іноді важливих і впливових. На деякі з них вкажемо.

 

1. Скупчення, що мають метою задовольнити розумово-пізнавальні потреби людини. це передусім наукові і науково-аматорські організації:

а) дослідні установи - Академії Наук, Інститути, лабораторії, кабінети, кафедри і т, д.;

б) дослідні товариства - економічні, соціологічні, товариства фізиків, хіміків, ботаніків, психологів, педагогів, філологів і т. д.;

в) шкільні організації - університети, інститути, школи, коледжі, стаціонарні і мандрівні, лекційні бюро. курси;

г) виховні організаціі - інтернати, притулки, захистки;

д) аматopcькi товариства, що підтримують працю вищевказаних, популяризують, розповсюджують видання і т. п.

 

2. Організаціі (установи, товариства, школи і т. п.), що мають метою задовольняти естетично-чуттєві потреби людини, передовсім:

а) мистецькі організації: театральні, музичні, літературні, співочі, малярські, різьбярські, архітектурні, танцювальні (балети) і т. д., і т. п.;

б) аматорські для їх підтримки, наподоблення, вшанування, розповсюдження і т. п.;

в) спортивні товариства і спілкн - гравців у футбол, гольф, теніс і тих, що плавають, бігають, їздять човнами наввипередки, що культивують борню і т. д. сюди ж треба залічити всякі гімнастичні товариства;

г) розважальні товариства - клуби, картярські гуртки, навіть клуби «товстих» або «лисих», або «самогубців, або куріїв опіуму, кокаїністів, гуртки «безсоромників» (геть сором!), гуртки «вільного кохання», шахові і ін.;

д) колекціонерські - що збирають марки, автографи, фотографії, колекції малюнків і картин, ілюстрацій, па·

111----------------------------------------------------------

м'яток, старої зброї, люльок, килимів, вишивок і т. п.; е) туристичні гуртки, мандрівницькі, мисливські і багато інших.

 

3. Скупчення, що об'єднують людей з однаковими вольовими спонуками, бажаннями чину, активності і т. п., напр.:

а) здобувати матеріальні добра - кооперативи, акційні спілки і т. п.;

б) добродійні - для допомоги бідним, калікам, для збирання і роздавання жертв на «політичних в'язнів», інвалідів, допомоги пораненим і хворим («Червоний хрест»), для захисту тварин, пташок, боротьби з пожежами і т. д.;

в) всякі ліги для боротьби з алкоголізмом, проституцією, рабством, работоргівлею або для пропаганди неомальтузіанства, вегетаріанства, національного самовизначення, підтримки Ліги Націй, поширення ідеї Пан-Європи, Пан-Америки, боротьби з погромами, пропаганди всяких «нових ідей», убрання (т-во боротьби з крохмальними комірцями в Лондоні!), зачіски «мікадо», чоловічого костюму для жінок, виробничого права для них і т. д.

 

4. Нарешті організації змішані, напр. інформаційні бюро, бюро для збирання газетних вирізок, т-ва провідників, бібліографів і т. п.

 

Крім головних ліній суспільного розверствування є багато ще менших, дрібних, дрібненьких, які всі разом дають незвичайно складну мережу чи тканину суспільних взаємочинностей. З вказаних вище товариств і організацій значну, просто велику, роль грають, напр., наукові організації дослідників. Найбільший ефект дає колективна досліднича праця, ось тому товариства дослідників виконують важливу суспільну функцію - організацію свідомості людей.

 

Коли пригадати, що дали людству за останні 150 років фізики і хіміки, як змінили вони «техніку», яку величезну кількість вигадали винаходів, машин, пристроїв, інструментів, то просто остовпієш від здивування і захвату. За весь час свого існування природа збільшила людей до 1,8 мільярда, а наука лише за 150 літ дала більше 250 мільярдів механічних сил, які працюють для людей. Техніка вносить величезні зміни в організацію праці, спричиняється до розверстування, ускладнення людських скупчень, витворює інший рівень свідомості у них, інше розуміння суспільного життя, новий розподіл людства - це все очевидний показник великої ролі науки, а це зна-

112-----------------------------------------------------------

чить - великої ролі наукових організацій - товариств, спілок, інститутів тощо.

 

آîيè و âïëèâà‏ٍü يà ن³ےëüي³ٌٍü ³ ًîçâèٍîê ³يّèُ скупчень, напр. мистецьких,- варт лише глянути, що зробила техніка з театром, яку роль почав грати кінематограф, де грає і співає метал, де йдуть німі і голосні театральні дії, виставлені в Голівуді (Америка), зібравши сотні мільйонів біля екрану по цілому світі.

 

زه, ùî يàçèâà؛ٍüٌے «êَëüًٍَيèى ً³âيهى وèٍٍے», ùî відрізняє. «культурних» людей від «диких», то є передовсім наслідок праці отих наукових і мистецьких скупчень людських, праця тієї наукової і мистецької комашні людської, що своєю діяльністю дає людству знання, розвагу, добрий настрій, душевний спочинок, втіху і насолоду життям, емоцію щастя!

 

Діяльність отих гуртків наукового і мистецького люду буває назовні малопомітна, вплив її не очевидний, але він є хоч і посередній, а великий. Щоб зрозуміти суспільний процес в цілому, треба знати і розуміти не лише діяльність головних скупчень - мовних, державних, релігійних, політичних і т. д., але і діяльність щойно вказаних менших реальних скупчень.

 

У зв'язку з цим виникає одне питання: яку роль у суспільстві грають «визначні» або «великі» люди, цебто ті люди, що по-французькому їх називають еліта (elites)? Деякі соціологи (напр., Гіддінгс) називають їх групою чи скупченням, але коли ми пригадаємо, шо таке скупчення, то зробимо висновок, що такої реальної групи не існує. Великі люди з'являються рідко, вони діють, як члени скупчень, але такого скупчення, в якому були б організовані самі великі люди, не було ніколи й немає. Коли ми пригадаємо собі кілька великих людей, то це буде лише статистичне число, а не реальне скунчення людей, зв'язаних між собою взаємочинністю.

 

Коли ж часто доводиться чути про великих людей і читати книжки про їхній великий вплив на суспільне життя (напр., Карлейля «Герої і героїчне в історії»), де висловлюються такі погляди, як той, що «вся історія людська склaдається лише з життєписів великих людей», то треба визнати, що це питання важливе. Одначе як науково означити, що таке велика людина? Коли ми скажемо, що великий є Наполеон або Шевченко, а нам у вічі скажуть, що це неправда, бо великими є лише Толстой, Едісон та Петро I чи Катерина II, то хто має рацію? Наука відкидає особисті (суб'єктивні) оцінки, а шукає такої прикме-

113---------------------------------------------------------------

ٍè «âهëèêîٌٍ³», êîًٍà لَëà ل ےٌيà ³ î÷هâèنيà نëے âٌ³ُ. يه ى³é îٌîلèٌٍèé ٌىàê ؛ ى³ًêî‏ «âهëèêîٌٍ³», à îل'؛êٍèâيه çيà÷هييے ےêî؟ٌü ë‏نèيè â ³ٌٍîً³؟ ë‏نٌٍâà, â ٌٌَï³ëüيîىَ процесі. Недарма каже український народ про безвартісність суб'єктивних оцінок у приказці про різницю смаків («кому піп, кому попадя, а кому попова наймичка»).

 

Об'єктивно-науково кажучи з соціологічного погляду, великою людиною може бути названа лише така людина, що:

а) займала в людському суспільстві або в одному з головніших скупчень визначне, найвище соціальне становище і

ل) ïًè ٍ³ى ٌâî؛‏ ن³ےëüي³ٌٍ‏ âèےâèëà âïëèâ يà ïîâهن³يêَ ë‏نهé ³ îçيà÷èëà نî ïهâيî؟ ى³ًè نîë‏ ٌٌَï³ëüٌٍâà, çى³يèëà éîمî ًٌٍَêًٍََ, çàïèٌàëà, ےê êàوٍَü, يîâَ ٌٍîً³يêَ ë‏نٌüêî؟ ³ٌٍîً³؟, âïëèâà‏÷è يه ëèّه يà ٌâî؟ُ ٌَ÷àٌيèê³â, àëه ³ يà يàùàنê³â. آàوëèâه يه ٍه, ÷è يàى ïîنîلà؛ٍüٌے цей вплив, чи ні, а важливе те, що цей вeликий вплив був з_р_о_б_л_е_н_и_й. 3 цього погляду, і Шекспір, і Едісон, і Наполеон, і Торквемада, і Хмельницький, і Залізняк, і Пугачов, і Колумб, і Цезар, і Петро I, і Ньютон, і Уайт, і Робесп'єр, і Ленін, і Маркс, і Бісмарк, і Маккіaвелі, і Магомет, і Будда, і Христос, і Шевченко є великі.

 

آ³نً³çيے‏ٍü âهëèêèُ ë‏نهé â³ن مهي³àëüيèُ: âهëèêèé çًîلèâ ىîمٍَي³é âïëèâ يà ٌٌَï³ëüٌٍâî, à مهي³àëüيèé çًîلèâ щось визначно- н_о_в_о_г_о, ніби народив (геніальний від слова «генус» - значить р_і_д), а від геніальних і великих треба відрізняти знаменитих, цебто дуже популярних, відомих, але вони ані змінюють історії, ані «народжують» чогось геніального, нового. Шевченко наприклад, своїм впливом змінив хід історії укр. народу, ніби народив не лише «Кобзаря», але й націю, а при тім став знаменитим. отже він і великий, і геніальний. і знаменитий. Маркс теж відповідає цій вимозі, але Ленін лише великий революціонер і знаменитий, але зовсім не геніальний. Петлюра став лише знаменитим, але він ані великий, ані геніальний: просто популярний, відомий своєю боротьбою. Герострат став знаменитим в історії лише тим, що спалив пишний храм Діани. Грушевський теж належить до знаменитих, але він навіть не талановитий хоч би так, як Костомарів. Котляревський і Сковорода знамениті обидва, про них всі на Україні знають, але вони навіть не дуже талановиті. Популярність і великість - це дві різні річі, а геніальність відрізняється від них обох. Напр., той, хто винайшов во-

114------------------------------------------------------------

гонь (власне пристосував його до людських потреб) або винахідник колеса, як пристрою для пересування, або творець системи грошей, як мірила для оцінки предметів і механізму їх обміну - це, безумовно, були геніальні люди, але вони залишилися навіть не відомі нікому! Христос був і великий, і знаменитий, але він навіть не геніальний, бо майже всю свою релігійно-моральну систему не витворив, а з_а_п_о_з_и_ч_и_в від інших, від жидівських сектантів і революціонерів та інших проповідників. Одначе його твердість, його моральна витриманість, мученицька смерть - все це зробило такий вплив на історію людства, що він не зникає і тепер і ще довго буде виявлятися.

 

Геніальні більше визначаються науковою і мистецькою творчістю, великі - організацією суспільства, а знамениті визначаються скрізь - навіть тенор, танцюристка, борець або шахіст якийсь стає знаменитістю у великому колі людей або й у світовому суспільстві. Такі головні лінії для означення еліти.

 

3 цього всього ясно, що чим більше у якого народу еліти, тим життя цього народу матиме більше змісту, більще руху, ефекту, культурності, й тим жвавіше. Еліта, як дріжджі: підіймає вгору, розрихлює, робить пухким суспільство, зрізничковує (диференціює) його, дає розгін і розмах. Народ, у якого еліти немає - раб, невільник, сукупність сірих, млявих, убогих істот. Еліта виходить переважно із пануючих класів і народів, у яких є величезні засоби для культивування і зросту визначних, талановитих людей.

 

صٍî ç ٌهëےي âèلèâٌے يà çيàىهيèٍ³ٌٍü, âèٍâîًèâ, ùîٌü геніальне, став великим? Таких дуже мало. Отож, коли нація безграмотна, селянська, поневолена, то у неї майже не буває еліти. Знаєте ви що-небудь про великих, геніальних людей між африканськими народами? Хто став великим у всих сибірських народів, індійців, всих тих сотень мільйонів людей з Африки, Азії і Європи, що могли б сказати за поетом:

«Толпой угрюмою и скоро позабытой

Над миром мы пройдем без шума и следа,

Не бросивши векам ни мысли плодовитой,

Ни гением начатого труда.»

(Лермонтов).

Дивуються деякі письменники, що між жидами багато з'являється знаменитих, великих і навіть геніальних людей. Жидів усього в Європі 10 мільйонів, а скільки виз-

115----------------------------------------------------------------

начних людей! Це правда, але треба знати, що 80 % жидівської нації займають в суспільстві пануюче становище, обертають колосальними капіталами, що є підставою для зросту людей науки, літератури, мистецтва, громадського життя. Геній і велика людина є продуктом суспільного життя, як мова, господарство, право, техніка і інш.! Хто має змогу «предаваться мечтам и страстям», той може вирости, на генія, а хто засуджений на каторжну, рабську працю, з тих геніїв не буває, або вони ними стають лише після того, як розірвуть кайдани свого рабства і пройдуть по всіх щаблях науки аж на верховини культури, і черпнувши з її джерел, оплодотворять свою багату душу, яка потім і розцвіте квіткою геніальності.

 

Поширена попівська легенда про те, що «генієм треба родитися», баламутить простих людей і краде в них віру в розвиток, але ця легенда, як і кожна інша, є брехнею, яка нічого не має спільного з наукою і правдою життя. В кожній нормально-здоровій люди-

116---------------------------------------------------

ні закладена органічна властивість (властивість організму!) до величезного розвитку, але коли людину скалічено «вихованням», «релігією», «етикою рабства» і т. п., то вона залишається на споді соціальної піраміди, розчавлена, знищена, обернута в ніщо, заражена хворобами, народжена від хворих батьків із тяжкою спадковістю фізичною, інтелектуальною і моральною. Коли хоч половина українського народу (20 мільйонів!) займе в житті таке соціальне становище, як жиди, то вона кине в людство сотнями·геніїв, великих, знаменитих, видатних, відомих і т. п. представників еліти.

 

Тепер же свідомий освічений укроїнець з жахом читає таку таблицю, яку подав більш 20-ти років тому (1906 р.) А. дю-Буа-Реймонд у своїй книзі (писаній по-німецькому) «Винаходи і винахідники». Він показує, який народ у якому столітті скільки зробив наукових винаходів і важливих відкрить (див. таблицю на стор. 116):

 

Століття Араби Італія Німеччина Австрія Англія Франція США Скандинавія Швейцарія Голандія Росія Іспанія Бельгія Португалія Разом
XIV-те XV XVI XVII XVIII XIX 2 1 - - - - 5 15 47 26 16 46 5 13 49 52 122 818 - 3 12 49 163 448 2 1 14 50 137 384 - - - - 9 132 - - 1 7 23 59 - - 5 4 18 41 - - 5 21 16 16 - - 1 2 5 35 1 6 19 2 4 3 - - - - - 23 - - - - - 3 15 39 153 213 514 2008
Разом 3 155 1059 675 588 141 90 68 58 43 35 23 3 2942

ہ îٌü ïًîô. ر. دًîêîïîâè÷ âèâîنèٍü ëèّه نëے îنيîمî XIX-гo століття цікаві показники про культурно-наукову творчість кількох європейських народів, а ці показники свідчать, скільки припадає винаходів на 1 мільйон населення і виходить ось що: на кожний мільйон населення припадає винаходів:

 

I-ша група II-га група III група

в Англії 15,6 у Скандинавії 7,8 в Португалії 0,7

» Франції 10,6» Бельгії 6,3» Європ. Росії 0,5

» Німеччині 10,4» Голандії 4,4» Іспанії 0,2

і Австрії» Амер. Штатах 3,2

» Швейцарії 15,8» Італії 2,1

 

Ці обидві таблиці дають багато для думання. Перше питання: де ж Україна?

 

України немає там, де твориться вища людська культура. Подумайте над фактами: Бельгія стала незалежною лише в XIX ст. В цьому столітті вона вже дала 23 винаходи, а століття перед тим порожні. Поневолений чужинцями народ творити не може. Тепер подумайте над Іспанією, яка тисячу літ самостійна, але чому вона колись творила, а в XIX ст. зійшла на останнє місце? Відомий факт, що релігійний сказ у середніх віках лютував найбільше в Іспанії, де церковно-попівська інквізиція (Чекa) винищувала весь цвіт науки, літератури, філософії (під закидом єретицтва і безбожності), палила на вогнищах і закатувала 350.000 осіб, видушивши всю еліту нації, залишивши на розплід пише все слабше, пе-

117----------------------------------------------------------

релякане, скалічене, дефективне, що нічим не визначалося, і через те ні на вогнища, ні на шибениці не потрапило. Релігійний сказ і тепер панує в Іспанії, і тепер там чернеці і попи панують, водять народ лише до церкви, а все поступове і наукове викорінюють - Іспанія нагадує щось подібне до нашої темної релігійної Галичини. В Іспанії давно припинилася вільна наукова творчі.сть, і тому ця самостійна держава (в ній самостійні лише чернеці, попи, поліцаї та генерали на чолі з кретином-королем) стоїть на останньому місці між культурними народами.

 

Отже, внутрішня духовна неволя в самостійних країнах також є могилою для культури. Це треба затямити всим тим українцям, що на поляків і москалів нарікають, а самі вчитися не хочуть, релігійну темноту вихвалюють, темне попівство, вороже всякій правді і просвіті, підтримують та трудовий люд визискують. Коли визволимося від чужої неволі, то треба найбільше берегтися, щоб не знищила нас своя українська темнота.

 

Зверніть увагу ще на Сполучені Держави Америки. Ця країна стала самостійиою лише в кінці XVIII століття, 150 літ тому, а дивіться чим вона стала тепер? Що таке вільна демократія, наука і праця! Вона стала найпершою державою у світі. Коли цієї весни святкова но 80-ліття славного винахідника Едісона, то весь світ аж ахнув, що один Едісон протягом свого дотеперішнього життя вже дав 1.300 винаходів, між якими такі чудеса, як електрична лампа, грамофон, кінематограф і багато-багато інших див...

 

Український же народ лежить трупом на битій дорозі, по якій інші народи спішать вперед, минаючи убогого каліку, невільника, прикутого лапами до церкви, а панами до чорної праці, прибутки з якої йдуть не на збільшення української культури, а на утримання панів та на їх розквіт і добробут! Темний люд нічого не може не те що нового створити, а й створеним користуватися: він ходить за волами і свиньми, живе у гної, робить хліб для всих, а сам мре з голоду, працює безупинно, але здобутки із праці забирають пани та ще п'яницею і лінивцем прозивають; голодує без хліба науки, а його годують гнилим падлом церковщини та попівщини,- чи можна побачити більш страшну картину. як становище 40 мільйонів селян та робітників України в XX столітті!

 

Поневолений фізично народ творити не може, а тому, що він поневолений і духовно, то не може навіть розуміти і цінити вищу творчість, не може нею корнстува-

118--------------------------------------------------------------

тися. Що для темних селян Едісон? - Вони його не знають. Що для них творець електричної лампи, коли вона їм не світить? Що для них бездротовий телеграф, коли вони ним не можуть скористатися? Що для них хімія, фізика, механіка, соціологія, коли вони про вих не чули? Що для них Маркс, коли вони його творів читати не можуть, що для них Драгоманів, твори котрого не зібрані і не видані, хоч він ціле життя працював для них і вмер 35 літ тому? Що для них творці, винахідники, вся еліта, коли це для них незнаний і чужий світ?

 

Ось я пишу ці лекції для Українського Робітничого Університету, котрий не має за що їх надрукувати, бо 40 мільйонів темних людей не можуть зрозуміти, що їм наука потрібна, як рибі вода. Коли ж цей університет зможе стати на ноги, щоб існувати нормально? Не відомо коли, бо на існування його потрібно 200 доларів на місяць - це плата одного кваліфікованого робітника-металіста на місяць в Америці, а темна нація, що віддає в рік на своїх панів щонайменше 1½ мільярди доларів податків, надвартості, земельної ренти, торгівельного доходу псих п'явок,- ця нація не може утримати одного робітничого університету, на який треба лише 200 доларів місячноl Тому пишу про еліту для того народу. у якого її немає і ще довго не може бути, у якого загине ще мільйонів кілька культурно-творчої інтелігенції, доки вона навчить його грамоти, і він зачне хоч по складах читати книгу життя. Але це не скоро прийде, бо ще й тепер тих, що для українського народу вищі школи закладають,- побивають їх глумом, ворожістю, нацьковуванням чужої поліції та хамськими перешкодами.

 

Поневолений народ і його здеморалізована неволею півінтелігенція з темряви і неуцтва нищать всякі зародки еліти із дикою думкою: щоб у нас ніхто не визначався і нічого іншого, опріч рабської роботи, не робив, а коли візьметься б_у_д_у_в_а_т_и, то буде спалений разом зі своєю будівлею, осміяний, опльований, зраджений, пограбований.

 

Прожити тисячі літ, прилипнути до землі величезною купою в 40 мільйонів істот і за тисячі літ не витворити ані одного вищого твору для себе і людства, не попасти в таблицю творчості хоч би з одним твором - це є найбільша трагедія, яку може зазнати ціла нація, що існує і працює не для себе, а лише як погній для чужих, паразитів, насильників і свого темного, дикого попівства, що гнилим струпом сидить на тілі поневоленого народу і не

119------------------------------------------------------------

дає йому ані раз ворухнутися і повернутися обличчям до сонця культури.

 

Є від чого заревти з болю та жаху і проклясти з одчаю той день і час, коли поринув у науки, пізнав соціології, побачив причини поневолення, побачив шляхи визволення, але не можеш рушити з місця, не можеш знайти розуміння в людській поневоленій масі, що з лиха піде у шинок напитися, з дурноти піде дивитися, як десь б'ються навкулачки, але не піде вчитися. А тут ще чорна галич попівська і буржуазна під'южує нещасного сліпця, щоб він ішов у шинок, у цирк, у церкву, але не йшов до університету і не слухав «фальшивих пророків», тих, що кличуть його до вивчення фізики, хімії, соціології.

 

Неволя є не лише в тім, що йде жахливий визиск, лютує гніт, але і в тім, що неволя деморалізує, убиває образ людський, гідність, честь, повагу до людей у невільника, який все ненавидить, руйнує з одчаю, з безвихідності і морально сліпне. Немає тяжчоі атмосфери внутрішнього життя, як життя невільницьке. Ось через так це так тяжко виростати талантам, здібним людям, так тяжко творити, бо для творчості треба мати опріч знання, ще й віру, й ентузіазм до правди, а якраз віру й ентузіазм убиває невільницька атмосфера і деморалізація поневолених людей.

 

Ось тому питання еліти для поневоленої нації є першорядним, бо коли не буде еліти, то не ростиме культура, а не ростиме культура, то не ростиме визволення. Генії і таланти є продуктом суспільного життя, але цей продукт такий, що змінює і суспільство і означує новий хід історії.

 

Соціологія, як наука, мусить вивчати не лише скупчення, а й індивідів, провідників, представників еліти. Це питання включає в себе і проблему вождів (провідників), яка для українців має величезну вагу.

120-----------------------------------

ДАТИ ВІДПОВІДІ НА ТАКІ ЗАПИТАННЯ:

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Какие требования предъявляются законом к лицу, желающему признать за собой право собственности на самовольную постройку | Вопрос 1. Понятие, признаки и характеристика транспортных правоотношений
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-03; Просмотров: 413; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.083 сек.