Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Теорема Кронекера – Капеллі




Ранг матриці.

Метод Гаусса.

Матричний метод.

                       
           


а11 а12 а1n x1 b1

а21 а22 а2n x2 b2

Нехай А = … … … …, Х = , B =

аn1 аn2 аnn xn bn

 

 

Матриця А називається основною. Тоді систему можна записати матричним рівнянням

А ∙Х = В

Якщо матриця А має обернену матрицю А-1, то Х = А-1 ∙ В.

 

Суть метода Гаусса полягає в тому, що послідовним виключенням змінних система рівнянь перетворюється у еквівалентну їй ступінчату або трикутну систему, яка розв’язується у зворотньому напрямі. Якщо записати розширену матрицю системи, то можна працювати тільки з коефіцієнтами матриці, зводячи її до трапецієвидного виду, причому нульові рядки, що з’являються при зведенні, відкидаються, а суперечливі рядки зупиняють процес зведення (система буде несумісною).

Методом Гаусса можна розв’язувати будь-які системи, у яких число рівнянь не співпадає з числом невідомих (основна матриця системи не квадратна). У випадку сумісної системи ми можемо знайти і єдиний і безліч розв’язків. Однорідні системи теж можна розв’язувати методом Гаусса,

якщо визначник основної матриці системи дорівнює нулю (якщо ∆ ≠ 0, то система буде мати єдиний тривіальний, тобто нульовий, розв’язок).

Рангом r (А) матриці А називається найбільший з порядків її мінорів, відмінних від нуля.

Два способи обчислення ранга матриці:

1) досліджуються мінори першого, другого,....., k – го порядку доти, поки не станеться одне з двох: або всі мінори порядку k дорівнюють нулю, або мінор порядку k не існує, тоді r(А) = k – 1.

2) цей метод базується на тому, що ранг матриці не змінюється, якщо над матрицею виконати так звані елементарні перетворення, а саме:

а) переставити місцями два рядки (стовпці);

б) помножити кожен елемент рядка (стовпця) на один і той самий відмінний від нуля множник;

в) додати до елементів рядка (стовпця) відповідні елементи другого рядка(стовпця), помножені на одне і те саме число.

Елементарні перетворення виконуються доти, поки в кожному рядку і в кожному стовпчику залишиться не більше одного ненульового елемента. Ранг матриці дорівнює числу цих ненульових елементів. Матрицю можна звести до ступінчатого (трапецієвидного) виду, використовуючи тільки елементарні перетворення з рядками, тоді число ненульових рядків і буде рангом матриці.

Для того, щоб система лінійних рівнянь була сумісною, необхідно і достатньо, щоб ранг її основної матриці дорівнював рангу розширеної матриці, тобто r(A) = r(A), де A - розширена матриця, яка утворюється з основної шляхом приписування до неї стовпчика вільних членів.

 

Завдання №1:

а) обчислити суму, різницю та добуток матриць А (табл. 1.1) та В (табл.1.2);

б) для матриць А та В виконати дії: (2А - 3В) · (3А + 2В);

в) перевірити рівність Δ А·Δ В = Δ (А·В), використавши різні способи обчислення

визначників (метод трикутників, метод Саррюса, теорему 1);

г) для матриць А та В знайти обернені матриці А-1 та В-1, зробити перевірку та обчислити

вираз (А-1 + В-1)2;

д) обчислити визначник та ранг матриці четвертого порядку (табл.1.4).

.

 

 

Завдання № 2. Розв'язати систему лінійних рівнянь (табл.1.3) методом Крамера (методом

визначників), методом оберненої матриці та методом Гаусса, порівняти результати.

 

Завдання №3. Розв'язати систему лінійних рівнянь 4-го порядку методом Гаусса, виписавши

розширену матрицю системи і зводячи її до трапецієвидного (або трикутного) виду, застосувавши елементарні перетворення з рядками матриці.

Зворотнім ходом відновити систему і знайти її розв'язки.

 

 

Таблиця 1.3

1

Системи 4-го порядку


1). x1 + 3x2 – x3 + 5x4 = 6

2x1 – 2x3 + x4 = –6

2x2 + x3 – 3x4 = –1

–x2 +2x4 = 4

 
 


2). 3x1 + 2x2 – x3 – x4 = –8

–x2 + 3x4 = 9

5x1 – 2x3 + x4 = –6

3x3 – 2x4 = 0

 
 


3). x1 + 3x2 – 5x4 = –16

2x2 + 3x3 + 4x4 = 18

4x1 – 3x4 = –13

–3x3 + 2x4 = 0

 
 


4). 5x2 + x3 – 3x4 = –1

x1 – 3x2 + x3 = 6

5x2 + 2x3 – 3x4 = 4

2x2 + x4 = 2

 
 


5). x1 + 3x3 – 2x4 = –3

x2 – 5x3 + 3x4 = 9

4x3 + 2x4 = 4

3x1 – 4x2 + 3x4 = –3

6). 5x1 – x2 + 5x3 – x4 = 0

2x2 + 3x4 = 12

3x1 – 5x3 + x4 = 5

4x2 – x3 – 3x4 = 6

7). 4x1 – x4 = 2

2x2 + 3x3 – 4x4 = 7

5x1 + 5x2 – 3x3 + 3x4 = –4

x1 + 2x2 + 3x3 = 16

8). 3x2 – 2x3 + x4 = –1

2x1 + x2 + x3 + 2x4 = 6

3x3 + x4 = 9

5x1 – 2x3 + x4 = –6

 
 


9). 5x1 + 2x2 – x3 = 11

2x2 – 5x3 – 2x4 = 2

x1 + x2 + 3x3 + 2x4 = 8

x3 – x4 = - 2

 
 


10). 5x1 + x2 – 2x3 + 2x4 = –1

3x2 – 3x3 + 5x4 = –5

2x2 – x4 = - 2

2x1 – 2x3 + 4x4 = 0

 
 


11). 2x1 – x2 + 3x3 – x4 = –6

x1 + x2 + x4 = 9

3x1 – 2x3 = 8

5x2 + 3x3 = 12

 
 


12). x1 – 2x2 + x4 = 0

2x1 + x2 – x3 – 3x4 = –4

x1 – 3x2 – 5x3 + x4 = 2

2x2 + x3 – 4x4 = –11

 
 


13). x1 – 2x2 + 3x3 – x4 = –11

2x1 + 4x3 = 0

–3x2 + x3 + 2x4 = –2

3x1 – x2 + 2x4 = 11

 
 


14). 4x1 + 2x3 – 4x4 = –10

2x1 + 3x2 + 5x3 = 8

x1 + 2x2 – x3 + 3x4 = 21

5x2 + 4x3 – 2x4 = 3

 
 


15). 2x1 – 3x2 + x3 + 2x4 = 8

–x1 + 4x3 + 3x4 = –3

3x2 + x3 – 2x4 = –4

–2x1 + x2 – x3 + 3x4 = –12

16). 4x1 – 3x3 + x4 = –1

2x1 + 2x2 – 4x4 = 4

x1 + x2 + 3x3 – x4 = 3

–5x2 + 3x3 + 5x4 = 8

 
 


17). 3x1 – 2x3 = 1

x1 + 2x2 – x3 + 3x4 = –12

–x1 – x2 + 4x3 – 2x4 = 10

3x2 – 4x4 = –1

 
 


18). x1 – 2x2 + x3 + x4 = –1

–x1 + 3x2 – 4x4 = –9

2x1 – x2 + 2x3 + x4 = –2

5x2 + 2x3 = 1

 
 


22). 2x1 + x2 – x3 + x4 = 8

2x2 + x3 – x4 = –3

3x1 – x2 + 2x4 = 21

2x2 + x4 = 2

 
 


23). x1 + 2x2 + x3 = 2

2x3 – 2x4 = 2

2x1 + 3x2 – 4x3 + 5x4 = –4

3x2 – x4 = –2

 
 


24). x1 –2x2 + x3 + x4 = 4

x1 – 2x3 + 2x4 = 3

4x1 + x3 – x4 = 3

2x1 + 2x2 + x4 = 10

 
 


25). x1 - x4 = 0

2x2 + x3 – x4 = –3

3x1 – x2 + 2x4 = 21

2x2 + x4 = 2


19). 2x1 – x2 + 3x3 – x4 = –10 26). 2x1 – 3x4 = – 4

–x1 + 2x2 – x3 + 2x4 = 10 3x1 + x2 + 3x3 – 3x4 = 8

2x2 + x3 + x4 = 3 x2 + x3 + x4 = 6

x1 + 2x2 – 2x3 – x4 = 3 3x2 + x3 + x4 = 4

       
 
   
 


20). x1 – 2x2 + x3 = –4 27). 3x2 + x3 + x4 = 4

–x1 + 2x2 – 2x4 = 0 2x1 – 3x2 + x4 = 15

3x2 – x3 – 2x4 = 3 2x2 + x3 = 1

x1 – 2x3 = 4 x1 – 2x4 = –4

 
 


21). x1 – x2 + x3 – x4 = –2 28). x1 – x2 + x3 – x4 = –2 x1 – 2x3 + 2x4 = 3 2x1 + x3 – x4 = 1

4x1 + x3 – x4 = 3 x1 – x2 + 2x3 – x4 = 1

5x1 + 2x2 + x4 = 13 x2 +2 x3 – x4 = 4


 
 
 

   
 
 
 

   
 
 
 

   
 
 
 

   
 
 
 

   
 
 
 

   
 
 
 

   
 
 
 

   
 
 
 

   
 
 
 

   

Таблиця 1.4

 

ПРИКЛАД 1. Обчислити визначник та ранг матриці четвертого порядку.

А= ΔА = 1· А11+1· А12 -1· А13 +1· А14

 

А= =1· -1· -1· - 1·

=36+6-9+6-12-27=0

 

=24*3+24-24+24-24-72=0

 

=-36-16+8-12+8+48=0

 

=36+48-24-36-24+24-24=0

ΔА=0, тобто ранг < 4. Визначимо ранг зведенням до ступінчатого виду:

 

. Висновок: ранг = 3.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-01-14; Просмотров: 524; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.085 сек.