Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Церква від Пія Х до Павла УІ

З метою втілення у життя рішень І Ватиканського собору Пій Х (Джузеппе Сарто, 1903-1914 рр.) скликав комісію по кодифікації нового церковного права. Ця справа була завершена його наступником Бенедиктом ХV (1914-1922 рр.). Новий кодекс канонічного права був проголошений 27 травня 1917 р. буллою. Цей документ був складений у середньовічному дусі, посилаючись на “самодержавність папи” та “повноту апостольської влади” і т.п.

Папство вороже зустріло Жовтневу революцію. Проголошена Львом ХІІІ соціальна доктрина стала програмою діяльності церкви і надалі. У 1931 р., Пій ХІ опублікував енцикліку, у якій спираючись на вчення Льва ХІІІ на захист приватної власності, пропагував ідеали корпоративного суспільного устрою. Приватна власність – проголошувалася природним правом людини, а експропріація приватної власності розцінювалася як порушення Божої волі. У енцикліці папи засуджувався соціалізм та комунізм. Разом з тим, енцикліка вказувала на такі “недосконалості” та “згубні процеси у середині капіталістичного устрою”, як зосередження в одних руках “багатств та влади”, але пояснювала їх моральною розпущеністю деяких владних чиновників. І щоб, перебороти ці соціальні неподобства папа рекомендував у цьому ж документі утворення асоціацій та корпорацій, органів співробітництва “праці та капіталу”.

Саме в цьому документі, де була запропонована модель корпоративізму, як самого близького до християнства рішення соціальних проблем, багато хто з критиків вбачив зближення римської курії і особисто папи Пія ХІ з фашистською владою яка встановилася у Італії, і яка всіляко насаджувала ідею соціального співробітництва. 11 лютого 1929 р. були підписані Латеранські угоди з урядом Муссоліні, відповідно до яких паппа отримав світську владу у державі-місті Ватикан(Папська держава, т.зв. Папська область, була ліквідована за часів об’єднання Італії у 1870 р.). За часи правління Пія ХІ конкордати та договори були підписані з багатьма країнами, у тому числі з гітлерівським Третім рейхом у 1933 р.

У 1937 р. він опублікував енцикліку з критикою “Безбожного комунізму”, заявляючи про те, що ідеї класової боротьби несумісні з християнством. Ворожий до Радянського союзу курс проводив і папа Пій ХІІ (1939-1958 рр.). Після Другої світової війни Ватикан схвалював утворення Північноатлантичного блоку, як гарант західної християнської цивілізації.

Пій ХІІ намагався організувати хрестовий антикомуністичний похід. Конгрегація Священної канцелярії декретом 1949 р. відлучила від церкви комуністів та всіх тих, хто підтримував комуністичні партії, голосував за комуністів, або мав до них співчуття.

Пій ХІІ дуже обережно почав екуменістичний рух (рух до зближення чи об’єднання всіх християнських церков), дозволивши неофіційним католицьким спостерігачам брати участь у екуменістичних конференціях. Основу римсько-католицького вчення з приводу питань екуменізму під час його понтифікату склала інструкція 1949 р.. Але профашистська політика папи під час Другої світової війни та неприйняття ним політичного плюралізму у післявійськовий час породила невдоволення ним у католицьких колах.

Це незадоволення дало вже про себе знати у перші місяці понтифікату Іоанна ХХІІІ (Анджелано Джузеппе Ронкаллі, 1958-1963 рр.). У численних публікаціях, виступах та петиціях, які надходили від духівництва та мирян, містилися вимоги щодо зміни церковної політики по відношенню до робочого класу та Радянського союзу. П онтифікат Іоанна ХХІІІ став періодом глибоких змін у внутрішньому житті церкви та по відношенню до всього світу. В умовах розпаду колоніальної системи, успіхів країн соціалізму, Ватикан змінив колишній курс відкритої підтримки реакційних сил. Зближення з ними, могло ізолювати церкву від віруючих. Церковне керівництво починає все більш реалістично підходити до соціально-політичних проблем, і перш за все до найважливіших з них – проблеми мирного співіснування держав з різним суспільним строєм.

В енцикліці Іоанна ХХІІІ 1961 р. з’являється критика буржуазного суспільства. Енцикліка 1963 р. – папа визнав необхідність мирного співіснування, переговорів для вирішення міжнародних конфліктів, засудив гонку озброєння.

Іоанн ХХІІІ запропонував програму “ аджорноменто ” – новлення церкви. Тобто, папа намагався привести церкву до усвідомлення й урахування реалій сучасності. У жовтні 1962 р. був скликаний ІІ Ватиканський собор католицької церкви (ХХІ вселенський), який закінчив свою роботу під час понтифікату Павла VІ у 1965 р. Центральне соборне рішення було зафіксоване у соборній конституції “Церква у сучасному світі”:

- церква здатна усвідомити й розв’язати головні суперечності, породжені протистоянням двох систем, через моральне оновлення суспільства та пошуки шляхів соціального партнерства;

- головна роль духовенства має полягати саме в пастирстві, а не владі; активність мирян-католиків у суспільстві має набути нової якості, стати “мирянським апостолом”;

- найвищою цінністю для Вселенської церкви сьогодні є єдність у багатоманітності.

Визначалася цінність національно забарвленого культу, використання національних мов у Богослужінні. Зокрема, спеціальним декретом “Про Східні католицькі церкви” визнавалася релігійно-культурна суверенність католиків східного обряд у (греко-католики). Також, була знята анафема із східних православних церков. Католицька церква під час ІІ Ватиканського собору виявила інтерес до принципів екуменізму. Скликання собору, утворення нової соціальної доктрини, особливо щодо питання про збереження миру між народами, а також, вказівка на необхідність реформи кодексу канонічного права, означали важливі перетворення у церкві.

Ідеї ІІ Ватиканського собору знайшли втілення в таких офіційних документах католицької церкви, як енцикліка Іоанна ХХІІІ (1963 р.), енцикліка Павла VІ (1964 р.) – де було підкреслено, що церква може здійснювати свою місію тільки тоді, коли буде відкритою для світу, але внутрішньо згуртованою та сильною. Свої суспільно-політичні погляди Павло VІ представив у енцикліці 1967 р., а також у апостольському посланні 1971 р. У цих документах, папа покладається на рішення ІІ Ватиканського собору, але вносить доволі значні зміни, звертаючи увагу на проблеми країн “третього світу”, такі як, демографічний вибух, бідність, соціально-економічна нерівність. Наслідуючи Іоанна ХХІІІ, Павло VІ схиляється до моделі суспільного ладу, спираючись на принципи соціального і світоглядного плюралізму та християнського гуманізму.

Папа інтерпретує термін гуманізм, спираючись на роботи католицького філософа Жака Морітена: єдиний повний (інтегральний) гуманізм орієнтований до Бога. Гуманізм без Бога звернений проти людини: Питання власності – новизна енцикліки – не містить тезису про святість та недоторканість приватної власності, і з обмовками визнається можливість її експропріації в інтересах загального блага.

Одна з особливостей католицизму середини ХХ ст. полягає в співвідношенні власне богословських питань з соціальними проблемами, які виходять на перший план. Показовим у цьому відношенні є те, що церква намагається пов’язати культ святого Йосифа, євангельського чоловіка Пресвятої Діви, тесляра, з робочим рухом. Ще папа Лев ХІІІ у енцикліці 1889 р. виклав богословський фундамент культу св. Йосифа. З того часу виникло спеціальний напрямок теологічних досліджень, “йосіфололігя”. Пій ХІІ оголосив у 1955 р. 1 травня днем ушанування св. Йосифа. Це свято осмислюється церквою, як свято соціального миру та примирення людей праці з християнськими цінностями.

Павло VІ піддав критиці намагання деяких духовних осіб приймати разом зі своєю паствою участь у революційних виступах..

В області церковно-організаційній папа також ввів ряд нововведень. Він реорганізував римську курію, структура якої, утворена ще Сікстом V 1588 р., дещо зміненої Пієм Х 1908 р., зберігалася до другої половини ХХ ст. При папі були створені три Секретаріати. У 1965 р. він реорганізував найважливішу з римських конгрегацій – Священну канцелярію - у Конгрегацію віровчення. Ліквідований Індекс заборонених книг. Прискорена робота по обновленню канонічного права. Все це вказувало на те, що церква більш не замкнена від світу, але шукає шляхи взаєморозуміння з ним за допомогою екуменізму та діалогу.

У релігійних питаннях Павло VІ займав помірну позицію, виступаючи проти доктринального новаторства. Енцикліка 1967 р. “Про целібат духівництва” продовжував настоювати на цьому середньовічному установленні. Помер папа Павло VІ у 6 серпня 1978 р. Курс розпочатий своїми попередниками намагався продовжити і патріарх Венеції Альбіно Лучанні (Іоанн Павло І), обраний новим папою, але його понтифікат тривав усього 34 дні, був перерваний смертю. Це був найкоротший понтифікат.

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Папство і католицизм наприкінці ХVІІІ –ХІХ ст | Понятие отраслевой структуры народнохозяйствен­ного комплекса
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 315; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.019 сек.