Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Структура літературно-художнього твору (концепція О. Потебні)

Літературно-художній твір – це образна картина світу, відтворена засобами мови, котра становить собою завершене ціле і несе естетичний потенціал.

Естетичність (виразність) літературно-художнього твору забезпечують такі його ознаки:

1) яскраво індивідуальна, підкреслено особистісна форма емоційно-інтелектуального переживання світу, що вирізняє авторське бачення і збуджує нові думки, асоціації, почуття в читачів;

2) актуальність, вагомість проблематики, міра та рівень довершеності втілення у творі загальнолюдських цінностей буття;

3) емоційна виразність і точність вислову, відповідність ужитих у творі мовних засобів змістові;

4) цілісність твору, взаємопідпорядкованість усіх його окремих і розрізнених елементів тій художній та ідейній меті, яку ставить перед собою автор і вираженням якої постає ввесь твір; єдність авторського погляду на зображене.

ЛХТ є складною системою, яка об’єднує елементи і їхні рівні (компоненти) в упорядковане ціле. Структуру (внутрішню будову) цієї системи науковці тлумачать по-різному, вдаючись до 2-, 3-, 4-рівневого потрактування. За найпоширенішим дихотомічним підходом, у творі вирізняють зміст і форму, а сам твір добачають як їх нерозривну єдність, де зміст – це інформація, а форма – спосіб її донесення. Зміст і форма повинні мислитися тільки разом, інакше зникає мистецький об’єкт.

Зміст твору – це коло зображених подій та їх оцінка; форма – образно-композиційна, поетикально-мовленнєва сфери твору. За О. Потебнею, твір – це «Думка й Мова» (назва його праці). Учений провів аналогію між твором і словом, визнавши слово, умовно кажучи, першим людським духовним (мистецьким) витвором. ЛХТ і слово, за О. Потебнею, мають три спільні виміри: зовнішню форму, завдяки якій їх можемо сприйняти (звукове або графічне вираження – звучання, запис), внутрішню форму (образ-уявлення, яке формується у свідомості реципієнта після сприйняття окремого слова й також твору), зміст (мають певне значення). Спираючись на цей підхід, дослідники літератури уявляють структуру твору як 4-компонентний комплекс:

1) зміст, або узагальнена ідейно-тематична сутність твору. Сюди входять такі характеристики твору, як тема, ідея, проблема, фабула, характер, пафос;

2) внутрішня форма, або рівень предметної зображувальності (образи, сюжет);

3) зовнішня форма, або художня мова, текстуальний рівень твору;

4) композиція, або засоби впорядкування зв’язків між компонентами й рівнями художнього цілого.

Існують у науці й інші підходи до тлумачення структури ЛХТ. Так, формалісти заперечували поняття змісту й говорили про нього як про елемент форми – форму змістовну; структуралісти радили добачати у творі ідею та структуру, значення і знак; постструктуралісти вирізняли в ньому смисл і текст; феноменологія Р. Інгардена презентувала вчення про 4 рівні твору: рівень звучання мовлення, рівень значення слів, рівень предметною зображувальності, рівень видів предметів.

Матеріальний (мовний) план ЛХТ називають текстом – тим, що однозначно закріплене на письмі, зафіксоване предметно-образними та мовними знаками. Текст є полем застосування мови, наділеної комплексом властивостей. Текст зв’язаний і завершений, чітко відмежований від усього зовнішнього, від навколишньої мовленнєвої і не мовленнєвої реальності, він має початок і кінець,є ланкою речень, що породжує неділиму комунікативну єдність. Окремі вчені надмір акцентують це поняття, замінюючи ним і саме уявлення про твір: тлумачать твір як плетиво текстуальних кодів, які потребують розшифрування й тлумачення.

 

 

Лекція 4

Тема. Мова художньої літератури

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Уявлення про мистецький твір. Теорії твору в мистецтвознавстві. | Можливості слова
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2013-12-13; Просмотров: 4498; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.