Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Ранні історичні форми релігії

Необхідно підкреслити, що в історії виокремлено такі основні типи релігій: первісні, національні, світові. Кожен з цих трьох типів відповідає певному стану розвитку суспільства: релігії першого типу – родоплемінні, характерні для суспільства, що перебуває на стадії родового ладу; другого типу – національні, ті, які з»явились в період поділу суспільства на класи; світові виникли в феодальну епоху.

До первісних форм релігійних вірувань відносяться фетишизм, анімізм, тотемізм, магія, шаманізм тощо. Окремі елементи цих релігій в трансформованому вигляді існують і в сучасних цивілізованих суспільствах. Поширеним релігігійним віруванням був анімізм, віра в те, що існують духовні двійники всіх живих істот. Фетишизм – віра у надприродні, надчуттєві властивості певних предметів, віра у те, що вони можуть оберігати, захищати людину. Поширеним релігігійним віруванням був анімізм, віра в те, що існують духовні двійники всіх живих істот. Тотемізм – віра в існування надприродного родинного зв’язку між групою людей (рід, плем’я) та певним видом тварин, птахів, рідше – рослин. Релігійні вірування потребували особливих дій, що могли б забезпечити певний контакт і взаємодію з надприродними сутностями. Саме на таких діях зосереджує свою активність магія як сукупність дій, обрядів та церемоній, що пов’язані з вірою у надприродні сутності та з вірою у можливість впливати на ці сутності, а з їх допомогою - і на хід подій у реальному світі.

Питання для самоконтролю:

1. Проблема становлення релігії в історичному контексті.

2. Первісні форми вірувань та сучасні релігійні культи.

3. Релігія і проблеми національно-етнічного становлення країн.

 

Теми рефератів:

1. Сучасні західні концепції виникнення релігії.

2. Соціальні причини виникнення релігії.

3. Сучасні богословські інтерпретації виникнення релігії.

4. Типологія первісних вірувань людини.

5. Магія як форма первісних вірувань.

Проблемні ситуації:

1. Як ви можете прокоментувати слова Дж. Фрезера в його книзі “Золота гілка”, що магія виникла раніше релігії, що вона має більш глибоке коріння і являється універсальною формою відносин людина - світ?

 

Основна література:

1. Академічне релігієзнавство: Підручник / За ред. А.Колодного. – К., 2000.

2. Гараджа В. Социология религии. – М., 1996.

3. Кислюк К., Кучер О. Релігієзнавство, К., 2007.

4. Колодний А. Феномен релігії: природа, структура, функціональність, тенденції. – К., 1999.

5. Лубський В., Лубська М. Історія релігій. К., 2004.

6. Поликарпов В.С. История религии. Лекции и хрестоматия М., 1997. 312с.

7. Радугин А.А. Введение в религиеведение. Теория, история, современные религии. Курс лекций. М., Центр. 1996. 300с.

8. Релігієзнавчий словник. П.р. Колодного А.М. К., 1996.

Допоміжна література:

1. Мень А. История религии. В 7 т. – Т.1: Истоки религии. – М.: Слово, 1991.

2. Тайлор Э.Б. Первобытная культура. М., 1989.

3. Токарев С.А. Первобытные формы религий.--М., 1992.

4. Токарев С.А. Религия в истории народов мира.--М.,1986.

5. Мифы народов мира. 2т. М., 1992.

6. Васильев Л.С. История религий Востока. М., 1988.

 

Т. 2.2.: Національно-державні релігії країн Сходу:

Китаю, Індії, Палестини.

Мета: усвідомити основи релігійно-філософського світогляду вказаних країн. Ознайомитися з історією релігій, їх сьогоденням, здійснити філософський аналіз основних філософських понять.

Основні поняття: конфуціанство, культ Неба, Дао, даосизм, Атман, Брахман, недіяння, карма, йога, сансара, Одкровення, Старий Завіт,Тора, Талмуд.

Питання для лекції:

1. Соціально-етична доктрина Конфуція.

2. Духовно-практична система Лао-цзи.

3. Релігійні системи Індії: ведизм, брахманізм, індуїзм.

4. Іудаїзм як монотеїстична релігія.

1. Соціально-етична доктрина Конфуція.

Засновником конфуціанства був Кун-цзи ("вчитель Кун") (551—479). Він був засновником морально-етичного вчення, яке мало соціальне спрямування. Конфуцій звеличував раціональні основи етики, підпорядковуючи релігійно-етичні норми вимогам соціальної політики. Основою вчення і релігійної практики стали культ Неба, культ пращурів та культ ідеальної людини, а також церемоній, як закону суспільного буття, побудованого за веліннями Неба.

Небо у конфуціанстві є найвищою силою, запорукою справедливості на землі, гарантом порядку в суспільстві. Небо – це доля, рок, Дао. Право управляти країною надається лише доброму і турботливому володарю – справжньому Сину Неба.

Конфуцій вважав, що управління державою буде успішним лише тоді, коли воно будується на правилах етикету – лі. Кожна людина має поводитись згідно свого соціального стану. Щастя людини залежить від сумлінності виконуваних нею громадянських обов»язків.

Суворе підкорення старшим - одна з найважливіших умов соціального порядку. Будь-хто із старших – батько, чиновник чи імператор – це незаперечний авторитет для молодшого. Сліпа покора його волі, слову, бажанню має лежати в основі поведінки людини. Особливе значення мав принцип синівської любові – сяо. Конфуцій стверджував аналогію: «Держава - це велика сім»я, а сім»я - це мала держава».

Суспільство має складатись з верхів і низів – тих, хто думає і управляє, і тих, хто трудиться і підкоряється. Критерієм поділу на верхи та низи були не знатність та багатство, а знання та чесноти («освіта не визнає відмінностей походження»).

Людина, обдарована Небом певними етичними якостями, має жити за моральним законом (дао) та удосконалюватись за допомогою навчання. Мета вдосконалення – досягнення рівня “шляхетної людини”, яка має бути наділена особливою якістю вень, під яким Конфуцій розумів культурність. Розвиваючи своє вчення, Конфуцій вперше запроваджує в китайську етику поняття жень (гуманність), яке стало центральною концепцією. Гуманність є виявом справжньої природи людини. Кожен, хто захоче, може її в собі відкрити. При цьому потрібно лише не робити іншим людям того, чого не бажаєш собі. Удосконалюючи себе, людина має приборкувати свої пристрасті та пориви, живучи у злагоді з принципами Порядку та Середини (чжун юн). Середина – це ідеальний стан життя суспільства. Вона досягається помірністю у всьому, неквапливістю та педантичним виконанням правил.

Для успішного співіснування людського суспільства, крім гуманності велике значення мають такі чесноти як мудрість, вірність, повага до старших та мужність. Конфуціанство згодом дещо втратило свій первісний вигляд – до нього було включено елементи вчення легістів, зокремо принцип «нагород та покарань». Нині конфуціанство є основою китайського способу життя. Як релігійно-етичне вчення воно справило значний вплив на культуру та національний дух багатьох народів Далекого Сходу.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
 | Духовно-практична система Лао-Цзи
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 368; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.018 сек.