Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Розуміюча соціологія» М.Вебера, його теорія соціальної взаємодії




Видатним класиком соціології вважається німецький мислитель Макс Вебер (1864−1920). Зараз його теорії переживають дійсне відродження. М. Вебер розробив методологію соціального пізнання («розуміння»), концепції ідеальних типів і соціальної дії, вчення про культуру, етику, політику, релігію.

М. Вебер був першим крупним соціологом-антипозитивістом. Він вважав, що суспільство необхідно вивчати не «ззовні» (позитивізм), а «зсередини», тобто виходячи з внутрішнього світу людини.

Ключовим елементом творчості М. Вебера була розробка «розуміючої» соціології. Він відокремив предмет її дослідження не тільки від природничих наук, але й від психології.

«Розуміння» в соціології, на думку вченого, відрізняється від «розуміння» в психології. У першому випадку особистість пов'язує зі своєю поведінкою певний зміст, в другому − це не є обов'язковим. Крім того, соціологія включає пізнання причинно-наслідкових зв'язків. Виділяється два види розуміння:

1) безпосереднє;

2) пояснююче.

Перший вид − це сприйняття, що не потребує напруженого мислення. Другий вид − це пізнання контексту, встановлення сутності елементів об'єкту, логічних зв'язків між ними і т. ін.

За М. Вебером, розуміння − мета пізнання. Досягнення мети здійснюється за допомогою логічної конструкції (ідеального типу). Ідеальний тип зображує такі дії людей, які могли б відбуватись в ідеальних умовах, незалежно від місця і часу. Вони є продуктом фантазії, «створеним нами самими чисто мисленневим утворенням».

Цей своєрідний еталон пізнання можна використовувати у будь-якій суспільній науці для визначення, чи ефективними є рішення, для прогнозування майбутнього розвитку процесу.

Для дослідження суспільних явищ, розуміння феномену поведінки людей М. Вебер розробив принципово новий підхід, який одержав назву «концепції соціальної дії».

Автор вважає, що соціальна дія − це така, що має суб'єктивний зміст, незалежно від ступеня його виразу.

Соціальна дія − це поведінка людини, співвіднесена з поведінкою інших людей, зміст якої може бути пояснено. Соціальна дія також передбачає свідому орієнтацію одного індивіда на відповідну реакцію другого і «очікування» її.

Враховуючи ці ознаки, М. Вебер виділяє такі види соціальних дій:

1) традиційна («як всі»);

2) афективна (ґрунтується на емоціях і не завжди усвідомлюється);

3) ціннісно-раціональна (ґрунтується на вірі в ідеали, цінності і т. ін.);

4) цілераціональна (ґрунтується на усвідомленні мети та шляхів її досягнення).

У цій класифікації виділені не всі можливі види соціальних дій, а найбільш типові. Ступінь усвідомленості в них зростає від афективної і традиційної до ціннісно-раціональної і цілераціональної дії. Кожна з них має свою характеристику, зокрема, мотивацію.

Концепція соціальної дії дозволяє розкрити механізм людської поведінки, проте вона має деякі недоліки: не враховує фактор випадковості у житті людей, пояснює тільки безпосередні дії і т. ін. У реальному житті звичайно використовують всі види ідеальних дій. Причому М. Вебер стверджував, що у процесі історичного розвитку суспільства зростає ступінь раціональності соціальних дій. Особливо яскраво це видно на прикладі розвитку капіталістичної формації: раціоналізується спосіб ведення господарства; раціоналізується управління як в економіці, так і у сфері політики, науки, культури; раціоналізується спосіб мислення людей і образ їх життя в цілому. Все це супроводжується колосальним посиленням соціальної ролі науки, що є, за М. Вебером, найбільш чистим втіленням принципу раціональності.

Використання цілераціональних і цінністно-раціональних дій керівниками і підлеглими дозволяє побудувати ідеальний тип держави − правової держави, її функціонування передбачає раціональну взаємодію інтересів громадян, підпорядкування всіх єдиним законам, а також загальнозначущим політичним цілям і моральним цінностям. Така конструкція держави не завжди відповідає реальній дійсності, але, безсумнівно, представляє великий теоретичний інтерес.

Принцип раціоналізму знайшов втілення у протестантській релігії, яка, в свою чергу, забезпечила ідеологічні засади для раціонального способу господарювання. У межах цього способу наука стала безпосередньою виробничою силою. В результаті в Європі виник новий тип суспільства − індустріальний. М. Вебер вважав: за значної схожості в країнах Заходу і Сходу виникли принципово різні суспільства у зв'язку з тим, що в останніх відсутня формально-раціональна ознака.

Як бачимо, М. Вебер у своїй творчості торкався широкого кола питань в області теорії і методології соціології. Його вчення не тільки не втратило свого значення, але переживає дійсний ренесанс. Знову осмислюються і переосмислюються його філософсько-соціологічні ідеї в країнах Заходу і Сходу. Вони використовуються його послідовниками як методологічні засади соціального пізнання і вирішення проблем у різних сферах життя.

Проте слід зазначити, що в XX ст. помітними стали недоліки раціоналізації: мета і засоби її досягнення часто змішуються (розвиток особистості − престиж, освіта − гроші); формальна раціоналізація позбавлена духовності; переоцінюється поняття «зміст життя»; провокуються війни і т. ін.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 693; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.