Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Функції світлового середовища по відношенню до людини

Світло-колірне середовище виконує 3 функції по відношенню до людини: забезпечення гігієни зору, психоемоційну, біологічну.

Функції гігієни – створення сприятливих умов виконання зорової роботи при низькій втомі, що проявляється через інформативність та комфортність світло-колірного середовища.

Інформативність – обізнаність працівника про об’єкти праці (за рахунок необхідних яскравостей об’єкта та фону, яскравісних та колірних контрастів, правильної передачі кольору об’єкта, їх рельєфність і т.д.).

Комфортність, відповідно до норм, пов’язана з забезпеченням високої зорової працездатності при низькій втомі за рахунок обмеження зорового дискомфорту від небажаної нерівномірності розподілу яскравості, а також пульсації світлового потоку, від яскравісної та колірної переадаптації в полі зору.

Психоемоційний вплив світло-колірного середовища проявляється через естетичний вигляд інтер’єра або передбачений характер середовища для направленого психологічного впливу на людину.

Естетичний вигляд інтер’єра складається з наступних характеристик: насиченість приміщення світлом; гармонійність колірного рішення; гармонійність пропорцій; композиційно-просторове рішення; пластика елементів обробки; зв'язок з природним ландшафтом та природним освітленням, в тім числі й динамікою світло-колірного середовища з часом; правильно переданий вигляд людей.

Для забезпечення заданих параметрів світлотехніка та архітектура користуються наступними засобами:

ü Величина та напрям світлових потоків природного та штучного світла в просторі й часі;

ü Спектральні характеристики випромінювання джерел природного та штучного світла в просторі й часі;

ü Спектральні та інтегральні характеристики відбиваючих та світлопропускних матеріалів;

ü Фактура й текстура (чи рисунок) оздоблювальних матеріалів.

Ці засоби використовуються в різних поєднаннях для забезпечення необхідного комплексу характеристик світло-колірного середовища, але завжди з дотриманням економії будівництва, монтажу та виробництва.

Вибір характеристик світло-колірного середовища, які необхідні для створення оптимальних умов виконання певного виду робіт в об’єкті, що проектується, залежить від наступних факторів:

ü Виробничих (вид робіт з колірними або ахроматичними об’єктами; точність зорової роботи та її об’єм; ступінь монотонності; насиченість приміщення обладнанням; санітарно-гігієнічними умовами);

ü Умов адаптації;

ü Освітлення (світло-кліматичні особливості району будівництва; орієнтації приміщень; система освітлення);

ü Архітектурно-будівельних (пропорція, об’єм приміщення, наявність вертикальних та горизонтальних поділів світлових пройомів);

ü Соціальних (режим роботи та відпочинку, контингент працівників).

Останнім часом світлотехніки світу виділяють наступні фактори, що впливають на енергоефективність освітлення:

1. Технологічні: доступність ламп, світильників, систем керування, типів монтажу, які можна використати, щоб зменшити споживання електроенергії світлотехнічними системами порівняно з звичайною практикою.

2. Економічні: різні методи оцінки вартості освітлювальної установки. Вартість освітлювальної установки може бути визначена як сума капітальних витрат та витрат на експлуатацію).

3. Ціннісні: гроші, екологія, дизайн.

4. Сприйняття: психологічна оцінка освітлення. Рівень видимості та зоровий комфорт. Соціальний статус, здоров’я та зовнішній вигляд.

5. Очікування: передбачення користувача про гарне освітлення для кожного конкретного випадку.

 

2 Схема процесу світлотехнічного проектування

Для отримання якісної освітлювальної установки світлотехніку необхідно враховувати багато важливих та пов’язаних факторів.

Мета створення якісного освітлення – задовольнити потреби людини і проектувальник повинен вміти оцінювати ці потреби, виділяючи переваги.

 

Схема процесу світлотехнічного проектування

Всі елементи процесу проектування не рівноцінні. Значення того чи іншого фактора залежить від конкретного додатку чи типу об’єкта.

Люди віддають перевагу інтер’єру, що має «зорову світлоту». Світлими сприймаються приміщення з середньою яскравістю поверхонь більше 300 кд/м². Відношення максимальної яскравості до мінімальної в межах поля зору 40⁰ повинно бути не менше 13:1.

Якщо в основі проектування освітлювальних установок закладено критерій візуальної якості, то реалізоване освітлення не лише підвищить зорову роботу за рахунок кращого самопочуття, але воно буде характеризуватися й більшою ефективністю. Знаходити баланс між вимогами норм та критеріїв якості освітлення – завдання світлодизайнера.

Погано адаптоване до конкретних умов освітлення пов’язане з такими моментами, як підкреслення одноманітності простору, відсутність можливості безпечного орієнтування, відсутність видільних точок чи навпаки, непотрібне привернення уваги, використання оздоблювальних матеріалів та їх кольорів, які погано узгоджуються з оточуючим освітленням або навіть поглинають світло, бліде, витримане в холодних тонах фарбування оточуючих поверхонь, неприйняття до уваги енергоспоживання, надмірне тепловиділення, висока вартість та незручність обслуговування, дизайн світильника, який не вписується в обстановку та ін. Все це порушує цілісність архітектурного проекту.

Основними задачами архітектурного проекту є, з одного боку, забезпечення зорового комфорту користувача, з іншого – створення сильного, послідовного архітектурного образу шляхом надання індивідуальності формам, матеріалам та простору.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Примітка. Рекомендований слововжиток | Критерії якості освітлення
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 474; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.