Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Підберіть метафору до кожної з названих вами ситуацій




Доповніть даний список ситуацій, в яких доречно застосування метафор або деталізуйте приведені вище.

Завдання

Застосовувати метафори при наданні психологічної допомоги бажано розумно, не зловживаючи ними, враховуючи особливості особистості клієнта.

До основних ситуацій, в яких доречне використання метафор, можна віднести наступні:

· коли виникає необхідність нагадати клієнтові про ресурси, що є у нього;

· для пошуку нових ресурсів;

· пропозиція вирішення проблеми;

· структуризація спілкування (встановлення ієрархії);

· зняття бар'єрів в спілкуванні (опір, страх);

· руйнування обмежуючих переконань (сприяє ініціації саморефлексії клієнта, пробудженню його творчої активності, особистому зростанню).

Будь-яка метафора багатозначна. У цьому і полягає її цінність, оскільки через дану властивість вона бездоганно «вписується» в будь-яку картину світу і завжди розуміється клієнтом по-своєму, а значить, правильно. Звідси можна вивести наступну аксіому: якщо ви розповіли співрозмовникові метафору з однією метою, а він «побачив» в ній щось інше, то ви не тільки не повинні робити розчарований вигляд, супроводжуючи його фразою: «Подумайте ще...», але на всіх рівнях показати, що він зрозумів все правильно, і продовжувати бесіду виходячи з його розуміння, плавно просуваючись до поставленої мети.

Метафора завжди індивідуальна. Будь-які схеми і шаблони потрібні тільки в двох випадках: перший — коли думати нема коли (ситуація в рамках консультативного процесу майже неможлива), другий — коли думати нічим.

 

  1. Індивідуальна робота зі сновидіннями

Індивідуальне консультування, як правило, концентрується на проблемах особистісного зростання, міжособистісних відносин до однієї з головних його цілей є активізація ресурсів для гармонізації особи, оскільки витоками даних проблем є невротизація особи і, як наслідок, високий рівень тривожності.

Слід зазначити, що будь-який індивід з народження знаходиться під впливом батьківської сім'ї. Але це не єдина соціокультурна освіта, під чий тиск попадає людина, що з'явилася на цьому світі. На нього впливають також: родовий міф, соціальний статус сім'ї, віросповідання, національний і культурний чинники.

Таким чином, однією з глибинних особових проблем є проблема усвідомлення «Хто Я такий?» і «Що Я хочу насправді?», які в своїх витоках можна позначити як прояв справжнього «Я».

Для досягнення позитивних результатів можна застосовувати різну техніку, залежно від переваг консультанта, специфіки особи клієнта і його проблеми. Одним їх ефективних методів, який буде розглянутий докладніше, є аналіз сновидінь. У даному параграфі буде дано докладний аналіз культури, а також запропоновано дві авторські методики роботи з сновидіннями в рамках індивідуального консультування.

Протягом всієї історії розвитку цивілізації багато проблем суб'єктів, до яких можливо віднести і стан підвищеної тривожності, вирішувалися багатообразно, виходячи з конкретного соціокультурного контексту. Одним з методів, що пережив всі історичні метаморфози, є аналіз сновидінь: у Стародавній Греції існували спеціальні храми, в яких охочі могли отримати відповіді на питання за допомогою сновидінь; «віщі сни» використовувалися в шаманській практиці, в магії, народній медицині; в даний час вони активно застосовуються в психології і психотерапії.

Маючи, таким чином, культурологічне значення, реальність сновидінь піддавалася препаруванню впродовж всієї історії людського суспільства, ставши об'єктом ретельного дослідження літераторів, психологів, філософів.

Сучасні дослідники приділяють більше уваги меті сновидінь, ніж їх причині, залишаючи сновидінню здатність уникати прихованого, самообману і прагнення до самовиправдання. Більшість шкіл, що працюють з сновидіннями, вважають, що сновидіння є одним із способів самовираження особи.

Існує загальна думка, що зміст сновидінь має три джерела: біологічний, психологічний і культурний. Робота з сновидіннями для правильного збагнення як психіки сновидіння, так і миру, що оточує його, повинна включати всі ці джерела. Ульман резюмував принципи своєї роботи з сновидіннями, якими він керується вже багато років, а ми вважаємо вельми значущими, принаймні в рамках даного дослідження, таким чином:

по-перше: сновидіння є повідомленнями, що приходять з внутрішнього світу, вони можуть розкривати певні істини про життя сновидіння. Ці істини можна зробити доступними після пробудження сновидіння;

по-друге, якщо ми згадуємо сновидіння, то у відомому сенсі ми готові зустрітися з інформацією, що міститься в нім;

по-третє, якщо дозволити цій конфронтації відбуватися належним чином, результат буде цілющим і буде сприяти руху до цілісності;

по-четверте, не дивлячись на те, що сновидіння містять повідомлення приватного характеру, їх сумісний розгляд в щадній, підтримуючій обстановці може створити прекрасні можливості для терапії і лікування;

по-п'яте, сновидіння можна зробити доступними.

Будь-яка людина, у якої є достатньо мотивації і інтерес, може навчатися, удосконалюватися і розділяти з іншими людьми мистецтво роботи з сновидіннями.

Ми думаємо, що в даному контексті вельми доречним буде пригадати думку, висловлену ще в 1975 році Дональдом Маккіннон про те, що поняття «творчість» є просто загальноприйнятим ярликом для позначення ряду процесів (мотиваційних, емоційних, пізнавальних), що створюють щось абсолютно нове. Це тим більше цікаво, що даний комплекс, що складається із сприйняття, мислення, планування, пам'яті, уяви, оцінки, ухвалення рішень, тотожний комплексу, необхідному для створення сновидінь, і присутній у кожного суб'єкта. Одним з важливих моментів в творчому підході до проблем, як і при створенні реальності сновидінь, є момент розпізнавання патернів (стійких конфігурацій об'єктів або подій в просторі або в часі). В процесі розпізнавання патернів у людини є ряд припущень про правильну відповідь. Він відкидає ті відповіді, які не узгоджуються з припущеннями, і дає відповідь тоді, коли з'являються підтвердження його припущення. І тут ми вже можемо говорити про існування когось внутрішнього, неусвідомленого знання. Знання, свідомості, що знаходиться зовні, і що виявляється тоді, коли в реальності з'являються феномени, його підтверджуючі. Яскравою ілюстрацією цього явища може служити біблейський сюжет про Йосипа і царському сні про сім колосів.

Одним із способів роботи з сновидіннями є визначення, через аналіз зорових образів, патернів сновидінь. Порівняння їх з подібними патернами денного життя дає уявлення про проблему, що існує в реальному житті, яке вимагає рішення, волаючи до індивіда через сновидіння. Можливе використання патернів сновидінь для передбачення прийдешнього розвитку подій. Ці знання, як правило, доступні, але не розпізнаються раціональним розумом. Але в сновидіннях все йде по-іншому. Інакше: те, що показують сновидіння, є, за своєю суттю, тінню тієї мудрості, яка існує в людині і на рівні усвідомлюваної реальності буття проявляє себе в уявленнях про борг, долю і відповідальність.

У роботі Данила Андрєєва «Роза Міра» дано уявлення про Шлях, як постійно виникаючих диадах, після вибору однієї з яких подальший шлях зумовлений до подальшої діади. То ж ми знаходимо і у Борхеса в новелі «Сад стежинок, що розходяться»: та ж ідея про діади, але про грессирующая в тому сенсі, що проблеми вибору, як такого, не існує, оскільки вибираються відразу всі варіанти. Вже в грецькій філософській системі теми зумовленості (міф про Ахіллеса) і вибору (міф про Дедале) — одні з основних тим.

Існувало в старогрецькій філософії і таке Поняття як «Кера», яка, по представленнях старогрецьких філософів і містиків, давалася людині у момент його народження і супроводжувала його все життя (Ангел-хранитель, Демон-спокусник, Кера-карма). Але кожна Кера відповідала за реалізацію тільки одного життєвого шляху (тут «шлях» треба розуміти як «ведучий до певного кінця», тобто що має певне завершення (звершення). У Ахілла, наприклад, дві Кери і, отже, два можливі життєві шляхи. Як писав Платон в своїй праці «Держава»: «Чеснота немає надбання кого-небудь одного: почитавши або не почитавши її, кожен залучиться до неї більше або менше. Це провина того, що обирає: бог — невинен». І через сторіччя в унісон звучать слова: «...отдает кожній людині у володіння його буття і покладає на нього повну відповідальність за існування». Ми не помилимося, якщо скажемо, що обидва ці автора, не дивлячись на тих, що розділяють їх тимчасові простори, сходяться на думці, вважаючи, що свободою вибору душу володіє тільки перед вибором зразка свого майбутнього життя, а потім цей вибір обуславливает фатальність існування людської судьби співзвучно ідеї Д. Андрєєва в «Розі Міра».

У грецькій народній вірі герой був духом померлого, який ще за життя володів силами, що далеко перевершують сили будь-якого звичайного смертного. Таким чином, смерть як би ще більше збільшувала сили героя, що ще за життя підносився над іншими людьми. Герой набував своєї сили в смерті («вирватися з круга перероджень» — ця тема є одній з основоположних в книзі «Тибету мертвих», і її ж ми бачимо в основі філософської системи герметиків). Очевидно, що сприйнята так само смерть не тільки і не стільки оголяла індивідуальність людини, але, певною мірою, -, і визначала її: Звідси: не тільки народження, але і смерть визначає доля людини (народитися мало — необхідно ще гідно завершити життєвий шлях). Подолання життя через продовження життя за допомогою народження нових і нових поколінь — це головне для роду. А для індивіда, зрозуміло індивіда, що досяг певного рівня Особової самосвідомості, головною в його життєвому шляху є зустріч із смертю, оскільки вона виявляє його індивідуальність (тобто характер смерті) (Ахілл і Евхенор). Власне народження не таке важливе для індивіда, оскільки він застає себе таким, що вже живе на Землі, і, отже, само фізичне народження не було для нього об'єктом безпосереднього переживання. Отже, головними переживаннями для його свідомості стають Життя (Шлях), духовне народження, що відбувається в процесі усвідомлення суті цього Шляху, і Смерть, як логічне завершення життя, покликане вінчати її. Смерть приймається покірливо тільки за тієї умови, що вона звеличить героя (людини), виявивши його індивідуальність, стане засобом затвердження його волі у визначенні долі. Таким чином, через смерть, через ухвалення своєї смерті, людина стає;; творцем і свого життя і її фіналу, знаходить життя вічну. Наприклад, в скандінавських міфах, що пішов зі світу в бою, із зброєю в руках, потрапляє до Одіну на бенкет. Дане уявлення визначає і устрій життя і її мету.

Одна з найяскравіших особливостей старогрецьких уявлень про долю полягає в тому, що доля предстає не просто як весь життєвий шлях людини від народження до смерті, але індивідуальна, неповторна життєва частка, яка у кожної людини своя. Тут виникає тісний зв'язок концепту долі з ідеєю справедливості (женихи пенелопи) і ідей справедливості з темою відплати: Дика — богиня правосуддя; Немезіда — богиня відплати. Дика і Немезіда втілюють принцип справедливості, який • имеет розумне виправдання в самому собі, у власному змісті. Справедливість і є розумна підстава, внутрішній закон. (Стародавня Греція — ідея справедливості; Індія — карма; герметики, християнство — принцип рівноваги). Але ідея підпорядкування позбавленій індивідуальності необхідності формувалася лише в тій мірі, в якій викристалізовувалася ідея свободи, ідея людської особи (наприклад» контраст рабської частки і частки вільної людини).

Таким чином, в розвитку міфологеми долі можна виділити три головні тенденції:

безособово-фатальну;

особово-волюнтаристичну;

рівність сил долі і особи.

Схожі думки можна знайти і у Адлера, чию концепцію про нерозривний зв'язок між життєвим стилем в неспанні і стилем сновидінь ми поклали в основу нашого дослідження, з'єднавши її з Юнгівською технікою ампліфікації і методом контент-аналіза. Крім того, для нас, в рамках даного дослідження, цікавими виявилися результати, отримані Доміно в 1985 році. А саме: Доміно121 вивів пряму залежність між творчими здібностями і здатністю бачити сни. Він пояснював цей результат тим, що творча поведінка і занурення в сновидіння включають здібність до розслаблення, яка і звільняє особу від повсякденної раціональної свідомості. Ці дані і послужили критерієм для відбору в групу реципієнтів, а саме:

наявність закінченої вищої освіти;

здатність бачити і запам'ятовувати сновидіння.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 517; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.02 сек.