КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
План заняття. Соціологія особистостіСоціологія особистості
1. Поняття особистості. Специфіка соціологічного підходу до вивчення особистості. 2. Соціальний статус і соціальні ролі особистості. 3. Соціалізація особистості: сутність, агенти, етапи. 4. Соціальна структура особистості. Розгляд першого питання необхідно розпочати з розмежування понять “людина”, “індивід”, “особистість”. Передусім, звернемо увагу на те, що визначити сутність людини і закони її життєдіяльності надзвичайно складно тому, що крім специфічних, вона ще має властивості, які об’єднують її з іншими природними істотами. Людина істота біологічна, і тому вона підкоряється законам природи. Соціологія відштовхується від того непорушного факту, що людське суспільство і угрупування тварин мають ряд спільних властивостей, але є різними за якісними характеристиками, внаслідок чого між ними немає абсолютної межі. Угруповання тварин є біологічним явищем, а людське суспільство – специфічним явищем, розвиток якого підкорюється не лише природним, але й соціальним законам. Таким чином, наявність тісного зв’язку між суспільством і природою проявляється в тому, що людина має органічне походження і засоби для свого існування отримує від природи в процесі виробництва. Але в той же час існує і якісна відмінність між людиною і тваринами (абстрактне мислення, мова, вільне волевиявлення, творча діяльність, духовність тощо). І там, де біологія зупиняється у вивченні людського роду як особливого виду живих істот, там їх вивчення продовжує соціологія, розглядаючи їх як істоти соціальні. Розкриваючи сутність поняття “людина”, слід врахувати, що воно вживається для характеристики властивих всім людям якостей і здібностей. Це поняття підкреслює наявність в світі такої особливої, історично розвинутої спільноти, як людський рід, людство, яке відрізняється від усіх матеріальних систем тільки йому властивим способом життєдіяльності. Далі необхідно звернути увагу на те, що існування окремих представників людського роду висловлює поняття “індивід”. Індивід – це окремий, одиничний представник, який є носієм біологічних і соціальних рис людства, тобто поняття “індивід” вживається в значенні конкретна людина. Щоб відбити конкретно-історичні особливості людини на різних рівнях її індивідуального і історичного розвитку, поряд з поняттям “індивід” використовують поняття “особистість”. Особистість – це сукупність соціальних якостей індивіда. І якщо суспільство виступає як “людина в її суспільних відносинах”, то особистість – це людина конкретної історичної епохи, представник конкретних суспільних відносин. Як відомо, особистість є об’єктом наукового інтересу філософів, психологів, політологів, представників інших суспільних наук. Тому необхідно виявити специфіку соціологічного підходу до проблеми особистості. Психологія вивчає особистість як певну цілісність психічних процесів, властивостей і відносин: темпераменту, характеру, здібностей і та ін. Філософія розглядає особистість з точки зору її положення в світі як суб’єкта діяльності, пізнання, творчості, а політологія – як суб’єкта політичної діяльності. Що ж стосується особливостей соціологічного ракурсу, то вони можуть бути виявлені при розгляді особистості як складового елементу різних за масштабом соціальних систем. Враховуючи своєрідність рівнів соціальних систем, можна виділити наступні проблеми соціології особистості: 1. На рівні загальносоціологічної теорії розкривається соціальна сутність людини, її зв’язок з суспільством, вивчаються форми і види її діяльності, особистість розглядається як об’єкт і суб’єкт суспільних відносин, а також вивчаються закономірності включення людини в загальну соціальну систему. 2. На рівні соціологічної теорії особистості (як спеціальної соціологічної теорії) вивчається соціальне положення особистості (її соціальний статус), соціальні ролі, системи соціальної типізації, виявляється вплив соціальних факторів на становлення і розвиток особистості, характеризуються соціальні механізми формування особистості (її соціалізації, соціальної і професійної адаптації, формування її ціннісних орієнтацій, інтересів, потреб тощо). 3. На рівні конкретно-соціологічних досліджень особистість розглядається, виходячи з емпіричних характеристик всіх соціальних взаємодій, в які вона вступає в процесі своєї життєдіяльності. Вивчення проблеми особистості на цьому рівні має важливу особливість: особистісні емпіричні характеристики виявляються практично в кожному соціологічному дослідженні, в тому числі і тоді, коли воно має інше цільове призначення (наприклад, вивчення плинності кадрів, стану морально-психологічного клімату тощо). На цьому рівні використовуються як методичні прийоми вищеназваних рівнів, так і розробляються власні. Підводячи підсумки розгляду даного питання, виділимо наступні основні моменти. Так, теоретична соціологія досліджує особистість в тій системі соціальних зв’язків, яка формується і існує на макрорівні. Особистість виступає продуктом суспільних відносин, їх конкретним носієм, суб’єктом суспільного життя, елементом та членом певної соціальної системи. Що стосується прикладної соціології, вона, в більшій мірі, зорієнтована на вирішення таких проблем, які прямо чи опосередковано пов’язані з практикою соціального управління, наприклад, вивчення загальних і особливих умов соціалізації, соціальної адаптації, мобільності, вивчення мотивації і стимулювання соціально необхідної поведінки і діяльності, відповідності соціальних очікувань особистості, її ціннісних орієнтацій і реальної поведінки людей; професійного самовизначення, оптимізації взаємодії особистості з соціальними групами і спільностями тощо. Переходячи до висвітлення другого питання плану, доцільно відзначити, що значне місце в соціології особистості займає рольова теорія особистості. Основні її положення були сформульовані американськими соціологами Дж. Мідом, Р. Мінтоном, Р. Мертоном та Т. Парсонсом, а також німецьким соціологом Р. Дарендорфом. При розгляді цього питання потрібно спочатку визначити ключові поняття, якими є “соціальний статус” і “соціальна роль”. Соціальний статус особистості – це визначене місце особистості у суспільній ієрархії, обумовлене його походженням, професією, віком, статтю, сімейним станом. Потрібно зазначити, що в соціології виділяються приписані і набуті статуси. Приписаний – це нав’язаний суспільством без залежності від зусиль і заслуг особистості. Він обумовлюється етнічним походженням, місцем народження, сім’єю тощо. Набутий (досягнутий) статус визначається зусиллями самої людини (наприклад, письменник, менеджер, директор). Виділяються також природний і професійно-показовий статуси. Природний статус особистості припускає суттєві і відносно сталі характеристики людини (чоловіки і жінки, дитинство, юність, зрілість, старість). Професійно-посадовий – це базисний статус особистості дорослої людини. В ньому фіксується соціальний, економічний та виробничо-технічний стан (банкір, інженер, адвокат тощо). Потрібно зазначити, що поняття “статус” використовується в соціології особистості співвідносно з поняттям “соціальна роль”. “Статус” означає “сукупність прав і обов’язків, а роль – динамічний аспект статусу, тобто поведінки”. Соціальний статус визначає конкретне місце, яке займає індивід у даній соціальній системі. Сукупність вимог, які висуває до індивіда суспільство, утворює зміст соціальної ролі. З’ясовуючи сутність останнього поняття, зазначимо, що соціальна роль – це сукупність дій, які повинна виконувати людина, що займає певний статус у соціальній системі. Кожний статус, як правило, включає ряд ролей. Сукупність ролей з даного статусу називається рольовим набором. Поняття ролі відноситься до аспектів соціальної взаємодії, коли регулярно і протягом довгого часу відтворюються певні стереотипи поведінки. Конкретні люди виступають в багатьох ролях: роль, таким чином, є лише окремо взятий аспект ціннісної поведінки. З поняттям ролі тісно пов’язані такі поняття як: ролеві очікування, ролеві конфлікти, ролеві набори, адаптація до ролі тощо. Далі зазначимо, що одна з перших спроб систематизації ролей була зроблена Т. Парсонсом. Він вважав, що будь-яка роль описується основними характеристиками: - емоційною – одні ролі вимагають емоційної стриманості, інші – розкутості; - способом одержання – одні приписані, а інші здобуваються; - масштабом – частина ролей сформульована і чітко обмежена, інша розмита; - формалізацією – дія у чітко встановлених правилах або довільна; - мотивацією – особистий прибуток, загальне благо тощо. Будь-яка роль характеризується деяким набором цих п’яти властивостей. Далі потрібно звернути увагу на те, що соціальну роль треба розглядати у двох аспектах: ролевого очікування і ролевого виконання. Між ними ніколи не буває повного збігу, але кожний з них має велике значення у поведінці особистості. Наші ролі визначаються передусім тим, що очікують від нас інші і асоціюються зі статусом, який має дана особистість. Якщо хтось не грає ролі відповідно до наших очікувань, то він вступає у конфлікт з суспільством. Наприклад, батько повинен турбуватися про дітей, близький друг не повинен бути байдужим до твоїх проблем тощо. Ролеві вимоги (приписи, побажання і очікування відповідної поведінки) втілюються в конкретних соціальних нормах, згрупованих навколо соціального статусу. У нормативній структурі соціальної ролі виділяють чотири елементи: - опис типу поведінки, відповідного даній ролі; - приписи (вимоги), пов’язані з даною поведінкою; - оцінка виконання приписаної ролі; - санкція як соціальні наслідки тієї чи іншої дії у рамках вимог соціальної системи. Соціальні санкції за своїм характером можуть бути моральними, що реалізуються безпосередньо соціальною групою через її поведінку (наприклад зневага) або юридичними, політичними, екологічними тощо, що реалізуються через діяльність конкретних соціальних інститутів. Зміст соціальних санкцій полягає в тому, щоб спонукати людину до певного типу поведінки. Вони є одним із найважливіших елементів соціального регулювання. Оскільки кожна людина виконує декілька ролей в різних ситуаціях, то між ролями може виникнути конфлікт. Ситуація, в якій людина зіштовхується з необхідністю задовольнити вимоги двох чи більше несумісних ролей, називається ролевим конфліктом. При розгляданні сутності ролевих конфліктів, потрібно акцентувати увагу на такому контексті проблеми, як протистояння мотивів діяльності. Перемагає той мотив, який більш значущий у конкретній ситуації. Іншими словами, існує не тільки ієрархія статусу, й ієрархія соціальних ролей, і кожна особистість будує піраміду своїх переваг. Але свобода вибору особистістю першочерговості реалізації тих чи інших мотивів дуже відносна тому, що людина знаходиться у своєрідних рамках соціальних функцій, статусів, ролей. Завершуючи розгляд цього питання, підкреслимо, що статуси і соціальні ролі утворюють механізм, завдяки якому кожна людина стає частинкою того чи іншого суспільства або соціальної спільноти, верстви, групи, носієм їх властивостей та культури. Аналіз особистості як об’єкту суспільних відносин, передбачає також з’ясування сутності таких двох взаємопов’язаних процесів, як соціалізація та ідентифікація. Відповідаючи на третє питання, слід звернути увагу на те, що соціалізація – це процес засвоєння індивідом зразків поведінки, соціальних норм і цінностей необхідних для його успішного функціонування в даному суспільстві. Взаємодія індивіда і соціального середовища в процесі соціалізації відбувається у формі адаптації та інтеріоризації. Важливо усвідомити, що адаптація – це пасивне пристосування людини до соціального середовища, а інтеріоризація – активна взаємодія індивіда з середовищем, в якому людина робить свідомий вибір. Соціалізація особистості відбувається під впливом агентів та інститутів соціалізації, які формують, спрямовують, стимулюють або обмежують формування особистості. Агенти соціалізації – це люди та установи, діючі соціальні суб’єкти, за допомогою яких людина соціалізується завдяки процесам навчання, комунікації, прилучення до культури. Агенти соціалізації виконують важливі функції, а саме: навчання культурним нормам та зразкам поведінки; контроль за тим, як міцно, правильно та глибоко засвоєні соціальні норми та ролі. Процес соціалізації відбувається у первинних і вторинних групах. Більшість дослідників вважають, що визначальне значення має первинна соціалізація, яка здійснюється сім’єю. Сім’я виконує функцію посередника між дитиною та іншими соціальними системами. Розкриваючи сутність четвертого питання, слід зазначити, що певний культурний досвід є загальнолюдським, набувається в процесі соціалізації всіма індивідами, незалежно від того, на якому ступені розвитку знаходиться те чи інше суспільство. Так, кожна дитина навчається спілкуванню з допомогою мови, набуває досвіду застосування покарання, нагородження тощо. Але разом з тим, кожне суспільство дає своїм членам особливий досвід, прищеплює специфічні культурні зразки. Із соціального досвіду, єдиного для членів даного суспільства, утворюється характерна особистісна конфігурація (особистісний набір якостей), типова для даного суспільства. Наприклад, особистість, що соціалізована в умовах мусульманської культури буде мати інші риси в порівнянні з особистістю, що формувалася і виховувалася у християнському середовищі. У зв’язку з цим, в соціології розглядається проблема соціальної типології особистості, яка є однією з найважливіших проблем соціологічного аналізу. Соціальний тип особистості – це продукт складного переплетіння соціально-економічних і історико-культурних умов життєдіяльності людини, сукупність повторюваних якостей і властивостей людини як істоти соціальної. Проблема виділення соціальних типів особистості зумовлена тим, що соціологія намагається розкрити в особистості суттєве і типове. Виходячи з цього, соціологія пропонує виділити такі типи особистості: - ідеальний (знаходить вияв вимога соціального ідеалу того чи іншого суспільства); - нормативний (сукупність властивостей особистості, формування яких об’єктивно необхідне для розвитку даного суспільства); - реально існуючий (переважаючий тип особистості на тому чи іншому етапі розвитку суспільства, який може суттєво відрізнятися від нормативного і, тим більше, від ідеального типу.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 380; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |