Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Особливості барокового світосприйняття

План

Лекція №1

ТЕМА: Література епохи Бароко

МЕТА: Окреслити естетичні та світоглядні координати бароко; дати студентам уявлення про літературні надбання Іспанії, Англії, Німеччини XVII століття; розширити читацький досвід студента за рахунок творів європейських літератур означеного періоду.

ОБЛАДНАННЯ: портрети письменників, книжкова експозиція, мультимедійна презентація.

1. Історичні передумови виникнення стилю бароко.

2. Особливості барокового світосприйняття.

3. Основні ознаки барокової поетики, течії, представники.

4. Проза Г.Я.Гріммельсгаузена.

5. Розвиток літератури бароко в Англії. Творчість Дж.Мільтона, Дж.Донн.

6. Представники іспанського бароко. Творчість Ф. де Кеведо. (С.О.)

7. “Культистська” поезія. Луї де Гонгора-і-Арготе.(С.О.)

8. Творчість Педро Кальдерона.

 

Література:

- Самарин Р.М. Зарубежная литература / Р.М.Самарин. – М.: Высшая школа, 1974.

- Артамонов С.Д. История зарубежной литературы ХУІІ-ХУІІІ веков / С.Д.Артамонов. – М.: Просвещение, 1978.

- Антологія іспанської літератури доби Бароко / Упорядкування й коментар О.Пронкевича // Вікно в світ. – 2000. - №3. – С.83-159.

- Мацапура В.І. Це загадкове, примхливе бароко / В.І.Мацапура // Зарубіжна література в навчальних закладах України. – 1999. - №2. – С.2-11.

- Наливайко Д. Бароко і драма Кальдерона “Життя – це сон” / Д.Наливайко // Тема. – 2000. - №1. – С.5-17.

 

1. Історичні передумови виникнення стилю бароко.

Витоки бароко сягають корінням до підвалин ренесансної культури, тому бароко, як слушно зауважував Ю.Ковбасенко, “бароко – це мінорно прекрасне дитя доби великого скепсису, розчарування, зневіри у всесильність людського розуму”. До цієї зневіри людство виводять, передусім, реалії життя, які часто заперечували віру у всесильність природи як благодійної сили, у природжену розумність людини. Світ, що певний час уявлявся гармонійним і впорядкованим, обернувся ірраціональним хаосом, сповненим протиріч, а людина – ареною внутрішніх конфліктів і протистоянь.

Культура бароко вражає різноманітністю своїх проявів: у музиці - Бах, Гендель; у архітектурі - Расіні, Монферан; у живописі – Караваджо, Веласкес, Хусепе Рибера, Рубенс, Левицький, Боровиковський та ін. Уперше термін Б. було застосовано щодо архітектури, у к. ХVІІ століття його вживають для позначення інших мистецьких явищ (музики, живопису). Про літературне бароко почали говорити лише у ХІХ ст. Ф.Ніцше в 1878 році говорив про барочний стиль грецького дифірамба.

Ґрунтовні праці про власне літературне бароко з’явилися після виходу монографії шведського ученого Генріха Вельфіна «Ренесанс і бароко», де автором було дано негативну оцінку цьому мистецькому феномену, визначено його як «реакційний» по відношенню до Ренесансу.

Через 5 років виходить дослідження Є.Порембовича про Анджея Морштина, видатного польського поета бароко. У період міжвоєнних десятиліть в європейському літературознавстві відбувається справжній “бароковий бум”. У 30-х роках Д.Чижевський опублікував низку праць про українське і слов'янське бароко.

 

Слово «бароко» найчастіше пов’язують з італійським barocco (химерний, дивний). Початок науковому вивченню бароко поклав відомий німецький вчений Г.Вельфлін у праці “Ренесанс і бароко”, що вийшла друком у 1988 році. У ній дослідник інтерпретує б. Не як деформацію ренесансу, не як “його звироднілий діалект”, а як сформований стиль наступної доби художньої культури, що базується на власних естетико-художніх засадах і є переходом від ясного, врівноваженого мистецтва Відродження до мистецтва, сповненого неспокою, динаміки, декоративності, контрастів.

Бароко - це, по-перше, самостійна, цілісна доба в історії культури; по-друге, це напрям у мистецтві, ХУІІ-ХУІІІст. Це перший спільний напрям для всіх європейських культур. Хоча в різних країнах бароко розвивається не синхронно. У ХУІІ-ХУІІІ столітті воно утверджується в Італії та Іспанії. У к.ХУІІ - цей напрям функціонує в більшості країн Західної Європи поряд із класицизмом.

Кожна культурно-історична доба має свої ідеали. Митці епохи бароко намагалися глибше зазирнути в людську душу. І.Величковський писав про «сердечные бездны» людської душі.

Філософія бароко спиралась на вчення Лейбніца про двомірність психічної діяльності, про неусвідомлене. Сприйняття на рівні підсвідомості він назвав рецепціями, протиставляючи їх аперцепції, сприйняттю, що спирається на увагу й пам’ять. “Наділена розумом і пристрастю, - писав Паскаль, - людина безперервно воює сама з собою. Тому вона завжди страждає, тому її терзають суперечності”. Саме тема боротьби з пристрастями є найхарактернішою для доби Бароко.

Ідеал бароко - вчений-аскет, тобто людина, якій близька й зрозуміла антична любов до земного, але чия душа сповнена жагою небесного, вічного, неминущого. Аскетизм проповідується як норма життя. Французький дослідник П.Азар писав про Бароко як про другий Ренесанс, але більш аскетичніший, суворіший. «Ренесанс Рабле, але без усмішки». Не заперечуючи вагу розуму в інтелектуальних процесах, мислителі бароко вважали за необхідне спиратись також на чуттєвий досвід, на інтуїцію. Джон Лок у праці «Про виховання розуму» проявляє великий інтерес до загадкових психологічних явищ, видінь, одкровень.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Принципи митного регулювання | Основні ознаки барокової поетики, течії, представники
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 8380; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.