Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Ключові поняття і категорії соціології особистості

Суб”єкти суспільного життя

РОЗДІЛ II

Модуль І. Тести і вправи

10.Охарактеризуйте «теорію факторів» українського економіста М.Ковалевського та її значення для соціології.

11.У чому полягає відмінність у трактуванні класів:

 

12.М.Туган-Барановським;

13.К. Марксом?

52.Чому М.Грушевському не вдалося розбудувати соціологію в радянській Україні?

20.Назвіть основні причини занепаду соціології в радянській Україні.

21.Які основні напрями розвитку соціології в сучасній Україні ви можете назвати? Чому саме вони нині виходять на перший план?

22.Чому в умовах міжвоєнної еміграції розвиток саме соціології отримує пріоритетне значення в середовищі українських науковців за кордоном?

23.Охарактеризуйте основні напрями досліджень українських соціологів «празького гурту» в міжвоєнний період (1919—1939).

24.Чи можна вважати українського соціолога М.Шаповала поперед-ником структурного функціоналізму? Аргументуйте свою відповідь.

Завдання 58. Чи існує перервність еволюції між біологічними істотами та люди-

до теми 6 ною? Подайте свою думку стосовно проблеми походження людини.

30.Яким є співвідношення понять «природа» і «суспільство» в сучасній соціологічній думці?

31.Чи можлива, на вашу думку, коеволюція природи і суспільства?

32.Чи можливо, на ваш погляд, подолати глобальну екологічну кризу? Якщо ні, то чому? Якщо так, то в який спосіб?

33.Чим відрізняються між собою ідеї Ф.Тьонніса й Е.Дюркгайма про співвідношення механічного та органічного в розвитку суспільства?

34.Викладіть основні положення структурного функцірнадізму Щодо соціальних систем. Яка,на Вашу думку, головна вада цих концепцій?

35.Назвіть три рівні системного підходу до розуміння суспільства та його структури допишіть кожний з них.

36.Чому в сучасній західній соціології переважає розгляд суспільства лише на макро- та мікрорівнях?

37.Зобразіть схематично (у вигляді багатовимірної пірамідц) суспільство як соціальну систему з усіма її складовими та рівнями розвитку.

38.Як співвідносяться між собою:

 

14.еволюція та революція;

15.революційні перетворення і реформи?

68. Чи існують закономірності в розвитку суспільства? Якщо так, то які?
Якщо ні, то чому?


 

 

Тема 7

Соціологія особистості

 

 

· 178 Ключові поняття та категоріїсоціології особистості

· 181 Філософсько-соціологічні уявленняпро особистість

· 192 Основні проблеми соціології особистості

 

 

Предмет дослідження

соціології особистості

Другий розділ присвячений розгляду спеціальних соціологічних

теорій. Вони розкривають суть, формування і механізми розвитку пе дусім соціальних спільнот, груп та деяких соціальних інститутів Але всі ці соціальні утворення неможливо уявити без людини, її активної лзорчої діяльності, одним із результатів якої і є соціальні спільноти. Адже саме людина як істота соціальна ґрунтуючись на соціальних зв'язках та взаємодії створює групи, колективи, об'єднання, а згодом і спільноти — центральні осередки її життєдіяльності в соціокультурному просторі. Тому можна погодитися з визначенням цієї галузі соціологічного вчення, яке міститься у багатьох соціологічних словниках та науковій літературі: соціологія особистості — це одна зі спеціальних соціологічних теорій, предметом дослідження якої є особа як об'єкт і суб'єкт соціальних відно­син на рівні її взаємозв'язків із соціальними спільнотами. Саме особистість з'єднує всі ланки суспільного життя: макро-, мезо- і мікро-середовище, робить їх полем своєї творчої активності й осередками розгортання внутрішніх потенцій.

Звичайно, може виникнути запитання: людину вивчає і досліджує багато інших наук, в чому ж полягає відмінність саме соціологічного розуміння людини?

Філософію цікавить людина з позиції її становища у світі передусім
як суб'єкта пізнання і творчості. Психологія аналізує людину як усталену
цілість психічних процесів, властивостей і відносин: темпераменту,
характеру, здібностей, вольових властивостей тощо. Тобто психологія
шукає стабільні характеристики психіки, які забезпечують незмінність
людської природи. Історики, навпаки, виявляють інтерес до того, як під
впливом культурно-історичних чинників змінюється людська істота.
Якщо економісти припускають, що людина здатна на раціональний вибір,
то психологи виходять із того, що мотиви людської поведінки здебільшого
ірраціональні й незбагненні.

Специфіка соціального

підходу На відміну від цих наук соціологія розглядає людину як надзвичайно пластичну істоту, здатну до значних соціальних адаптацій, але водночас вирізняє в людині соціально-типові характеристики — риси, якими " """ "" наділені певні типи людей. Далі, соціолог досліджує людину насамперед як особистість, як елемент соціального життя, розкриває механізми її становлення під впливом соціальних факторів, а також шляхи і канали зворотного впливу особистості на соціальний світ. Соціологію цікавить участь людини-особистості у змінах і розвитку соціальних відносин; вона

 

 

досліджує зв'язки особистості й соціальної спільноти, особистості й суспільства, регуляцію і саморегуляцію соціальної поведінки.

Отже, як бачимо, специфіка соціологічного підходу до вивчення людини полягає у з'ясуванні насамперед того в людині, що безпосередньо пов'язане із соціальним життям, включеністю людини у систему соціальних відносин, — тобто не її біологічних чи психічних особливостей, а суто соціальних характеристик. Звідси виникає потреба у чіткому розмежуванні термінів, які використовуються у соціогуманітарних науках щодо людини в її різноманітних іпостасях.

У буденній свідомості досить часто ототожнюються поняття «люди­на», «особистість», «індивід». У соціології ж ці поняття як синоніми не використовуються і достатньо чітко розрізняються.

Термін людина

Термін «людина» вживається як родове поняття, що вказує на приналежність до людського роду — вищої сходинки розвитку живої природи на нашій планеті. Тобто поняття людини вказує на якісну відмінність людей від тварин, на людину — гподукт природи, і слугує для характеристики всезагальних, притаманних всім людям якостей і особливостей, що знаходить свій вияв у назві «Нотозаріепзр, або «людина розумна».

Термін індивід

Термін «індивід»- вживається у значенні «конкретна людина», одиничний представник людського роду, коли необхідно наголосити, що йдеться не про все людство загалом і не про будь-яку людину в ньому.

Термін особистість

Термін «особистість» служить для характеристики соціального в людині. Якщо «людина» — це передусім продукт природи, то «особис­тість» — продукт суспільства. Але було б спрощенням розглядати людину лише як продукт суспільного розвитку. У соціології, особливо сучасній, людина-особистість трактується переважно як суб'єкт суспільних процесів, тобто їх активний діяч і творець. Ця активна творча діяльність стає можливою і продуктивною завдяки опанування особистістю успадкованої від попередніх поколінь культури. Водночас, як слушно зазначає відомий харківський соціолог Олена Якуба, не можна відмовлятися від урахування біологічних особливостей людини, здатних опосередковано впливати на формування соціальних властивостей індивіда. Особистість, на її думку, доцільно визначити як усталений комплекс якостей і властивостей людини, які набуваються під впливом відповідної культури суспільства і конкретних соціальних груп та спільнот, до яких вона належить і в життєдіяльність яких включається. Тому предметом дослідження в соціології є «Ното зосіиз» — «людина соціальна».

 

 

Термін індивідиуаланість означає теособливе і специфічне, що вирізняє одну людину з-поміж інших, включно з її природними і соціаль-ііпми, фізіологічними і психічними, успадкованими і набутими якостями. Однак і у випадку вживання цього терміна соціологію цікавить не сама ПО собі неповторність та індивідуальність, а її вплив на соціальні процеси

і а місце в них.

Соціологія у розгляді цих категорій та їхнього співвідношення виз­начає кілька важливих вихідних принципів. Насамперед ідеться про те, що індивід виокремлюється з попередньо неподільної племінної історичної спільноти людей раніше, ніж особистість. На думку соціолога С.Бабосова та культуролога Н.Моїсеєва, виокремлення індивіда із соціальної спільноти як стадіально першого суб'єкта історичного процесу й культури починається в епоху неолітичної революції VIII—VII тисячоліть до н.е., котра поклала початок сучасним цивілізаціям. І Іабагато пізніше, після падіння першого покоління держав «бронзового ні ку», приблизно з кінця другого тисячоліття до н.е. і до завершення того періоду, який відомий німецький мислитель К-Ясперс назвав «вісьовим часом» (VIII—II ст. до н.е.), складається паліативний тип індивіда. Він за збереження в цілому рис індивіда разом із тим набуває деяких рис

особистості.

І лише на основі досягнень «вісьового часу» — часу виникнення писемності, великих світових культур і релігій, етичної рефлексії в античності, а згодом і в християнстві, починає викристалізовуватися особистість як автономний щодо спільноти і суспільства суб'єкт соціальної діяльності. Цей процес триває кілька століть і завершується В епоху Відродження і. буржуазних революцій, що за нею відбувалися. На їх вістрі й виникає індустріальна цивілізація, яку одночасно можна назвати цивілізацією особистості. Саме в межах цієї цивілізації і притаманної їй культури, за визначенням російського соціолога І.Кона, і виникає невідоме ні середньовіччю, ні античності поняття (і проблема) формування особистості. Це по-перше.

По-друге, кожен індивід є людиною, але не коженособистістю. Особистістю не народжуються — нею стають. Індивід, у цьому випадку, Є вихідним пунктом для розвитку в людині особистості, а особистість, своєю чергою, — це підсумок розвитку індивіда, найповкіше уособлення всіх людських властивостей.

По-третє, особистість є конкретним виявленням суті людини, проте одночасно й утіленням соціально значущих рис і властивостей відповідного суспільства та його культури. Немає людини й особистості «взагалі» —

 

обидві вони чітко ідентифікуються з певним суспільством, конкретною спільнотою і нормами та цінностями культури.

По-четверте, включення особистості у суспільство здійснюється через її входження до різноманітних соціальних спільнот, прошарків і груп; саме вони є основним шляхом сполучення суспільства й людини протягом усього її життя. Особистостями стають у спільнотах, однак і сама людина-особистість згодом утворює нові спільноти відповідно до власних інтересів та умов, що змінюються.

 

Основні

проблеми

особистості Можна погодитися з тими українськими соціологами, які вважають, що соціологія особистості зосереджується на трьох основних пробле­мах: вивченні особистості як елемента, творися і представника соціальних спільнот і соціальних інститутів, аналізі особистості як об'єкта соціальних відносин (коли на перший план висувається вплив суспільства на особистість у процесі її формування, соціалізації, виховання тощо) і розгляді особистості як суб'єкта суспільних відносин (включно з її соціальною діяльністю, активністю і творчістю в суспільному житті).

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Модуль 1. Teahu і вправи | Філософсько-соціологічні уявлення про особистість
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 643; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.027 сек.