Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Поняття та предмет римського приватного права




Значення римського права для виникнення і розвитку правових систем країн Європи.

Поняття та предмет римського права.

Лекція 1. Поняття та предмет римського приватного права

Ihering Geist des romis chen Rechts.I. С. 1).

Своїм правом, і всі три рази він єднав

Три рази Рим підкоряв собі світ: перший раз

своєю зброєю; другий - своєю релігією, третій -

світ: перший раз - в державну єдність; другий -

в єдність церкви; третій - в єдність права"

Римське право в історії людства посідає виняткове місце. З нерозвинутої, переважно архаїчної системи патріархального права, що носило вузько національний характер, воно перетворилося на загальне право усього стародавнього світу. Причому окремі його інститути застосовуються і в найсучаснішому праві, наприклад, ним розроблена і втілена в життя збалансована система спадкового права, яка в рівній мірі задовольняє інтереси кровних родичів, з однієї сторони, і прагнення до заповідальної свободи –з іншої.

Право Стародавнього Риму вже поділяється на публічне та приватне. Ульпіан визначив цей поділ наступним чином: «Публічне право - це те, що належить до положення Римської держави, приватне, що відноситься до користі окремих осіб; існує корисне в суспільному відношенні і корисне у приватному відношенні» (D. 1.1.1.2). Таким чином, критерієм розмежування публічного і приватного права за Ульпіаном є характер інтересів. Право, яке захищає інтереси держави, суспільні інтереси - публічне право, а право, яке захищає інтереси приватних осіб, - приватне право.

Отже, публічне право - це сукупність правових норм, які регулюють відносини, що побудовані на засадах влади і підпорядкування їх учасників владним інституціям, і пов’язані з державними або суспільними інтересами.

Приватним правом в Стародавньому Римі регулювалися майнові відносини, що складалися між громадянами Риму за їх власним розсудом і могли захищатися останніми самостійно (самозахист) або за допомогою держави. Захист за допомогою норм приватного права здійснювався державою тільки за вимогою заінтересованої особи, права якої були порушені, в межах заявлених вимог. Норми приватного права на відміну від норм публічного права носили диспозитивний характер. Приватне (цивільне) право – система юридичної децентралізації.

Таким чином, приватне право це сукупність правових норм, що за допомогою диспозитивного методу забезпечують і регулюють захист відносин, заснованих на юридичній рівності, вільному волевиявленні і майновій незалежності їх учасників.

Для приватного права Стародавнього Риму була притаманна ознака еластичності, тобто здібність пристосовуватися до тих чи інших умов, що знайшло своє відбиття в існуванні систем приватного права, до яких входило: цивільне право (jus сіvilе); право народів (jus gentium); преторське право (jus practorium). Вказані системи існували і розвивалися паралельно, все більше проникаючи одна в одну і взаємно збагачуючись.

Цивільне право – це право, яке народ Риму сам для себе встановив і яке поширювало свою дію тільки на римських громадян – квіритів (jus Quiritium), тому і отримало ще одну назву - квіритське право.

Як і будь-яка система права, римське приватне право мало і свої принципи (principium), тобто основні вихідні положення, які змінювалися залежно від періодів його існування. Якщо взяти Стародавній Рим доби Законів ХП таблиць, то слід відмітити такий головний принцип римського приватного права як його формалізм і урочистість. Р.Ієринг підкреслював, що для римського права формалізм - це та ж сама школа дисципліни і порядку, яку народ знаходив у таборі (військовому).

Формалізм – це порядок юридичної оцінки актів, в якому приписується юридичне значення тільки їх певній визначеній формі. Це означало, що будь-який акт повинен був здійснюватися тільки по тій формі, яка для нього розроблена і встановлена, а зміст кожної проголошеної формули повинен був тлумачитись безпосередньо, виходячи з загальноприйнятого змісту слів. Будь-яка помилка у слові, жесті, кількості свідок робило акт недійсним в цілому. Яскравим прикладом цьому слугує фрагмент з Законів ХП таблиць, в якому вказується, що при судовій оцінці угод слід суворо дотримуватися їх форми, а саме того, що було сказано при їх укладенні угод.

Урочистість форми акту підкорена в римському праві цілому ряду правил, які витікають одне з одного. Так, укладення угоди складається з декількох урочистих дій, кожне з яких виражає певну, чітко окреслену думку. Мета цих дій - здійснення найсильнішого враження на оточуючих, а тому угода, якщо вона почалася, не може бути перервана і має своїм предметом породження тільки одного відношення.

На основі права народів, практичної діяльності магістратів, особливо преторів, правотворчості юристів (юриспруденції) сформувався ще один важливий принцип римського приватного права - формальна рівність в всіх вільних осіб, хоча він зумовлювався рядом істотних застережень.

Між тим формальна рівність приватних осіб не виключала відвертого індивідуалізму, який наклав свій відбиток на всю систему римського приватного права, яка ставила на перший план інтереси рабовласників та їх захист. Принцип індивідуалізму проявлявся і в необмеженій правовій владі голови родини, а саме, безмежній владі батька над дітьми, чоловіка над дружиною тощо.

Відомо, що право отримало свою назву від слова „справедливість”, в Римі право розглядалося як інструмент справедливості. Справедливість полягає в тому, щоб кожному дати те, що йому належить. За влучним визначенням Цельса право слід розглядати як мистецтво доброго і справедливого. Загальним принципом римського приватного права є принцип справедливості (aeguitas), тобто здійснення своїх прав і виконання зобов’язань на законних та чесних підставах. З цього приводу Павел писав, що “коли відсутній чіткий правовий припис, бажано справу вирішувати по справедливості”, а Ульпіан вважаючи, „що знання права є вмінням відрізняти справедливе від несправедливого”, наполягав на тому, що “коли право суперечить справедливості, повинно зволіти останнє”.

До принципів римського приватного права можна віднести і такі як: вірність слову, совість, довіру, особливо у справах, що ґрунтуються на чесності, свободу договору, юридичну рівність сторін при укладенні договорів, вільне волевиявлення і майнову незалежність сторін, неприпустимість позбавлення права власності, самозахист поряд з судовим захистом цивільних прав та інтересів; добросовісність та розумність.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 416; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.