Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Культурний ландшафт як об’єкт природно-культурної спадщини




Типи асоціативного ландшафту.

За іншими підставами поділу (типам історичної діяльності, історичним функціям) виділяють такі типи асоціативного культурного ландшафту:

· сакральні (проведення релігійних церемоній, поклоніння об'єктам культу, священнодійство);

· рекреаційні (отримання естетичних задоволень, виховання почуття прекрасного, придбання душевного спокою і внутрішньої гармонії);

· меморіальні (збереження пам'яті про важливі історичні події та видатних особистостей, збереження пов'язаних з ними атрибутів, трансляція переказів і історичних оповідань, святкування пам'ятних дат) і т.д.

Поряд з перерахованими логічними підставами можливих типологій важливе значення для розуміння індивідуальної цінності ландшафту має приналежність до типів культур, які мають або мали власний «почерк» освоєння ландшафту. Створені ними ландшафти, що становлять цінність спадщини:

· садибної,

· палацово-паркової,

· монастирської,

· гірничозаводської,

· ландшафтами полів битв (військова культура),

· архаїчним сільським (селянська культура),

· міським (історичні квартали),

· історико-археологічним.

Таким чином, ландшафтний комплекс може бути ідентифікований з різних позицій і в більшості випадків являє собою складне поєднання або серію типів, сукупність яких визначає його індивідуальність.

З початку 1990-х років в світі особлива увага починає приділятися культурним ландшафтам як особливому типу спадщини, що забезпечує взаємодію, взаємопроникнення і взаємозалежність природних і культурних компонентів спадщини. У керівних документах ЮНЕСКО із застосування Конвенції про Всесвітній спадщині з'являється дефініція «культурний ландшафт» і встановлюється його місце в типологічному ряду об'єктів спадщини. Культурний ландшафт розуміється як результат спільної роботи, спільної творчості людини і природи, твір людини і природи.

Культурні ландшафти, включені до Списку Всесвітньої спадщини, за характером їх коротких описів чітко співвідносяться з конкретними типами діяльності і відтворюючої культури.

Офіційні списки культурних ландшафтів періодично публікуються в інформаційних бюлетенях Центру Всесвітньої спадщини та на відповідних сайтах Інтернету. Занесення об'єкта в такий список свідчить про офіційне визнання за ним статусу культурного ландшафту.

У географічному сенсі культурний ландшафт - не просто результат співтворчості людини і природи, але також цілеспрямовано і доцільно формований природно-культурний територіальний комплекс, який має структурну, морфологічну та функціональну цілісність і розвивається в конкретних фізико-географічних і культурно-історичних умовах. Його компоненти утворюють певні характерні поєднання і знаходяться в певній взаємозв'язку і взаємозумовленості.

У ландшафті все співвіднесене з усім, хоча аж ніяк не безпосередньо. Цінності укорінені (часто буквально - ліси) і виростають із землі і Землі. Кожне місце є значимим, одні місця значимі більше за інших - але для інших місць і лише частково для прийшлих жителів, які завжди є в будь-якому конкретному місці. Підпорядкування ж чогось місцевого прийшлим - звичайне насильство над ландшафтом і людьми, з'єднаними життям. Таке підпорядкування може бути як звичайною "реставрацією", яка майже завжди посилює загальну розруху, хоча залишається неясним, що реставрується - речовинно-тілесна або семантико-символічна складова, і як можна відреставрувати смисли і символи!? Або це просто фізичний перенесення об'єктів. Так виникли мальовничі музеї типу Малих Корел - штучні композиції фокальних елементів, звезених з величезного, пограбованого тим самим культурного ландшафту. Дуже рідко буває інакше.

Культура - невід'ємний аспект ландшафту і будь-які роботи з ним, а ландшафт - феномен, предмет, категорія - цінність культури. сподіваємося продовжувати традицію осягнення культур в ландшафті, що йде від Страбона.

Естетика ландшафту припускає сюжети етики, символіки, логіки, семіотики, герменевтики ландшафту. Ставлення до ландшафту вельми різноманітно, причому - що цікаво - різноманіття підходів корелює і перетинається з ставленням до самої культури та мови. Власне герменевтика, герменевтика культури, герменевтика ландшафту виявляються у внутрішньму зв'язку (герменевтичний бумостанніх десятиліть).

Герменевтика веде нас до проблеми імені; живий культурний ландшафт - ще і парк імен. Парк - або музей? Гострі колізії турботи і тривоги про культуру і прироу зійшлися в ландшафті.

Особливий блок - більш традиційні сюжети парків, садів і взагалі ландшафтної архітектури як однієї з культурно-ландшафтних практик.

Очевидно важлива візуальність ландшафту, пейзаж як спосіб символічного окультурирования природи, екранні культури і нові комп'ютерні реальності (у тому числі подорожі у віртуальному середовищі), мистецтва картографічного портрета ландшафту - ще один вузол теми. Його інший аспект - морфологія простору культури (що не зводиться до візуальності); ландшафт, текст, архітектура, культурне тіло людини і т.д. можуть бачитися актуалізацією однієї культурної матриці, притому, що є підстави виділяти спільні стилі тексту, міського середовища, ландшафту.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-06; Просмотров: 1193; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.