Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Властивості і якості композиції

Як гармонійне ціле композиція будь-якого дизайн - виробу володіє багатьма властивостями і якостями. Їх можна розділити на головні, що визначають дану форму і другорядні, менш істотні (одні будуються на контрасті, інші на використаних нюансних відносинах або головним організуючим початком може служити ритм). У модульних композицій, приміром, головним організуючим початком (тобто їх якістю) є ритмічність.

Але є якості обов'язкові для будь-якої композиції. Відсутність хоча б однієї з них може привести до істотних порушень організації форми, це - тектонічність, організованість ОПС, пропорційність, масштабність, композиційна рівновага, єдність характеру форми всіх елементів, колористична та тональна єдність. Саме ця група якостей забезпечує свого роду комплексну якість композиції - гармонійну цілісність форми.

Трохи особняком стоять ще дві обов'язкові якості композиції - єдність стилю (особливо істотно, коли мова йде про комплексне проектування предметного середовища) і образність форми. Їх виділення з ряду інших якостей обумовлено тим, що стильова єдність не забезпечується лише звичайними «класичними засобами композиції» (пропорціями, ритмом, контрастом, нюансом...), її досягнення залежить від уміння дизайнера передати дух часу в самому образі речі. Образність форми здається якістю само собою зрозумілою, адже образ відображає сутність предмета. (Ракета-пилосос, пароплав - архітектурна споруда). Дивлячись на відмінний виріб, ми вигукуємо: «Яка прекрасна форма!» - Це найбільш загальне враження, яке відображає вдало знайдений образ речі.

Закономірності композиції.

Необхідні якості композиції забезпечуються відповідними композиційними засобами. Наприклад, кольорова єдність досягається за допомогою точно розробленої кольорової гами, побудованої, припустимо, на поєднанні додаткових (контрастних) кольорів, а така найважливіша якість композиції, як цілісність форми, вимагає цілеспрямованого використання всіх засобів композиції. В цьому випадку особлива властивість - кольорова єдність - виступає вже як одна з обов'язкових умов цілісності форми.

Важко перерахувати всі закономірності композиції, адже їх не просто багато. Головне - проявляються вони надзвичайно різноманітно, а їх взаємозумовленість ще більше ускладнює справи, ускладнюючи як їх класифікацію, так і в певному відношенні роботу над композицією дизайн-форми.

Особливо багато закономірностей, пов'язаних з пропорціями. Відомо, яке значення для гармонії форми має певна система розмірних відносин, покладена в основу дизайнерського об'єкту. Випадкові розмірні відносини в структурі форми призводять до порушення гармонії. Порушення закономірностей метричного повтору, а особливо ритму, іноді настільки сильно позначаються на формі, що візуально повністю деформують предмет. Не можна дати готових рекомендацій, як зробити ту чи іншу дизайн-форму художньою. Кожен окремий випадок вимагає свого конкретного підходу, що залежить від цілого ряду умов вирішення. Однак, існують певні принципи і об'єктивні закономірності, які є загальними для самих різних областей творчості.

Наприклад, коли мова йде про об'ємні форми, які завжди так чи інакше організовані в просторі, то найбільш спільною ознакою для таких форм буде принцип взаємодії об'єкта з простором. Характер взаємодії визначається, перш за все симетрією або асиметрією - це визначальна закономірність просторової організації.

У свою чергу симетричні форми діляться за видами симетрії (дзеркальна, переносна, осьова, гвинтова і т.д.).

Асиметрія, заснована на композиційній рівновазі, теж виступає як своєрідний принцип композиції.

Статичність або динамічність форми також виступають важливою ознакою композиції.

Засоби композиції.

До засобів композиції належать: пропорції, масштаб, контраст, нюанс, характер форми, метричні повтори. Трохи особняком стоїть група засобів композиції, заснованих на використанні кольору і тону, фактури і текстури матеріалу а також пластика, яка безпосередньо пов'язана зі світлотіньовою структурою форми.

Аналізуючи композицію правильно сконструйованого виробу, що володіє настільки ж досконалою, як і його конструкція формою, ми помічаємо, що вона наділена багатьма якостями: пропорційністю, співмасштабністю з людиною, метрично або ритмічно розташованими елементами форми, зручністю у експлуатації і одночасно виразністю; ця форма має своєрідну пластику, індивідуальний характер. Нарешті, вдало знайдений і образ виробу. Як же все це досягти?

Пропорційність стала результатом попорціювання цілого і його частин; масштабність досягнута вмілим опрацюванням всіх елементів форми відповідно до антропометрічних даних людини, тому що тільки людину можна вважати мірилом, що задає речам вірний масштаб.

Настільки важлива якість композиції, як пластичність, пов'язана з правильною організацією рельєфу поверхні та світлотіньовою структурою. В єдності характеру форми всіх частин виробу відбилися професійні знання та вміння дизайнера; колір і правильно знайдені тональні відносини дозволили посилити органічну єдність форми, домогтися її цілісності та виразності.

Досягаються ці якості, що визначають сутність високоорганізованої форми, в процесі цілеспрямованого, переломленого крізь призму закономірностей, використання засобів композиції.

Залежно від переваги тих чи інших закономірностей на різних етапах композиційного пошуку, робиться вибір конкретних засобів і на домінуюче значення одного із засобів композиції, а також на послідовність їх використання. Вивчення законів композиції саме по собі не може замінити живої творчості. Разом з тим знання цих законів дає ту професійну підготовку, без якої неможлива плідна грамотна робота.

Питання для перевірки:

1. Що означає термін «композиція» в дизайні?

2. Визначити мету композиції дизайн-виробу.

3. Дати визначення поняття «формоутворення».

4. З яких елементів складається форма як просторова будова виробу?

5. Визначити основні види композиції.

6. Назвати характерні ознаки фронтальної композиції?

7. Від чого залежить виразність і ясність сприйняття обємної композиції?

8. З яких матеріальних елементів складається об'ємно-просторова та глибинно - просторова композиції?

9. На яких категоріях базується композиція?

10. Якими властивостями і якостями володіє композиція в дизайні?

11. Якими композиційними засобамизабезпечуються необхідні якості композиції?

12. Навести приклади композиційних закономірностей.

13. Визначити засоби композиції.


<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Основні поняття теорії композиції в дизайні. Види композиції | Побудова руху у зображувальному полі
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 2461; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.018 сек.