Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Благородна людина

1. Деякі філософсько-етичні вчення закріплені в історичному досвіді людей. Вони є зразками етичного мислення і поведінки на особистому прикладі творців вчень і служать етичною основою світових релігій, цивілізацій. Ці вчення обновлюють раніше існуючі в суспільстві моральні засади, відрізняються глибиною і масштабом дії на мораль суспільства.

Духовний вчитель китайської нації Конфуцій, або Кун-цзи (551 478 рр. до н. э.), запропонував програму добродійного життя. Він відкрив школу, в якій вивчалися мораль, ритуали, стародавня література

Основні категорії вченн я Конфуція.

" Жень" (людинолюбство, милосердя, гуманність) як якість індивіда, людський початок, програма життя, борг.

Жень реалізується у відносинах людей. Відносини між людьми є гармонійними і етичними у випадку, якщо вони взаємні

Взаємність, рівність у відносинах є загальним принципом поведінки.

Конфуцій сформулював " золоте правило моральності". На питання: "Чи можна все життя керуватися одним словом?" - Конфуцій відповів: "Це слово - взаємність, не роби іншим того, чого не бажаєш собі".

2. " Лі" (ритуал, обряд, етикет, церемонія) утілює принцип взаємності. "Стримувати себе, щоб у всьому відповідати вимогам ритуалу, - це і є людинолюбство" (Конфуцій).

Ритуал - норми, зразки гідної поведінки. Він одночасно об'єднує людей, дозволяє зберегти дистанцію, необхідну для комфортного спілкування і реалізує принцип рівності в спілкуванні людей, нерівних по соціальному положенню або особистим якостям.

Суспільство побудоване за принципом "лі". Соціальний етикет регулює відносини в сім'ї, в дружніх зв'язках, між государем і підданими і т.д.

Згідно Конфуцію людина - унікальна істота, що володіє гідністю. Гідність людини походить "чи" від і утілюється "чи" в. Засвоєний звичай, ритуал відрізняє людину від тварини.

Моральна освіта полягає, в засвоєнні правил "лі" (ритуалу), вивченні літератури, музики і інших мистецтв.

Конфуцій говорив: "Знайти жень - означає підкорятися "лі".

Ритуал заснований на "сяо" - синової шанобливості і "чжен мін" -виправленні імен.

3. Синова шанобливість, відданість батькам - це турбота про старших і підтримка їх життя, найважливіша складова людинолюбства. Шанування до батьків в Китаї було закріплене юридично. Батько для дітей був останньою і абсолютною інстанцією.

Синова шанобливість, культ предків, пошану до старовини забезпечують:

• стабільність суспільства;

• спадкоємність поколінь;

• відсутність конфліктів між поколіннями.

Конфуцій проповідував "постійне відродження старого як шлях пізнання нового". Зміни порядків, заведених батьками, можливі тільки з їх згоди. У разі смерті батька зміни в будинку проводилися тільки після трирічного трауру.

Конфуцій вважав, що:

• зміни в суспільстві не повинні суперечити культу предків;

• етичні ідеали потрібно черпати у минулому;

• патріархальний спокій переважніший за конфлікти і смути, пов'язаних із прогресом. Конфуцій говорив: "Я вірю в старовину і люблю її щиросердо".

4. Концепція виправлення імен. Члени суспільства розрізняються по:

• соціальному статусу (стану);

• положенню в системі розподілу суспільної праці (функції).

Необхідною умовою для гідних відносин між людьми різних станів і функцій є відповідність людини своєму суспільному призначенню. "Государ повинен бути государем, сановник сановником, батько - батьком, син - сином" (Конфуцій).

Взаємність відносин в класовому суспільстві реалізується через обмін діяльності. Це вимагає виконання кожним членом суспільства свого професійного і громадського обов'язку.

5. "Вень" - вихованість, культурне значення життя людини. Чим вище положення людини в суспільстві, тим вище його етична відповідальність. Етичні обов'язки виробляються в процесі виховання, утворення і виявляються в ритуалі.

Вень, виховання - це синтез:

• природних, природжених якостей людини;

• якостей, придбаних в процесі виховання, освіти.

Конфуцій учив: якщо "...вихованість і природність в людині зрівноважать один одного, вона стає благородною людиною".

6. Благородна людина (цзюнь-цзи) означає:

• благородство походження, аристократизм;

• людська досконалість.

Людська досконалість:

• не гарантується благородним походженням;

• досягається в процесі духовного самовдосконалення;

• досяжна для простолюдинів.

Для представників аристократичних станів людська досконалість є обов'язком. Благородна людина - ідеальна людина. Вона:

• прагне пізнати дао (правильний шлях);

• завжди слідує ритуалу;

• гуманна;

• щира, чесна;

• шаноблива;

• постійно вчиться, наполегливою працею досягає досконалості;

• стримана в словах, слова її не розходяться із справою.

Благородна людина, по навчанню Конфуція, відноситься до всіх однаково, не судить інших (тільки себе), запозичує у інших тільки хороше. Рід занять, найбільш відповідний для благородного чоловіка, - сановна діяльність, політика.

Благородному чоловіку протиставлялася низька людина (сяо жень), яка прагне до вигоди, нехтує ритуалом, має грубі манери, судить інших людей, вступає в конфлікти. Низький соціальний статус сприяє формуванню "сяо жень". Проте не всякий простолюдин є низькою людиною.

Конфуцій відзначав, що стати благородним чоловіком дуже важко. Себе він таким не вважав.

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Питання 1. Проблема етичного прогресу | Шлях до прояснення
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 2998; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.016 сек.