Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Питання 4. Мойсей




Декадог. Його особливості

Мойсей (народ., ймовірно, в XIV - XIII ст. до н. э.) є:

• духовним батьком єврейської нації;

• засновником світової релігії іудаїзму;

• творцем одного з якнайдавніших кодексів моральності.

Мойсей не тільки виражав інтереси і волю своїх одноплемінників, але і створював єврейський народ, сприяючи його переходу з дикого, природного стану в історичний, державний, вів його до усвідомлення духовної спільності.

Крім кровних зв'язків людям були необхідні загальна віра, ідея єдиного Бога, а також загальні етичні принципи.

Суспільна свідомість того часу відрізнялася синкретизмом (єдністю релігії, моралі, має рацію).

Мойсей розробив зведення правил, які:

• регулювали всі сфери життя людини;

• носили законодавчий характер.

У основу зведення лягли 10 заповідей, одержаних Мойсеєм від Бога Яхве на кам'яних скрижалях.

10 заповідей (десятисловіє, Декалог):

1. Я, Господь, Бог твій... та не буде у тебе інших богів.

2. Не створи собі кумирів... не поклоняйся їм...

3. Не вимовляй імені Господа Бога твого всує.

4. Пам'ятай день суботній.

5. Почитай батька твого і матерь твою.

6. Не вбий.

7. Не прелюбствуй.

8. Не вкради.

9. Не лжесвідчи.

10. Не побажай нічого... що є у ближнього твого.

Заповіді 1 – 3:

• відносяться до сфери сакрального права;

• застерігають народ від варварства (многобожжя, чаклунства, людських жертвопринесень);

• затверджують віру в єдиного Бога.

4-а заповідь затверджує:

• зв'язок народу і Бога (субота - день духовного зосередження, думок про Бога);

• духовна єдність народу (день отдохновєнія обов'язковий для всіх шарів суспільства, включаючи рабів).

5-а заповідь - якнайдавніший закон шанування батьків, що увійшов до кодексу Мойсея.

6-а - 10-а заповіді:

• є нормами ставлення до ближніх;

• розповсюджуються тільки на представників свого народу ("...не лютуй на сина свого народу...");

• задають міру справедливості.

Змістом справедливості є рівна відплата, стародавній принцип таліона ("око за око").

Під впливом вчення Мойсея в рамках єдиного духовного простору споріднені племена сформувалися в націю. Народ усвідомив своє особливе призначення в світі ("...хто той великий народ, у якого закони... праведні так, як все це Вчення, яке я даю вам.?."), його сформували загальні етичні принципи.

Мойсей заклав основи життя народу:

• релігійні (єдинобожність);

• етичні (любов до свого народу);

• законодавчі (справедливість).

Заповіді Мойсея - один з якнайдавніших і значущіших етичних кодексів. Його ознаки:

безумовність: мораль, етичні вимоги абсолютні, виступають як воля Бога;

категоричність: вимоги не обговорюються, не допускають відхилень, оскільки дані Богом;

загальність: етичні вимоги Декалога:

• стали основою загальнолюдської моральності;

• ввійшли до складу морально-релігійних вчень християнства і ісламу. Особливості Декалога. Його норми:

• регулюють тільки дії людей, але не їх моральне мислення;

• не встановлюють індивідуальної етичної відповідальності - покарання і нагороди розповсюджуються на нащадків (наприклад, прокляття до 7 коліна);

• є примусовими законами - Мойсей не прагнув закріпити їх в моральній свідомості людей;

• не містять ідеї замогильної подяки за земне життя.

Милосердя в навчанні Мойсея не має самоцінного значення. Воно виступає тільки як форма справедливості і часто співпадає з формою справедливості - відплатою ("...вдову і сироту не пригноблюй... якщо пригноблюватимеш... будуть ваші дружини вдовами і ваші сини сиротами"). Милосердя виражається не в прощенні, а в м'якшій формі покарання.

Питання 5. Ісус Христос

1. Боголюдина

2. Основні положення християнства.

Заповіді Божі

3. Найважливіші християнські чесноти

1. З моменту народження Ісуса Христа ведеться відлік нашої ери. Описи життя і вчення Христа (Євангелія) склали його учні і послідовники. Канонічними вважаються Євангелія від Матвія, від Марка, від Луки, від Іоанна.

Христос був посланий в світ людей Богом-Батьком для того, щоб мученицькою смертю спокутувати гріхи людства і вказати людям шлях до порятунку.

Ісус Христос був одночасно:

• Богом, сином Божим, що після смерті піднісся на небеса;

• людиною, що народилася від земної жінки, жила життям людини і випробувала смертні муки. (Це виражає єдність Бога-Творця і людини.)

А.А. Гусейнов в роботі "Великі моралісти" пише, що про Христа "...можно говорити і на мові теології, і на мові науки, він може бути і предметом віри, і предметом раціональної критики".

Ще в ранньому дитинстві Ісус Христос виявив цікавість до духовних проблем. У 30-річному віці він виступив з власним вченням. Про свою місію Христос говорив: "Благовістити я повинен Царство Боже, бо на те я посланий".

2. Основні положення навчання Ісуса Христа. Християнська релігія заснована на уявленні у тому, що Бог.

• є творцем всього сущого, "видимого і невидимого" (емпіричного і ідеального миру);

• єдиний в трьох особах - Батько, син і Дух Святий;

• є метою і значенням світу;

• є моральним абсолютом;

• є любов. Людина:

• створена Богом за образом і подобою Божою;

• наділений духом, душею і волею;

• гріховний первородним гріхом, успадковуваним від прародителів Адама і Єви, що прогнівили Господа;

• може знайти порятунок тільки завдяки Богу і церкві, яка представляє Творця на землі.

Головною метою християнина є:

• спокутування гріхів, покаяння;

• возз'єднання з Господом;

• отримання Царства Божого після смерті.

Емпіричний світ не цінний. Людина, що загрузнула в земних інтересах

приречений пекельному полум'ю.

Царство Боже. Царство небесне розуміється як:

• апокаліпсис, кінець світу, друге пришестя Месії;

• царство духу: "Царство Боже усередині вас". Воно призначене, за словами Христа, для:

• дітей і людей, схожих на дітей своїми душевними властивостями ("Блаженні жебраки духом... Блаженні чисті серцем..." і т. д.);

• скривджених, жертв соціальної несправедливості ("Блаженні ті, що плачуть, бо тішитимуться...");

• покірливих людей ("Блаженні покірливі...").

Напередодні Царства Божого людина зобов'язана зробити остаточний вибір між Богом, добром, вічним життям і Дияволом, злом, смертю: "...Покайтесь, бо наблизилося Царство небесне" (Євангеліє від Матвія).

Етична людина повинна дотримувати заповіді Христа, не зосереджуватися на земних благах і плотських задоволеннях.

Причиною страждань людей є турбота про матеріальні блага ("хлібі насущному"), Ісус говорив: "Шукайте раніше всього Царства Божого і правди Його, і це все прикладеться вам".

Вчення Ісуса Христа звернене до всіх людей без виключення, і в першу чергу до грішників: "Я прийшов призвати не праведників, а грішників до покаяння" (Євангеліє від Матвія).

Ісус Христос в Нагірній проповіді додав заповідям Мойсея характер гуманізму, пояснив істинне значення заповідей.

" Не вбий". Не можна не тільки вбивати, але навіть:

"гніватися на брата свого марно", сваритися з ним;

виражати неповагу до іншої людини;

заперечувати наявність розуму і розуму у іншої людини.

" Не прелюбствуй". Христос говорив: "...Всякий, хто дивиться на жінку з жаданням, вже перелюбствував з нею в серці своєму". (Гріхом є не тільки дія, але і думка.)

" Не переступай клятву". "...А я говорю вам: не присягайтеся зовсім" (Христос).

Людина не має права присягатися нічим, оскільки все в світі у владі Божої.

Закону помсти Ісус Христос протиставив заповідь милосердної любові:

"не опирайся злому" (терпляче перенось образи і зло);

"хто ударить тебе в праву щоку твою, оберни до нього і іншу";

"просячому у тебе дай";

"любіть ворогів ваших, благословляйте клянучих вас, добро творите ненавидячим вас, молитеся за тих, що кривдять вас і женуть вас".

Христос пояснював: "Якщо ви любитимете тільки люблячих вас... не чи то роблять і всі грішники?"

Ісус Христос застерігав віруючих від лицемірства:

"...не творіть милостині... перед людьми і з тим, щоб вони бачили вас...";

"коли молишся, не будь як лицеміри, які люблять... молитися, щоб показатися перед людьми";

"коли поститеся, не будьте сумовиті, як лицеміри...".

Також Ісус заповідав:

"...прощати людям гріхи їх...";

"...не збирати собі скарбів на землі...";

"...не судіть інших...";

"...оберігайтесь лжепророків...".

У Нагірній проповіді було сформульоване " золоте правило моралі ". "І так у всьому, як хочете, щоб з вами поступали люди, так поступайте і ви з ними".

3. Основними християнськими чеснотами є;

* упокорювання. Істинний християнин повинен:

* підкорятися волі Божій, покірливо приймати послані йому біди і випробування;

* приймати те місце в світі, яке дане йому Богом (миритися з бідністю, низьким соціальним положенням);

* не умножати кількість зла в світі, бути покірливим, негнівливим;

* упокорювати свої пристрасті і амбіції;

* віра: істинні лагідність, доброта, упокорювання можуть бути засновані тільки на істинній вірі в Бога;

* надія. Вона полягає в:

* покладанні надії на милість Божу, його милосердя і справедливість. Смуток - невіра в милосердя Божа. Є смертним гріхом, що веде загибелі душі;

* вірі в утіху після смерті, отримання вічного життя в Царстві Божому;

* любов. Властивості християнської любові:

* безкорисливість;

* діяльність;

* милосердя;

* рівне відношення до всіх людей.

Християнська любов і милосердя вищі за об'єктивну оцінку особистих якостей людей.

Ісус Христос говорив: "...будьте синами Батька вашого небесного, який повеліває сонцю Своєму сходити над злими і добрими..."




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 627; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.031 сек.