Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Томас Гоббс




2. Ф. Бекон, А. Сміт

 

1. Матеріаліст Томас Гоббс (1588-1679) у працях "Про свободу і необхідність", "Основи філософії" та ін стверджував, що людина за своєю природою зла і егоїстичний, прагне до панування над іншими людьми (Гоббс є автором тези "Людина людині вовк ").

На думку Гоббса, лише інстинкт самозбереження, потреба виживання змушують людей:

* Організовувати державу;

* Обмежувати вроджені егоїзм і агресію;

* Дотримуватися "золоте правило моралі".

Ітереси індивідів, що складають суспільство, можуть бути діаметрально протилежними. У такому суспільстві неможливі гармонія і доброта, а от насильство і пригнічення - нормальні явища. Держава пригнічує вроджені агресивні устремління людей і насильно нав'язує більшості порядок. Це є єдино можливим, розумним шляхом збереження людства.

Гоббс стверджував, що мораль є засобом зв'язку егоїстичних індивідів у суспільстві і являє собою систему взаємної корисності. Всі моральні прояви засновані на егоїзмі (в тому числі громадський обов'язок, милосердя та ін.)

Моральні відносини в суспільстві будуються за принципом вартісних відносин:

* Моральні властивості людини, його чесноти висловлюють цінність людини в очах інших членів суспільства;

* Цінність якостей людини залежить від потреби інших людей (суспільства);

* Морально цінним є те що викликає повагу;

* Повага - це покора, пізнанності влади;

* З владою пов'язані всі моральні властивості індивідів (любов, справедливість і т.п.).

Гоббс вважав, що "двигуном" діяльності людини є емоції, пристрасті, прагнення до вигоди, влади, багатства.

 

2. Ф. Бекон (1561-1626) також вважав, що людина за своєю природою зла і егоїстичний, тому в ім'я збереження роду людського необхідний "суспільний договір", а процвітанню людства сприяє зв'язок "гордого вдачі самовизволення і науки".

Адам Сміт (1723-1790) стверджував, що справедливість у суспільстві повинна грунтуватися на взаємній симпатії членів суспільства, є соціальним імперативом і "може бути затребувана насильно".

 

Питання 24: Етична думка Нового часу. Етичний раціоналізм Спінози

Нідерландський мислитель Бенедикт Спіноза (1632-1677) у своїй філософії поєднував раціоналізм і пантеїстичний містицизм. Основні праці: “Бог, людина і його щастя ”, “Етика”, “Богословсько-політичний трактат ”.

Спіноза стверджував, що в основі світу лежить єдина субстанція, чи Бог який:

- вічний і нескінченний;

- безособовий;

-є сам причиною себе;

- поєднаний з природою;

Світ-це самопізнання Бога, який є іманентною (внутрішньою) причиною всього сущого і складеться з багатьох атрибутів. Бог пізнається людиною в двох його атрибутах:протяжності і думці. Ці атрибути логічні зв’язки які дорівнюють матеріальним. Спіноза писав: ” Порядок і зв’язок ідей теж саме, що порядок і зв'язок речей ”.

Природа підпорядкована природній необхідності причинно-наслідковим зв’язкам. Випадковості у цьому світі неможливі.

Спіноза називав конкретні речі модусом субстанції, а (свідомість) індивіда - модусом мислення.

Людське мислення на низькому, чуттєвому ступені не зовсім (підтверджено) страстям. Воно може (і повинно, за думкою Спінози) стати вище до адекватного пізнання речей. Адекватне пізнання речей у їх божественній необхідності можливе тільки за допомогою розуму. Воно призводить до вищої добродії - “інтелектуальної любові до Бога”.

Щастя полягає у пізнанні, заспокоєнні душі, які виходять з погляду Бога.

Пізнання являє собою основу свободи індивіда, норовистого удосконалення індивіда.

Спіноза писав, що людині тільки ввижається, що вона вчиняє вільно, людьми володіють пристрасті.

Стимулами діяльності людини є егоїстичні інтереси та афекти (похоті) викликані неадекватними ідеями чуттєво-абстрактного пізнання.

Для правильного життя необхідна відмова від суб’єктивістського, чуттєвого пізнання, єдність розуму і волі. За допомогою розуму людина може отримати владу над афектами, подолати егоїстичні устремління, досягти пізнання субстанції (Бога), її атрибутів і модусів, світобудови.

Моральна досконалість є результатом вищого ступеня інтелектуального погляду, злиття людини з субстанцією. Моральна досконалість людини допомагає стати вище над життєвими проблемами, отримуючи істинну свободу, любові до Бога.

Питання 25: Етична мораль Нового часу. Французькі матеріалісти.

1.Клод-Адріан Гельвецій

2.Поль-Генріх-Дітріх Гольбах




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 278; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.