Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Теорія літератури. Елементи віршування. Система віршування

Принципи ритмічної організації віршованої мови в поезіях різних народів різні. Але спільним для всіх видів віршів є те, що рядки їх є певними сумірними відтинками. Отже, основною одиницею членування віршової мови слід вважати рядок. Бо саме у віршових рядках спостерігається єдність інтонації. Віршовий рядок є певним інтонаційним відтинком.

 

Літературний вірш розвинувся на основі народної пісні. Але він з,являється тоді, коли словесні художні твори стали складати не на музичній, а на мовній основі.

 

Головне, що визначає характер віршування в поезії даного народу, це особливість його мови. Принципи й ознаки, на основі яких створена ритмічна будова вірша різні в різних мовах. Лад (строй), система віршування, що застосовується в поезії того чи іншого народу, залежать від мови, мають свою національну специфіку. Відповідно до особливостей мов існували й існують різні системи віршування.

 

Значний інтерес для з,ясування природи віршування і розуміння сучасних його систем мають античні вірші та теоретичні основи їх складання. В античній літературі застосовується система віршування, яку називають метричною (гр. “міра”). У давньогрецькій і латинській мовах розрізняють довгі та короткі склади. На тій чи іншій закономірності в чергуванні довгих та коротких складів і базувався ритмічний лад вірша. Час, потрібний на вимовукороткого складу, називався “мора”, довгого – дорівнював двом морам. Довгі та короткі склади так чи інакше об,єднувалися у стопи.

 

Стопою в античній літературі називалося сполучення певної кількості довгих і коротких складів, яке повторювалося у віршовому рядку і надавало йому ритмічного звучання. Стопи в античному віршуванні були дуже різноманітні, бо могли включати від двох до чотирьох різних складів. Загальна кількість складів у рядку могла досягати 28.

 

Увійшли до нових систем віршування такі стопи:

 

– довгий склад;

 

U короткий склад.

 

Двоскладові стопи:

хорей [__ U ]

ямб [U __ ]

пирріхій [U U]

спондей [ __ __]

 

Трискладові стопи:

дактиль [__ UU]

амфібрахій [U __ U]

анапест [UU __]

бакхій [__ __ U]

антибакхій [U __ __]

амфімарх [__ U __]

 

Чотирискладові стопи:

хоріямб [__ UU __]

пеони [__ UUU]

 

[U __ UU]

 

[UU __ U]

 

[UUU __]

 

Найпоширенішим в античній поезії розміром був гекзаметр – це шість переважно дактиличних стоп (рядків). У рядках гекзаметра обов,язково робили паузу, яка називалася – цезура і ділила рядок на два піввірша. Тая як, наприклад, в українській та російській мовах немає довгих та коротких складів, то при перекладі довгий склад замінюється наголошеним, а короткий – ненаголошеним.

 

Силабічна система віршування.

 

Ритмічний лад у силабічній системі віршування спирається на однакову кількість складів у рядках. Закінчення рядків звичайно підкреслюється римою (співзвуччя). Римуються найчастіше сусідні рядки. Силабічна система віршування зберіглася у французькій, польській, чеській поезіях (особливості мови – наголос має постійне місце: у французькій – наголошений останній склад, у польській – передостанній, у чеській – перший склад). Наявність постійного наголосу надає ритмічності звучанню віршів. Силабічна система віршування зустрічається і у Т.Шевченка “Думи мої, думи…”:

 

Бо вас лихо на світ на сміх народило,

 

Поливали сльози: чом не затопили,

 

Не винесли в море, не розмилив полі?

 

Не питали б люди – що в мене болить?

 

Не питали б за що проклинаю долю,

 

Чого нужу світом? “Нічого робить”, -

 

Не казали б на сміх…

 

Силабо – тонічна система віршування

 

Ця система віршування розвинулася у ХІХст. У мовах східнослов,янських народів: українців, росіян, білорусів – наголоси не прикріплені до певного складу слів і припадають на різні (за місцем у слові) склади. Ікрім того можуть пересуватися при відмінюванні слів. У багатоскладових словах у наших мовах крім основного чути й побічні наголоси. Наголошені склади позхначаються не тільки силою вимови, а й деяким подовженням і особливим мелодійним забарвленням. Усе це чинники інтонації.

 

Але наша мова також складається зі словосполучень, а також із фраз, і кожна фраза має свій наголос, який називається логічним або фразовим. Цей наголос визначає зміст певної фрази. Тому будь – яке речення вимовлене з логічним наголосом на різних словах матиме різні змістові відтінки. Але вимова даного речення має і певний тип інтонації, в якому виражається чи то прохання, чи то вимога з тим чи іншим відтінком. З цими явищами інтонації зв,язаний ритмічний лад вірша.

 

 

У силабо – тонічній системі віршування поєднується принцип рівноскладовості рядків (силабізму) з принципом сумірності віршових рядків за наголошеністю складів (тонус (гр. “наголос”). Ритмічна організація мови у силабо – тонічних віршах включає як сумірність віршових рядків щодо кількості складів,, так і певну закономірність у чергуванні наголошених і ненаголошених складів. Рядки силабо – тонічних віршів мають внутрішню міру або розмір, який прийнято визначати за допомогою запозиченого в античному віршуванні поняття стопи.

 

Стопою в силобо – тонічній системі віршування називають сполучення

 

наголошених з певною кількістю ненаголошених складів, яке

 

повторюється у рядку.

 

У силабо – тонічних віршах застосовуються ті самі основні стопи, що були в античному віршуванні. Але з заміною довгого складу наголошеним, короткого – ненаголошеним.

 

Основні двоскладові стопи: ямб [ U __ ]

 

хорей [ __ U ]

 

Трискладові стопи: дактиль[__ UU]

 

амфібрахій [U __ U]

 

анапест [UU __ ]

 

За аналогією в античному віршуванні також є пирріхій, спондей, бакхій, антибакхій і т.д.

 

За допомогою стоп і врахування кількості їх у рядку визначають різні розміри віршів. Стопи не збігаються зі словами, отже не відбивають природного членування мови, а є лише умовною мірою для визначення закономірності чергування ненаголошених і наголошених складів у віршових рядках. Визначаючи розмір вірша необхідно вказати не тільки на стопу, а й на те, скільки стоп у рядку.

 

І. П.Тичина:

 

Я/єсть/ на/род/, я/ко/го прав/ди си/ла

 

Ніким звойована ще не була.

 

U __ /U __/ U__ /U __ /U __/ U

 

(п,ятистопний ямб)

 

ІІ. І.Франко:

 

Дух/, що/ ті/ло/ рве/ до/бо/ю,

 

Рве за поступ, щастя й волю

 

/ __ U/ __ U /__ U/ __ U/

 

(хорей)

 

ІІІ. П.Грабовський:

 

Ру/чень/ки/ терп/нуть/, зли/па/ють/ся/ ві/чень/ки,

 

Бо/же/, чи/ дов/го/ тяг/ти?

 

/ __ UU/ __ UU/ __ UU/ __UU/

 

/ __ UU/ __ UU/ __

 

(дактиль)

 

ІV. П.Грабовський:

 

Не/ раз/ ми/ хо/ди/ли/ в до/ро/гу/,

 

Не/ раз/ ми/ вер/та/ли/ до/ ха/ти

 

/ U __U/ U __ U/ U __ U/

 

/ U __U/ U __ U/ U __ U/

 

(амфібрахій)

 

V. І.Франко:

 

Об/ри/ва/ють/ся/ звіль/на/ всі/ пу/та/,

 

Що/ зв,я/за/ли/ нас/ з дав/нім/ жи/ттям/.

 

/UU __/ UU __ / UU __/ U

 

/UU __/ UU __/ UU __/ (анапест)

 

У силабо – тонічних віршах наголоси відіграють ритмічну роль. У зв,язку з цим у віршах поряд з граматичними і логічними розрізняють і ритмічні наголоси, тобто такі, які вимагає ритм. Ритмічні наголоси майже завжди збігаються з граматичними.

 

Силабо – тонічні вірші здебільшого мають однакову кількість стоп у рядках, але ртапляються вірші, написані різностопним ямбом. Визначаючи розмір вірша розглядаємо не один рядок, а кілька.

 

Тонічна система віршування (ХХ ст.) грунтується на приблизно однаковому числі наголосів (найчастіше 3 – 4 у всіх рядках одного вірша), причому ненаголошених складів між ними може бути різна кількість. Найважливішу роль у тонічних віршах відіграє прикінцевий наголос, якийє в рядках особливо сильний. Унаслідок довільного розміщення наголосів, рядок на стопи не ділиться. Найменша частка тонічного вірша – це слово з ритмічним наголосом. Важлива ознака тонічного вірша – наявність рими і паузи. Цією основною якістю тонічний вірш близький до народної системи віршування (тонічної за своїм характером).

 

Розмір тонічного вірша визначається кількістю наголосів у рядку.

 

Наприклад: М.Бажан: (чотиринаголосний (4 наголоси в кожному рядку)

 

В мозок вгруз цвях дум:

 

Коли ж підем в останній штурм.

 

Клаузули.

 

Закінчення рядків звучать підкреслено і тому автор ставить у закінчення те слово, на яке хотів би звернути увагу читача.

 

Закінчення віршового рядка, починаючи від останнього наголосу, називається клаузула (гр. “замкнення”)

 

Якщо останній склад наголошений, клаузула називається чоловіча.

 

Передостанній склад – жіноча.

 

Третій від кінця склад – дактилична.

 

4 – 5 і далі від кінця склад наголошений – гіпердактилична.

 

Експресивна виразність клаузул часто посилюється римою.

 

Рима – співзвуччя в закінченні рядків.

 

Відповідно до закінчення рими бувають: – чоловічі;- жіночі; -дактиличні.

 

Розрізняють рими точні (збігаються усі звуки: сонце –сон це; коні – в законі)

 

неточні (збігаються не всі звуки: хатини –єдине, поет–вперед)

 

Неточні рими, в яких збігаються лише голосні називаються асонансними, якщо лише приголосні – алітеративні (або консонансні).

 

Види римування:

перехресне (через рядок – абаб)

оповите (або кільцеве) перший і останній рядки – абба)

паралельне (суміжне або парне – ааббвв)

 

Строфа (гр. “обертання”) – група віршованих рядків, об,єднаних римою, інтонацією, темою.

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Теорія літератури. Літературні роди та жанри | Теорія літератури. Елементи віршування. Мова віршова й прозова
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 723; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.039 сек.