Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Эпоха Асветніцтва

Галоўная ідэя – ідэя прагрэсу, прыярытэту розуму над эмоцыямі, пачуццямі. Згодна тэорыі Асветніцтва на сцэне павінен быць чалавек разумны, які моцна адчувае.

У ХVІІІ ст. акцёры ўсведамляюць сябе як асветнікі і выхавацелі, адсюль вернасць натуральнаму, высокаму і прыгожаму. Ідэалам з’яўляецца Шэкспір, аднак трагічны фінал змяняецца на шчаслівы, паколькі “свет уладкаваны разумна, а таму жыццёвыя сітуацыі не могуць вырашацца трагічна”.

У перыяд Асветніцтва існуе 2 тэатральныя школы: перажывання і прадстаўлення. Драматург і празаік Дэні Дзідро (1713-1784), стварыў трактат “Парадокс аб акцёры” (1770 г.). Па яго меркаванню акцёру варта выступаць з халоднай, нават “з ледзяной” галавой, “пачуццёвасць” на сцэне супрацьпаказана. Моцныя пачуцці варта паказываць, а не адчуваць: “слёзы акцёра цякуць з яго мозгу”. Прыхільнікі ж школы перажывання казалі, што мастацтва акцёра вызначаецца глыбінёй унутранага пераўвасаблення – гэта поўная ўнутраная перабудова акцёра згодна з характарам ролі, агульнай задумай спектакля, яго ідэяй і стылем.

Узнікае драма, як жанр драматургіі.

У ХVІІІ ст. узнікае мяшчанская драма ці буржуазная камедыя, якая выкрывала заганы дваранства і ўсхваляла маральнасць простых людзей – купцоў, рамеснікаў, сялян. Яна вызначыла набліжэнне да рэалізму, узмацненне акцёрскай эмацыянальнасці, здольнасці да ўнутранага пераўвасаблення. Узнікненне мяшчанскай драмы звязана з крытыкай феадальных парадкаў і сцвярджэннем роўнасці паміж саслоўямі (трэцяе саслоўе называлася мяшчанскім). Тэатр паказваў сваіх герояў у сямейных абставінах, імкнуўся ўзнавіць характэрныя асаблівасці быту, нораваў. Гэта патрабавала адыходу ад класічных законаў ігры, пабудаваных на ўмоўнай патэтыцы, і набліжэння рэалізму. Узмацненне эмацыянальнасці, здольнасць да ўнутранага пераўвасаблення былі ўласцівы творчасці вялікіх акцёраў розных краін: Д.Гаррыку, Ф.Шрэдэру і іншым.

У мяшчанскай драме сустракаліся драматургічныя шэдэўры: гэта п’есы

англійскага драматурга Рычарда Брынслі Шэрыдана – лепшыя ўзоры асветніцкага рэалізму ў гісторыі сусветнай камедыяграфіі (“Сапернікі”, “Школа зласлоўя”);

французскіх Дэні Дзідро, П ‘ера Агюстэна Бамаршэ – абаронцы трэцяга саслоўя (“Севільскі цырульнік”, “Жаніцьба Фігаро”);

нямецкіх – Готхальда Эфраіма Лесінга, Іагана Вольфганга Гётэ, Іагана Крыстафа Фрыдрыха Шылера. “Гамбургская драматургія” Лесінга – разгорнуты дзённік 2-х сезонаў Нацыянальнага тэатра ў Гамбургу – галоўная тэарэтычная праца аб тэатры Асветніцтва. Драматургія Гётэ і Шылера завяршае развіццё еўрапейскай драмы XVIII ст., у іх тэатры ў Веймары. У 1801 г. Гётэ складае “Правілы аб акцёры”, дзе вызначае тое, што ігра акцёра павінна быць строга прадуманай. І.Гётэ – “Эгмант” (гістарычная драма); “Фаўст” (працаваў 42 гады) – увасабленне цэнтральнай тэмы яго творчасці, дасягненне асветніцкага рэалізму. Ф.Шылер – “Дон Карлас”, “Разбойнікі”, “Марыя Сцюарт”;

італьянскіх – Карла Гальдоні і Карла Гоцы. Карла Гальдоні – тэатральны педагог і драматург, аўтар “камедыі асяродзя” ці “калектыўных камедый; паслядоўна распрацаваў сцэнічныя характары (“К’ёджаўскія перабрэхі”, “Слуга двух паноў”). Карла Гоцы – стваральнік новага напрамку – казкі для тэатра (ф’ябы) (“Любоў да трох апельсінаў”, “Турандот”). Менавіта Гальдоні і Гоцы стварылі літаратурную драму, калі былі знішчаны маскі і імправізацыя акцёраў. Карла Гальдоні ствараў сцэнарыі камедыі масак (дзе імправізавалі), а пазней пераўтвараў сцэнар у п’есу, настойліва патрабуючы ад выканаўцаў і навучаючы публіку таму, што напісаны тэкст і больш змястоўны і больш разумны, чым экспромты (у Італіі гэта было складана). З гэтага моманту акцёры вывучвалі словы ролі і вызвалялі сваю фантазію выключна для пошуку новых эфектных прыёмаў ігры.

Плебейская інтанацыя п’ес Гальдоні вельмі раздняжняла знатнага Карла Гоцы. Палемізуючы з бытавымі камедыямі Гальдоні, ён распрацаваў незвычайны жанр – ф’ябу. І паступова ў гэтых казках для тэатра доля аўтарскага тэкста ўзрасла, а імправізацыя была зведзена да мінімума.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Барока і класіцызм у тэатральным мастацтве | Рамантызм
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-06; Просмотров: 1334; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.