Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Розвиток науки про сім'ю. Історичні зміни понять сім'ї та шлюбу




План

  1. Розвиток науки про сім'ю. Історичні зміни понять сім'ї та шлюбу
  2. Національні особливості сімейних відносин
  3. Сучасні дослідження сімейно-шлюбних відносин
  4. Соціально-психологічна модель сімейних відносин

Література

1. Столин В.В., Бодалев А.А. и др. Семья в психологической консультации: Опыт и проблемы психологического консультирования / Под ред. А.А. Бодалева, В.В. Столина; Науч.-исслед. ин-т общей и педагогической психологии Акад. пед. наук СССР.- М.: Педагогика, 1989. - 208 с.

2. Алешина Ю.Е Индивидуальное и семейное психологическое консультирование. - Изд. 2-е. - М.: Независимая фирма "Класс", 1999. - 208 с. - (Библиотека психологии и психотерапии).

3. Ейдеміллер Е.Г., Юстицкис В. В. Психологія і психотерапія родини. - СПб., 1999.

4. Юнда І.Ф., Юнда Л. І. Соціально-психологічні та медико-біологічні основи сімейного життя. - Київ, 1990.

 

Сучасна сім'я і її проблеми є об'єктом дослідження ряду наук - психології, педагогіки, соціології, демографії, економіки. Фахівці вивчають динаміку емоційних стосунків у шлюбі, причини самотності в сім'ї і її розпаду, особливості сімейного виховання.

У наш час включеність в сім'ю перестала бути необхідним фактором духовного та фізичного виживання. Особистість отримала відносну незалежність від сім'ї, змінився характер сприйняття сімейних відносин. Найбільш значущими стали не родинні, об'єктивно задані відносини, а подружні, засновані на вільному виборі, саме вони є центральними в сім'ї.

Зміни у сфері подружжя тягнуть за собою трансформацію взаємин старшого і молодшого поколінь в сім'ї.

Вивчення різних аспектів подружнього життя забезпечує всебічний бачення сімейної ситуації і дозволяє навчити студентів особливостям психологічної допомоги сім'ї.

 

 

 

Сім'ї та шлюбу присвячено безліч досліджень з давнини до наших днів. Ще античні мислителі Платон і Арістотель обгрунтовували свої погляди на шлюб і сім'ю, критикували тип сім'ї свого часу і висували проекти її перетворення.

Наука має великої та достовірної інформацією про характер сімейних відносин в історії розвитку суспільства. Зміна сім'ї еволюціонувало від проміскуитету (безладних статевих зв'язків), групового шлюбу, матріархату і патріархату до моногамії. Сім'я переходила від нижчої форми до вищої у міру того, як суспільство піднімалося по східцях розвитку.

Спираючись на етнографічні дослідження, в історії людства можна виділити три епохи: дикість, варварство і цивілізацію. Кожна з них мала свої громадські інститути, домінуючі форми відносин між чоловіком і жінкою, свою сім'ю.

Великий внесок у вивчення динаміки сімейних відносин в історії розвитку суспільства внесли швейцарський історик І. Я. Бахофен, який написав книгу «Материнське право» (1861), і шотландський юрист Дж.Ф.Мак-Леннан, автор дослідження «Первісна шлюб» (1865).

Для ранніх ступенів суспільного розвитку була характерна безладність статевих стосунків. З появою родів виник груповий шлюб, який регулював ці відносини. Групи чоловіків і жінок жили поруч і складалися в «комунальному шлюбі» - кожен чоловік вважав себе чоловіком всіх жінок. Поступово формувалася групова сім'я, в якій жінка займала особливе положення. Через гетеризм - стосунки, засновані на високому положенні жінок у суспільстві, - пройшли всі народи в напрямку до індивідуального шлюбу і сім'ї. Діти перебували в жіночій групі і тільки подорослішавши переходили в групу до чоловіків. Спочатку домінувала ендогамія - вільні зв'язки всередині роду, потім, в результаті виникнення соціальних «табу», екзогамія (від грец. "Екзо» - поза і «гамос» - шлюб) - заборона шлюбів всередині «своїх» родів і необхідність вступати до нього з членами інших спільнот. Рід складався з половин, що виникають в ході з'єднання двох лінійних екзогамні племен, або фратрій (дуально-родова організація), у кожній з яких чоловіки і жінки не могли вступати в шлюб один з одним, а знаходили собі пару серед чоловіків і жінок іншої половини роду. З'явилася кровноспоріднена сім'я: шлюбні групи були розділені за поколінням, статевий зв'язок між батьками та дітьми була виключений.

Пізніше склалася пуналуальная сім'я - груповий шлюб, який охоплював братів з їхніми дружинами чи групу сестер з їхніми чоловіками. У такій сім'ї виключалася статевий зв'язок між сестрами і братами. Спорідненість визначалося по материнській лінії, батьківство було невідомо. Такі сім'ї спостерігав Л. Морган в індіанських племенах Північної Америки.

Потім сформувався полігамний шлюб: багатоженство, шлюб з кількома чоловіками. Дикуни вбивали новонароджених дівчаток, через що в кожному племені був надлишок чоловіків, а жінки мали кілька чоловіків. У цій ситуації, коли спорідненість по батьківській лінії визначити було неможливо, склалося материнське право (право на дітей залишалося за матір'ю).

Багатоженство виникло через значних втрат чоловіків під час воєн. Чоловіків було мало, і вони мали кількох дружин.

Провідна роль в сім'ї перейшла від жінки (матріархат) до чоловіка (патріархат). За своєю суттю патріархат був пов'язаний зі спадковим правом, тобто з владою батька, а не чоловіка. Завдання жінки зводилася до народження дітей, спадкоємців батька. Від неї вимагали дотримання подружньої вірності, оскільки материнство завжди очевидно, а батьківство - ні.

У кодексі вавилонського царя Хаммурапі за кілька тисячоліть до нашої ери була проголошена моногамія, але разом з тим закріплено нерівність чоловіків і жінок. Паном у моногамної сім'ї став чоловік-батько, зацікавлений в тому, щоб утримати власність в руках кровних спадкоємців. Склад сім'ї значно обмежувався, від жінки потрібна найсуворіша подружня вірність, а перелюбство жорстоко каралося Чоловікам, однак, дозволялося брати наложниць. Подібні закони видавалися в древні і середні століття в усіх країнах.

Багато вчених-етнографів зазначали, що завжди як антитеза моногамії існувала проституція. В деяких суспільствах була поширена так звана релігійна проституція: вождь племені, священик чи інший представник влади мав право провести з нареченою першу шлюбну ніч. Панувало переконання, що священик, користуючись правом першої ночі, освячував подружжя. Великою честю для молодят вважалося, якщо правом першої ночі користувався сам король.

У дослідженнях, присвячених проблемам сім'ї, простежуються основні етапи її еволюції:

1. майже у всіх народів рахунок спорідненості по матері передував рахунку спорідненості по батькові;

2. на первинному щаблі статевих відносин поряд з тимчасовими (короткими і випадковими) моногамічними зв'язками панувала широка свобода шлюбних зносин;

3. поступово свобода статевого життя обмежувалася, зменшувалася кількість осіб, які мають шлюбне право на ту чи іншу жінку (чи чоловіка);

4. динаміка шлюбних відносин в історії розвитку суспільства полягала в переході від групового шлюбу до індивідуального.

Взаємини батьків і дітей також трансформувалися протягом історії. Розрізняють шість стилів відносин до дітей.

1. Інфантіцідний - дітовбивство, насильство (з давнини до IV ст. Н.е.).

2. Кидаючий - дитину віддають годувальниці, в чужу сім'ю, в монастир і пр. (IV-XVII ст.).

3. Амбівалентний - діти не вважаються повноправними членами сім'ї, їм відмовляють у самостійності, індивідуальності, «ліплять» по «образом і подобою», в разі опору жорстоко карають (XIV-XVII ст.).

4. Нав'язливий - дитина стає ближче батькам, його поведінка суворо регламентується, внутрішній світ контролюється (XVIII ст.).

5. Соціалізуючий - зусилля батьків спрямовані на підготовку дітей до самостійного життя, формування характеру; дитина для них - об'єкт виховання і навчання (XIX - початок XX ст.).

6. Допомагаючий - батьки прагнуть забезпечити індивідуальний розвиток дитини з урахуванням її нахилів та здібностей, налагодити емоційний контакт (середина XX ст. - Теперішній час).

У XIX ст. з'являються емпіричні дослідження емоційної сфери сім'ї, потягів і потреб її членів (перш за все роботи Фредеріка Ле Пле). Сім'я вивчається як мала група з притаманними їй життєвим циклом, історією виникнення, функціонування і розпаду. Предметом дослідження стають почуття, пристрасті, розумова і моральна життя. В історичній динаміці розвитку сімейних відносин Ле Пле констатував направлення від патріархального типу сім'ї до нестабільного, з розрізненим існуванням батьків і дітей, з ослабленням батьківського авторитету, що тягне дезорганізацію суспільства.

Далі дослідження взаємин у сім'ї концентруються на вивченні взаємодії, комунікації, міжособистісного згоди, близькості членів сім'ї в різних соціальних і сімейних ситуаціях, на організації сімейного життя і чинниках стійкості сім'ї як групи (роботи Ж. Піаже, З. Фрейда та його послідовників).

Розвиток суспільства детермінувало зміна системи цінностей і соціальних норм шлюбу і сім'ї, що підтримують розширену сім'ю, соціокультурні норми високої народжуваності були витіснені соціальними нормами низької народжуваності.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 2244; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.018 сек.