Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Радянська школа в етнографії

Радянська школа базувалася як на зарубіжних дослідженнях, так і на вітчизняних. Ще Кавелін К. Д. за 10 років до Е. Тейлора першим виділив таке поняття, як "пережиток" [29] [30]. Слід відзначити і Д. Н. Анучина [31], він першим привернув для вирішення складних завдань комплексний підхід. Також слід відзначити твори В. Г. Богораз, Л. Я. Штернберг і інші.

До революції головним центром вивчення народів було Імператорське Географічне товариство (пізніше Російське Географічне Товариство - РГТ). З початку XX ст. починає все більше виділятися Музей антропології та етнографії ім. Петра Великого (Кунсткамера), під керівництвом В. В. Радлова, музей координував роботу дослідників по всій Росії, в тому числі в Москві і Казані, був найбільшим етнографічним центром в країні.

Революційний рух мав великий вплив як на історію в цілому, так на етнографію зокрема. Р. Ф. Ітс пише: Велика Жовтнева соціалістична революція відбулася в багатонаціональній країні. Рішення національного питання стало важливою турботою радянської влади. Ліквідація всіх наслідків антинаціональної політики царизму, досягнення справжньої рівності між народами були неможливі без піднесення культури та економіки всіх народів до рівня передових націй. Активне соціалістичне будівництво в національних околицях колишньої імперії вимагало наукового знання рівня їх розвитку, створення для неписьменних перш народів писемності як важливого засобу піднесення культури і політичної свідомості мас. Визначну роль у цій революційній і перетворюючої діяльності зіграла радянська етнографічна наука і її науковий центр - Музей антропології і етнографії [32]

Починають відкриватися музеї, а також курси етнографів для вивчення національних околиць. В. Г. Богораз було створено Музей релігії і атеїзму в Казанському соборі [33].

У 1933 році був створений Інститут антропології і етнографії Академії наук СРСР, з 1935 р. - Інститут етнографії АН СРСР.

Наступний етап пов'язаний з академіком Ю. В. Бромлея, який очолював Інститут етнографії, при ньому була завершена енциклопедія "Народи світу" (1966 р.), "Країни і народи" (1986 г). Ю. В. Бромлей пише:

Розуміння етнографії як науки, що вивчає всі етноси на всіх етапах їхнього історичного шляху робить її відповідальною за розробку загальної етнографічної характеристики народів світу, що включає в себе їх історичну етнографію і сучасне становище... необхідність виявлення загального та особливого в етнографічній картині світу передбачає дослідження не тільки основних етнічних одиниць - самих народів, а й етнічних спільнот вищого порядку, а також таких міжетнічних комплексів, як господарсько-культурні типи та історико-етнографічні області [34]

Окремо слід зазначити Сергія Олександровича Токарєва. Видатний етнограф, релігієзнавець, автор таких монографій, які до цих пір є ключовими, як "Історія російської етнографії", "Витоки етнографічної науки", "Історія зарубіжної етнографії", "Релігія в історії народів світу". Редактор і автор більшості статей про Австралії та Океанії, індіанців Америки, а також багатьох народів Західної Європи [35]

Завдяки таким вченим, як С. А. Токарев, вітчизняне суспільствознавство XX ст. зуміло вижити в умовах жорсткого ідеологічного диктату, більш того, спираючись на традицію і розвиваючи її в єдино можливому в той час марксистському ключі, змогло вийти на передові рубежі... Роботи справжніх учених радянського періоду, до числа яких, безсумнівно, належить С. А. Токарев, залишаться в честі у читаючої публіки, оскільки вони міцно увійшли в золотий фонд вітчизняної та світової науки, і багатьом вже зрозуміло, що, тільки перевидаючи і широко обговорюючи ці роботи, можливо зберегти спадкоємність російської наукової традиції [36]

Академік Б. А. Рибаков на святкуванні 70-річного ювілею С. А. Токарева в 1969 р. сказав:

У Москві є три етнографічних установи: Інститут етнографії АН СРСР, кафедра етнографії історичного факультету МДУ і Сергій Олександрович Токарєв [37].

Сучасна вітчизняна етнографія продовжує вчення своїх попередників.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Три концептуальні підходи до націологчних теорій | Концептуальні підходи до вивчення етносів
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 767; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.