КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 5 філософія Нового часу 21 страница
_________________________________________________ Тема 8 тільки "дім буття" (М. Хайдеггер), а й "спосіб буття" (Х.-Г. Га-дамер) людини, її сутнісна властивість. Мова є умовою пізнавальної діяльності людини. Отже, розуміння з модусу пізнання перетворюється в Х.-Г. Гадамера на модус буття. Принципом та джерелом дійсного розуміння і взаєморозуміння є діалог, розмова. Х.-Г. Гадамер вводить поняття "аплікація". Неможливо зрозуміти жодну подію в житті людей, спираючись на абстрактне уявлення про неї. Необхідний момент аплікації нашого розуміння події на історичний час, на ту культуру, в якій здійснювалась ця подія. Аплікація у процесі розуміння історичних фактів має обов'язковий характер і за суттю є передумовою наукового підходу. Х.-Г. Гадамер вважав, що розуміння можливе тоді, коли ті, хто розуміють, включають у свою "гру" власні передумови. Така оцінка розуміння трансформувала прагнення герменевтики як наукової дисципліни. У зв'язку з цим герменевтика набуває ще більшої філософської значущості, стає вченням про людське буття, своєрідною філософською антропологією. Отже, філософська герменевтика ставить багато цікавих проблем, які потребують подальшої розробки, поглиблення чи спростування. Основні дослідження цих проблем ще в майбутньому. Проте вже сьогодні можна констатувати: герменевтич-не вчення виявило певні свої риси, що яскраво відрізняють його від філософської класики. По-перше, воно чітко констатувало, що суб'єкт більш складний, ніж у розумінні його представниками класичної філософії. Зокрема він включає не тільки свідомість, тобто те, що усвідомлює. Свідомість — це лише тонка плівка, яка вкриває більш глибокі шари людської суб'єктивності. По-друге, протиставлення людини (суб'єкта) та світу (об'єкта) виправдане тільки у вузьких межах — для методологічних потреб класичного природознавства. Насправді людина занурена у світ, є його невід'ємною частиною. Буття людини — складова світового буття. Якщо це так, то опанувати і пізнати буття можна лише шляхом глибокого та всебічного вивчення людського світу. У прагненні подолати суб'єктивно-об'єктивний підхід герменевтика об'єднується з феноменологією.
Філософія XX—XXI ст. 8.8. Феноменологія Феноменологія (від "феномен", тобто "явище") — це один з напрямів сучасної філософської думки. Засновником його був німецький філософ Едмунд Гуссерль (1859—1938). Він народився в Проснітце, у Моравії. Вивчав математику в Берліні, а потім — психологію у Відні. Був професором філософії в Ґет-тінґені та Фрейбурзі, Брейсгау, де і жив до кінця свого життя, потерпаючи від переживань та обмежень, пов'язаних з його єврейським походженням. У XIX ст., і навіть раніше, термін "феноменологія" мав різні значення. Більшість учених розглядали феноменологію як описове дослідження, яке має передувати явищу, що вивчається. Е. Гуссерль першим визначив феноменологію як нову філософію з притаманним їй методом, що становить фундамент науки. Головна мета феноменології, на думку Е. Гуссерля, — побудувати наукознавство, науку про науку, і розкрити життєвий світ, світ повсякденного життя, звичайної думки, як основу всього пізнання. Визначальним мотивом, що стимулює пошуки, розпочаті засновником феноменології, було знаходження шляхів і засобів очищення свідомості від нашарувань, які затьмарюють розум. Життя людини у сучасному суспільстві не сприяє чистоті свідомості, тому необхідні спеціальні зусилля і особливі методи її досягнення. З огляду на це Е. Гуссерль запропонував побудувати феноменологію як строгу філософську науку, здатну розрубати вузли суперечностей, у яких, на його думку, заплуталася сучасна йому європейська наука. Віддаленим зразком для нього стала робота Г. Гегеля "Феноменологія духу" (1807), у якій класик німецької філософії розглядав етапи дозрівання людської душі від наївно-дитячої свідомості до стадії зрілого духу. Згідно з Г. Гегелем, на шляху сходження до зрілості дух поетапно засвоює нові знання, інформацію тощо, і за рахунок цього все більше розвивається та мужніє.
На думку Е. Гуссерля, становлення свідомості має відбуватися шляхом, протилежним гегелівському. Необхідно знайти
Тема 8 спосіб позбавлення від плутаної та суперечливої інформації, якою наповнене життя сучасного світу. Завдання феноменології, доводив Е. Гуссерль, полягає саме у розкритті змісту предметів, затемненого численними словами, різноманітними думками та оцінками. Е. Гуссерль вважав, що розпочинати вивчення світу і науки слід з дослідження свідомості, оскільки реальність осягається людьми лише через свідомість. Він не мав сумніву щодо існування навколишнього світу і називав це "природною установкою", яка є безпосередньою впевненістю у тому, що існує об'єктивний світ і що ми здатні описувати хід матеріальних процесів, тобто мати власний досвід. У праці "Логічні дослідження" (1900—1901) він писав так: "Поміж світом і відповідно істинами, що мають власну значущість, нашими пізнавальними актами існує гармонія. Без сумніву, наше пізнання спрямоване саме на світ. Якщо пізнання здійснюється в такий спосіб, то і наш досвід своїми власними засобами досягає тієї самої мети. Але тоді і світ, що постає в такій однозначній формі, має об'єктивну правомочність, він є чимось само собою зрозумілим"1. Е. Гуссерль доводив, що людина у своїй діяльності, як теоретичній, так і практичній, "наївна", вона не бачить тих "змістів", які сама вносить в усвідомлені нею предмети. Людина вважає, підкреслював він, що пізнає об'єкти як дещо незалежне від свідомості, своєї та інших людей, але насправді це не об'єкти, а "предмети" (те, що перед очима), іншими словами, об'єкти, в які я вношу певні змісти — "олюднені об'єкти", або дані нам у свідомості. Важливо відрізняти "чисту свідомість" і те, що поза нею, тобто власне об'єкти. До виникнення всіх наук та теорій існував яшттєвий світ — наївне повсякденне життя, яке і є джерелом усіх теорій та понять науки. Зосередившись на предметах зовнішнього світу, вважають представники феноменології, свідомість неминуче потрапляє у полон ілюзій, для неї стає неможливим неупереджений, тверезий погляд на світ та на самого суб'єкта пізнання. Проте трагедія в тому і по-
1 Гуссерль 9. Логическиеисслодования / 9. Гуссерль. — СПб., 1909. Т. 1. — С. 101. Філософія XX—XXI ст. лягає, що ми цього не розуміємо. Ми думаємо, що досліджуємо первинне буття поза свідомістю, а насправді маємо справу з вторинними утвореннями "життєвого світу" і з них черпаємо поняття науки. Причиною цього є інтенціональність (спрямованість) свідомості, яка визначається її типом, наприклад, сприйняття означає, що щось сприймають, мислення — що про щось думають, почуття ненависті — що щось ненавидять. Головним в інтенціональності постає момент співвідношення свідомості з об'єктом. Ця інтенціональність завжди присутня в акті свідомості незалежно від того, існує об'єкт, чи він видуманий або абсурдний. Отже, розглядаючи смисл поняття "інтенціональність", Е. Гуссерль виділяє у свідомості її предметний аспект і називає його поемою. Цей аспект не дорівнює самому предмету, що відображається свідомістю. "Рослина моєї свідомості, — підкреслював Е. Гуссерль, — не рівнозначна самій рослині як предмету навколишнього світу". Сприйняття окремого предмета складається із серії сприйняттів, поєднаних у ціле активною синтезуючою діяльністю самої свідомості, яка і забезпечує цілісність сприйняття предмета. Отже, в інтенціональному аналізі, крім предметних аспектів, міститься ще і сам акт свідомості в тій чи іншій формі, який Е. Гуссерль називає ноези-сом. Єдність ноеми та ноезису визначається синтезуючою діяльністю свідомості, завдяки чому цілісність предмета забезпечується цілісністю свідомості.
Е. Гуссерль та його прихильники виділяють у свідомості низку прошарків залежно від інтенціональності. Вона може бути спрямована виключно на предмети зовнішнього світу. Ця спрямованість свідомості утворює її первинний шар. У такому вигляді свідомість є не що інше, як потік вражень. Проте свідомість здатна переорієнтовуватися на себе, тоді враження стають об'єктом її уваги, і виникає другий рівень — рівень рефлексії. Інтенціональність свідомості свідчить, що свідомість є феноменом (звідси і назва філософського напряму), який може як приховувати, так і розкривати людське "Я", що стоїть за ним. Саме тому феноменологія ґрунтується на розрізненні свідомості та її суб'єкта — того, хто цю свідомість спрямовує. Іншими слова-
Тема 8 ми, людське "Я" не зводиться до свідомості в цілому, як це було, наприклад, у філософському вченні Р. Декарта. Отже, феноменологічна теза щодо нетотожності суб'єкта та його свідомості спрямована на те, щоб усунути можливість обману та самообману, коли суб'єкт сприймає свою свідомість за самого себе. Насправді, суб'єкт — власник свідомості, або глибинне "Я" свідомості є "інтенціональним полюсом" — центром, де народжуються наміри. Він здійснює управління свідомістю, спрямовуючи її на ті чи інші об'єкти. Саме в такому плані розрізняються свідомість та її власник. Разом з тим, "Я" поза межами свідомості не є чимось темним і непізнаваним. Для його пізнання непридатні методи, що є загальновизнаними в науках, які базуються на суб'єктно-об'єктному підході. Власне "Я" (як і "Я" іншого) неможливо пізнати на основі ставлення до нього як до зовнішнього об'єкта, адже неможливо винести себе за дужки відносно самого себе. Тут необхідні особливі підходи. На шляху до розуміння "Я", який одночасно відкриває можливості для неупередженого пізнання світу, особливе місце відводиться процедурі, що отримала назву "феноменологічна редукція". Термін "редукція" {букв, "зведення, зменшення") пов'язаний з очищенням свідомості від предметного змісту, переходом від розгляду конкретних предметів до аналізу їх чистої сутності. Результатом цієї процедури є умовне винесення всього предметного змісту свідомості "за дужки". Свідомість очищається, стає, за термінологією Е. Гуссерля, чистою свідомістю. Вона зберігається лише в тих своїх якостях, які притаманні свідомості всіх людей чи людині як абстрактному представнику людського роду. Поняття абстрактного представника людського роду Е. Гуссерль, як і І. Кант, називав трансцендентальним суб'єктом. Процедура редукції саме і полягає в мисле-ному ототожненні себе з трансцендентальним суб'єктом. Інакше кажучи, чиста свідомість — це свідомість, яка досягла усвідомлення себе як загального для всіх людей, як загальнолюдсь кої свідомості. її змістом є внутрішні закономірності, принципи та механізми свого функціонування. Розглядаючи свідомість як сукупність сутностей, Е. Гуссерль розуміє її як потік, як непорушну цілісність. Свідомість Філософія XX—XXI ст. у нього має вигляд потоку переживань, елементами якого є феномени. Ці феномени теж становлять певну цілісність, що має самостійну та складну структуру. Зрозуміти феномен як цілісність можливо лише у випадку осягнення його за допомогою інтуїції. Цього можна досягнути, не описуючи зовні, а "переживши", тобто безпосередньо занурившись у потік свідомості. При цьому здійснюється ініціативне, безпосереднє, суто умоглядне розуміння його сутності. Феноменологічний метод саме і полягає в тому, щоб безпосередньо злитися з потоком свідомості. Досягнувши чистоти свідомості, суб'єкт отримує можливість неупередженого погляду на світ і на самого себе. Він опиняється перед відчиненими дверима "в дім", у якому приховуються глибини "Я" суб'єкта, а ззовні відкривається ясний горизонт просторів зовнішнього світу. Отже, феноменологічна редукція — операція попереднього характеру. Вона передує тому, що повинно розкритися потім. Проте значення її не обмежене окремим етапом, окремим епізодом. Суб'єкт постійно має її на увазі, перебуваючи в стані протистояння процесу затьмарення свідомості, яким супроводжується наповнення її предметним змістом. Для того щоб редукція відбулася і була відтворюваною, слід відмовитися від суджень, оскільки вважається, що відмова не лише на їх зовнішнє винесення, а й для самого себе, "отвережує" та мобілізує суб'єкта. Заборона на судження є важливою складовою редукції. Е. Гуссерль називає її терміном "епохе": "...феноменологічне епохе... дає мені можливість бути вільним від використання будь-яких суджень, що стосуються просторово-часового існування світу"1. Феноменологія не прагне обґрунтовувати тезу про принципову непізнаваність людини та світу, за що їй часто докоряли радянські автори. Навпаки, вона спрямована на знаходження нових шляхів пізнання. Ці шляхи виявляються нею через методи більш витончені, ніж методи, притаманні філософській класиці. Феноменологія є своєрідною переорієнтацією філо- 1 Гуссерль 9. Логические исследования / 3. Гуссерль. — СПб., 1909. — Т. 1. — С. 101.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
софського погляду. З позицій, що обґрунтовуються нею, люди можуть пізнавати сутнє тільки завдяки розумінню самого себе, осягнення самої людини. Поглиблення розуміння самого себе досягається через розуміння культури, вивчення її творів. Саме різноманітні твори культури і є тими феноменами, що трактуються феноменологією. З цієї причини змістовний аналіз творів мистецтва та літератури, а також усіх інших свідчень культури є, за феноменологічним підходом, найбільш продуктивним і за своєю суттю єдиним шляхом пізнання. Для того щоб скласти правильне уявлення про якесь питання, необхідно подивитися, як це питання ставилося в історії культури, познайомитися з відповідним матеріалом та зуміти описати його. Феноменолог свідомо утримується від суджень, оскільки прекрасно бачить, що світ і без того наповнений суперечливими оцінками та думками, які сприймаються як малозначущі вже тому, що їх багато. Додання до них нових суджень лише множить суспільний хаос і плутанину в розумі людей. Сучасна ситуація багато в чому подібна до тієї, що була характерною для пізнього періоду Стародавньої Греції — часу занепаду античної культури. Сумісне існування та боротьба суперечливих теорій і поглядів настільки ускладнили спілкування людей, що розраховувати на розуміння між ними стало майже неможливо. Невипадково деякі філософи тієї епохи пропонували взагалі відмовитися від користування мовою і мовчати, або гавкати по-собачому. Ці філософи називали себе кініками. Відомий Діоген-кінік (який, згідно з легендою, жив у бочці) — представник цього напряму. Феноменологія, звичайно, не йде шляхом, запропонованим кініками. Проте запозичення Е. Гуссер-лем античного терміна "епохе" є показовим. Згідно з феноменологією епохе водночас не рівнозначне вимозі мовчати або приховувати власну думку. Необхідно знайти спосіб висловити її. Для того щоб не замутити свою і чужу свідомість, феноменолог прагне не судити, а розповідати, описувати. Описуючи культуру, що вивчається, слід прагнути точності і повноти, а не оцінки. Феноменологічний опис — це опис, автор якого принципово утримується від оціночних суджень відносно об'єкта опису. Якщо опис буде точним і повним, охопить максимальну кількість свідчень, то оцінка з логічною необхідністю виникне з опису. Сучасна цивілізована людина не може відкинути, не брати до уваги створене попередніми поколіннями. Власне судження вона має ґрунтовно аргументувати лише шляхом усвідомлення накопиченого. Отже, феноменологія здійснила і продовжує робити великий внесок у дослідження сутності, змісту та структури свідомості. Це нове начало у філософії, перехід від конструктивізму та ірраціоналізму до можливості рефлексивного дослідження різноманітних видів людського досвіду. їй належить також правильна постановка питання про зв'язок філософії і конкретних наук з фундаментальними сферами практичної діяльності людини та суспільства. Методи феноменології мають великий вплив на становлення сучасної філософської думки, зокрема на розвиток екзистенціалізму, герменевтики, аналітичної філософії тощо. Такими є найбільш поширені напрями, течії та школи у філософії XX—XXI ст. їх різноманітність і неоднозначність — наслідок складності і суперечливості сучасного природного та соціального буття. Філософський пошук шляхів подальшого розвитку людини і суспільства триває. 8.9. Релігійна філософія Релігія в сучасній Україні переживає своєрідний ренесанс. У державі відроджуються конфесії, відбудовуються зруйновані і будуються нові храмові та інші культові споруди; в індивідуальній і суспільній свідомості людей все глибше утверджується розуміння релігії як феномену загальнолюдської культури та ефективного духовного засобу морального становлення і виховання особистості; право громадян на свободу совісті набуло не тільки конституційного закріплення, а й справжньої реалізації через сформовані механізми. Разом з тим, релігійне відродження в державі відбувається не без проблем. Усе ще складними залишаються міжконфесійні суперечності, які час від часу загострюються. Важко пере-
Тема 8 борюються стереотипи неприйняття релігії, "подвійних стандартів" у ставленні до неї, коли її використовують лише як засіб для досягнення бажаного результату; все ще мають місце спроби політизації релігії, спекуляції на її канонічних внутрішніх розбіжностях. Усі ці та інші не менш суттєві обставини зумовлюють зростання інтересу до дослідження релігії, її історії та функціонування в Україні з боку вітчизняних філософів, соціологів, політологів, правознавців, представників інших галузей гуманітарного знання. Ці дослідження значно доповнюють світоглядний і методологічний арсенал релігієзнавства, вивчення якого нині стало частиною навчального процесу у вищій піколі. Філософія релігії вивчає сутність релігії, психологічні, гносеологічні, соціальні, об'єктивні та суб'єктивні умови її виникнення, існування і поширення, її онтологічну, пізнавальну і моральну суть, співвідношення релігійної віри і знання, функції релігії в духовному житті людини і суспільства. Антична філософія сприймала релігію у цілому наївно-раціоналістично. Згідно з її натуралістичною концепцією, яка виходила від Теагена Регійського (VI ст. до н. є.), боги — це алегорії зовнішніх природних явищ. За іншою концепцією (антропологічною), автором якої вважається Евтемер (V ст. до н. є.), боги — це обожнені стародавні царі та герої. Платон приписував афінському тирану Крітію (460—403 до н. є.) авторство політичної концепції релігії, або концепції обману, яка вбачала в релігії знаряддя управління, свідомий винахід стародавніх законотворців, які видумали своєрідних наглядачів за справами людей. Від Секста Емпірика (II — початок III ст.) бере свій початок договірна концепція: "релігія — це результат домовленості правителів і жерців з народом". В античній філософії зародилась і психологічна концепція релігії, яка пояснювала її страхом людей перед природними силами. У філософії Середньовіччя незалежний від теології підхід до релігії був неможливим. Однак вчення про "двоїсту істину" було першою спробою часткового позбавлення філософії кайданів теології. Згідно з цим вченням, філософія має справу з природним станом речей, який може бути порушений у результаті божественного втручання, а теологія займається надпри- Філософія XX—XXI ст. родними, ірраціональними речами та спирається не на логіку, а на одкровення. Проте навіть такий "обережний" компроміс не міг задовольнити офіційну церкву. Вчення про "дві істини" було засуджено у багатьох церковних постановах, ав 1512р.V Латеранський собор припинив дискусію про теорію двоїстої істини, проголосивши принцип: "Істина істині не заперечує". Для філософії релігії епохи Відродження, а потім і Нового часу характерними були пантеїзм і деїзм, які певною мірою стали перехідним ступенем до атеїзму. Пантеїзм — це філософське вчення про тотожність Бога і світу. Виникнувши в стародавньоіндійській (у брахманізмі та індуїзмі), у стародавньокитайській (даосизмі), давньогрецькій (у Фалеса, Анаксімандра, Геракліта) думці, пантеїстичні ідеї в західноєвропейській філософії XVI—XVII ст. перетворилися на основу більшості натурфілософських вчень, які протистояли креаціонізму (релігійному вченню про створення світу Богом з нічого) монотеїстичних релігій. У цих вченнях Бог, який залишається нескінченним незримим абсолютом, все більше поєднується з природою. У філософії Дж. Бруно Бог є псевдонімом природи. "Бог — це природа, а природа — це Бог," — стверджував відомий нідерландський філософ Б. Спіноза. "Інша субстанція, ніж Бог, не може ні існувати, ні бути зрозумілою. Все, що існує в Богові, без Бога не може ні існувати, ні бути зрозумілим"1. Деїзм (лат. — бог) як філософський погляд, згідно з яким Бог, створивши світ, не втручається у його закономірний плин, був найбільш поширеним в епоху Просвітництва. Один із яскравих представників деїзму французький філософ, письменник і публіцист Вольтер у праці "Досвід загальної історії про звичаї і дух народів" (1756) відстоював природну релігію без чудес, попів і фанатизму, наближення до якої він знаходив у релігії китайців. Просвітителі в релігії вбачали продукт невігластва та обману людей. Концепція "обману" мала великий успіх у просвітителів майже до XIX ст. та увійшла як дещо загальновизнане в декрет Конвенту 1793 р. про скасування релі- 1 Зріпога В. ЕШса / В. Зріпога. — РгаЬа, 1977. — Р. 69.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
гії у Франції. З другої половини XVIII ст. у французькому Просвітництві виникли дві течії в тлумаченні релігії: одна з них через К. Гельвеція прийшла до матеріалізму й атеїзму П. Голь-баха; інша в особі Ж.-Ж. Руссо проголосила природну релігію виявом не розуму, а почуття. З англійського деїзму походить сенсуалізм Д. Юма, який по-іншому сформулював проблему релігії. Він відхилив релігію розуму і почуття та дав їй антропологічне тлумачення. Д. Юм пояснював релігію схильністю людини наділяти зовнішні природні сили людськими властивостями: релігія виникає з життєвих турбот, страхів і надій, причини яких людина приписує таємничим зовнішнім силам, прагнучи наблизити їх до себе. По-новому вирішувалось питання про релігію німецькою класичною філософією. І. Кант розмежовував функції віри і розуму, релігії і філософії. Проблему реального існування релігійних об'єктів він не розглядав, а необхідність релігії виводив із практичного розуму, тобто моральності: релігія, згідно з І. Кантом, необхідна для обґрунтування принципів моралі та норм поведінки людей. Г. Гегель вважав релігію попереднім ступенем пізнання абсолютного духу. У "Лекціях з філософії релігії" він представив окремі релігії необхідними стадіями втілення релігійної ідеї, яка завершується християнством. Л. Фейєрбах джерелом релігії вважав роздвоєння людини, відчуження від реальної людини її "родової суті". У праці "Сутність християнства" він доводив, що не Бог створив людину, а людина створила Бога. Водночас, за Л. Фейєрбахом, релігія — це не просто продукт людської неосвіченості, вона має багато позитивних якостей. У марксистській філософії релігія визначається як фантастичне відображення в головах людей тих зовнішніх сил, які панують над ними у їх повсякденному житті, відображення, у якому земні сили набувають форми неземних. Згідно з цією філософією, релігія — це явище історичне, неминуче породжене умовами життя суспільства на певному ступені його розвитку. Зі зникненням цих умов релігія "відмирає", однак не внаслідок насильницького запровадження в суспільстві атеїзму, а в результаті подолання сил, що поневолюють людину. Марксистська філософія прогнозує "відмирання" релігії в досить віддаленому від нас майбутньому. Щодо філософії сучасної епохи, то вона постійно досліджує як чинники, що послаблюють релігію або викликають трансформацію її традиційних форм, так і ті, що живлять її, сприяючи збереженню і навіть зростанню її впливу. У XXI ст. розвивається багато філософських напрямів, течій і шкіл; екзистенціалізм досліджує католицизм та іудаїзм; філософська феноменологія намагається застосувати феноменологічний метод Е. Гуссерля до вивчення релігійної свідомості; герменевтика з'ясовує абстрактно-повчальний та ідеально-містичний зміст релігійних текстів; філософська антропологія намагається використовувати релігію з метою створення базисної філософської науки про людину тощо. Досягнення філософії релігії очевидні. Вони слугують інтересам пізнавального і діяльного ставлення поколінь людей до дійсності, у тому числі до релігії як феномену духовної культури людини і суспільства. На відміну від філософії релігії, релігійна філософія сакрально тенденційна. її головні завдання полягають у примиренні релігійної віри і знання, релігії і науки, поясненні релігії філософськими теоретичними засобами. З огляду на те, що таке примирення принципово неможливе, релігійна філософія була і залишається насправді мистецтвом тлумачення та пояснення положень релігійних книг і текстів. Вона екзегетична, тобто в перекладі з грецької спрямована на тлумачення. Релігійні книги і тексти — її початок і кінець. Релігійний соціальний простір ромаїтий. Різноманітною є і релігійна філософія, яка представлена багатьма напрямами, течіями та школами. Кожна конфесія для захисту загальної значущості віровчення намагається мати свою філософію, яка б давала певні шляхи вирішення онтологічних, гносеологічних, космологічних, соціальних та інших проблем. Наприклад, у буддистській філософії є дві основні течії: хінаянська і махаянська. Базисним у хінаянській філософії (хінаяна — "мала колісниця", або "вузький шлях" порятунку, чернеча форма буддизму) є вчення про дхарми. Дхарми — це непізнаванні вічні й незмінні елементи всього існуючого. Дхарми можуть знаходити -
Тема 8 ся або в "належному бутті" (у стані абсолютного спокою, "нехвилювання"), або в "неналежному бутті" (у русі, "хвилюванні"). Нескінченний у часі і безмежний у просторі потік буття, всі його композиції, "справи і речі" утворюють комбінації дхарм, що "хвилюються". їх "хвилювання" короткочасне і навіть миттєве, тому кожного разу виникають інші композиції буття. Людина, її існування також є результатом дхарм, "що хвилюються". Супроводжуються усі "хвилювання" людськими стражданнями, звільнитись від яких можна лише шляхом "заспокоєння" дхарм за умови отримання людиною "вищої мудрості", тобто знання закону усунення страждань і виконання медитації (лат. — розмірковую, роздумую). Після реалізації цих умов людина стає "архатом" (святим). За досягнення нею нірвани вона спочатку перебуває в ній "із залишком", оскільки ще володіє фізичним тілом, а потім, після розпаду тіла, знаходиться у нірвані "без залишку", в якій його дхарми повністю "заспокоєні". Більш повно положення хінаянської філософії викладені у трактаті найвидатнішого індійського буддистсько-го філософа Васубандху (V ст.) "Абхідхармакош". Буддистська філософія досягла свого найвищого рівня розвитку в махаяні (букв. — "велика колісниця", "широкий шлях" порятунку) та її школах. В основі махаянської філософії лежить ідея "Абсолюту". "Абсолют" — це "тіло дхарми", яке нематеріальне, безмежне в часі і просторі, всюди проникає. Якщо в хінаянській філософії Будда — це людина на ім'я Шак'ямуні, то в махаянській він є виявом, еманацією "тіла дхарми". Отже, особистісного Будду замінює безособистісний "Абсолют". Ототожнена тут з "Абсолютом" і нірвана, яка розглядається не як "заспокоєння дхарм", припинення земного існування, а як подолання людиною ілюзорності світу матеріальних і духовних феноменів, здобуття нею незалежності від "справ і речей" як джерела страждань. Мешкаючи в реальному, земному світі, людина, за цією філософією, завжди перебуває в нірвані, хоч і не усвідомлює цього, а нірвана розуміється нею як деякий стан психіки буддиста. Суперечність і міфологічність є характерними особливостями і християнської філософії, представленої трьома основними напрямами: православ'ям, католицизмом і протестантизмом. Філософія XX— XXI ст. Православна філософія зародилась у Візантії. її перші представники Іоанн Дамаскін (675—753), патріарх Фотій (прибл. 820—891) та багато інших на підставі Арістотелівської логіки зробили спробу обґрунтувати істинність і неминучу цінність християнського віровчення. В Україні та Росії тривалий час центрами формування і поширення цієї філософії були Києво-Могилянська і Московська слов'яно-греко-латинська духовні академії. На початку XIX ст. сформувалась течія, яка отримала назву академічної філософії. її загальні принципи були розроблені професорами кафедр філософії, у тому числі Київської духовної академії, П.Д. Юркевичем (1827—1874) і С.С. Гогоцьким (1813—1889). Завданням філософії вони вважали вивчення особливостей релігійного світогляду. Ця філософія визнавала його істинним тільки в тому разі, якщо він спирався не на емпіричне, а на наддосвіднє раціональне знання про Бога. Згідно з цією філософією, єдність світу — поза світом, в "Абсолютній" сутності, тобто в Богові; людина — вінець Господнього творіння, його безсмертна душа — образ і подоба Бога, що є доказом реальності Бога, оскільки без нього безсмертя душі неможливе.
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 426; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |