КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Суттєві риси філософії XX століття, основні напрями її 2 страница
Звичайно, природне середовище, географічний фактор відіграють значну роль у формуванні рис національної психології. Це загальновідомий факт, проте було б помилкою вважати, що клімат, ландшафт є визначальними факторами, які фатально детермінують зміст національного характеру. Крім цього, однією з поширених інтерпретацій українського національного 23 Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні.— С. 17—18. 24 Григоріїв Н. Українська національна вдача.— Вінніпег, 1941.— С. 28. 25 Історія Української культури: В 10 т.— Вінніпег, 1964.— Т. 1.— С. 230. характеру в літературі українського зарубіжжя є твердження про те, що у «філософії серця» П. Д. Юркевича знайшли відображення основні риси національного характеру українського народу. Про це, наприклад, пише Чижевський: «Філософія серця» (Юркевича) є характерною для української думки. Юркевич — типовий представник національного українського характеру» 26. З точки зору І. Мірчука, «філософія серця» Юркевича протистояла не лише модному тоді матеріалізмові, а й крайньому раціоналізму та інтелектуалізму. Аналізуючи сучасну йому філософську проблематику, пише Мірчук, Юркевич дійшов переконання, що відкрита в категоріях розуму філософська думка не в змозі охопити цілісність і реальність буття. Він, на думку Мірчука, бачив межі людського пізнання, які існують тому, що поза розумом і здатністю його пізнати світ знаходиться більш глибока функція людського духу, яка служить основою розуму і створює йому можливості для розвитку. Як зазначає І. Мірчук, «філософія серця», розвинута Юркевичем у праці «Серце та його значення в духовнім житті людини», творить незвичайно характеристичне переходове явище від платонізму до філософії нових часів, але вона стоїть у явному противенстві до Канта та його послідовників. Юркевич тому характеристичний для філософічного мислення українців, бо в його творчості виступають явно типові риси української вдачі» 27.
В свою чергу, Д. Чижевський вважає, що джерела вчення П. Юркевича про «філософію серця» сягають у творчість Сковороди. Ця гуманістична тенденція, на його думку, започаткувавшись у Сковороди, проходить через творчість Гоголя, Кулі-ша та ін. Юркевич, як відомо, значну увагу зосереджував на проблемах антропології. В певному розумінні він став попередником своєрідного напряму в філософії XX ст., що дістав назву антропологічного. В усіх священних книгах, зазначає П. Юркевич, серце розглядається як основний центр тілесного і духовного життя людини. В серці зосереджуються різні бажання, воно є осередком волі, устремлінь людини. Священні книги, каже він, нібито знали високе призначення голови в житті, проте головний центр вони бачили в серці. Виклавши ці міркування, Юркевич пише про те, що найвіро-гідніші факти фізіології, якими стверджується тісний зв'язок свідомого життя душі з діяльністю головного мозку, не перебувають у суперечності з біблейським вченням про серце як справжній центр духовного життя. Не в думках, помислах, а в 26 Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні.— С. 19. 27 Мірчук І. Світогляд українського народу.— Прага, 1942.— С. 238. переживаннях, почуттях, у житті серця проявляється індивідуальність людини. Все, що одержує душа із зовнішнього світу з допомогою органів чуття і головного мозку, переробляється, змінюється і оформлюється за сердечним настроєм душі. І навпаки, жодні дії і збудження, що йдуть від зовнішнього світу, не можуть викликати в душі жодних уявлень, якщо вони несумісні з сердечним настроєм. На думку Юркевича, основа релігійної свідомості людського роду мислиться в серці людини, релігія не є щось стороннє для її духовної природи, вона стверджується на природному грунті.
Глибока релігійність, вважає Мірчук, є головною складовою частиною національної психології українського народу. Про це нібито свідчить вся минула історія українського народу. Релігійність — це специфічна особливість слов'ян взагалі й українського народу зокрема. «Коли представники германської раси відзначаються філософічним наставленням до життя, а романські народи політичним хистом,— пише Мірчук,— творять слов'яни в повнім значенні цього слова плем'я релігійне»28. Для доведення цієї думки Мірчук посилається на історію духовної культури слов'янських народів, зокрема на їхню філософську думку. Аналізуючи далі типові риси українського національного характеру, він дійшов висновку, що універсальність, пошана перед кожним глибоко відчутним релігійним пафосом, терпимість щодо прибічників іншої віри, зацікавлення не формою, а передусім змістом церковної догми — ось ті чинники, які ха- ' рактеризують український дух. і На думку Чижевського, релігійне забарвлення яскраво ви--; ступає в історії української думки. Поряд з твердженням про ї релігійність українського народу в зарубіжній історіографії по- і ширена теза про ідеалістичний характер української філософ-;; і ської думки, що зумовлено, нібито, ідеалістичним характером: • самого світогляду українців. У свою чергу, Григоріїв цю рису українського національного характеру намагається вивести з:. географічних і антропологічних чинників: «В основі темпераменту українця лежить повільність, спокійність, млявість. Ви- • робленню властивостей сприяла біологія (антропологія), простори оселення, підсоння,^ багатство природи, родючий грунт, хліборобство та гноблюче суспільне оточення й історична доля. Український розум хоч і повільний, але гострий і глибокосяг-лий. Бракує лише чисто конкретного знання, науки, освіти. Тому світогляд в основі своїй ідеалістичний» 29.:■ Подібної точки зору дотримується і Мірчук. Він пише про те, що український народ не лише глибоко релігійний, а й що його національному характерові властива така риса, як ідеалізм. «В основі українського світогляду лежить виразна ідеалістична риса. Ідеалістичний світогляд опирається виключно на свідомість й старається звести всі явища цього світу до психічних елементів. Наше «Я» творить без зовнішніх причин, тільки з власної ініціативи зображення, що відповідно між собою пов'язані, складаються на картину цього світу. Ідеалістичне на-ставлення українців проявляється головне в тому, що всіма іншими думками й вчинками керують не загальні категорії розуму, а в першу чергу суб'єктивні чинники, що своє джерело мають у почуванні та волі. Отже, не об'єктивна «правда», якою вона представляється нашим очам, а «правда» з сильними домішками фантазії, «правда» така, якою ми хочемо її мати, творить підставу наших рішень та вчинків»30.
На думку Мірчука, український народ не має власних філософських систем, які втілювали б «Я», проте його духовне життя, спосіб філософського мислення, його розуміння моралі, а головне, практична діяльність випливають з поняття особистості. Типовою рисою українця є індивідуалізм, що проявляється в розумінні суспільного життя, або принципу спільності в суспільному житті. З точки зору Мірчука, який для доведення своєї концепції намагається вияснити основи психічної структури українського народу, характерним для українця є перевага чуттєвого, емоційного елемента над розумовим, раціональним. Саме це, за Мірчуком, зумовило характер філософської думки, спосіб філософського мислення слов'янських народів. Посилаючись на німецьких дослідників, які розглядали німецьку філософію як прояв національних рис світогляду свого народу, він вважає характерною рисою німецької філософії віру в систему, переконаність у тому, що всю дійсність можна втиснути в схему понять. Наївна віра у всесильність понять виступає найвиразніше у X. Вольфа, який свято вірить, що в межах нашого знання, наших вчинків і вражень розум може висувати різні питання і давати на них задовільну відповідь. Рішення диктуються лише розумом, а не почуттям. Перелічивши ці ознаки, що, на його думку, властиві всій німецькій філософії, Мірчук переходить до характеристики української філософської і суспільно-політичної думки, якій притаманні протилежні риси, що також випливають із специфіки світосприйняття українцем оточуючої дійсності та специфіки українського народу. Він пише: «Якщо ми перед переліченими прикметами німецького духу
28 Мірчук І. Світогляд українського народу.— С. 240. 29 Григоріїв Н. Українська національна вдача.— С. 52—54. 80 Мірчук І. Світогляд українського народу.— С. 234. поставимо математичний знак — цебто пересунемо їх на протилежну частину системи ординат, отримаємо характеристичні риси української, зглядно слов'янської духовності. Про надмірну якусь систематичність і мови бути не може, скоріш дасться ствердити певну безсистемність (Сковорода — філософія без системи), але зате дуже часто геніальний зрив інтуїції, що несвідомо чи підсвідомо, спираючись тільки на могутніх почуваннях, творить свої конструкції» 31. Очевидно, природу людини не можна тлумачити, виходячи з ідеалістичних підвалин світогляду її. Від природи людина не народжується ні матеріалістом, ні ідеалістом. Такою вона стає в процесі формування світогляду, а останній формується внаслідок впливу багатьох чинників — історичних, соціальних, економічних, політичних, ідеологічних. Політичним явищем української філософської думки в діаспорі став так званий український персоналізм. Серед тих, хто репрезентує цю течію, відзначимо насамперед О. Нальчицького. Особливістю цього напряму, як і в цілому персоналізму, є те, що в центрі його — людина. Проте персоналізм, що його розвивають українські філософи в діаспорі, забарвлений в національний колорит. Отже, мова йде не про людину взагалі, а про українську людину, українця. Звідси Кульчицький та його однодумці досліджують різноманітні фактори, що впливають на формування української національної психології, української духовності. Так, Кульчицький пропонує дослідити аспекти, що мають першочерговий вплив на формування українця як особистості, тобто, української людини в своїй соматопсихічній обумовленості, своєму географічному просторі, своєму історичному буванні, своєму суспільному житті, культурному буванні, у своєму глибинно-несвідомому психічному житті. Як бачимо, для вивчення людини як особистості український персоналізм застосовує різні виміри буття її: історичне, суспільне, культурне, географічне, психічне. Такий підхід є плідним, оскільки він охоплює різноманітні сфери життєдіяльності / людини, а не зосереджує увагу переважно на релігійному бутті людини, як це ми бачимо на прикладі західного персоналізму. Національне забарвлення привело до того, що в українському персоналізмі пріоритетними стали проблеми формування національної психології та розгляд тих чинників, які детермінують риси її. О. Кульчицький зупиняється на методологічних аспектах формування національної психології, зокрема, на проблемі «геопсихічного впливу», або, як він пише, про вплив «землі на 31 Мірчук І. Світогляд українського народу.— С. 240. душу». Він зазначає, що вплив «землі на душу» належить до популярних і багато разів повторюваних думок, суть яких зводиться до впливу географічного середовища на формування національної психології. Ця думка не була новою в літературі, присвяченій проблемі дослідження факторів, які детермінують риси національної психології. Позиція Нальчицького, як бачимо, вигідно відрізняється від позиції усіх інших авторів, бо він досліджує методологічні аспекти цієї проблеми, аналізуючи їх як процеси і явища, «що постають в психіці під впливом дій географічного довкілля на людину». Він звертає увагу на ту обставину, що чуже геопсихічне середовище може стати причиною психічного потрясіння. Популярні уявлення про існування «психіки верховинця», «людини лісу» чи «сина пустелі» в світлі таких і подібних переживань набувають багато ймовірності. Розглядаючи різні аспекти, що вплинули на формування української національної психології, Кульчицький вважає, що на формування останньої впливає не лише свідоме психічне життя. Не меншу роль відіграє тут і несвідоме, яке є особливо динамічним в українській психічній структурі і виступає у формі колективно несвідомого. На думку Кульчицького, для українського колективного несвідомого характерною рисою є архе-тип «доброї», «ласкавої», «плодючої» землі українського чорнозему. Цей архетип формує специфічне світосприйняття українця, що виключає агресивні настанови і формує м'якість, ліризм, емоційність. Звичайно, розглянуті напрями у розвитку української філософської думки в діаспорі не вичерпують всього розмаїття течій і думок, що в специфічних умовах буття в інонаціональному середовищі збагачують культуру рідного народу. Та, власне, у цьому немає і потреби. Контрольні запитання 1. Охарактеризуйте розвиток філософських шукань І мислення доби Київської Русі (X—XV ст.). 2. У чому особливості філософії в Україні в XV—XVII ст.? 3. Розкрийте сутність філософського вчення Г. С. Сковороди як вершини розвитку української філософської думки періоду XVI—XVII ст. 4. Дайте характеристику розвиткові філософської думки в Україні на початку XIX ст. 5. У чому полягає специфіка філософського осмислення світу в українській літературі другої половини XIX — початку XX ст.? 6. Які особливості розвитку філософської думки в діаспорі? 7. Охарактеризуйте основні риси інтегрального націоналізму Д. Донцова. 8. Розкрийте зміст історико-філософської концепції Д, Чижевського та О. Кульчицького. Р о з д і л 4 ФІЛОСОФІЯ XX СТОЛІТТЯ Основні проблеми. Своєрідність передумов і проблематики філософії XX ст. Традиції і новаторство. Філософія та загальнолюдські цінності. Співвідношення філософського плюралізму та монізму. Саєнтистські напрями. Антропологічні напрями. Релігійно-філософські напрями. Філософський структуралізм. Філософський постмодернізм. Філософська герменевтика. Марксистська філософія в XX ст. Основні категорії. Філософська антропологія. Науково-технічний прогрес. Людина. Відчуження. Позитивізм. Неопозитивізм. Постпозитивізм. Екзистенціалізм. Лінгвістичний позитивізм. Буття. Ніщо. Гранична ситуація. Розум. Віра. Точка Омега. Особа. Матеріалізм. Діалектика, основне питання філософії. Зовсім мало часу відділяє людство від третього тисячоліття, від XXI ст. XX ст.— це епоха небувалої напруги, надій, загрози самому існуванню людства. З точки зору соціально-економічного, політичного та юридичного розвитку для XX ст. характерні багатоаспектні суперечності. З одного боку, людство пережило дві винищувальні світові війни, причому фіналом Останньої були атомні бомбардування Хіросіми та Нагасакі, з іншого, породило могутні демократичні та національно-визвольні рухи. Як же виглядає на цьому фоні своєрідність передумов і проблематика філософії у XX ст.? |По-перше, науково-технічний прогрес завдяки фундаментальним науковим відкриттям докорінно змінив картину світу, починаючи з атомної та еуб-атомної фізики й закінчуючи новими уявленнями про походження (принаймні доступного нам) космосу. По-друге, тиск науково-технічної технології виробництва на природу, загроза екологічної, демографічної та інших катастроф, не кажучи вже про суворе попередження катастрофи в Чорнобилі, дали, незалежно від соціальних та духовних чинників, імпульси для філософських висновків про хиткість самих основ існування всього живого на Землі, зокрема життя людини. Як засвідчують реалії суспільного розвитку, філософські, релігійні, морально-етичні погляди аж ніяк не слід зводити виключно до економічних або політичних вмотивувань. Якби справи виглядали саме так, то тоді зовсім незрозумілим був би феномен загальнолюдських цінностей: чому люди з різними економічними та політичними орієнтаціями додержуються одних і тих самих моральних норм, форм релігійної свідомості, філософсько-світоглядних орієнтацій? Звичайно, що ті нові процеси, проблеми, які виникали у сфері свідомості та їхньому філософському осмисленні в XX ст., багато в чому деформувалися, змінювалися саме завдяки економічним, політичним інтересам та процесам, але є в них і те, що має самостійний статус. Ось чому спрощення в інтерпретаціях історії, що випливають з «плінтусної методології», яка так заклопотана «базисною» площиною, економічним виміром,—під нього підводить усе: політику і право, релігію й мораль, художньо-естетичне осягнення світу та філософію, утворюючи з цих галузей знань незмінну ієрархію, найвищі духовні поверхи якої виглядають як проста тінь економіки,— такі спрощення (а вони панували у нас майже всі 70 років попередньої історії) недопустимі. Звичайно, в історії серед її чинників діють і економічні, і політичні інтереси, але при цьому треба бачити їх у всьому розмаїтті взаємовпливів і зв'язків, враховувати не тільки пряму, а й зворотну («обернену») детермінацію одних чинників іншими. Це підтверджують факти, які раніше догматично ігнорувалися. Так, близький до позитивізму вчений і філософ Б. Рас-сел (1872—1970) після другої світової війни був спочатку прихильником «холодної війни» проти СРСР, а потім змінив свою політичну орієнтацію і став керувати «Комітетом ста», який боровся за ядерне роззброєння. При цьому в його філософських поглядах, теоріях принципових змін не сталося, але деякі «принципові» догматики робили спроби віднайти їх. Зі згаданих догматичних позицій неможливо зрозуміти і такий факт: з одного боку, терпимість, а інколи навіть-симпатії до фашизму німецького екзистенціаліста М. Хайдеггера, а з іншого — французькі екзистенціалісти Ж.-П. Сартр і А. Камю вели з фашизмом боротьбу. Послідовне переосмислення значущості загальнолюдського змісту шкіл та напрямів західної філософії XX ст. (це стосується і попередніх століть та тисячоліть), усвідомлення великої питомої ваги ряду принципових для неї проблем (зокрема: що таке людина? відчуження її? чи існують наукові шляхи становлення особистості, а якщо існують, то які вони? що таке наука, людський розум? яке місце посідають вони в житті людини, людства? Хто ким «володіє»,— людина розумом, наукою і технікою, чи, навпаки, техніка, технічний, науково-технічний розум «поневолили» людину і людство, правлячи ними?) не могло не змінити наші парадигми у ставленні до зарубіжної філософії XX ст., яка довгий час у філософській літературі нашої країни інтерпретувалась лише як буржуазна. Ніколи раніше людство не ставило перед собою філософ-ську проблему: яким чином, в ім'я чого необхідно врятувати людство? По-новому, саме у зв'язку з неповторними рисами науково-технічної революції XX ст., звучить філософська дилема: або рятування людства від техніки засобами самої ж техніки, нової науково-технічної стратегії, або повернення значною мірою до патріархальних форм взаємодії з природою. У цьому зв'язку, характеризуючи погляди М. Хайдеггера, П. С. Гуревич цілком слушно писав: «Саме Хайдеггер показав, що техніка не просто конструює «технічний світ»....Ні, вона підкоряє своєму диктату мало не весь простір буття. Притаманна їй логіка проникає в соціальний та людський вимір історії, її інструментальний розум вражає всю свідомість епохи» '. Філософські питання, які висунуло перед людством XX ст.,— це своєрідні філософські антиномії або ряд антиномій, котрі пронизують усі виміри філософії як форми свідомості — філософську антропологію, аксіологію, гносеологію, праксеологію та ін. У філософській антропології це дилема: чи людина — центр, альфа й омега вершини буття, чи розуміння людини пролягає через осягнення її як мешканця «околиці» світу? Так, на думку Л. В. Баженова, «при всьому маргінальному положенні людини у Всесвіті дуже багато про що говорить той факт, що людина, посідаючи місце на околиці, здатна міркувати про Всесвіт в цілому, здатна зрозуміти його закони, здатна настільки високо підіймати людську гідність...» 2. ПЦодо співвідношення традицій та новаторства у філософській літературі XX ст. слід підкреслити певну відносність цих понять. Є традиції античності (Сократ, Зенон, Платон і Демо-кріт, Арістотель), і вони вплетені в обговорення проблем онтології, гносеології та філософської логіки шкіл і напрямів XX ст. Є традиції Августина та Ф. Аквінського, і вони вплетені в аргументацію нертомізму, персоналізму XX ст. Є традиції німецької класичної філософії (Кант, Фіхте, Шеллінг, Гегель, Фейєрбах), і їх не обминають майже всі напрями філософії XX ст. Проте такі новатори у філософії XX ст., як Л. Вітген-штейн, П. Рассел, М. Хайдеггер, Ж.-П. Сартр та інші, які стали класиками філософії XX ст., виступають не тільки об'єктом критичного аналізу, їхні погляди, при певній модифікації, використовуються в сучасних філософських школах. Досить пси-; слатися на філософський постмодернізм Ж. Дерріда та Ж- Ли-* 1 Гуревич П. С. Закономерности и социальнне перспективи научно-те^«нического процесса//Новая технологическая война на Западе.— М., 1986.-і-* С. 8. "| 2 Философское сознание: драматизм обновлення.— М., 1991.— С, 320. 130 '.' отара у Франції, який активно у своїх наукових розвідках спирається на ідеї вищезгаданих філософів, особливо Л. Вітген-штейна. Найважливішими принципами аналізу філософських напрямів XX ст. є, по-перше, точне визначення головних філософських та позафілософських (наукових чи суспільних тощо) чинників породження й розвитку тієї чи іншої школи; по-друге, науковість і об'єктивність; по-третє, принцип історизму, який вимагає зіставлення основних ідей філософського напряму чи школи з контекстом попереднього і сьогоденного культурно-історичного життя суспільства. Суттєвими рисами філософії XX ст. є, по-перше, спеціалізація її шкіл і напрямів на вирішення різних проблем науки і людини; по-друге, зосередження зусиль на пошуках свого читача, «споживача» серед різних груп населення; по-третє, взаємозв'язок таких діалектично пов'язаних тенденцій, як плюралізм (у значенні свободи філософського дослідження, розширення «ділянок» якісно різних філософських проблем) і монізм (як вибір певного, одного, онтологічного, гносеологічного та іншого першоначала), як вираз тенденції пошуку філософського синтезу вчень різних шкіл. Основними школами і напрямами у філософії XX ст. є позитивістський, антропологічний, релігійно-філософський, марксистський, неопозитивістський і постпозитивістський, герменевтичний та ін. Які основні ідеї репрезентовані в цих напрямах, в чому позначився їхній вплив на соціокультурне буття, світорозуміння і духовність людини XX ст., якою мірою вони підносять менталітет людства на новий щабель і в чому їх невдачі? Ці питання будуть знаходитися в центрі нашої уваги.
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 767; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |