Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Сутність суспільного прогресу та його критерії




Питання про критерії суспільного прогресу вирішується за­лежно від того, як визначається поняття «прогрес». У свою чергу розуміння прогресу потребує з'ясування природи більш широких понять: «зміна», «розвиток».

Абсолютизація будь-якого напряму в соціальному житті призводила до однобокого сприйняття людської історії. Одні дослідники тлумачили її як таку, що розвивається у зворот­ному напрямі від «золотого віку» (Гесіод), інші вбачали в су­спільному житті повторення одних і тих самих форм буття (Піфагор), треті акцентували увагу лише на поступальних про­цесах (Кондорсе, Гердер^ Насправді ж суспільний розвиток багатоплановий, хоча, як доводить всесвітньо-історичний досвід людства, прогресивна тенденція все ще залишається доміную-чдю. Проте у чистому вигляді вона ніколи не існувала, бо су­спільний розвиток реалізує себе в різних тенденціях і жодна з них не існує окремо від інших. Для XVIII ст., наприклад, коли в науці і філософії затвердилася концепція примітивного еволюціонізму (Ламарк, Сент-Илер, французькі просвітителі), характерним було метафізично однобоке розуміння прогресу як лише поступальності. Якщо концепція кругообігу помічає в розвитку лише циклічність, то тут навпаки — все багатство і

різноманітність соціальних процесів зводиться до поступаль­ності.

Концепція прямолінійного прогресу, залишивши поз<<Ґ ува­гою роль повторюваності у розвитку суспільства, відмежовує­ться від фактів загибелі цілого ряду цивілізацій, тобто від фактів регресу. У наш час, коли на тлі загострення глобальних проблем людство усвідомило хиткість цивілізації і реальну можливість власної загибелі, повсюдно поширилося песимістич­не світовідчуття, а на рівні теоретичної свідомості сформува­лося в концепцію соціальної деградації і суспільного регресу.

У цілому простежується глибока залежність сприйняття спрямованості історичного процесу від духовного клімату епохи. В античному суспільстві переважала ідея кругообігу, бо «антич­ний чуттєво-матеріальний космос... обов'язково вимагав ідеї віч­ного повернення... Подібний вічний кругообіг хаосу і космосу в античності не лише зрозумілий і переконливий, а й заспокій­ливий і втішний» '.

Світогляд античної людини антиісторичний, і в цьому най­більше відчувається зв'язок її з міфологією. Християнство ви­сунуло ідею руху людства до більш досконалого світу, до реа­лізації божественно встановленої мети. Тут уже з'являється Історія, хоча вона і зумовлена Провидінням. Античний космос позбавлений мети. Світовідчуття античної епохи фаталістичне. Християнська картина суспільства вперше формулює мету люд­ського буття — максимальне наближення людини до Бога, що можливе лише через подолання гріховної природи людського роду і моральне самовдосконалення кожного індивіда. Людина може бути рівною Богові. Вона має безсмертну душу, постійно долаючи в собі і поза собою гріховний світ. Релігія і церква до­помагають їй в цьому. Вічним же взірцем поведінки людей є бог Ісус Христос, духовний Рятівник людства, який впливає на людей «силою власного прикладу, не вдаючись до насильства» 2. Саме тому світогляд середньовічної людини переважно аске­тичний, бо на перше місце висувається завдання здобути ду­ховні цінності, знайти власний порятунок. Тому для феодальної доби була характерною не ідея кола або поступу вперед, а ідея «перетворення», тобхо прагнення до якісної зміни внутрішнього світу людини, яка дає змогу краще усвідомити божественне призначення людини і справжній сенс життя.

Починаючії з епохи Відродження і особливо у XVIII— XIX ст. затверджується прогресистське розуміння історії, при­чому прогресивна лінія розвитку теж набуває вигляду як реалі-

1 Лосев А. Ф. История античной философии.— М, 1989.— С. 16. 1 Соколов В. В, Средневековая философия.— М, 1979,— С. 15. зація мети, тільки не божественної, а природної, як втілення природної необхідності в життя суспільства. У часи Середньо­віччя концепція прогресу грунтувалася на вірі в чудо, в епоху ж Просвітительства — на вірі в Розум і його творіння — науку. Тому світогляд людини Нового часу переважно раціоналістич­ний, а отже, й антропоцентричний, бо за субстанцію суспільства вважають самодостатню монаду індивіда, замкнену на власних цілях й інтересах. Вперше цю індивідуалістичну теорію суспіль­ства, на противагу корпоративному устрою феодалізму, обгрун­тував Т. Гоббс.

У:;??::аг поряд з традицією прогресистського розуміння історії, як не дивно, досить сильною є позиція прихильників со­ціального кругообігу (круговороту, теорія локальних цивіліза­цій) і послідовників теорії соціальної деградації. Світогляд сучасної людини тому переважно еклектичний, бо перед загро­зою загальної загибелі здійснюється інтенсивний пошук об'єдну-вального принципу, який допоміг би обгрунтувати ідею вижи­вання. Не виключено, що таким може стати принцип антропо-космізліу, тобто оволодіння людиною, людством широких мас­штабів космосу, і для того, щоб врятувати «колиску» історії планету Земля, і для того, щоб врятувати людство.

Нині ж, озираючись, аналізуючи всесвітню історію, ми може­мо констатувати, що для минулого часу при всій різноманіт­ності тенденцій соціального розвитку в ньому безумовно мала місце лінія прогресу. Проте адекватне усвідомлення останнього в кожний історичний період було ускладнене багатьма фактами соціальної несправедливості, війнами, переворотами, загибеллю держав і навіть цілих людських популяцій. Тому інтегральними принципами культури в античну добу була ідея фатуму, в Се­редньовіччі — ідея перетворення, в Новий час — розумного егоїз­му, а в наш час, коли спостерігається тенденція глобального об'єднання людей і усвідомлюється космічна роль лю їства,— ідея ноосфери. Ноосферу розуміють як такий етап космічної еволюції, на якому вирішальна роль у розвитку переходить до людства, його розуму.

Ці ускладнення у виявленні прогресивної лінії суспільного розвитку гостро ставлять питання про сутність прогресу та регре­су. Принципове питання «Що таке прогрес?» вирішується V фі­лософській літературі неоднозначно. Одні фахівці стоять на позиції універсальності прогресу, тобто наявності, поряд з ін­шими прогресивних перетворень у процесі розвитку як у не­живій і живій природі, так і в соціальній і духовній природі людства.

Чим же тоді є прогресивні процеси в неживій природі? Як уже підкреслювалося в VI розділі підручника (підрозділ, при-




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 942; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.