Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Цілісність, композиційна злагодженість побудови плаката




Скомпонувати шрифтової плакат або створити його композицію - виходить, скласти або зібрати з окремих елементів і частин єдине ціле. Даючи оцінку тій або іншій роботі художника, часто говорять: "плакат добре скомпонований" або "плакат не скомпонований". Скомпонований плакат - це такий плакат, у якому в єдине ціле вдало зв'язані всі складові його частини й окремі елементи, ніщо не турбує око і створюється враження повної гармонії. Не скомпонований плакат - це плакат роздрібнений, з нерозмірними частинами й випадковими елементами. Своїми низькими художніми якостями він викликає зорову незадоволеність. Погано скомпонований плакат, навіть якщо він несе в собі вірний зміст, уважається невдалим як в естетичному, так й в ідеологічному плані. Непорушним є закон єдності форми й змісту. Любий шрифтовий плакат, крім інформаційного значення, впливає й на почуття людини, здійснюючи, зокрема, функцію виховання смаку.

Композиція - це творча сторона діяльності художника. Звичайно, існують певні принципи, загальні закономірності, користуючись якими можна свідомо корегувати свою роботу, домагаючись найбільш приємних для ока пропорцій, гармонійності побудови.

Досвід показує, що для зорового сприйняття однієї зі сприятливих є пропорція так називаного "золотого перетину". Це - відношення окремих відрізків прямих, фігур, тіл, основні розміри яких ставляться друг до друга як 1:0,618, або при розподілі цілого на дві нерівні частини більша з них так ставиться до цілого, як менша до більшого. Аналіз багатьох класичних добутків різних видів мистецтва показує, що більшість із них відповідають пропорції "золотого перетину". Така пропорція безумовно гармонічна, але не є єдиною і являє собою лише окремий випадок геометричної пропорції.

 

Рис.47 а) пропорція золотого перетину, яка найдена математично, як 1: 0,618; б) геометрична побудова прямокутника з пропорційним співвідношенням сторін за золотим перетином; в) знаходження прямокутника з гранично сприятливим співвідношенням сторін.

 

Античні художники, а потім художники епохи Відродження будували свої витвори на геометричних закономірностях. Капітальні шрифти у своїй основі також мали геометрично закономірні пропорції. Згадаємо хоча б співвідношення основних і допоміжних штрихів цих шрифтів - 3:2, дуже близьке до "золотого перетину". За всіх часів найпоширенішою формою композиційної рівноваги в епіграфічних написах, на деталях архітектурних споруд, у книгах була симетрія, що досягалася рівно віддаленим розташуванням рядків щодо осьової лінії або навколо центральної крапки.

 

У практиці художника часто зустрічаються вузькі й дуже довгі плакати-транспаранти (наприклад, перетяжки для вулиць: транспаранти уздовж дороги, на фасадах будинків), у яких текст розташовується в рядок. Сприятливе для ока співвідношення висоти букв і ширини такого транспаранта також може бути забезпечено пропорцією "золотого перетину". Через те що транспарант неширокий, верхнє й нижнє поля можуть бути однаковими, якщо немає кінцевих елементів, що опускаються за нижню лінію (Д,Ц,Щ), інакше - нижнє поле варто зробити трохи ширше.

Сучасні тенденції у виборі форми плакатів проявляються в тім, що наша уява про гармонійність пропорцій трохи видозмінилася. Так, наприклад, ми сприймаємо гармонічними кубічні й стрімко витягнуті архітектурні об’єми й пов'язані з ними монументально - декоративні площини при великому стосовно людини масштабі. Частіше застосовуються форми плакатів: квадратні або близькі до квадрата прямокутні подовженої форми, складні криволінійні вільної форми, складові (щити, підрамники, аркуші, полотна й т.д.).

На форму плаката впливають архітектурна ситуація, навколишнє середовище, де він повинен розміститися, форма стіни, її членування, вікна, відстань між ними й ін. Це стосується й інтер'єра й екстер'єру рівною мірою.

Дуже важливе значення для плаката має поняття масштабності. У художній практиці масштаб означає порівняння (співвідношення) того або іншого спорудження або предмета з людиною.

Розглядаючи плакат, ми серед інших характеристик даємо й таку: масштабний або немасштабний. Масштабність у плакаті - це не тільки порівняння його з людиною й оточенням, але й домірність усього плаката з його частинами й елементами.

Поняття немасштабності легко представити, якщо плакат, створений для фасаду будинку, розрахований на огляд з певної відстані й на певній висоті, помістити в невеликому приміщенні або навпаки.

Недотримання масштабності частин й елементів плаката з обраним форматом порушує принцип композиційної рівноваги. Рівновага частин будь-якого плаката повинна викликати зорову стійкість всієї композиції й зручність сприйняття.

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-29; Просмотров: 775; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.006 сек.