Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

М.Сулима. Феофан Прокопович належав до найталановитіших українців свого часу




І.Січинський

Я.Гординський

В.Шевчук

М.Возняк

Феофан Прокопович належав до найталановитіших українців свого часу. Одначе його життя пішло таким шляхом, що з його таланту не мала Україна великої користі.

Три різко відмінні періоди розрізняємо у житті Ф.Прокоповича: київський, коли його життя було віддано науці й поезії, перший петербурзький, коли він стає церковним реформатором Росії – стає фактично державним діячем – в цей час тільки інколи кличе в гостину до себе музи, з якими сприятелювався був у Києві; і, нарешті, - другий петербурзький, коли вся його енергія іде тільки на те, щоб утриматися на хвилях каламутного моря двірцевих пристрастей та збурень. У цей час його рука мертвіє до писань творчих, і, тільки смутячись і в розпачі, він може потягтися до пера.

…перша причина, чому автор (Ф.Прокопович. – І.С.) вибрав саме таку тему (про «Володимир». — І.С.) – се місцева традиція, пам’ять про зв’язок Києва з давньою історією України. Сим визначив автор виразно першу мету, яку мав при писанню свого твору: представленнє перед очі видавцям давньої історичної традиції України й зазначеннє, що вона повинна бути святою для сучасних київлян.

Відповідаючи духові часу та інтенціям самого І.Мазепи, провідною думкою драми (“Владимир” Ф.Прокоповича. – І.С.) була боротьба поступу та освіченості з застоєм і темнотою. Вже самий факт, що тему драми взято з найстаршої доби державності українського народу, говорить про інтенції освіченої української верстви нав’язувати до найстарших традицій автохтонного народу.

Драма Феофана Прокоповича є насамперед драмою з релігійним сюжетом. Однак показово, що християнські постулати автор вклав не в уста легендарного Ісуса Христа, а історичного давньоруського князя. Це надзвичайно важливий момент у розвитку української драматургії. Феофан Прокопович у «Владимирі» вийшов за рамки старозаповітних і євангельських епізодів, шляхом Ісуса Христа пішов слов’янин, київський князь Володимир. Він, як Ісус Христос, зіткнувся з оточенням, яке не приймало нового вчення.

 

 

Тема 16. Вертепна драма

 

План:

1. Походження вертепної драми, її синкретичний характер.

2. Історія вивчення вертепної драми. Іван Франко як дослідник вертепу.

3. Вертеп і різдвяна драма: спорідненість і відмінність.

4. Композиція вертепної драми.

5. Образна система вертепної драми. Засоби творення образу запорожця.

6. Стильові особливості вертепної драми, бароковий елемент в ній.

7. Традиції вертепної драми в новій українській літературі.

 

Тексти:

Ø Вертеп // Українська література ХVІІІ ст.... – С.415-445.

Ø Вертеп // Українці: народні вірування, повір’я, демонологія. – К., 1991. – С.72-103.

 

Література:

1. Возняк М. Історія... – Кн.2. – С.241-256.

2. Воропай О. Звичаї нашого народу. – Т. І. – К., 1991. — С.116-126.

3. Галаган Г., Житецький П. Малоруський вертеп // Матеріали... – Т.І. – С.504-508.

4. Грицай М. Українська драматургія ХVІІ – ХVІІІ ст. – К., 1974. – С.159-188.

5. Грицай М. Українська література ХVІ – ХVІІІ ст. і фольклор. – К., 1969. — С.

6. Давній український гумор і сатира. — К., 1959. — С.144-172.

7. Єфремов С. Історія... – С.184-187.

8. Курочкін О. Новорічні свята українців: Традиції і сучасність. – К., 1978.

9. Маркевич Н. Обычаи, поверья, кухня й напитки малороссиян // Українці... – С.70-103.

10. Махновець Гумор і сатира наших предків // Давній український гумор і сатира. — К., 1959. — С.16-19.

11. Мишанич О. Українська література ХVІІІ ст. // Українська література ХVІІІ ст.... – С.20-21.

12. Перетц В. Ляльковий театр на Русі: Історичний нарис // Матеріали... – Т.І. – С.508-518.

13. Сулима М. Українська драматургія ХVІІ-ХVІІІ ст. – К., 2005. – С.156-165, 294-302.

14. Федас Й. Український народний вертеп (у дослідженнях ХІХ-ХХ ст.). – К., 1987.

15. Франко І. До історії українського вертепу ХVІІІ в. // Франко І. Зібр. творів... – Т.36. – С.170-375.

Поміркуйте над висловлюваннями:

Вертеп «унікальне явище «козацького бароко» (виділення наше. – І.С.).




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 482; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.