Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Українська культура 2 страница




Так, великий успіх у глядачів завоювали п'єси "Фауст і смерть" О. Лева­ди, "Планета надій" О. Коломійця, "Хто за? Хто проти?" М. Стельмаха. За участь у виставах за цими та іншими творами лауреатами Державної премії стали актори О. Голобородько, В. Івченко, Б. Ступка, лауреатами Державної премії України ім. Т. Шевченка — М. Задніпровський, В. Заклунна, Ю. Мажу-га, А. Роговцева, М. Рушківський. Це актори широкого творчого діапазону, які наслідували у своїй творчості найвищі досягнення української театраль­ної культури, органічно поєднуючи яскраву театральність з винятковою

природністю.

Отже, у творчих здобутках українських театральних митців було чи­мало позитивного. Проте народжувалося воно не завдяки, а всупереч змісту епохи, у трагедійній боротьбі художника з тоталітаризмом. Борю­чись насамперед за мистецтво Великого Стилю, очищення від усього ви­падкового, український театр звертався до культурної спадщини минуло­го, кращих зразків зарубіжного мистецтва, здійснював пошуки високоху­дожніх засобів їх відтворення. Це сприяло примноженню таких характер­них його рис, як народність, демократизм, музичність.

Музика. Невід'ємною складовою театру, що доповнювала його пси­хологічну дію, чіткіше окреслювала людські характери, надавала усьому творові національного колориту, було українське музичне мистецтво. Його розвиток у другій половині 60—80-х років характеризується вдос­коналенням усіх жанрів, створенням нових опер, оперет, балетів, сим­фоній та пісень.

Значної популярності у глядачів набули опери "Милана" і "Ярослав Муд­рий" Г. Майбороди, "Заграва" А. Кос-Анатольського, "Лісова пісня" та "У не­ділю рано зілля копала" В. Кирейка, "Назар Стодоля" К. Данькевича, балети "Чіпполіно" К Хачатуряна, "Ольга" Є. Станковича, "Либідь" В. Гомоляки.

Справжнього розквіту досягла українська виконавча культура. Видат­ними майстрами оперного співу стали Д. Гнатюк, Є. Мірошниченко, А. Со-

лов'яненко, М. Стеф'юк; балету — В. Калиновська, В. Ковтун, Т. Таякіна; ди­ригентського мистецтва — С. Турчак. Його по праву називали яскравою зіркою в історії українського виконавського мистецтва. Саме він вперше вивів українську оперу на європейський рівень. За його наполяганням у 1982 р. на фестивалі у німецькому місті Вісбаден прозвучала наша націо­нальна перлина "Тарас Бульба" М. Лисенка. Це був справжній тріумф — насамперед тріумф Турчака-диригента, а також творчого колективу Київ­ського театру опери та балету, нині Національного академічного театру опери та балету України імені Т.Г. Шевченка, всього українського мистец­тва. Диригентська майстерність Маестро високо оцінена в Англії, Японії, Франції, Угорщині, Болгарії та в інших країнах. Не випадково світова кри­тика порівнювала його з К. Аббадо та Г. фон Караяном.

Створення в 60-х роках ряду камерних оркестрів стимулювало роботу композиторів над камерно-інструментальниліи творами. З'являються нові цікаві симфонії для камерного оркестру В. Рубаренка, Л. Дичко, Ю. Іщенка, шість п'єс В. Бібика, чотири паотити М. Скорика, мелодійні оперети В. Лука-шова, О. Сандлера та ін. Твори А. Штогаренка, Г. Майбороди, М. Скорика, В. Кирейка, Г. Ляшенка увійшли до репертуарів художніх колективів Франції, Англії, СІЛА, Канади та інших країн. Серед виконавців-інструменталістів ви­сокою майстерністю й індивідуальністю, самобутністю виділяються піаністи М. Крушельницька, Р. Лисенко, М. Сук; скрипалі Б. Которович, О. Криса, О. Пар-хоменко; віолончелісти М. Чайковська, В. Червов; баяніст М. Ризоль.

До мистецьких здобутків цього часу належать українські пісня й та­нок, їх на професійному рівні доносили до людей Український народний хор імені Г. Верьовки, Заслужений академічний ансамбль танцю України, Капела бандуристів України, Черкаський український народний хор, За­карпатський народний хор, Буковинський ансамбль пісні і танцю, По­дільський ансамбль пісні і танцю "Льонок" та ін. Для них характерними стали постійне вдосконалення жанрів, новизна, емоційність і майстерність виконання. Разом зі щирою українською піснею і запальним танком ці ко­лективи дарували своїм шанувальникам бадьорий оптимістичний настрій, вкрай необхідний у ті нелегкі для України часи.

До скарбниці українських пісень увійшли твори композиторів П. Май­бороди, О. Білаша, І. Шамо, К. Домінчена. Помітний слід у музичній твор­чості залишив молодий композитор В. Івасюк, зоря таланту якого зійшла на співучій Буковині. Про нього справедливо говорять, що він дав крила українській естрадній пісні, вивів її з провінційних закамарків на світові обрії, надав їй мистецьку гідність. І дійсно, "Червона рута", "Водограй", "Я піду в далекі гори", "Пісня буде поміж нас", "Два перстені" В. Івасюка по­всюдно залунали далеко за межами України, стали кращими піснями року, естрадною класикою. Композитор, якому було тоді лише ЗО років, почав працювати над оперою. У 1994 р. знайдено невідомий раніше його твір "Мелодія", написаний у Львові 1978 р. і призначений для виконання ка­мерним оркестром. Цей твір, як переконують його виконавці, — лебедина

пісня талановитого композитора, свідчення того, що він міг мати вагомі набутки і в класичній музиці, а не лише в естраді. Своєю геніальною твор­чістю твори В. Івасюка піднімали національний дух українського народу, спростовували гонорово-невіглаські твердження про його меншо-вартісність.

Горда, волелюбна та співуча буковинська земля дала ще одного лицаря пісні — П. Дворського. За радянської влади творчість цієї людини замов­чувалась. Не подобалися владі назви його пісень — "Буковинське танго", "Рідна мова", "Мама Марія". Тому нелегким і довгим був шлях Дворського до успіху і загального визнання. Він залишався чесною, скромною та по­рядною людиною. І хоча лише недавно йому присвоєно звання народно­го артисга, для багатьох шанувальників справжнього таланту він давно уже став народним співаком та композитором. Його пісні "Яремчанський во-допад", "Повернення додому", "Товариство моє", "Смерекова хата", "Сто­жари" завоювали великий успіх широкої аудиторії слухачів. Якими муд­рими словами звертається він до громадян України:

Товариство моє! Вже той час настає, Коли треба зібратися

в коло І сказати усім,

що будуємо дім, Де неволі не буде ніколи! Вже тепер не дано

одягнути ярмо На великий народ України! В нас єдина мета —

Україна свята Нездоланна ніким і ніколи!

Новітня хвиля національно-визвольного руху кінця 80-х років відтво­рена і в пісенній творчості С. Ротару, М. Гнатюка, В. Зінкевича, Н. Яремчука, вокального тріо Мареничів, квартету "Явір", ансамблю "Смерічка". В їх ре­пертуарі значне місце займають патріотичні пісні, назви яких кидали де­кого в холодний піт у часи, не такі вже й далекі. Любов і шану до україн­ської народної пісні — невичерпної криниці мудрості прищеплюють та­кож Н. Матвієнко, Р. Кириченко.

Усе це сприяло піднесенню українського музичного мистецтва на рівень високого професіоналізму, який визнається фахівцями багатьох країн світу.

Кіномистецтво. Невід'ємною частиною культури стало кіномистецт­во. У другій половині 60—80-х років на екрани виходили нові фільми, які прихильно зустрічали глядачі. Саме в цей час відбувалось відро­дження українського поетичного кіномистецтва, засновником якого був О. Довженко. В умовах застою та репресій це був чи не найпо­тужніший напрям відродження українського національного духу й української самосвідомості.

Широке визнання громадськості здобув, зокрема, фільм "Тіні забутих предків" (1965) за однойменним твором М. Коцюбинського, одного з ве­летнів українського кіно С. Параджанова, геніального сина вірменської землі, для якого Україна стала другою батьківщиною. Цей кіношедевр про життя гуцулів тріумфально йшов у всьому світі, здобуваючи славу Україні й тоді, коли Параджанов, морально понівечений, сидів у тюрмі. У Парижі, в містах Латинської Америки й Іспанії ця кінострічка за участю актора Іва­на Миколайчука в головній ролі йшла без перекладу. Вона отримала ре­кордну для кінематографа кількість нагород і премій — 28! На Міжнарод­ному кінофестивалі в Аргентині фільм був удостоєний другої премії "Південний хрест". Параджанова вітали з успіхом навіть керівники деяких держав. Він мріяв також зробити фільм "Intermezzo", знову-таки за нове­лою М. Коцюбинського. Проте не вдалося. Після його арешту лінію поетич­ного кіно — імпресіоністичного кінозмалювання реалій життя — про­довжили кінорежисер Ю. Іллєнко в стрічці "Білий птах з чорною озна­кою" та І. Миколайчук, який блискуче виступив як режисер у стрічці "Ва-вилон XX". Перший фільм на VII Міжнародному кінофестивалі в Москві був відзначений найвищою нагородою — Золотою медаллю.

У 70-ті роки широкого розвитку набуло мультиплікаційне кіно. Вели­ким успіхом у дітей і дорослих користувалися високохудожні стрічки "Лікар Айболить та його друзі", "Як їжачок і ведмедик міняли небо", особ­ливо серія фільмів про пригоди козаків: "Як козаки сіль купували", "Як ко­заки куліш варили", "Як козаки наречених виручали", "Як козаки на весіллі гуляли", "Як козаки олімпійцями стали" та ін. Багато з них на Всесоюзних кінофестивалях одержали почесні нагороди.

У ці роки український кінематограф збагатили роботи "В бій ідуть тільки "старики" та "Ати-бати йшли солдати" режисера Л. Бикова, "Тривож­ний місяць вересень", "Камінний хрест" Л. Осики.

Лише в другій половині 80-х років, прорвавши "залізну завісу", якою три­валий час монополістичне об'єднання "Союзекспортфільм" відгороджува­ло від зовнішнього світу, українське кіно дістало можливість ознайомити зі своїми здобутками глядачів Європи, Америки і Канади. І відбувалося це до­сить успішно. Фільм "Повість полум'яних літ", який називали українським "Ромео і Джульєтта" демонструвався на екранах 113 країн світу, був відзна­чений на кінофестивалях у Каннах, Лондоні, Сан-Франциско. Фільми Ю. Іл-лєнка "Криниця для спраглих" та "Вечір на Івана Купала" протягом двох років утримували високий рейтингу вимогливих американських кінокритиків, а в 1989 р. викликали захоплення на престижному міжнародному кінофес­тивалі у Сан-Франциско. В 1990 р. кінострічка Ю. Іллєнка "Лебедине озеро. Зона" на Каннському міжнародному кінофестивалі була удостоєна двох го­ловних призів Міжнародної федерації кінематографічної преси. Таке високе визнання українського кінематографа є свідченням того, що українська земля щедра на таланти, які здатні створювати фільми світового гатунку'.

1 Проте поряд зі значними досягненнями українське кіно мало ряд твор­чих упущень. Не було подолано відторгнення його від національної про­блематики. Досі мало фільмів, що виходять на екран українською мовою. Над подоланням цих недоліків активно працює наша творча інтелігенція.

Образотворче мистецтво. В українському образотворчому мистецтві у другій половині 60—80-х років поряд із висвітленням героїзму на­роду в роки Другої світової війни відбувалося освоєння сучасної те­матики. Малярство і скульптура, як і інші складники української куль­тури, поділялися на одіозне мистецтво, позначене ідеологічною за­програмованістю, догматизмом та плакатністю, і мистецтво, що в різних формах та з різним ступенем очевидності відстоювало загальнолюдські цінності, національні пріоритети, право художника на вільну творчість. Діапазон його простягався від найкращих творів реалістичного на­пряму до мистецтва "андеграунду", дисидентства, нонконформізму.

Боротьбі проти фашистських загарбників присвячені високохудожні твори "Безсмертя" Т. Голембієвської, "Матері ждуть..." В. Гуріна, "Перемога" О. Лопухова. Сучасні події відтворені в картинах "Льон" Т. Яблонської, "Ми — мирні люди" В. Хитрикова, "Ідуть дощі" В. Шаталіна. Сучасникам присвя­чені також полотна М. Бельського, А. Коцки, Г. Томенко та ін. Історичне минуле висвітлюють картини циклу "Степ" М. Дерегуса, "Вольниця" О. Ло­пухова. Мальовнича природа України, її міст і сіл показана в пейзажах "Вес­на" і "Зима" О. Шовкуненка, "Гроза приближається" М. Грищенка, серії "Київська сюїта" С. Шишка. Полотна цих художників характеризуються майстерністю композиції, поєднанням жанрових сцен з мальовничістю української природи.

Образи людей праці, діячів науки та культури відбиті у творчості таких відомих портретистів, як В. Барський, М. Антончик, С. Григор'єв, В. Зарець-кий. У книжковій графіці плідно працювали художники А. Базилевич, Г. Гавриленко, О. Донченко, Г. Якубович. У подальший розвиток мозаїки, кераміки, розпису, гравюри вагомий внесок зробив Г. Корінь. '

Поряд з полотнами вже відомих, з'явилися цікаві роботи і молодих митців, характерним для творчості яких є різнобарв'я відтінків, різнома­ніття напрямів, шкіл. Тут і дивні сюрреалістичні фантазії О. Литвинова, і постекспресіоністські портрети Є. Тополева, і ліричні пейзажі та психо­логічні уявлення О. Гальковського.

Відтворюючи самобутній характер народу, його прагнення до свобо­ди, українське образотворче мистецтво утверджувало ідеї гуманізму і, висуваючи на перший план образ людини, творило їй гімн і славу.

Водночас зріс інтерес до народної творчості, естетичній етичні скар­би якої були далеко не вичерпані. Кращі традиції українського народного

мистецтва розвивав заслужений діяч мистецтв України І. Гончар, твори якого вражали своєю неповторною національною своєрідністю. Не мож­на не згадати творчості самодіяльної художниці з села Хворостів Лю-бомльського району Волинської області В. Михальської. Вона не мала змо­ги здобути спеціальну освіту, бо тяжкою недугою 20 років була прикута до ліжка. Хоча доля обійшлася з нею жорстоко, та всі понад 400 робіт майст­рині позначені душевним теплом, оптимізмом і щирістю. Виставки її кар­тин у Луцьку, Любомлі та в рідному селі дістали високу оцінку фахівців. А за цикл пейзажів і натюрмортів В. Михальська стала першим лауреатом премії імені видатного українського живописця Йова Кондзелевича. По­пулярність здобула і творчість львівської художниці Є. Шимоняк-Коса-ковської, гутні вази якої виграють поетичним, піднесеним світом: "Ой, у полі три тополі", "Ніч така місячна", "Зима в Карпатах", багатофігурними композиціями: "Аркан", "Тріо бандуристок", "Несе Галя воду". Спокійними, повновагими формами ужиткового посуду, невичерпною фантазією і не-перевершеною пластикою декоративних виробів характеризується опіш-нянська кераміка. її репрезентували відомі майстри І. Білик, В. Никитчен-ко, А. Пошивайло та ін.

Відзначаючи незаперечні здобутки митців, не слід забувати, що вони змушені були виконувати і накази-замовлення тоталітарного режиму, повсякчас і понад усяку міру вихваляти соціалізм і його досягнення. Ідеологізувалися усі види мистецтва. Митців привчали мислити не стільки художніми образами, скільки політичними категоріями. Так, на усіх ура-совєтських малюнках, від букваря і читанки до грандіозних картин і панно, Україна зображалась як усміхнена дівчина у віночку зі стрічками, яка несе хліб-сіль "старшому брату".

Подальшого розвитку набуло українське монументальне мистецтво. Тільки в першій половині 70-х років у республіці було споруджено 90 но­вих пам'ятників і монументів. Серед них — пам'ятник загиблим громадя­нам і військовополоненим у районі Сирецького масиву Києва, монумент Вічної Слави в Черкасах, пам'ятник "Україна — визволителям", встановле­ний у селищі Міловему на Луганщині, пам'ятник Лесі Українці в Києві.

Архітектура- Архітектура в цей період позбулася еклектичних пом­пезних рис сталінських часів і стала ближчою до західного конструк­тивізму. Водночас її позначали, особливо в масових забудовах, стан­дартизація, уніфікація, а часто й відвертий примітивізм. Проте в ца­рині зведення індивідуальних громадських будівель було створено і реалізовано багато безперечно цікавих архітектурних проектів.

Визначними архітектурними спорудами 60—80-х років стали Палац "Україна" (архітектор Є. Маринченко та ін.), Науково-дослідний інститут пе­діатрії, акушерства і гінекології (архітектори Д. Попенко, Л. Лось, Г. Чорний), нові корпуси Київського національного університету (архітектори В. Ладний, В. Коломієць, В. Морозов), музично-драматичні театри в Сімферополі (архітектори С. Афзаметдінова і В. Юдін) та Івано-Франківську (архітекто­ри С. Сліпець і Д. Сосновий), цирк у Дніпропетровську (архітектори П. Ні-рінберг і С. Зубарьов), певною мірою меморіальний комплекс Українсько­го музею історії Великої Вітчизняної війни 1941 — 1945 рр. у Києві (скульп­тори Є. Вучетич, В. Бородай, Ф. Согоян, В. Швецов, архітектори С. Стемо, В. Єлізаров, І. Іванов, Г. Кислий, М. Фещенко, художник С. Кириченко та ін.).

Релігійне життя. У духовній сфері життя суспільства провідне місце займає релігія. У другій половині 60—80-х років церква залишалася відокремленою від держави, а релігія постійно перебувала під ідео­логічним та адміністративним пресом влади. Офіційно радянська влада проголошувала свободу віровизнання. Проте на практиці вдавалася до боротьби з релігійними віруваннями, закриття культових споруд, переслідувань віруючих, аби поставити під свій контроль духовне життя українців. Такі дії тоталітарного режиму викликали справедливе обу­рення людей. Разом з цим зростало їхнє розчарування у соціалістич­них ідеях, які дедалі більше дискредитували себе. Все це зумовило відновлення потягу до релігії, особливо на селі.

У цих умовах активізувала свою діяльність Українська греко-като-лицька церква ("церква у катакомбах"). Понад 300 її священиків проводи­ли таємні відправи для віруючих західних областей України. Тут діяли навіть підпільні монастирі й таємні друкарні. Всілякі спроби греко-като-лицьких священиків легалізувати церкву жорстоко придушувалися влас­тями. Але і це не могло послабити відданість значної частини населення Галичини та Закарпаття своїй давній церкві.

У кращих умовах перебувала Російська православна церква, оскільки її визнавав радянський уряд. Проте ціною цього було її співробітництво з властями, що доходило до плазування перед ними. Тому не випадково се­ред церковної ієрархії поширювалися корупція, лицемірство. Справа дійшла до того, що деякі представники духовенства співробітничали з органами державної безпеки.

У другій половині 60—80-х років розширили свій вплив баптистська та інші протестантські секти — п'ятидесятники, адвентисти, свідки Єгови, погляди, організація і палка відданість вірі яких приваблювали численних новонавернених, особливо у східних районах України.

Серед української інтелігенції зросла увага до західних (психоаналіз, екзистенціалізм) і східних (йога, дзен-буддизм, кришнаїзм) релігійних течій.

Отже, незважаючи на жорстоку політику "державного атеїзму" тоталі­тарного режиму, його найжорстокіші репресії, планомірне звуження поля діяльності релігійних організацій чисельність віруючих у цей період зро­стала, бо релігія незборима. Людині притаманно шукати свій шлях до Бога. Релігія відродилася за найпершої можливості. З прийняттям Закону Украї­ни "Про свободу совісті та релігійні організації" (1991 р.) кількість останніх в країні на 1 серпня 2003 р. сягнула понад 28 тисяч (за цим показником

наша держава посіла одне з перших місць не лише в Європі, а й у світі), а чисельність віруючих сягнула понад 30 млн осіб.

Українська діаспора. Перепоною до шляху збагачення національної культури була політика радянської влади щодо української діаспори, яку офіційна пропаганда зображала як "прислужницю капіталізму, фа­шизму та Риму". Москва пильно стежила за діяльністю усіх українських громад, що діяли за кордоном, і робила все, щоб їх ніхто не знав.

Українці в еміграції, для багатьох з яких боротьба за незалежність України стала змістом житія, робили вагомий внесок у розвиток націо­нальної культури, збереження політичних і культурних надбань, ознайом­лення з ними світової громадськості. У другій половині 60—80-х років зу­силлями українських громад було підготовлено і видано ряд значних українознавчих наукових досліджень, зокрема "Енциклопедію України". До забезпечення спадковості у збереженні традицій української культури, її подальшого розвитку чимало зусиль докладають такі художньо-мис­тецькі колективи, як "Дніпро", "Україна" (США), "Трембіта" (Канада), "Гомін", "Орлик" (Великобританія), "Степ", "Запоріжці" (Франція), а також преса, скажімо, "Свобода", "Америка" (США), "Гомін України" (Канада), "Шлях Перемоги" (Німеччина), "Українська думка" (Великобританія), "Українське слово" (Франція) та ін.

У пам'ять 50-річчя голодомору 1932—1933 рр. створено широковідо­мий документальний фільм про цю трагедію. Великих успіхів досягли за океаном вчені Б. Кравченко, О. Пріцак, Ю. Шевельов, художники А. Анто-нюк, Я. Гніздовський, І. Марчук, музикант В. Колесник.

Понад 50 років прожив у розлуці з Україною відомий літературозна­вець, письменник і перекладач Іван Кошелівець. Десятки років він був ре­дактором журналу "Сучасність", співробітником двотижневика "Сучасна Україна" та місячника "Українська літературна газета", "Енциклопедії України". Його книги про сучасну Україну справили велике враження на письменників 60—70-х років. У 1985 р. його праця "Розмова в дорозі до себе" вперше побачила світу видавництві "Сучасність" (Нью-Йорк — Мюн­хен).

До високоякісних творів кінця 70-х рр. слід зарахувати політичний твір "Грані культури", авторство якого поки що збережено в таємниці. На дум­ку автора, найголовнішою метою українців є боротьба за національну са-мобугність, бо люди живуть і проявляються найкраще у своїй власній і не­залежній нації, яка є основною людською спільнотою і рушієм історії.

Культурні зв'язки із зарубіжними державами. У другій половині 60—80-х років розширюються культурні зв'язки України із зарубіжни­ми державами. Значною мірою цьому сприяла діяльність Українсько­го товариства дружби і культурних зв'язків із зарубіжними країнами і Товариства культурних зв'язків з українцями за кордоном. У 1985 р.

вони підтримували широкі й плідні контакти з 700 організаціями по­над 100 країн світу. В поширенні в республіці культурних досягнень інших народів і популяризації українського мистецтва за кордоном беруть участь Міністерство культури, творчі союзи та інші державні й громадські організації.

Значна роль у розвитку культурних зв'язків республіки із зарубіжними країнами належить ЮНЕСКО, членом якої Україна є з 1954 р. Під егідою цієї міжнародної організації з питань освіти, науки і культури у багатьох країнах світу відзначались 1500-річчя Києва, ювілеї таких видатних діячів української культури, як Т. Шевченко, І. Франко, М. Коцюбинський, М. Ле-онтович, С. Крушельницька, а в Україні — ювілеї діячів світової культури — Вольтера, Рембрандта, Шекспіра, Шопена та ін.

Поширенню культурних зв'язків України із зарубіжними країнами особ­ливо сприяв книгообмін. У цей час щороку надходило понад 70 тис. за­мовлень закордонних організацій на видання художньої та наукової літе­ратури і понад 4 млн книг українських авторів надсилалося їм у більш як 100 країн світу. З бібліотеками понад 60 країн світу здійснювала обмін літе­ратурою Центральна наукова бібліотека імені В.І. Вернадського НАН України. Водночас в Україні багатотисячними тиражами видавалися кращі твори зарубіжних авторів у перекладах із 48 мов.

Зміцнення культурних зв'язків України з іншими країнами світу відбу­валося також шляхом проведення декад, тижнів і днів української культу­ри в зарубіжних країнах, концертного і театрального взаємообмінів, організації різних виставок, кінофестивалів тощо. Все це сприяло взаємо­впливу і взаємозбагаченню духовними цінностями і здобутками україн­ської та зарубіжної культур.

Отже, незважаючи на те, що тоталітарно-бюрократична система справляла значний негативний вплив на культурні процеси в Україні, гальмувала їх демократичні національні тенденції, україн­ський народ жив, працював, творив і навіть у нелегких умовах утисків та переслідувань жила й розвивалася вибита фізично і понівечена духовно українська культура, яка порівняно з минулими роками до­сягла чималих успіхів і зробила певний внесок у скарбницю світо­вої культури.

Проте, щоб зайняти належне місце у світовому культурному процесі, українській культурі необхідно повернутися до загальнолюдських цінностей, творчо засвоїти кращі досягнення сучасної цивілізації. Майбутнє української культури — у відродженні духовних традицій нашого народу, збереженні самобутності національного духу, а та­кож мови — найпершої засади інтелектуальної могутності нації. Саме це і допоможе формуванню сучасного образу України як євро­пейської держави.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-24; Просмотров: 385; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.037 сек.