Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Порівняльна характеристика Йозефа Кнехта («Гра в бісер») і старого Сантьяго («Старий і море»)




Йозеф Кнехт (нім. Joseph Knecht, від нім. Der Knecht - слуга) - герой роману Г. Гессе «Гра в бісер» (1943). За задумом автора, Й.К. живе в далекому майбутньому, коли давно позаду залишився XX століття з його кризами, революціями і диктаторськими режимами, коли минула епоха «фельетонизма», обмитнення духовних цінностей. Людство вирішило не повторювати помилок минулого; з цією метою була створена «республіка духу» - Касталія, де інтелектуали і гуманісти, займаючись особливої ​​грою, намагаються вивести на основі законів всіх наук і мистецтв якусь універсальну формулу культури. Світ існує сам по собі, фінансуючи «республіку духу», посилаючи туди кращих своїх представників. Й.К. проходить в Касталії всі стадії навчання і зрештою стає Магістром Гри. «Республіка духу» - своєрідний монастир: її жителі в малій мірі пов'язані зі світом, з суспільством, вони зберігають обітницю безшлюбності. Й.К. не відчуває сумнівів і до пори до часу не шкодує про свій вибір, хоча «у нього теж були пориви, фантазії і потягу, піддаватися приборкання лише поступово і з великим трудом». Але все в минулому, Й.К. знайшов своє місце. Він талановитий у різних науках, що необхідно для Касталія-ца, пише, музицирует, виховує учнів, втішає всіх, хто зазнав розчарування. У нього є друг Плініо Дезіньорі, в бесідах з яким він проводить час. Несподівано І.К. приймає рішення покинути Касталію, скласти з себе високі повноваження і стати вихователем сина Плініо Дезіньорі. У сім'ї Дезіньорі герой знаходить розуміння, норовливий і розпещений хлопчик Тіто звикає до вчителя, «і сповнений благих намірів». Перебування Й.К. в будинку Дезіньорі завершується-ється ^ трагічно: купаючись разом з Тіто в озері, Й.К. тоне. Фінальна сцена, незважаючи на весь драматизм, має символічне значення: Й.К., покинувши замкнутий світ Касталії, спочатку занурюється в життя, а потім в своїй загибелі зливається з природою, з всесвітом, формулу якого він шукав у касталійський духовних вправах. Полеміка навколо роману Гессе і образу героя зводилася до питання: що є метою життя людини - усамітнення і відмова від світу, поглиблення в духовні вправи або вихід в світ, вчинення якогось корисного справи, нехай такого малого, як виховання одного учня? Образ Й.К. не дає прямої відповіді, особливо якщо уважно прочитати докладені до роману «Три життєписи», кожне з яких підтверджує і спростовує іншого.

Головний герой роману – старий Сантьяго — колишній рибалка, що все життя працює, борючись із труднощами й небезпеками. Шрами на його руках «старі, як тріщини в давно вже безводній пустелі». Він любить море, думає про нього з ніжністю, як про жінку, що «дарує великі милості». У старості навіть очі його були схожі за кольором на море. Любить він і птахів, і риб, що живуть у бездонній зеленій товщі. Насадивши на гачки принаду, він повільно пливе за течією, подумки спілкується із птахами, з рибами. Звиклий до самітності, він уголос розмовляє сам із собою. Природа, океан сприймаються їм як жива істота. Герой Хемінгуея пов'язаний з морем якимись внутрішніми узами. Проводячи багато днів в океані, старий відчуває себе частиною природи.

Море годує рибалок. Але воно нічого не хоче віддавати добровільно. Люди ведуть вічну боротьбу зі стихією, саме ця боротьба зробила Сантьяго сильною й вольовою людиною. Вражає, наскільки сильна віра Сантьяго в перемогу, в удачу, у власне везіння. Якщо так багато днів не везло, то сьогодні, саме сьогодні повинно повезти. І він переміг, тому що сенс життя бачив у боротьбі, умів переносити страждання й ніколи не втрачати надію.

Сантьяго перемагає рибу, а разом з тим - і старість, і душевну біль. Переміг тому, що думав не про свій успіх й не про себе, а про рибу, який заподіює біль; про зірки й левів, яких бачив, коли ще плавав юнгою на вітрильнику до берегів Африки; про своє нелегке життя. Боротьба старого з морем, його любов і повага до великої риби, його сила, його завзятість у боротьбі з акулами - все це вражає, змушує співпереживати й боротися з ним разом, перевертаючи сторінку за сторінкою, уважно стежити за подіями й очікувати розв'язки. Міркуючи про старого, можна сказати, що автор показав на його прикладі сильне бажання жити й прагнення взяти від життя якнайбільше, волю до перемоги, бажання трудитися й приносити реальну користь, розповів про діяльний «протест» проти старості у «непримиренній» боротьбі з неміччю, про вміння «бути молодим», незважаючи на сивини.

Та у результаті багатоденної боротьби до берега старий припливає вже без вилову. Нескінченно стомлений, з рукою, яку зводить судорогою, стара людина не вдається у відчай, не відчуває гніву. Життєва мудрість старого дозволяє йому жити в гармонії із собою, зберігаючи спокій і доброзичливість. Кров, біль, сутички, потьмарення розуму, знесилення, передчуття загибелі, прагнення захистити своє, втрати - все це, безперечно, описано у повісті дуже яскраво.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-03-29; Просмотров: 658; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.