КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Характеристика та структура
Виникненню держави й права передував первіснообщинний лад, у якому панувала суспільна власність на засоби виробництва. Це було зумовлено вкрай низьким рівнем продуктивності праці, наявністю примітивних знарядь виробництва та нездатністю людини самостійно забезпечити своє існування. Люди разом добували їжу, спільно виготовляли знаряддя праці. Розподіл продуктів праці також був колективним і ґрунтувався на принципі рівності. У розвитку первіснообщинного ладу виділяють три основні етапи: первісне стадо, родова община та розпад родової общини. На першому етапі люди об’єднувалися в порівняно невеликі групи (первісні стада) для спільного добування їжі та спільного захисту від зовнішніх небезпек. У цей період вони використовували досить примітивні знаряддя праці (неопрацьовані ціпки, коли, каміння тощо). Поява роду була пов’язана з розвитком продуктивних сил. Люди навчилися виготовляти кам’яні й кістяні знаряддя. Винахід лука та стріл перетворив полювання на реґулярний спосіб добування їжі. Розвивається природний поділ праці: чоловіки займаються виготовленням знарядь праці, полюванням і рибальством; жінки – збиранням, виготовленням одягу та домашнього посуду. На цій економічній основі складається рід як специфічна форма організації суспільства. Членів роду (родової общини) об’єднує кровна спорідненість, спільність майна, спільна колективна праця. Тобто рід був не лише об’єднанням людей, але й суспільною групою, що склалася для ведення господарства, для колективного виробництва та спільного споживання. У родовій общині всі знаряддя праці, розподіл і споживання продуктів знаходилися в розпорядженні й під контролем усіх членів роду, тобто існувала спільна власність на знаряддя й засоби виробництва, спільне володіння та користування всім, що добувала й що мала родова община. Для родової форми організації суспільства характерними були так звані первісна демократія та первісне самоврядування. Джерелом і носієм влади був саме рід. На його чолі стояв старійшина, якого обирали всі члени роду – як чоловіки, так і жінки. Його посада не була спадковою та могла бути заміщена будь-яким членом роду. Для ведення воєнних дій обирався також воєначальник, який виконував свої обов’язки під час військових походів. Виборні старійшини та воєначальники працювали нарівні з іншими членами роду. Хоча їхня влада й мала примусовий характер, але в них не було ніякого особливого апарату примусу. Така форма влади в первісному суспільстві дістала в теорії назву потестарної (від лат. "potestus" – влада, міць). Вона спиралася винятково на моральний авторитет виборного керівника, який ґрунтувався на його особистих якостях, на довірі й підтримці всіх членів роду. Найважливіші питання вирішувалися на загальних зборах усіх членів роду, і старійшина втілював ці рішення в життя, виражаючи у своїх діях і рішеннях інтереси роду. Таким чином, характерна риса родової форми громадської організації полягає у відсутності особливого апарату примусу та наявності потестарної влади. Через ускладнення й удосконалювання економічних умов життя людей відбувалися зміни у їхній соціальній організації. У зв’язку зі зростанням чисельності населення та в результаті боротьби за існування роди утворювали більші групи – фратрії (родові об’єднання), племена та союзи племен. Кожна фратрія мала ті самі громадські утворення, що й рід. Але, на відміну від роду, рада фратрії утворювалася не на загальних зборах, а формувалася з представників родів, що входили до складу ради роду. У фратріях влаштовувалися загальні свята, організовувалися відправлення релігійного культу, а в період війн вони виступали як військові організації. Кілька родових фратрій утворювали плем’я. Племена мали власну територію та назву. Усі роди, що входили до племен, говорили однією мовою, відправляли загальні обряди релігійного культу. Плем’я реґулювало різні сторони життя окремих родів. Для здійснення контролю над діяльністю родів і управління загальними справами плем’я створювало постійно діючий орган – родоплемінну раду старійшин і воєначальників окремих родів, що діяла на основі одностайності. До її функцій входило затвердження вождів родів, обраних на раді роду, реґулювання відносин з іншими племенами, питання війни та миру. Деякі народи (наприклад слов’яни) крім племінної організації знали ширші об’єднання – союзи племен. Вони, як правило, утворювалися для організації та проведення спільних воєнних операцій, з метою захисту чи нападу. При цьому зберігалася незалежність племен у внутрішніх справах. Засідання ради союзу племен проходили привселюдно, а рішення ухвалювалися членами ради за принципом одностайності. Економічні та соціальні умови життя первісних людей, ускладнюючись, вимагали впорядкування суспільних відносин, установлення в них бажаного порядку. Спільне життя й колективна праця сприяли виробленню та дотриманню певних правил поведінки, тобто норм. Найдавнішим їх видом були ритуали – суворо канонізовані правила поведінки, що проходили в певній формі. Особливе значення мав не зміст ритуалу, а його форма, яка характеризувалася демонстративністю дій, їх барвистістю, масовістю. Пізніше в ритуальних діях стало можливим виділити обряди – правила поведінки, що полягають у символічних діях, які вимагають їх спеціальної організації, впливають на психіку людей і переслідують виховні цілі. Поряд з обрядами з’являються міфи – перекази, оповідання, що виникли в первісному суспільстві й були засобами передачі інформації, як треба діяти в тих чи інших ситуаціях. Серед норм первісного суспільства особливо варто виділити звичаї – правила поведінки, що складалися протягом тривалого часу й стали загальними в результаті їхнього багаторазового застосування. Характерною рисою звичаїв було те, що вони створювалися безпосередньо суспільством, виражали, захищали інтереси всіх членів роду й виконувалися добровільно через сталі традиції, авторитет і взаємну повагу. У випадку порушення звичаїв з боку окремих осіб до них застосовувалися заходи примусу, що виходили від усього суспільства. У сучасній юридичній літературі правила поведінки первіснообщинного ладу (ритуали, обряди, міфи, звичаї) одержали назву мононорм, тобто норм, єдиних для всіх членів суспільства. Для первісного суспільства вони характерні тому, що воно не було диференційоване. Верстви населення, що тоді існували, не поділялися за соціальними ознаками. Із початком соціальної диференціації людства мононорми зникають, їм на зміну приходять соціальні норми в сучасному розумінні. (Див. докладніше: Кашанина Т.В. Происхождение государства и права. Современные трактовки и новые подходы: Учебное пособие. – М.: Юристъ, 1999. – С. 13 – 20, 187 – 216.)
Питання та завдання для самоконтролю
1. Дайте загальну характеристику первіснообщинного ладу. 2. Яким чином реґулювалися суспільні відносини за первіснообщинного ладу? 3. У чому полягає особливість мононорм? § 8. Причини та форми походження держави в різних народів
Суспільством юридична наука вважає людність, певним чином організовану й упорядковану. Одним зі способів такого впорядкування, організації є держава. Питання виникнення держави є дискусійним, оскільки етнографічна й історична науки дають усе нові знання про це явище. Формування держави – довготривалий процес, який у народів світу проходив різними шляхами. Однак не викликає сумнівів висновок про те, що першопричиною утворення держави став розпад первіснообщинного ладу. Приблизно 10 – 12 тис. років тому в усіх сферах життя людства розпочалися якісні зміни, пов’язані з кризовими явищами на планеті (несприятливими змінами клімату, мегафлори та мегафауни), що поставили під загрозу саме існування людства, але завершилися переходом його від привласнюючої (полювання, рибальство, збирання) до виробляючої (скотарство, землеробство, ремесло) економіки, тобто відбулася неолітична революція. У результаті цього не лише кардинально змінилася матеріальна основа життя людей, але також їх соціальна організація. Підсумком неолітичної революції стало виникнення в окремих реґіонах нашої планети (межиріччя Тигру та Євфрату, долини Нілу, Інду, Янцзи тощо) ранніх землеробських суспільств. На їх основі виникають перші цивілізації – відбувається становлення держав. Спочатку вони виникають як міста-держави, для яких характерними були диференціація та майнове розшарування населення, територіальний поділ праці (з’являються квартали ремісників), виділення знаті, облік і організація громадських робіт тощо. У місті-державі формуються три центри управління – міська громада, палац і храм, а саме місто стосовно інших прилеглих селищ починає виконувати функції державного управління: управління общинним землеволодінням і землеробством; захист від військових нападів; стягування данини чи податку; створення й розподіл суспільних фондів тощо. Таким чином, первинна держава виникає, щоб організаційно забезпечити функціонування виробляючої економіки, нових форм трудової діяльності. Її класова природа чітко визначилася лише з часом, коли розшарування суспільства завершилося приходом до влади в державі певного класу та пристосуванням держави до його інтересів. Отже, держава прийшла на зміну соціальній організації первіснообщинного ладу й за своїм характером необов’язково була рабовласницькою. Перші держави мали ранньокласовий характер. Остаточно класовий характер держави визначався в процесі її подальшого зміцнення та розвитку й виявлявся в різних формах. Так, на Сході найбільшого поширення набула така форма, як "азіатський спосіб виробництва" (Єгипет, Вавилон, Китай, Індія тощо). Тут усталеними виявилися соцiально-економiчнi структури родового ладу – земельна громада, колективна власність та інші. Управління суспільною власністю ставало найважливішою функцією родоплемінної знаті, яка поступово перетворювалася на відокремлену соціальну групу, а згодом – і на державно-чиновницький апарат. При цьому колективна власність трансформувалась у державну, а сама держава набувала характеру деспотичної абсолютної монархії. Її економічну основу складала державна власність, а політичну – сильна публічна влада, тобто особливий, виділений із суспільства апарат управління й примусу (чиновницький апарат). Саме за цих умов і стало можливим здійснення великомасштабних громадських робіт (спорудження й експлуатація розвинутих іриґаційних систем тощо). Іншим історичним шляхом ішов процес в Афінах і Римі, де держава виникла в результаті появи приватної власності та розколу суспільства на класи. Афіни – це найчистіша, "класична" форма виникнення держави, оскільки вона з’явилася безпосередньо з класових суперечностей, що розвивалися всередині родового ладу афінського суспільства. Афінська держава сформувалася як рабовласницька демократична республіка, у створенні вищих органів державної влади якої брали участь усі вільні громадяни. Фактично ж афінський народ був розділений за майновим цензом на кілька станів, а вся повнота влади знаходилась у руках майнової знаті. У Римі створення держави, яка спочатку виникла як рабовласницька аристократична республіка, було прискорене боротьбою безправних плебеїв, які жили поза римськими родами, проти римської родової аристократії (патриціїв). У виборах вищих органів влади цієї республіки брали участь не всі вільні, а лише привілейовані, знатні громадяни. На процес виникнення держави у германських племен вирішальний вплив зробило завоювання ними Римської імперії. Це завоювання поставило перед германськими племенами, що знаходилися на стадії розпадання родового ладу, завдання заміни римської адміністрації новими органами влади. Розсіяні на великій території германські племена поступово змішувалися з корінним населенням, через це втрачали родові зв’язки, які замінялися територіальними. Новою організацією влади стала влада воєначальника, що в процесі зміцнення та розвитку трансформувалась у владу короля. Основною формою державного впорядкування у східнослов’янських племен були князівства. Спочатку це були племінні угруповання, на чолі яких стояли військові вожді – князі. Пізніше вони почали об’єднуватись у військові союзи під проводом князя найсильнішого племені. Поряд з племінними утворювалися й суто територіальні князівства – "землі", які об’єднували різні племена або їх частини. Особливості формування давньогерманської держави, а також Київської Русі дають підстави для висновку, що вони виникли не як феодальні (з класичними ознаками такої державності – закріпленням селянства та домінуванням приватної власності на землю), а як дофеодальні (з відповідними ознаками: знать ще не мала великої приватної власності на землю, а селяни мали як свободу, так і власність на землю). (Див. докладніше: Венгеров А.Б. Теория государства и права: Учебник [для юрид. вузов] – 5-е изд., стер. – М.: Омега-Л, 2008. – С. 10 – 48; Скакун О.Ф. Теория государства и права: Учебник. – Харьков: Консум; Ун-т внутр. дел, 2000. – С. 32 – 35.)
Питання та завдання для самоконтролю
1. Назвіть основні причини виникнення держави. 2. Назвіть форми виникнення держави в різних народів. 3. У чому виявляються особливості виникнення держави у східних слов’ян?
Дата добавления: 2015-05-10; Просмотров: 1237; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |