Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Еволюція уявлень про матерію. Матерія як філософська категорія




Поняття "матерія" є основним в матеріалістичному філософському вченні. Всі предмети і явища існують незалежно від свідомості людини, є різними формами прояву матерії в різних сферах реального світу.

Матеріалісти вже і в стародавні часи, і в середньовіччя, і тим більше в нові часи виходили з існування матерії як об'єктивної, незалежної від свідомості основи світу. Та все ж їх погляди на матерію були обмеженими. Сутність світу, його основа уявлялася абсолютною і незмінною. Ідею незмінності атомів вони ототожнювали з ідеєю незмінності матерії як субстанційної основи світу.

У XIX ст. вперше в історії філософії поняття матерії стали виражати через найбільш загальні властивості всіх предметів, явищ природи і суспільства, вказуючи на існування їх незалежно від свідомості людей.

Вже в старовині філософи намагалися представити видиме різноманіття речей як прояв видимого початку. Це загальна, нестворювана і незнищувана основа всіх речей одержала назву субстанції. Формування субстанції - це і формування наукового розуміння матерії. В Стародавній Греції під субстанцією матеріалісти розуміли конкретну речовину. Старогрецькі атомісти вважали, що субстанція це атом, все складається з атомів і пустоти. У філософії і природознавстві нового часу, а також в роботах Ньютона, Ломоносова одержали розвиток анатомічні ідеї. З кінця 16 ст.до початку 19 ст. панувала механістична картина світу. Матерія розглядалася як сукупність неподільних атомів, які наділені геометричними і механічними властивостями: масою, протяжністю, формою, непроникністю і здатністю переміщатися. Але в цей час були виказані і інші ідеї про матерію: 1) про саморух в матерії 2) матерія розумілася як абстрактне поняття, в якому відображені властивості багатоманітних речовин. 3) матерії властива внутрішньо думка.

Суб'єктивні ідеалісти ототожнювали матерію з сукупністю відчуттів. Об'єктивні ідеалісти вважали, що матерія пасивна, інертна. Життя додає їй ідею. Отже і для матеріалізму і для ідеалізму характерне ототожнення матерії з речовиною, з конкретними формами її прояву.

Залишається один спосіб визначити матерію: виділити загальну ознаку, що характеризує будь-які її види незалежно від того, пізнані вони або будуть пізнані в майбутньому.

Був зроблений філософський висновок, що всі об'єкти природи необхідно розглядати, як результат еволюції Ця гіпотеза стала передумовою відкриття подільності атома, що у свою чергу вимагало по-новому підходити до визначення матерії.

Розкриваючи властивості матерії, перш за все, необхідно відзначити, що головна з них - бути об'єктивною реальністю, тобто існувати зовні і незалежно від людської свідомості.

До числа інших властивостей матерії, які розкривають її визначаючу властивість, слід віднести субстанційність, активність, вічність і невичерпність, властивість відображати, структурність.

Субстанційність матерії як її властивість означає, що об'єктивна реальність є внутрішньою причиною свого існування, руху, розвитку.

Активність матерії як внутрішня властивість виявляється в тому, що вона завдяки внутрішнім причинам знаходиться в безперервному русі, змінюється, розвивається.

Вічність і невичерпність матерії полягає в тому, що об'єктивна реальність не виникає з нічого і безслідно не зникає, існувала і існуватиме вічно.

Матерія характеризується також "структурністю", що є єдністю розчленованих, внутрішньо взаємозв'язаних частин матеріального світу.

На основі властивості структурності матерії слід зробити важливий висновок, згідно якого матеріальний світ існує в нескінченно різноманітних системах, які є внутрішньо організованою, впорядкуваною безліччю тісно пов'язаних елементів об'єктивної реальності.

Простір є загальною формою буття матерії, виражає протяжність матеріальних утворень і співвідношення кожного з них з іншими тілами. Простір невіддільний від часу, вони знаходяться в постійному взаємозв'язку. Час - це також загальна форма буття матерії, що вказує на тривалість існування матеріальних утворень і співвідношення кожного з них з попередніми і наступними об'єктивними структурами.

Розвиток як спосіб існування матерії - об'єктивної реальності - припускає, що осягаюча її суб'єктивна реальність (свідомість) також повинна бути багаторівневою, системною, такою, що розвивається.

Спосіб існування об'єктивної реальності, форми буття матерії характеризуються не лише внутрішніми силами розвитку, а і глибокими зв'язками.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-08; Просмотров: 1724; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.