КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Історичні карикатури
Карикатури на соціальні і політичні теми почали з'являтися в пресі з початку XVIII ст. У той час їхнє призначення зводилося до повідомлення переважно неписьменному населенню інформації про події та державних діячів. Згодом за допомогою сатири, перебільшень, символів, гумору й іронії карикатура часто дозволяла художнику, його редактору й видавцеві висловлювати ідеї, про які відкрито заявляти було політичне небезпечно чи нерозумно. У цьому плані карикатурист в історії часто виконував ту саму роль, що й блазень у творах Шекспіра. Також і в XX ст. ми можемо спостерігати, як використовуються карикатури для створення засобів наочної агітації і пропаганди, особливо під час воєн та інших кризових явищ національного масштабу. Як і у випадку з фотографіями, деякі історики для аналізу й інтерпретації як першоджерело використовували карикатури. Як правило, вони задовольнялися тим, що включали їх у свої книги винятково для ілюстративних цілей. Незважаючи на це, особливо до появи опитувань громадської думки, карикатури часто виступають надзвичайно ефективним засобом вивчення думок людей з різними політичними переконаннями чи населення в цілому. Це можливо, якщо історик буде брати до уваги специфічні характеристики мистецтва карикатуриста (наприклад, використання різноманітних стилістичних засобів, включаючи сатиру і гіперболу, для передачі однобічної точки зору щодо конкретного питання, на конкретну подію чи про конкретного громадського діяча). Якщо можна стверджувати, що карикатура являє собою тільки думку карикатуриста, то незаперечним є також факт, що карикатура публікувалася тільки після того, як проходила попередню цензуру в редакції, щоб переконатися, що вона матиме резонанс серед читачів газети.
Сучасні підручники включають серію карикатур для ілюстрації окремих питань і тем. Деякі підручники, особливо ті, котрі містять матеріал із всесвітньої історії XX ст., включають карикатури, створені в різних країнах. У місцевих бібліотеках також зберігається невелика кількість газетного архівного матеріалу. Ще одним корисним джерелом є Інтернет. На уроках історії карикатури з історичної теми мають велику педагогічну цінність: · вони дають можливість отримати уявлення про думки й настрої людей у якийсь певний час; · вони найчастіше бувають настільки ж ефективні, як і текст, карикатури коротко висвітлюють, резюмують суть питання (іноді навіть більш ефективно); · зміст карикатури пояснюється зображеним на ній; · карикатура потребує відповідного пояснення. А це дає школяреві можливість актуалізувати раніше отримані знання за зображеним на карикатурі питанням, подією чи особою. І якщо учні володіють знаннями, що дозволяють їм установити факти чи розшифрувати інформацію, закладену в карикатурі, а потім пояснити її зміст, то наприкінці вивчення будь-якого питання карикатура може допомогти учням правильно розставити акценти. Що необхідно знати учням? По-перше, карикатурист робить припущення з приводу загальної ерудиції читача, а іноді і його політичних поглядів. Учні повинні зуміти установити ці припущення, щоб цілком зрозуміти більш витончені карикатури. По-друге, карикатури звичайно висловлюють думки, а не фактичну інформацію. Карикатуриступереджений і не намагається виразити об'єктивну точку зору чи представити різні точки зору з питання чи проблеми. По-третє, карикатурист в основному використовує гіперболу й сатиричний шарж. Вони можуть бути як позитивними, так і негативними. Наприклад, персонаж можна зобразити таким чином, що він буде виглядати таким, що заслуговує на довіру чи ні, міцним чи слабким, упевненим у собі чи таким, що вагається, патріотом чи зрадником тощо. Карикатурист часто спирається на стереотипи, щоб донести зміст свого твору до публіки. Він пропонує їй спрощені уявлення, найчастіше зневажливого характеру, що існують у даній соціальній групі чи притаманні даній нації.
По-четверте, щоб досягти мети, карикатура повинна відповідати сучасним нормам та умовностям, прийнятим у даному соціумі. Це може стосуватися того, що вважається смішним, а що ні; що може виступати як об'єкт сатиричного зображення в карикатурі, а що ні. Якщо глянути на карикатури різних періодів XX ст., то ми побачимо, що ці норми й умовності мінялися з часом. У такий же спосіб у різних частинах світу можна знайти різні уявлення про те, що вважається смішним і придатним для карикатурного зображення. По-п'яте, щоб підкреслити важливість переданого змісту, більшість карикатур спирається на використання символів. Найбільш очевидними, звичайно, будуть виступати національні символи: Маріанна представляє Францію, Джон Булль, чи англійський бульдог, символізує Британію, російський ведмідь — Росію, Дядечка Сем — Сполучені Штати і т. ін. Також можна встановити інші символічні зображення. Вони призначені для відтворення різних аспектів людського життя. Наприклад, у Європі грозові хмари та ряд білих дерев'яних хрестів символізують жертви війни; примара смерті, що нишпорить по землі, варіації на тему Богоматері, що плаче, — для зображення трагедій і катастроф; стіни, огорожі, рови є символами соціальних кордонів; голуб — символ миру тощо. Щоб зрозуміти зміст карикатури, необхідно знати значення цих символів, тим більше, що іноді ці символи вже більше не використовуються. Наприклад, уданий час примара смерті і плач Богоматері вже не так часто зображуються на карикатурах, як це було в XIX чи на початку XX століття. Виклад схеми аналізу карикатур Пропонована схема аналізу карикатур не дуже відрізняється від схеми, запропонованої для роботи з історичними фотографіями. Розходження виявляються на рівні деталей питань, що ставляться, при тлумаченні карикатур. Як і у випадку з аналізом фотографій, учням необхідно надати можливість застосувати цю схему кілька разів на заняттях перед тим, як вони зможуть використовувати її самостійно.
Опис. Точно опишіть, що ви бачите. На цій стадії не прагніть будувати припущення про те, що ви бачите. Наприклад: · Опишіть персонажів, зображених на карикатурі. Як вони одягнені? Що вони роблять? · Наскільки реалістично чи гіперболізовано зображені персонажі? Якщо зображення гіперболізовано, то якими засобами це досягається? · Опишіть усі предмети, зображені на карикатурі. Наскільки реалістично чи нереалістично зображені предмети? · Опишіть, що ви бачите на задньому плані, на передньому плані, у центрі, з лівої і правої сторони карикатури. Схема аналізу історичних карикатур
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1850; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |