Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Що означає «ступінь» і «міра» свободи?




Для того, щоб оцінити, зміряти свободу філософія права використовує поняття «ступінь свободи» і «міра свободи».

Ступінь свободи – це «свободи», що існують в суспільстві, політичні, економічні, соціальні, культурні тощо. У юриспруденції міра свободи називається поколінням права. Право тут виражає конкретно-історичну міру свободи. Сьогодні розрізняють наступні покоління права:

Перше покоління права – право на життя і збереження майна. Воно визначається самою природою людини і виступає як властивість людини захищати своє життя і засоби її забезпечення.

Друге покоління права – соціально-економічні права означає розвиток свободи людини в системі соціально-економічних і правових відносин під кутом зору соціальної і економічної справедливості.

Третє покоління права – право на мир, здорове навколишнє середовище, освіту і ін.

Четверте покоління права стосується перехідного стану між життям і смертю як фінальними цінностями людства – аборти, евтаназія і ін. Семітко а.П. Розвиток правової культури як правовий процес. Катеринбург, 1996. З. 193.

Свобода як сутнісна, змістовна характеристика людського буття, розвивається в наступних формах:

· політична свобода як рівність соціальних суб'єктів в їх відносинах з владою;

· економічна свобода як рівність суб'єктів в економічній діяльності;

· ідеологічна свобода як свобода слова, друку, віросповідання;

· правова свобода як рівність всіх перед законом.

З мірою свободи тісно пов'язана міра свободи, яка виражає єдність якості і кількості. Для права важливо, щоб людина виразно представляла ту міру свободи, яка не несе в собі заряд руйнування, зла і несправедливості. У свою чергу громадянське суспільство і держава використовують правові засоби як страхові засоби, що позначають межі і кордони, за які зовнішня свобода соціальних суб'єктів не повинна розповсюджуватися.

Міру свободи можна визначити знаючи, де кінчається свобода і починається злочин. У роботі «Відкрите суспільство і його вороги» відомий філософ К. Попер приводить анекдот про хулігана, що стверджував, що будучи вільним громадянином, він має право рухати своїм кулаком в будь-якому напрямі, на що суддя мудро відмітив: «Свобода рухів вашого кулака обмежена положенням носа вашого сусіда».

Свобода неможлива, якщо її не гарантує держава. Міра свободи виявляється лише в праві, що діє, визначає положення і роль особи в суспільстві. У цьому сенсі міру свободи людини як даній конкретній визначеності представляє юридичний закон.

Свобода особи детермінується суспільством, його розвиненістю, законодавством, культурою. Ще Демокріт констатував, що свобода однієї людини пов'язана зі свободою суспільства Демокріт: Тексти, переклади, дослідження / Сост. Л. Лурье. 1970. З. 241..

Кант, багато уваги що приділяв вивченню взаємин людини і суспільства, говорив наступне: «Державний лад, заснований на найбільшій людській свободі згідно законам, завдяки яким свобода кожного сумісна зі свободою всіх останніх... є та ідея, яку необхідно брати за основу при складанні не тільки конституції держави, але і всякого окремого закону» Кант І. Соч. М., 1964. Т. 4. З. 127—128.. Це і складає номінальну, обмежену обумовлену свободу людини, що живе в суспільстві. Визнаючи себе його законним громадянином, людина вимушена зважати на існування, потреби, волю і наміри інших людей і це обумовлює узяття ним на себе зобов'язань не наносити збитку цим людям способом, не передбаченим загальноприйнятими правилами, нормами, законами. Визначаючи право, Кант писав: «Це сукупність умов, при яких свавілля одне сумістимо зі свавіллям іншого з погляду загального закону свободи»Кант І. Соч. М., 1964. Т. 4. З. 139..

Таким чином, одним з найважливішим умов суспільного устрою є підтримка гармонії номінальних, обмежених і обумовлених свобод всіх окремих громадян, соціальних інститутів, представлених в людському суспільстві.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 462; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.