Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Тема 13. Культуро-аксіологічна проблематика в новітній філософії




Ідіографічний (індивідуалізуючий) метод – підхід, застосований авторами трансцендентальної аксіології, для розмежування явищ, речей сфери історії та культури, які цінні саме своєю індивідуальною неповторністю (для їх дослідження застосовують поняття цінності), від явищ, речей природи, неповторність у їх дослідженні до уваги не береться.

 

Трансцендентальна теорія цінностей (вартостей) – перша в історії філософської думки аксіологія (кін. ХІХ ст.), її виникнення пов’язано з іменами послідовників філософії І. Канта – речників Баденської школи неокантіанства В. Віндельбанда та Г. Рікерта. Під цінностями вони розуміють значення (смисли), які не існують в бутті, важливо те, що вони значать. Значення, смисли віднаходяться в свідомості.

 

Цінності (вартості) – загальноприйняті значення речей, що існують у формі зразків, способів поведінки та діяльності людей і здатні задовільняти їхні потреби.

 

Цінності в марксистській філософії – об’єктивовані в речах суспільні взаємини, що мають соціально-практичну класову зумовленість.

 

Цінності в трансцендентальній теорії вартостей – це смисли, що перебувають поза всяким буттям. Питання про цінності – це не питання їх існування, а питання їх значення.

 

Цінності в філософії прагматизму – згідно з Д. Дьюї – це якість, яку здоровий глузд вбачає в речах для задоволення або використання в досвіді. Цінність є стороною цілісного досвіду людини, який містить етичний, естетичний, релігійний, раціональний аспекти тощо.

 

Цінності християнського світосприйняття – духовні сутності, що вже здійснені в Богові. Цінність Бога відкривається для людини як Благо в формі Абсолютної Любови, Істини, Добра, Краси, Свободи, Правди.

Аксіологічна концепція культури – вчення, згідно з яким, культура постає системою цінностей і цим виражає міру людяності. Згідно з цим підходом, сутність культури духовно-ціннісна. Біля її витоків концепції стоять представники Баденської школи В. Віндельбанд та Г. Рікерт. Її також репрезентують представники «філософі життя»: В. Дільтай, Г. Зіммель, О. Шпенґлер.

 

Глобально-технократичне розуміння цивілізації – такий підхід до історичного поступу людства, який бере за основу життєдіяльності людини штучно створені способи забезпечення людського життя: матеріально-технічні, виробничо-технологічні, соціально-організаційні.

 

Етапи цивілізаційного поступу людства (за О. Тофлером) – аграрний, індустріальний, інформаційний.

 

Локально-культурологічний підхід до цивілізації (П. Сорокін, А. Тойнбі) – згідно з цим підходом, під цивілізацію розуміють якісно відмінні культурні спільноти, що різняться своє мовою, історією, традиціями та релігіями (С. Гантінґтон).

 

Натуралістична інтерпретація культури – підхід марксистської філософії, який основою культури бере предметно-практичну діяльність людини спрямовану на створення надприродного предметного світу, «другої природи». Створення культурної предметності дало можливим передавати людям, генераціям програми людської діяльності, вироблені здатності, потреби тощо.

 

Символічна інтерпретація культури – підхід репрезентований концепцією представника Марбурзької школи неокантіанства Е. Кассірера. Тут культура є символічним конструюванням світу способами мови, міфу і науки.

 

Соціологічна інтерпретація культури (Л. Вайт, Дж. Гекслі) – підхід, що ототожнює культуру і суспільство, позаяк культура є соціальним феноменом і невіддільна від життєдіяльності соціуму. Л. Вайт виділяє в культурі такі підсистеми: технологічну (техніка, технології, матеріали), соціальну (взаємини між людьми – моральні, професійні тощо), ідеологічну (знання, віра, міфи, релігія, філософія, мистецтво, мораль).

 

Філософський підхід до культури – завдання цього підходу – з’ясувати сутність культури, її історичного поступу та особливостей функціювання, виявлення духовної природи її смислів.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 433; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.