КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Питання для творчого осмислення теми. 1. Основні причини зміни світоглядних орієнтирів при переході
Теми рефератів 1. Основні причини зміни світоглядних орієнтирів при переході від Античності до Середньовіччя. 2. А. Блаженний - засновник християнської антропології. 3. Сповідальна танатологія Аврелія Августина. 4. Провідні ідеї схоластики та їх історичне значення. 5. Провідні ідеї містики та їх роль у людському самоусвідомленні. 6. Полеміка номіналізму і реалізму в середньовічній філософії. 7. Концепція гармонії віри та розуму у філософії Т. Аквінського. Ключові терміни: Біблія. Теоцентризм. Креаціонізм. Теологія. Теїзм. Абсолют. Одкровення. Екзегетика. Патристика. Апо-логетика. Систематика. Схоластика. Універсалії. Реалізм. Номі-налізм. Містицизм. Теодицея. Есхатологія. 1. Які основні ознаки середньовічної філософії? 2. Розкрийте і поясніть основні відмінності у світогляді Античнос- ті і європейського Середньовіччя. 3. Чому філософи епохи Середньовіччя були релігійними мислителя- ми? 4. Філософи Середньовіччя головними вважали не "тілесні", а "духов- ні" характеристики людини. Як ви розумієте і що включаєте в тілесні та духовні характеристики? Які з них будуть визначальними у Вашому розумінні? Чи є між ними взаємовплив? Якщо є, то в чому він виявляється? Як ви ставитесь до "середньовічного" підходу з приводу цього питання? Аргументуйте свої відповіді. 5. Чому християни називали себе "новими людьми"? 6.Які філософські джерела теоцентризму? 7. Яке завдання виконувала епоха патристики? 8. Як вирішується питання про співвідношення віри і розуму в Тертулі- ана, Августина і Т.Аквінсьюго? 9. Що зближує Августина і Платона і що їх роз'єднує? 11. Чому саме Августин Блаженний є автором розуміння часу як
однолінійної перспективи? 12. За якими критеріями Августин поділяє історію на періоди і в чому вбачає мету історії? 13. Як ви розумієте вислів Тертуліана: "Остерігайтесь, щоб вас не зваби- ли філософією"? 14. Що таке "схоластика"? 15. Відомий представник середньовічної схоластики Іоан Скот Еріуге- на (810—877) у своїх працях "Про розділення природи", "Про провидіння" визначає такі позиції: - "Світ або буття поділяється на суще та несуще"; - "Істинна філософія є істинна релігія, і навпаки, істинна релігія є істинна філософія"; - "Бог є у всьому, він існує як сутність всього, буття Бога - це творе- ння"; - "Самопізнання - основний шлях споглядання Бога та пізнання світу". ристику його вчення про буття і пізнання світу, співвідноше- ння віри та знання. 16.У чому суть суперечки між номіналістами та реалістами? Що оз- начає концептуалізм? 17.Визначний представник схоластичного реалізму Ан- сельм Кентерберійський (1033-1099) пропонує оригінальне доведення буття Бога: "Навіть безумець, який вигукнув, що немає Бога, розуміє слово "Бог" як таке, що означає істоту, вищої і досконалішої від якої помислити неможливо. Отже, Бог реально існує в свідомості при одній думці про нього. А джере- лом такої думки є він сам - Бог, який існує реально поза люд- ською свідомістю". Ваш коментар такого доведення, побудо- ваного філософом-схоластом. В якій мірі воно може бути аргу- ментом на користь буття Божого, а в чому, на Вашу думку його слабкі сторони? 18.У праці "Діалог між філософом, іудеєм і християнином" П'єр Абеляр (1079-1142), філософ і церковний діяч середньовіч- чя, пише: "...люди особливо вихваляються вустами... І до такого ступеня зухвалими і зарозумілими робить їх виклю- ченість власного переконання, що всіх тих,кого вони вважа-
ють іншими від них по вірі, вони оголошують чужими для милосердя Божого, і, осудивши всіх інших, вважають блаже- нними тільки себе". Проаналізуйте цю думку П. Абеляра з по- зиції логіки, життєвої практики та моралі. В якій мірі ці слова актуальні в наш час, зокрема з огляду на відсутність толеран- тності як у світському так і в церковному житті? Чому нічого не змінилось у цьому плані за такий тривалий час? Чи це – вічна проблема? 19. Чому і нині не припиняється суперечка між номіналіс- тами і реалістами? 20. Тома Аквінський, засновник християнської філософії томі- зму, названий "ангельським доктором", вважав, що те, чого не може довести філософія, доводить релігійна віра, у свою чергу, філософська логіка допомагає зміцнювати релігійну ві- ру. Зокрема, буття Бога підтверджується 5-ма логічними дове- деннями: - "Бог як першопричина руху"; - "Бог як першоджерело творення"; - "Бог як абсолютний еталон якостей"; - "Бог як абсолютна цілеспрямовуюча сила"; - "Бог як першопричина існування". Поясніть кожне з цих доведень. Поясніть, чому, виходячи з таких доведень, теолог приходить до висновку, що Бог не тільки є, а й мусить бути? 20. У чому суть теорії "двох істин"? 21. Як вирішувалась проблема Трійці у середні віки? 22. Чи вважаєте ви середні віки "темними віками"? 23. Які риси середньовічної філософії зберегли свою актуаль- ність?
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 394; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |