Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Тема 1. Предмет філософії 2 страница




5. Проблема сенсу життя і способи його філософського осмислення.

Контрольні питання

1. В чому відмінність есенційного та екзистенційного підходів в тлумаченні сутності людини?

2. Що таке антропосоціогенез?

3. В чому виявляється проблемність людського буття?

4. Як співвідносяться поняття “особа”, “особистість”, “індивід” та “індивідуальність”?

5. В чому проявляється багатоманітність та багатовимірність людського буття?

6. Процес соціалізації особистості: в чому його суть та якими шляхами він здійснюється?

7. Окресліть основні підходи до проблеми сенсу буття людини.

8. Який зміст вкладається в поняття “свобода особистості”?

9. Що таке відчуження особистості, які його причини та шляхи подолання?

10. В чому виявляється зміст проблема достотності людського буття?

11. Що робить людину особистістю?

Індивідуальні завдання

1. Ознайомившись зі статтею Дж. Лакса “О плюрализме человеческой природы” (Вопросы философии, 1992, № 10), охарактеризуйте суперечливість осмислення людської природи.

2. Спробуйте дати загальну оцінку основним концепціям походження людини і поясніть, чому в різних версіях походження людини так чи інакше проглядається сперечання еволюціонізму та креаціонізму? (Див. В.Л. Петрушенко Філософія. К. 2006. С.306-312). Як Ви вважаєте, якою мірою біблійна версія творення людини може бути прийнята сучасною наукою?

3. Які риси, на Вашу думку, роблять людину людиною?

4. Прокоментуйте два положення Ж.-П. Сартра: “Існування людини передує її сутності”, “Людина постійно знаходиться поза самою собою. Сама проектуючи себе та спрямовуючи себе назовні, вона існує як людина”. В якому сенсі людина знаходиться поза собою? Якими прикладами Ви можете підтвердити тезу про те, що існування передує сутності людини? (Див.: Читанка з історії філософії. Кн.6.-Зарубіжна філософія ХХ століття. С. 132-138.).

5. Сформулюйте основні позиції щодо людини, висловлені Е. Фромом, і обґрунтуйте своє ставлення до них. (Див.: Э.Фромм Душа человека. С.370-374; Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення). С.270-279).

6. М. Шелер писав, що як особистість людина підноситься над протилежністю організму та навколишнього світу. (Див.: Читанка з історії філософії.Кн.6.-Зарубіжна філософія ХХ століття.-С.132-138; Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення). С.261-269). Наведіть аргументи М.Шелера і своє ставлення до цієї проблеми.

7. Наведіть аргументи на користь твердження К. Ясперса: “Бути людиною – це бути вільним”. Розкрийте деякі інші спроби тлумачення сутності людини, скориставшись роботою К.Ясперса (“Смысл и назначение истории” С. 442-445).

8. Обґрунтуйте, в чому відмінність гуманістичного тлумачення свободи від практично-волюнтаристського? (Див.: Нестеренко В.Г. –С. 173-176). Який зв'язок існує між свободою та відповідальністю?

9. Що являє собою відчуження як стан людського буття і як та ким проблема відчуження осмислювалась в історико-філософських дослідженнях. (Див.: О.Г.Льовкіна Відчуження людини у соціокультурному просторі: минуле і сучасність. К.,2006. Р.1).

10. В.Франкл писав: “Бути людиною – це значить бути оберненим до сенсу, що вимагає здійснення, та до цінностей, що потребують реалізації”. Наведіть аргументи щодо до цього твердження.

11. Обґрунтуйте, чому в постіндустріальному суспільстві виникла проблема виживання людини та які аспекти вона в себе включає? Які шляхи вирішення пропонує А Швейцер (Див.:Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення). С.609-621)

12. Які, на Ваш погляд, зміни відбуваються з людиною в інформаційному суспільстві? Як вирішуються ці проблема в сучасній філософії?

13. Охарактеризуйте роль духовності в самоздійсненні людини, звернувшись до монографії О.П. Наконечної “Естетичне як тип духовності” (С. 96-106). Виділіть проблеми для обговорення.

14. Звернувшись до роману Ф.Достоєвського “Брати Карамазови”

(гл. “Великий Інквізитор”) виділіть проблеми для обговорення стосовно сенсу життя і висловите свою позицію.

15. Хто з видатних філософів ХХ століття і яким чином аналізує поняття “достотності” людського буття? (Див. Нестеренко В.Г. Р. 4.4).

16. Охарактеризуйте багатовимірність людини, звернувшись до статті Л.М. Газнюк “ Персональне, родове та універсумне в суті людини” // Філософська думка, 2004, № 2, с. 135-154.

17. Прореферувавши статтю Юдіна Б.Т. “ Про людину, її природу та її майбутнє” (Вопросы философии, 2004,№ 2. С.16-28), охарактеризуйте його позицію і виділіть проблеми для обговорення.

18. Як Ви розумієте тлумачення людини, як істоти здатної перевершувати себе? (Див. Нестеренко В.Г. С. 170-172; Філософія: світ людини. т.15).

Література: базова: [2-10] допоміжна: [6,7,11,25,28,30,34,35, 55,56,70-73,79,83]

 

Тема 7. Соціальне буття: філософський аналіз

Заняття 1. Філософське розуміння суспільства

Основні поняття і категорії: соціальна філософія, природа, соціальне, суспільство, суспільне виробництво, суспільні відносини, системність суспільства, суспільно–економічна формація, смислова структура суспільства, цивілізація, теорія культурно-історичних типів, громадянське суспільство, демократія, свобода,

1. Людина – природа - суспільство: особливості взаємодії.

2. Філософське розуміння суспільства. Комунікативна природа суспільства.

3. Суспільство як система.

Заняття 2. Філософія історії

Основні поняття і категорії: історія, історизм, суспільний прогрес, сенс історії, чинники історії, техніка, технократизм, філософія техніки, глобалізація, глобальні проблеми, глобалізм.

1. Історичність буття суспільства. Сенс історії.

2. Техніка як соціокультурний феномен. Філософія техніки.

3. Глобальні проблеми сучасності і майбутнє людства. Феномен глобалізації.

Контрольні питання

1. Назвіть основні проблеми та завдання соціальної філософії

2. Що таке суспільство?

3. Які існують підходи до тлумачення суспільства?

4. В чому виявляється історичність буття суспільства?

5. Що являє собою суспільство, як цілісна система?

6. В чому полягає багатовимірність суспільного розвитку?

7. Назвіть філософів, що внесли найбільший вклад в розвиток соціальної філософії.

8. В чому суть проблеми спрямованості історичного розвитку?

9. Назвіть основні джерела розвитку суспільства.

10. В чому виявляється сутність суспільного прогресу і які основні концепції суспільного прогресу?

11. Якими є структура та функції соціальних інститутів?

12. В чому полягає відмінність між поняттями “суспільство” та “громадянське суспільство”?

13. В чому сутність процесу глобалізації?

14. Що таке техніка як соціокультурний феномен?

15. Окресліть етапи розвитку науки і техніки.

Індивідуальні завдання

1. Визначте сутність поняття “суспільство”. Обґрунтуйте, чи існують закони його розвитку.

2. Як Ви розумієте вислів: “Достотна соціальність стверджується в людському бутті як особистісне начало”? (Див. В.Г. Нестеренко Вступ до філософії: онтологія людини.С.245-249.

3. Обґрунтуйте, що являє собою об'єктивний та суб'єктивний фактори в розвитку суспільства?

4. Проаналізуйте процес становлення та розвитку відносин суспільства з природою. Які висновки Ви можете зробити на основі цього аналізу?

5. В чому полягає специфіка суспільного пізнання? Які принципи та методи є обов'язковими для його здійснення?

6. Обґрунтуйте, в чому полягає спільність та відмінність формаційного та цивілізаційного підходів до вивчення розвитку суспільства?

7. Підготуйте повідомлення на тему: “Концепція історії М.Бердяєва»(Див. Н.Бердяєв Смысл истории. – М.: 1990.Гл.1-3).

8. Звернувшись до праці Х.Ортеги-і-Гасета “Бунт мас” (Див.:Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення). С.457-469) виділіть основні проблеми розвитку сучасного суспільства і охарактеризуйте їх. Чи згодні Ви з позицією автора?

9. Ознайомившись зі статтею А.П.Назаретяна “Історична еволюція моралі: прогрес чи регрес? //Вопросы философии.1992, № 3/, підготуйте повідомлення про проблему сенсу історії та шляхи її вирішення.

10. В чому полягає смисл соціальної комунікації і як історично розвивалися її засоби? Обґрунтуйте відповідь.

11. Підготуйте короткий виступ на тему: “Концепція громадянського суспільства”, використавши праці: В.І.Шинкарука (Філософська і соціологічна думка.1991, № 5.С.3-10) та К.С.Гаджиєва (Вопросы философии.1991, № 7.С.19-35).

12. Як співвідносяться поняття “прогрес” та “регрес” в історії. Якою мірою можна вважати виправданими переконання у незворотному ході суспільного прогресу?

13. Чи приймаєте Ви позицію деяких філософів (в тому числі С.Кіркегора) стосовно того, що повторення надає історичному процесу стабільності й постає основою відчуття новизни. Як співвідносяться повторення з часом?

14. Підготуйте на основі ознайомлення з роботою Ф.Фукуями “Кінець історії” (Вопросы философии.1990, № 3) коротку доповідь. Визначте свою позицію стосовно основних ідей автора.

15. Які характерні риси є властивими сучасній цивілізації?

16. Визначте проблеми глобального характеру у стосунках суспільства з природою. Обґрунтуйте, як та в якій мірі вони можуть визначити можливості подальшого суспільного розвитку?

17. Звернувшись до уривку з праці Д.Белла (Див.:Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення). С.419-431) дайте характеристику постіндустріального суспільства.

18. Виділіть проблеми для обговорення, прореферувавши уривок з праці С Ґантінгтона “Зіткнення цивілізацій“ (Див.:Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення). С.432-443).

19. Обґрунтуйте основні проблеми глобалізації, звернувшись до наступних публікацій: А.В.Толстоухов, І.І. Парапан “Когнітивні підвалини глобалізації // Практична філософія, 2003, №3; Горський В.С. Глобалізація культури як проблема України // Практична філософія, 2002, № 1.

20. В чому проявляється конкретність ставлення людини до історії? (і в чому вбачав його значення Ф.Ніцше) (Див.: Ф.Ніцше “Про користь і шкоду історії для життя”; В.Г. Нестеренко Вступ до філософії: онтологія людини. С. 256-259).

21. Як Ви розумієте позицію М.Вебера стосовно впливу духовних чинників на розвиток суспільства (Див.:Філософія: хрестоматія (від витоків до сьогодення). С.526-537)? Які приклади можна навести з історії розвитку суспільства?

22. Які підходи до проблеми “кінця історії” сформувалися у новітній філософії ХХ ст.(Див.: Т.І.Ящук Філософія історії: Курс лекцій. К., 2004. С.352-366)? Розкрийте їх зміст.

23. Окресліть коло основних філософських проблем технічного знання й інженерної діяльності.

24. Охарактеризуйте роль науки та техніки у вирішенні проблем сучасної цивілізації. Аргументуйте відповідь.

25. Розкрийте, в чому полягає “ноосферна стратегія сталого розвитку” (див.: Е.П.Семенюк, В.П. Мельник Філософія сучасної науки і техніки. Р.6)

Література: базова: [4-7,10,11]

допоміжна: [1,3,6,8,14,17,27,36,50,60,63,69]

Тести підсумкового контролю

1. Ірраціоналістичні засади мають філософські системи:

а) Гегеля; б) Бергсона; в) Ніцше; г) Вітгенштейна.

2. Кантівський категоричний імператив - це:

а) релігійна заповідь; б) безумовна моральна вимога;

в) соціально-правова вимога; г) економічний закон.

3. Визначте позицію теоцентризму у підході до людини:

а) людина - частина космосу; б) людина - частина природи;

в) людина створена за образом і подобою божою;

г) людина - вінець еволюції; д) людина - міра всіх речей.

4. Складовими філософської системи Г. Гегеля постають:

а) етика, естетика, монадологія, феноменологія духу;

б) феноменологія духу, логіка, філософія природи, філософія духу, етика, естетика;

в) критика чистого розуму, практичного розуму та здатності судження.

5. У якому розділі філософії основним поняттям є поняття "істини"?

а) метафізика; б) філософія культури; в) гносеологія;

г) онтологія.

6. Характерними рисами недіалектичного способу мислення є:

а) визнання суперечності як джерела розвитку;

б) мислення за принципом “або – або”;

в) визнання взаємопереходу кількісних змін у якісні;

г) переконаність у завершеності всіх світових зв’язків.

7. Який напрям у гносеології розвивав Р. Декарт?

а) конвенціоналізм; б) скептицизм; в) раціоналізм;

г) інтуїтивізм.

8. Хто з філософів досліджував монади як субстанцію буття?

а) T. Гоббс; б) Дж. Берклі; в) Г. Лейбніц; г) Ф. Бекон?

9. Яке з визначень матерії найповніше розкриває її філософський зміст?

а) це все, що має масу та енергію; б) це сукупність відчуттів;

в) це все, що складається з атомів;

г) це поняття для позначення об’єктивно-реального буття світу в часі, просторі, русі?

10.Поняття “суспільно-економічна формація” введене у наукове використання:

а) Л. Фоєрбахом; б) Г. Гегелем; в) К. Марксом; г) М. Вебером.

11. Виявіть помилкове судження:

а) Наука – це форма суспільної свідомості;б) Наука – це система знань, накопичених людством;в) Наука – це форма духовного виробництва знань;г) Наука – це сфера людської діяльності що, склалась історично, і спрямована на вироблення та систематизацію об’єктивних знань про дійсність;д) Наука – це ірраціональний засіб пізнання.

12. Схильність людини до певного роду діяльності, яка буде їй вдаватися й приносити моральне задоволення, у філософській системі Г.С.Сковороди носить назву:

а) кордоцентризм, б) сродна праця, в) титанічна праця,

г) Сізіфова праця; д) улюблена праця.

13. Людина стає особистістю:

а) від моменту народження; б) коли починає жити відповідно до норм, прийнятих у суспільстві;

в) коли починає вірити в існування надприродних сил;

г) коли вільно обирає і творить свій образ і бере на себе повноту відповідальності;

д) коли починає діяти, не звертаючи уваги на зовнішні заборони.

14. З наведених філософів визначте, хто розвивав ідеї:

1)неопозитивізму; 2) структуралізму:

а) Ж.-П. Сартр; б) Леві - Строс; в) К. Поппер; г) Фуко; д) Б. Рассел

15. Логіко-методологічний аналіз науки є проблемою:

а) екзистенціалізму;

б) позитивістської філософії;

в) персоналізму?

16. Яке з тверджень повніше відтворює позицію антисцієнтизму?

а) наука - джерело прогресу людського суспільства;

б) наукові досягнення можуть бути використані як на благо, так і на зло;

в) об'єктивна істина є абсолютною цінністю;

г) наука як вища форма суспільної свідомості має право на панівну роль у всіх сферах діяльності;

д) наука за сучасних умов стала ворожою щодо людини і веде до дегуманізації природи і суспільства?

17. Об’єднайте названих філософів за близькістю їх світоглядних позицій у підході до розуміння людини:

а) Бердяєв; б) Камю; в) Гольбах; г) Маркс; д) Декарт.

18. Яке з наведених тверджень співпадає з позицією антропоцентризму?

а) людина – суспільна істота, наділена розумом;

б) людина – економічна істота;

в) людина – образ і подоба Бога;

г) людина – центр світобудови;

д) людина – вінець природної еволюції?

19.Визначальною ознакою цінностей є:

а) справедливість і добропорядність; б) коштовності і багатство;

в) те, що значиме у житті; г) те, що необхідне у житті.

20. Філософське поняття "буття" це:

а) Всесвіт; б) матерія; в) природа;

г) поняття для означення всього існуючого;

д) все, що існує об’єктивно.

21. Головною рисою філософії Середньовіччя є:

а) раціоналізм; б) космоцентризм; в) теоцентризм; г) ірраціоналізм.

22. Об’єктом соціальної філософії є:

а) матерія та її властивості; б) природа та сутність суспільства;

в) природа та сутність особистості;

г) природа та сутність свідомості;

д) проблема можливостей пізнання.

23. Як називається філософська позиція сформульована I. Кантом: “чини так, щоб ти завжди ставився до людства в своєму лиці і в лиці будь-кого іншого як до цілі, і ніколи як до засобу ”?

а) пантеїзм; б) гуманізм; в) суб'єктивізм; г) деїзм.

24. Які школи відносяться до

1)ортодоксальних, 2) неортодоксальних систем давньоіндійської філософії?

а) буддизм, б) веданта, в) йога, г) джайнізм, д) міманса?

25. Професійна філософія виникає в Україні в:

а) в монастирях, б) університетах, в) в Києво-Могилянській академії, г) братських школах, д) Київському Національному університеті.

26. Яка основна проблематика конфуціанства?

а) стосунки між людьми у суспільстві;

б) відповідність дій людини законам природи;

в) взаємовідносини людини і Бога.

27. Німецький філософ К.Маркс став засновником:

а) теорії суспільного договору; б) цивілізаційного підходу;

в) матеріалістичного розуміння історії;г) діалектики, як вчення про всезагальний розвиток.

28. В якому із напрямків східної філософії стверджується, що буття – це страждання?

а) буддизм; б) конфуціанство; в) даосизм; г) джайнізм.

29. Людина з точки зору філософії - це:

а) суб’єкт культури; б) продукт обставин; в) образ і подоба Божа; г) етап розвитку природи.

30. Яке з наведених нижче визначень філософії є найбільш виправданим?

а) філософія - це наука про закони та форми правильного мислення;

б) філософія - це наука про розвиток людства;

в) філософія - це теоретичне осмислення світу, людини та її місця у світі.

31. Виберіть поняття, через які розкривається проблема духовного у філософії:

а) матерія; б) свідомість; в) цінності; г) природа.

32. Сутність свободи людини - це:

а) незалежність людини від суспільства;

б) знання природної необхідності і дії на його основі;

в) знання історичної необхідності і дії на його основі;

г) анархічна поведінка людини;

д) здатність до свідомого вибору стратегії власної життєдіяльності.

33. Теорію природних прав людини розробив:

а) Ламетрі; б) Гельвецій; в) Гердер; г) Локк.

34. Що є найбільш характерним для філософії скептицизму?

а) осяяння; б) сумнів; в) переконання; г) одкровення.

35. Формами абстрактного мислення є:

а) умовивід; б) сприйняття; в) поняття; г) відчуття; д) судження. 36. З яким твором пов'язана слава митрополита Іларіона як філософа:

а) Повість врем'яних літ; б) Ізборник Святослава;

в) Слово про Закон і благодать; д) Слово о полку Ігоревім.

37. Які основні течії сцієнтизму філософії XX ст.?:

а) аналітична філософія; б) неокантіанство; в) позитивізм; г) структуралізм; д) неотомізм.

38. Вчення, що має своїм предметом систему цінностей - це:

а) аксіологія; б) герменевтика; в) гедонізм.

39. Ідея - центральна категорія філософії:

а) Геракліта; б) Піррона; в) Платона; г) Парменіда.

40. Ключовим поняттям у герменевтиці є:

а) сприйняття; б) розуміння; в) пророкування; г) знання.

41. Хто з наведених мислителів вперше в центр філософії ставить проблему людини як моральної істоти?:

а) Протагор; б) Платон; в) Сократ; в) Сенека.

42. Що спільного між релігією і філософією?:

а) метафізичні міркування; б) науковість; в) визнання авторитетів; г) віра.

43. Tеорія недіяння” – основний принцип:

а) даосизму; б) буддизму; в) конфуціанства; г) іудаїзму.

44. Які з наведених методів пізнання відносяться до

1) теоретичного, 2) емпіричного рівнів пізнання:

а) спостереження; б) формалізація;в) аналіз і синтез;

г) порівняння; д) експеримент;е) ідеалізація;

є) індукція і дедукція?

45. Хто з філософів античності вперше запропонував логіку як головне знаряддя пізнання?:

а) Платон; б) Аристотель; в) Демокріт; г) Піфагор.

46. За своїми найпершими характеристиками українська філософія тяжіла до:

а) морального повчання та життєвих настанов;

б) вибудовування абстрактно – теоретичних конструкцій;

в) містико – афористичної символіки; д) натурфілософії.

47. Систематизатором Середньовічної філософії був:

а) Оріген; б) Августин Блаженний; в) Фома Аквінський;

г) Дунс Скот; д) П’єр Абеляр

48. Яке з визначень розкриває сутність понять 1) догматизм, 2) агностицизм:

а) джерелом пізнання світу є апріорні категорії розсудку;

б) джерелом пізнання є досвід;

в) розуміння істини, як незмінної завжди і при всіх умовах;

г) заперечення можливості повного і достовірного пізнання сутності світу;

д) почуття є головною формою достовірного пізнання?

49. Яка основна ідея філософії українського романтизму?

а) утвердження богоподібності людини;

б) утвердження ідеальної людини, яка прагне до знань;

в) утвердження духовних сил народу, життєлюбства, оптимізму, мужності простих людей в їх нелегких буденних справах, самоусвідомлення національної ідентичності;

г) змалювання селянського життя;

д) написання віршових творів.

50. У котрому рядку правильно названі видатні діячі Києво-Могилянської Академії:

а) Петро Могила, Йов Борецький, Іван Вишенський;

б) Стефан Яворський, Дмитро Донцов, Мелетій Смотрицький; в) Георгий Кониський, Стефан Яворський, Микола Костомаров; г) Георгій Щербацький, Інокентій Гізель, Феофан Прокопович.

51. Вкажіть напрями філософії XX ст.:

а) екзистенціолізм;

б) номіналізм;

в) томізм;

г) структуралізм;

д) ірраціоналізм.

52. Визначіть конвенційну концепцію розуміння істини:

а) результат угоди між ученими;

б) відповідність знання дійсності;

в) очевидне і ясне знання; г) корисне знання;

д) божий дар.

53. Хто з філософів є ірраціоналістом?:

а) Р. Декарт; б) А. Шопенгауер; в) Ф. Ніцше; г) А. Бергсон;

д) І. Кант.

54. Серед названих форм пізнання виділіть ті, що відносяться до:

1) чуттєвого пізнання; 2) логічного пізнання:

а) судження; б) поняття; в) відчуття; г) сприйняття; д) умовивід.

55. Визначте, які типи філософування знайшли вираження в наведених нижче висловлюваннях

1) софійний, 2) епістемний:

а) філософія – це епоха схоплена в думці (Гегель);

б) філософія – це стислий виклад науки свого часу (О. Конт);

в) предмет філософії – логічний аналіз мови науки

(Л. Віттенштейн);

г) головне питання філософії - це питання про те, чи варто людині жити (А. Камю);

д) філософія є перш за все вчення про смисл людського існування (М. Бердяєв).

56. Моністичні погляди на світ знаходимо у системах:

а) Декарта; б) Демокрита; в) Августина; г) Лейбніца; д) Гегеля.

57. Філософська антропологія – це:

а) філософський напрям, який займається проблемою сутності людини; б) теорія антропогенезу; в) антимарксизм; г) теорія цінностей.

58. Який з напрямів сучасної філософії займається дослідженням проблеми інтенціональності свідомості?:

а) феноменологія; б) “філософія життя”; в) герменевтика;

г) персоналізм.

59. Виділіть риси, які характеризують філософію Просвітництва.

а) теоцентризм; б) ірраціоналізм; в) раціоналізм;

г) антропоцентризм; д) пантеїзм; е) механіцизм;

є) детеологізація.

 

60. Одним із засновників екзистенціалізму був:

а) І. Кант; б) Сенека; в) С. Кіркегор; г) О. Конт.

61. Яке з визначень є правильним: субстанція – це

а) світ як ціле; єдиний Всесвіт; б) інобуття абсолютної ідеї;

в) поняття для означення всього існуючого;г) те, що лежить в основі; д) об’єктивно-реальне буття світу в часі, просторі, русі?

62. Серед наведених відповідей вкажіть ту, яка розкриває сутність

1) онтології, 2) аксіології:

а) це філософське вчення про буття;

б) це філософське вчення про цінності;

в) це філософське вчення про походження Всесвіту;

г) це філософське вчення про мислення.

63. Кому належить вислів: „Пізнай самого себе”:

а) Геракліту; б) Сенеці; в) Сократу; г) Марксу?

Як Ви його розумієте?

64. Згідно з вченням Г. Сковороди, буття є взаємодією трьох світів:

а) матеріального, ідеального, дуалістичного;

б) макрокосму, мікрокосму і символічного світу;

в) дикого, варварського й цивілізованого світів.
65. Знайдіть неправильне судження:

а) поняття "людина " і "особистість” тотожні.

б) людина - істота антропологічна, особистість - соціальна;

в) людина стає особистістю, коли опановує культурою і мораллю;

г) особистість - суспільно і морально розвинена людина.

66. В якому з висловлювань найбільш повно визначена сутність філософії?

а) система загальних теоретичних поглядів на світ і місце в ньому людини;

б) мудрість взагалі;

в) система релігійних вчень про світ і людину.

67. Яке з тверджень відображає субстанційну концепцію простору і часу:

а) простір і час нерозривно пов'язані з матерією;

б) простір і час є абсолютними сутностями, які не залежать від матерії;

в) простір і час є об'єктивними формами існування матерії;

г) простір і час є формами людського сприйняття;

д) простір і час є корінними умовами буття.

68. Якому з напрямів сучасної світової філософії належить теза: ”Існування людини передує її сутності”?:

а) „філософія життя”; б) психоаналіз; в) неопозитивізм;

г) герменевтика; д) екзистенціалізм.

69.Як співвідносяться філософія і світогляд?:

а) філософія - частина світогляду; б) світогляд - частина філософії; в) філософія і є світогляд; г) філософія - теоретична форма світогляду.

70. Представниками німецької класичної філософії є:

а) Ф.Аквінський; б) А. Шопенгауер; в) Г.Гегель; г) А.Бергсон;

д) Л.Фоєрбах.

71. Класичний період античної філософії пов'язаний з такими мислителями:

а) Ксенофонт, Парменід, Демокріт; б) Сократ, Платон, Арістотель; в) Зенон, Сенека, Епікур.

72. Логос у філософії античності – це:

а) логіка пізнання; б) всезагальний закон космосу, його порядок і гармонія; в) квінтесенція; г) заперечення існування богів.

73. Який з напрямів сучасної філософії досліджує проблему “пограничної ситуації” в людському житті?:

а) філософія життя; б) філософська антропологія; в) кзистенціалізм; г) персоналізм.

74. Розрізнення знання і мудрості вперше було зроблене:

а) Аристотелем; б) Сенекою; в) Платоном; г) Сократом?

75.Яка риса не стосується синергетики:

а) самоорганізація; б) нелінійність; в) механіцизм;

г) точка біфуркації?

76. Філософське вчення, що досліджує буття людини у світі через мову і розуміння:

а) герменевтика; б) феноменологія; в) неопозитивізм;

г) екзистенціалізм.

77. Засновником діалектики як теорії розвитку є:

а) Платон; б) Гегель; в) Кіркегор; д) Сковорода.

78. Про яке поняття йде мова?

а) … не тільки повнота знань, але й моральна досконалість, внутрішня цілісність духу (В. Соловйов);

б) А що таке …? Хіба вона не є істинна краса? (Августин);

в) Під … розуміють не тільки розсудливість в справах, але також досконале знання всього того, що може пізнати людина (Р. Декарт);

г) Адже … - це одне з найпрекрасніших благ на світі (Платон);

д) Кінець … є кінець філософії (М. Бердяєв)?

79. Вчення про непізнаванність “речі в собі” (сутності речей) належить:

а) Вольтеру; б) І. Канту; в) Гегелю; г) Дж. Бруно.

80. Філософська концепція Г.С.Сковороди складається з таких основних вчень:

а) про життєве щастя людини та природу речей; б) про дві натури, три світи, про «сродну працю»; в) про три натури, два світи і «сродну працю»; г) про пошук ідеалу у сродній праці.

81. Серед названих філософів назвіть тих, які представляли позицію: 1) емпіризму, 2) раціоналізму:

а) Локк; б) Декарт; в) Спіноза; г) Лейбніц; д) Гоббс.

82. Особа – це:

а) вродження якість кожного індивіда; б) продукт суспільних відносин; в) представник людського роду; г) сукупність властивостей характеру, темпераменту і вольових зусиль.

83. Хто із зазначених філософів не є прихильником «цивілізаційної концепції» суспільного розвитку?

а) К. Маркс; б) У. Ростоу; в) Н. Данилевський; г) А. Тойнбі.

84. Які школи представляють

1) давньоіндійську, 2) давньокитайську філософію?

а) конфуціанство, б) буддизм, в) даосизм, г) джайнізм,

д) чарвака –локаята?

85. Основним методом у релігійному світогляді є:

а) софістичний; б) догматичний; в) еклектичний;

г) діалектичний.

86. Сукупність неповторних рис, які відрізняють індивіда від інших позначаються поняттям:

а) індивід; б) особа; в) людина; г) індивідуальність.

87. Кордоцентризм як риса української філософії сформувався у період:

а) Київської Русі; б) козаччини; в) Х1Х століття; г) на початку ХХ століття.

88. Філософи Києво-Могилянської академії зосереджують увагу на відношенні:

а) Бог – Світ, б) Бог – Людина, в) Бог – природа, г) Людина – Всесвіт, д) Бог – Космос.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1140; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.225 сек.