Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Ось чому психомоторна система- універсальний вимірювальний прилад людини




Технічні засоби вимірювання спеціалізовані в основному на одному показнику властивостей предметів, явищ або процесів. Психомоторна система, живий рух, що розгортається в координатах простору і часу -універсальна здатність вимірювати:

- час - від тисячних часток секунди до десятків годин, - і тому
вона виконує роль біологічного годинника,

- простір - від ледь помітних для ока мікронного розміру речей
до декількох кілометрів, і тому вона - мікрометр, зразковий вимірю
вальний прилад і навіть - теодоліт,

- силу взаємодій - зусилля в межах кількох грамів до сотень кі
лограмів - і тому вона виконує роль універсальних ваг.

Мускули можуть виміряти й інші похідні від часу, простору, зусиль:

- швидкість, прискорення, темп рухів - кількісні величини;
ритм (просторовий, часовий, динамічний), координованість рухів,
пластичність, спритність, м'якість, граціозність
психомоторної дії
тощо - якісні показники психомоторної дії.

Але цими вимірюваннями мускулатура не обмежується.

Існують у ній більш досконалі засоби вимірювання - надання числа і міри власним рухам, які майже недосяжні технічним вимірювальним приладам. Це - вимірювання почуттям гармонії і доцільності будови предметів і явищ, власних рухів.

Як цю здатність розуміти?

Людина може навчитися:

1) слухати себе, своє тіло у психомоторній дії;

2) розуміти власні рухи тієї самої дії;

3) давати оцінку всій дії.

Цей порядок умінь не випадковий. Він продиктований логікою самопізнання і технологією самовтілення. Далі. Що людина чула, прислухаючись до мелодії рухів? Стан гармонійності мелодії, яку сприймала, виконуючи дію - першоджерело для розуміння і оцінки. Діючи,


вона порівнювала сприйнятий предмет з еталоном гармонії, який зберігається в пам'яті. Система таких еталонів дає змогу їй користуватися ними як зразковими мірами:

1) зароджуваної гармонії;

2) досконалої гармонії;

3) досконалої гармонії, яка почала руйнуватися.

Насправді вона розрізняє значно більше станів гармонії системи рухів. Але не в цьому її сила.

Найважливіше те, що завдяки добре розвиненому почуттю гармонії, людина здатна в кожному конкретному випадку не лише оцінювати стан рухів, а й бачити тенденцію розвитку до більш досконалого стану, до вершини їх гармонійності. Вона спроможна визначати напрям вправляння, який і стає змістом прагнення.

Ми вже говорили, що людські органи чуттів (сенсорні системи) здатні розрізняти предмети або явища залежно від того, як ці предмети організовані структурно. Перевага надається тим предметам і явищам, які за своєю будовою наближаються до гармонійної цілісності. Гармонія приваблює і притягує до себе увагу, збуджує інтерес, думки і почуття - діяльну сторону розуму.

Існує і метричний еквівалент гармонії - "золотий переріз". Його можна розглядати як метричний закон зв'язку елементів у систему рухів. Закон відомий учням старших класів у вигляді зворотних послідовностей чисел, гармонічної прогресії або чисел Фібоначчі. Але це знання знакове - як закон чисел, а не почуттєве, хоча дію цього закону переживав кожний, хто мав можливість переживати почуття м'язової радості.

Системи рухів, дій, предметів та явищ, побудованих (неусвідомле-но- або свідомо, що набагато краще!) на законі "золотого перерізу", найбільш повно сприяють реалізації:

1) процесів передбачення того, що може відбуватися;

2) почуття гармонії, яке відшукує джерела енергії для наступної дії;

3) творчих процесів, які створюють гармонію в природі, техніці,
мистецтві і в самому собі.

Головне ж у дії- охопити почуттям гармонію (реальну або уявну - байдуже), як більш досконале. Як тільки одного разу це вдалося (наприклад, досить один раз поїхати на велосипеді, попливти - і це закарбовується миттєво і на все життя), уміння стійко зберігається і полегшує регуляцію рухів, дій - сприяє майстерності.

Розвиток психомоторики, як органа пізнання, сприяє вихованню таких творчих здатностей.


1. У психомоторній дії коріняться елементи думки дитини: діти,
обмежені в цьому виді активності, відстають від ровесників і в розумо
вому розвитку.

2. Природа людині виділила певний період життя (від 5 до 8-10
років) для вдосконалення психомоторики ("вік грації"), коли рухи ди
тини набувають витонченості і чарівності, стрункості і вишуканості,
відображають гармонію дитячої душі.

3. Чутливість до гармонії, її свідомий розвиток у "віці грації" за
кладають підвалини для розрізнення міри гармонійності будови пред
метів і явищ поза дитиною, сприяють використанню почуття гармонії
як інструмента творчості.

Занедбання розвитку чутливості - обмеження творчих здатностей. Зрозуміло, їх можна дещо компенсувати і довести до оптимального рівня, започаткованого природою. Але ця компенсація дістається великою ціною. Для цього треба виконати величезну за обсягом і напруженістю роботу. Не кожен здатний наздогнати втрачений час цього сенситивного періоду.

4. Систематичний розвиток почуття гармонії у "віці грації" засо
бами психомоторних дій з установкою на розрізнення якостей і стану
гармонії рухів відкриває дитині можливість розвинути такі здатності:

а) оцінювати досконалість гармонії і її частин, вимірювати їх
якість і оцінювати той чи інший стан за еталонами, зразковими мірка
ми, які зберігаються в пам'яті;

б) усвідомлено визначати напрям розвитку гармонії - до вершини
її досконалості, випереджати уявою, почуттями та мисленням дійсність
буття потенційної гармонії в предметах і явищах;

в) користуватися "шкалою станів гармонії"' і визначати засоби
(розумові і психомоторні), які ведуть від прихованої в предметах і яви
щах існуючої гармонії; створювати механізм здатності - всім відомі
задачі розв'язувати оригінальним способом.

5. Розвинута в дитинстві здібність створювати гармонійні ру
хи дає:

а) можливість використовувати закон переносу властивостей гар
монії на інші предмети і явища;

б) можливість дитині, підлітку, юнакові на підставі уявлення про
окреме - гармонію живого руху - оцінювати і створювати гармонії в
сполученнях слів, звуків, кольорів і природних речовин і виховувати в
собі творця.


Ще раз нагадаємо: діти, отроки і юнаки, обмежені в психомоторній активності, відстають від своїх ровесників у розумовому та почуттєвому розвитку.

Треба добре пам'ятати: продуктом нашого живого руху є своєрідна психомоторна структура - аналог умовиводу - розумова мірка предмета, який людина опанувала; система думок. І ця розумова мірка прикладається до предмета, щоб відповідно до неї його переробити в досконалу форму. Дії над новими, невідомими предметами потребують вироблення відповідних мірок, щоб із знанням справи працювати і перетворювати звичайну працю на творчий процес.

Важливість і цінність нормальної психомоторної активності дітей полягають у тому, що вони, ще не володіючи мовою, мають можливість розвивати в собі ту ділянку мислення, яка створює судження. Це судження будується на почуттєвому матеріалі, на перетворенні його розумовими операціями і рухами в матеріалізовану цілісність.

З часом таким самим способом, але на іншому - понятійному матеріалі -дитина, а потім підліток, створюватиме мовні конструкції - умовиводи та судження. Але першу школу виучки здатності до творчості людина в дитинстві здійснює (усвідомлено або неусвідомлено) через психомоторику.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 358; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.