КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Поділ праці та соціальна солідарність 2 страница
чинників нестабільності, Дюркгейм зауважує, що будь-які спроби його вирішення будуть невдалими без урахування моральних аспектів. Моральна дезорганізація, доводить соціолог, не менш небезпечна в соціальному відношенні, аніж дезорганізація-економічна. Одним з промовистих свідчень моральної дезорганізації суспільства, його переходу до стану неупорядкованості (тобто, відходу від нормального стану соціальності) виступає ріст кількості самогубств у провідних західноєвропейських країнах. Самогубство розглядається Дюркгеймом як соціальний факт, тобто насамперед як об'єктивно існуючий, незалежний від індивідуальних психологічних мотивів процес зміни станів колективної свідомості, який піддається статистичному аналізу. Тому дослідження самогубств, з його погляду, виступає практичним втіленням вимог соціологічного методу: «Замість того, аби займатися метафізичними роздумами з приводу соціальних явищ, соціолог мусить взяти за об'єкт своїх пошуків чітко окреслені групи фактів, на які можна було б, як кажуть, показати пальцем, точно відзначивши їх початок і кінець — і хай він стає на цей шлях якнайрішучіше». Дюркгейм підкреслює, що обрав самогубство за об'єкт вивчення тому, що воно належить до явищ, які найлегше визначаються і слугують зразком застосування соціологічного методу. Самогубство — це соціальний факт, тобто форма прояву влади вищої колективної реальності над індивідом. Про це свідчить стабільність відсотку самогубств у різних народів (це число стабільніше, аніж відсоток загальної смертності), постійність сезонних ритмів коливання кількості самогубств, наявність певних закономірностей зв'язку між самогубством і шлюбами, розлученнями, релігійністю, перебуванням у армії та ін. Соціолог надає великої ваги дефініції самогубства як соціального явища, відносячи до цієї категорії «всякий випадок смерті, котрий виступає безпосереднім або опосередкованим результатом позитивної або негативної дії, вчиненої самою жертвою». Дюркгейм указує на багатоманітність, а в ряді випадків — на суперечливість мотивації цієї дії.
' Однак різноманітність цілей не виключає однорідності дій. «Солдат, що йде назустріч вірній смерті, щоби врятувати свій полк, не бажає помирати,— однак чи є він при цьому винуватцем власної смерті у такому ж значенні цього слова, в якому його можна застосувати до дії промисловця чи комерсанта, який вбиває себе, щоб запобігти сорому і ганьби банкрутства. Те.ж саме стосується страждальця, що помирає за віру, матері, яка приносить себе в жертву заради життя дитини і т. ін. Чи мається при цьому смерть за сумну, хоч і неодмінну умову тієї мети, до якої прагне суб'єкт, чи ж він прагне її задля неї самої,— в обох випадках він відмовлюється від існування, і різні способи розрахунку з життям можна розглядати як різновиди того самого класу явищ». Підкреслюючи, що в кожному конкретному випадку самогубства мають місце мотиви суто індивідуального характеру, Дюркгейм доводить водночас, що загальна кількість самогубств у даному регіоні за певний проміжок часу не є простою механічною сумою цих окремих випадків, навпаки, «ця цифра є новим фактом зиі £епегіз, фактом, якому притаманна своя внутрішня єдність і своя індивідуальність — отже, і своя особлива природа, яка тим більш для нас важлива, що за своєю суттю є глибоко соціальною». Кількості самогубств притаманна водночас і перманентність, і варіативність, вона стабільніша у часі, аніж смертність з інших причин у межах певного регіону, однак різко варіює у різних країнах. Отож, робить висновок соціолог, число самогубств специфічне для кожної соціальної групи і тісно пов'язане з глибинними рисами національного темпераменту. Існує певна специфічна міра колективної схильності до самогубств, типова для кожного з окремих суспільств. Дати раціональне пояснення цьому факту і мусить соціологія, об'єктом якої виступають саме соціальні фактори суїцидної поведінки.
До позасоціальних причин суїциду Е. Дюркгейм відносить психоорганічну схильність і навколишнє середовище. Детально проаналізувавши випадки самогубств серед пси-хічнохворих, соціолог доходить висновку, що в усіх випадках це — дії або немотивовані, або зумовлені вигаданими мотивами. Серед психічнохворих найчастіше мають місце самогубства маніакального типу (викликані мареннями, галюцинаціями тощо), меланхолічного типу (глибока депресія, викликана хворобою), самогубства внаслідок одержимості нав'язливими ідеями і так зване імпульсивне самогубство. Дюркгейм категорично заперечує проти того, щоб вважати кожного самогубця божевільним; водночас він визнає, що деякі із зазначених категорій, як, наприклад «меланхолійне самогубство», досить важко на практиці відрізнити від суїцидної дії здорової людини. В цілому, робить висновок соціолог, самогубства психічнохворих відрізняються від інших так само, як нав'язливі психічні стани відрізняються від нормальних почуттів, або як імпульсивні реакції — від цілком усвідомленої дії. Саме це останнє — усвідомленість наслідків — і виступає критерієм кваліфі- кації вчинку як суїцидного, тоді як мотиви вчинку, його мета завжди проблематичні і не можуть бути підставою для визначення. Таким чином, з типологічної точки зору вчинки героїв Курція чи Арістодема нічим не відрізняються від вчинку страждальця Вертера, оскільки це — добровільна смер'ть, завдана собі в стані повного усвідомлення такого результату. Окремо розглядає Е. Дюркгейм випадки самогубств на грунті неврастенії. Тут він також доходить висновку про відсутність прямого зв'язку між цим станом і суїцидною поведінкою. «Якщо в часи всезагального занепаду спостерігається збільшення числа неврастеніків, то не слід забувати, що їх же руками творяться нові держави, саме із середовища неврастеніків виходять усі великі реформатори». Так само не можна, робить висновок соціолог, пов'язувати суїцид з алкоголізмом. Отже, «не існує жодного психопатичного стану, який мав би постійний і безсумнівний зв'язок із самогубством. У певному суспільстві число самогубств не залежить від чисельності неврастеніків і алкоголіків. І хоча дегенерація у різних своїх формах створює цілком придатний психологічний грунт для розвитку тих причин, які можуть спонукати людину до самогубства, сама вона не виступає його причиною». Звичайно, за інших однакових умов людина з девіантними нахилами позбавляє себе життя частіше, аніж людина здорова, але вона робить це не в силу свого соматичного стану. Потенціальна схильність до суїциду може розвинутись у неї внаслідок впливу інших факторів.
Значну увагу приділяє Дюркгейм аналізові расових та спадкових факторів самогубства. Розглядаючи деякі «вражаючі» факти, які, здавалося б, свідчать на користь спадкового походження цього явища, він зауважує, що такого роду факти мусять відповідати потрійній умові: їх має бути достатня кількість, і вони не повинні бути наслідком випадкового збігу обставин; цим фактам не можна дати ніяких інших пояснень; не повинно бути інших, суперечливих їм фактів. Обгрунтування тези про спадкову та расову природу суїцидної поведінки спростовується такого роду «ін^ дуктивними фільтрами» і є, таким чином, ненадійним. Зокрема, зауважує Дюркгейм, спадкова детермінація самогубств мусила б за статистикою однаковим чином впливати на обидві статі; насправді ж кількість самогубств серед жінок значно нижча, ніж серед чоловіків. Проти «спадкової теорії» свідчить також вікова дисперсія випадків суїциду— безперервне зростання їх числа із збільшенням віку. Дюркгейм зіставляє також коливання числа самогубств із сезонними змінами клімату («космічними факторами»). Статистика, пише він, спростовує думку Монтеск'є про те, ніби це явище більш поширене у країнах з холодним і вологим кліматом. «Не взимку, не восени кількість самогубств сягає свого максимуму, а влітку, коли природа най-веселіша, а температура найм'якша. Людина воліє розлучитися з життям тоді, коли воно для неї найлегше... Немає жодної країни, яка була б винятком із цього правила». Соціолог вступає в полеміку з тими поясненнями, які дали цьому факту представники італійської «кримінологічної школи»,— збудженість нервової системи під впливом сонця, спеки і т. ін. Насправді ж, доводить соціолог, детермінуючим фактором тут скоріш виступає тривалість дня. «Вдень має місце більша кількість самогубств тому, що день — це час найбільшого пожвавлення людської діяльності, коли перехрещуються людські відносини, коли соціальне життя проявляє себе найбільш інтенсивно». Про факт кореляції кількості самогубств з інтенсивністю суспільних контактів свідчить і інша статистика — у селі ці явища рівномірно наростають з наближенням теплої пори року і йдуть на спад із завершенням аграрного циклу і початком зими.
Не заперечуючи усієї складності та багатоманітності комплексу причин, котрі детермінують факт суїциду, Дюркгейм водночас вказує на стан соціального середовища як головний детермінуючий фактор, відсоток самогубств різко змінюється усякий раз, коли різко змінюються умови соціального.середовища. «...Якщо індивід так легко схиляється під тиском життєвих обставин, то це відбувається тому, що стан суспільства, до якого він належить, уже перетворив його на легку здобич, готову для самогубства». Принцип взаємозв'язку і взаємопроникнення індивідуального та соціального покладений в основу дюркгеймової класифікації самогубств на егоїстичні, альтруїстичні, аномічні і фаталістичні. Егоїстичний тип самогубства спричинюється насамперед соціальною ізоляцією індивіда, відсутністю колективної підтримки у життєво важливих для людини ситуаціях. Альтруїстичне самогубство виступає проявом ситуації, коли групові цінності повністю поглинають індивіда, і він добровільно віддає за них життя. Суспільна аномія (безладдя, хаос), що пов'язана з кризою в суспільному розвитку, стає причиною життєвих зламів у третьому випадку, посилена регламентація і примус — у четвертому. В усіх випадках самогубство виступає наслідком того, що індивіда захоп- лює та чи інша соціальна течія дезінтегруючого характеру. При цьому, як підкреслює соціолог, йдеться насамперед про відхилення від певної норми інтеграції — небезпечним щодо суїцидності може виступати як дезінтеграція у прямому смислі слова, так і занадто високий ступінь інтегрованості індивідуальної свідомості в колективну. Аномія, альтруїзм, егоїзм як певні соціальні течії наявні постійно, і їх вплив на особистість у кінцевому результаті урівноважується. Порушення ж рівноваги у той чи інший бік спричинює факти суїциду (в цьому полягає типологічна схожість між цими.фактами і проявами «девіантної» поведінки). Порушення міри між індивідуальним і соціальним спричиняється, як вважав Дюркгейм, надто швидкими, катастрофічними темпами соціальних змін, до яких не може адаптуватись індивідуальна свідомість. Вважаючи внутрі-групову згуртованість найдієвішим засобом запобігання появам суїцидних нахилів, соціолог рекомендував ширше практикувати різноманітні форми спілкування людей — у межах існуючої професійної структури, відновлювати ті риси згуртованості і солідарності, які були притаманні корпораціям дрібних виробників ранньокапіталістичної доби. Завершуючи огляд соціологічної концепції Дюркгейма, слід сказати, що його теоретична спадщина і сьогодні знаходиться в центрі гострих дискусій. Мабуть, одна з причин цього полягає у тому, що мислитель, окрім безпосередньої теоретичної роботи в різноманітних напрямках суб'єктивно дуже чуйно відносився до статусу соціології й активно обстоював її методологічний та фаховий суверенітет. Як справедливо зауважив Р. Нісбет, Дюркгейм більш аніж хто інший в історії соціології зумів втілити у собі те, що було найтиповішого у цій дисципліні і найпродуктивнішого для гуманітарних наук, а тому його можна назвати соціологом у найповнішому значенні цього слова. Запитання для самоконтролю 1. Як визначає Е. Дюркгейм специфіку методу соціології? У чому новаторство його підходу в порівнянні з сучасними йому концепціями? 2. Дайте дюркгеймівське визначення соціального факту. Назвіть типи соціальних фактів. 3. Е. Дюркгейм про соціальну норму і соціальну патологію. 4. У чому полягає різниця поміж суспільствами механічної і органічної солідарності?
5. Розкрийте дюркгеймівську теорію «колективних уявлень» і її значення для соціології релігії та культури. 6. Е. Дюркгейм про самогубство як соціальне явище. Емпірична база і методологічні засади дюркгеймівської соціології суїциду. 7. Вплив поглядів Е. Дюркгейма на розвиток сучасної соціології. ПІСЛЯМОВА Ми розглянули основні періоди становлення та розвитку соціології, яка пройшла довгий, складний і нерідко драматичний шлях від наївних синкретичних міфологізованих і буденно-практичних уявлень про людину та суспільство на рівні протосоціологічного знання до інституалізації її як специфічної галузі сучасної науки. Протосоціологічний період пов'язаний з розмежуванням предметних сфер знання про природу та суспільство і з поступовим накопиченням емпіричного та теоретичного досвіду в пізнанні власне соціальних явищ. Найбільш характерною домінантою в гносеології стародавнього світу було протиставлення емпіричного та теоретичного рівнів знання, що істотно зумовило великий хронологічний розрив між становленням наук про природу та суспільство. Індивідуальна неповторність соціальних явищ на тривалий час зумовила індетерміністичні або фаталістичні уявлення про механізми соціальної еволюції, як і протиставлення закономірностей у природі випадковості та суб'єктивізму в соціально-історичному процесі. Соціальна наука довго йшла до визнання причинно-наслідкової залежності між суспільними явищами, до ідеї еволюції, суспільного прогресу, розуміння їх механізмів та рушійних сил. Антична, середньовічна та наука нового часу шляхом проб і помилок висувала, апробувала, відкидала, доповнювала чи розвивала ті принципи та ідеї, які витримували перевірку часом. Завдяки численним обставинам, що склались у силу ототожнення чи протиставлення природничого та соціального, розвиток знання про суспільство часто стикався з труднощами, яких не знали або так гостро не ставили природничі науки. Серед таких проблем були проблеми якісної специфіки суспільства, особливостей соціального розвитку, емпіричного й теоретичного в соціальному пізнанні, соціального факту, його достовірності та можливостей узагальнення тощо. Синкретичне суспільствознавство на різних етапах по- ■своєму ставило ці проблеми, але обмежена методологічна та методична база не давала змоги успішно вирішити їх. Це зумовило його переорієнтацію на принципи і методи природничих наук в історії нового часу. Але поступово приходило усвідомлення хибності й цього шляху та поступове розуміння відмінності суспільства як специфічного об'єкта пізнання та засобів його дослідження. Усвідомлення'цих -фактів разом із зростанням потреб у більш глибоких знаннях про людину та суспільство дали новий поштовх для розвитку синкретичного суспільствознавства та його предметної диференціації на спеціалізовані галузі й обумовили становлення перших соціальних наук. Відкриття економічних законів та статистично-демографічних закономірностей і залежностей між соціальними явищами активно стимулювало розвиток пізнання соціальних процесів, а криза умоспоглядальних спекулятивних концепцій суспільства, як і безплідність емпірично-факто-логічної історичної науки на фоні значних досягнень природознавства, яке йшло від спостереження фактів до їх узагальнення, зумовило появу ідеї про необхідність' окремої науки про суспільство, здатної поєднати емпіричний матеріал з його теоретичним переосмисленням. Поступово в історії соціального знання нового часу (не без впливу досягнень математики та природничих наук) гіпотеза про принципову можливість використання засобів «позитивної науки» в пізнанні соціальних явищ стає загальновизнаною ідеєю і перетворюється в нову парадигму, що визначає генеральну лінію в розвитку суспільствознавства. Якщо виникнення соціології як окремої науки найтісніше пов'язане з проектом «позитивної науки» про суспільство О. Конта, то її подальша історія нерозривно поєднана з наукорою діяльністю Г. Спенсера, К. Маркса, Ф. Тьонніса, Г. Зіммеля, М. Вебера, Е. Дюркгейма та інших визнаних класиків світової соціології. Завдяки їм соціологія здобуває свій власний понятійно-категоріальний апарат, значно розширюється її проблематика, чіткіше визначається місце цієї дисципліни в системі міжнаукового розподілу праці. Розпочинається поворот до інтеграції загальної теорії суспільства та емпіричних соціологічних досліджень. Починається взаємопроникнення теорії та емпіричних досліджень, завдяки якому стають більш досконалими й обгрунтованими теоретичні уявлення про суспільство та про методи соціальних наук. Тим самим закладаються передумови дальшої диференціації самого соціологічного знання, виділення у ньому окремих напрямів і рівнів, формування нових його галузей. Знайомство з теоретичними ідеями класиків світової соціологічної думки XIX — початку XX ст. дає змогу переконатися в тому, що для соціології, як і для інших дисциплін,, характерний плюралізм ідей і теоретичних концепцій. Кожен з класиків соціології фактично обстоює бачення предмета, методів і проблематики цієї" науки, яке далеко не завжди можна несуперечливо узгодити з поглядами його колег. На цю обставину неодноразово звертали увагу ті, хто заперечував за соціологією право вважатися окремою, самостійною наукою. Однак наявність не одного, а кількох нормативних зразків (парадигм)—явище досить типове для сучасної науки. Погляд на науку як на неієрархізовану систему теорій і гіпотез, які співіснують, одночасово заперечуючи і доповнюючи одна одну, досить поширений у сучасному наукознавстві. І в цьому відношенні соціологія з її «мультипарадигматизмом» лише більш яскраво демонструє риси, що так чи інакше притаманні всім наукам, як гуманітарним, так і природничим. Тривалий час нормою для нашої соціологічної науки було обов'язковим протиставлення марксистської парадигми соціології усім її іншим напрямам, що визначались як «буржуазні», а тому теоретично неповноцінні. Таке прагнення помітне ще й сьогодні, тим більше що пояснювальний потенціал соціологічних ідей Маркса досить сильний — особливо там, де йдеться про соціальні конфлікти, класову боротьбу і т. п. Однак, як ми вже бачили вище, соціальна теорія марксизму виступає лише одним з кількох впливових напрямів соціології XIX ст., і підміна нею усієї багатоманітності світової соціологічної думки неприпустима. В ході гострих теоретичних дискусій сучасні соціологи неодноразово звертаються до спадщини минулого, відшукуючи в поглядах класиків аргументи на користь тих чи інших сучасних концепцій. Це у свою чергу веде до нового прочитання класичних праць, відкриття нових смислових відтінків у вже, здавалося б, відомих ідеях. Тому періодичні «ренесанси» класичної спадщини, постійний діалог з теоретичною думкою минулого — це не виключення із правил, а ознака нормального функціонування і розвитку сучасного гуманітарного знання, у тому числі і соціологічного. СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ Аристотель. Метафизика//Соч.: В 4 т. М., 1976. Т. 1. С. 65—448. Аристотель. Никомахова зтика // Соч.: В 4 т. М., 1983. Т. 4. С. 53— ■294. Аристотель. Политика //Соч.: В 4 т. М„ 1983. Т. 4. С. 375—644. Ьаранов Г. С. Модели и метафори в социологии К Маркса // Со-циол. исследования. 1992. № 6. С. 128—142. Бердяев Н. Смьісл истории. М., 1990. Берк 3. Размьішления о революции во Франции // Социол. исследования. 1991, № 6. С. 114—121; № 7. С. 125—133; №9. С. 140—146; 1992, № 2. С. 137—148. Бокль Г. Т. История цивилизации в Англии. СПб., 1906. Вебер М. Предварительнне замечания // Избр. произведения. М-, 1990. С. 44—60. Вебер М. Протестантская зтика и дух капитализма // Избр. произведения. М., 1990. С. 61—272. Вебер М. «Обгективность» социально-научного и социально-поли-тического познания//Избр. произведения. М., 1990. С. 345—415. Вебер М. О некоторнх категориях понимающей социологии // Избр-произведения. М., 1990. С. 495—546. Вебер М. Политика как призвание и профессия//Избр. произведения. М., 1990. С. 644—706. Вебер М. Наука как призвание и профессия // Избр. произведения. М., 1990. С. 707-735. Вормс Р. Общественннй организм: СПб., 1897. Вормс Р. Биологический принцип в социологии. К, 1918. Вундт В. Проблеми психологии народов. М., 1912. Гайденко П. П., Давьідов Ю. Н. История и рациональность. Со-циология Макса Вебера и веберовский ренессанс. М., 1991. Гердер И. Г. Идеи к философии истории человечества. М., 1977. Геродот. История. Л., 1972. Герри А. История приложения чисел к наукам нравственннм. СПб., 1867. Гоббс Т. Левиафан. М., 1936. Грушевский М. С. Очерк истории украинского народа. К, 1990. Гумплович Л. Основи социологии. СПб., 1899. Данте Алигьери. Божественная комедия. М., 1967. Дюркгейм 3. О разделении общественного труда. Метод социологии//М., 1991. Дюркгейм 3. Самоубийство. Социологический зтюд. СПб, 1912. Енгельс Ф. Становище робітничого класу в Англії // Маркс К-, Енгельс Ф. Твори. Т. 2. С. 221—494. Журавский 3. П. Об источниках и употреблении статистических сведений. М., 1946. Зиммель Г. Социальная дифференциация. М., 1909. Ионин Л. Г. Георг Зиммель — социолог. М., 1976. Ионин Л. Г. Понимающая социология. Историко-критический ана-лиз. М., 1979. Из истории буржуазний социологии XIX—XX веков. М., 1968. История буржуазной социологии XIX — начала XX века. М., 1979. История философии. М., 1957—1965. Т. 1—6. Кампанелла Т. Город Солнца. М., 1954. Кессиди Ф. X. От мифа к логосу. М., 1972. Кетле А. Социальная физика или опит о развитии человеческих способностей. К., 1911—1913. Т. 1—2. Ключевский В. О. Курс русской истории // Соч.: В 8 т. М., 1956. Т. 1.С 13—73. Кон И. С. Позитивизм в социологии. Исторический очерк. Л., 1964. Кондорсе М. Ж- Зскиз исторической картини прогресса человечес-кого разума. М., 1936. Конт О. Курс позитивной философии // Сер. «Родоначальники по-зитивизма». СПб., 1914. Вьіп. 4—5. Кучеренко Г. С. Сен-симонизм в общественной мисли XIX в. М., 1975. Ле Пле. Основная конституция человеческого рода. М., 1897. Лебон Г. Психология народов и масс. СПб., 1896. Лилиенфельд П. Л. Мисли о социальной науке будущего. СПб., 1872. Ломоносов М. В. О сохранении и размножении народа российско-го//Полн. собр. соч. М., 1952. Т. 4. С. 384—394. Макаренко В. П. Вера, власть и бюрократия. Критика социологии М. Вебера. Ростов н/Д., 1988. Макиавелли Н. Князь//Соч. М.; Л., 1934. Мальтус Р. Опнт о законе народонаселення. СПб., 1868. Т. 1—2. Маркс К. Вступ (3 економічних рукописів 1857—1858 років) // Маркс К-, Енгельс Ф. Твори. Т. 12. С. 667—697. Маркс К- До критики політичної економії. Передмова // Маркс К., Енгельс Ф. Твори. Т. 13. С. 5—9. Маркс К. Економічно-філософські рукописи 1844 року // Маркс К., Енгельс Ф. Твори. Т. 42. С. 39—159. Маркс К-, Енгельс Ф. Маніфест Комуністичної партії // Твори. Т. 4. С. 405—441. Материалистьі Древней Греции. М-, 1955. Мечников Л. И. Цивилизация и великие исторические вехи. М., 1924. Монтескье Ш. Л. О духе законов // Избр. произведения. М., 1955. С. 159—735. Мор Томас. Утопия. М., 1978. Ожиганов 9. Н. Политическая теория Макса Вебера. Критичес-кий анализ. Рига., 1987. Остова Е. В. Социология Змиля Дюркгейма. М., 1977. Петрарка Франческо. Книга песен. М., 1963. Письма Плиния Младшего. М., 1982. Платон. Государство//Соч.: В 3 т. М., 1971. Т. 3. Ч. 1. С. 89— 454. Платон. Политика // Соч.: В 3 т. М., 1972. Т. 3. Ч. 2. С. 10—82. Полибий. Всеобщая история: В 3 т. М„ 1899. Т. 3. С. 289—301. Попов Н. В. Татищев и его время. М., 1861. Ратцель Ф. Земля и жизнь. СПб„ 1903—1906- Т. 1—2. Реклю 9. Земля и люди. СПб., 1903—1906. Т. 1—19. Русская философия IX—XIX вв. Л., 1989- Руссо Ж- Ж. Об общественном договоре. М., 1938. Сайко С. П. Диалектика змпирического и теоретического в истори-ческом познании. Алма-Ата, 1975. Сен-Симон А. Очерк науки о человеке // Утопический социализм. Хрестоматия. М., 1982. С. 217—220. Сигеле С. Преступная толпа. СПб., 1898. Спенсер Г. Основньїе начала. СПб., 1897. Спенсер Г. Оснований социологии. СПб., 1898. Т. 1—2. Гарб Г. Закони подражания. М., 1902- Тацит Корнелий. История//Соч.: В 2 т. Л., 1969. Т. 2. Токвиль А. О демократи в Америке. М., 1897. Ферри 9. Уголовная социология. М., 1908. Ч. 1—2. Фрейд 3. О психоанализе. М., 1912. Фрейд 3. Толкование сновидений. М., 1912. « Фрейд 3. Лекции по введенню в психоанализ. М.; Пг., 1922. Фрейд 3. Я и Оио. М„ 1924. Фукидид. История, Л., 1981. Фу льє А. Современная наука об обществе. М, 1895. Хвостов В. М. Социология. Введение. Исторический очерк учений об обществе. М., 1917. Чемберлен X. С. Арийское миросозерцание. М., 1913. Шевченко Т. Г. Повне зібр. творів: В 6 т. К., 1963—1964. Шеффле А. Основньїе связи умственной организации//Социология. Пг., 1923. Зспинас А. Социальная жизнь животньїх. СПб., 1898. Яворницький Д. І. Історія запорозьких козаків: В 3 т. Львів, 1991 Т. 2.
ІМЕННИЙ ПОКАЖЧИК Август Октавіан 20, 21, 102 Августин Блаженний 62, 100 Аммон О. 195 Арістотель 40—55, 105, 229 Арон Р. 136 Архімед 105 Ахенваль А. 117 Баторій С. 78 Беджгот У. 183, 185—186, 225 Бекон Ф. 105 Бентам І. 134, 135 Бергсон А. 272 Берк Е. 132 Бернуллі Д. 121 Бернуллі Я. 114 Бісмарк О. 261 Боден Ж. 81—85, 202 Боккаччо Дж. 68, 105 Бокль Г. Т. 202—203 Болдіїн Д. 231 Бональд Л. Г. А. 132, 133 Босков А. 158, 173 Бруні Л. 68 Бугле С. 261 Бутру Е. 301 Бут Ч. 249—250 Вагнер 279 Валла Л. 69—70 Василь Ярославович 75 Вебб Б. 250 Вебер М. 215, 217, 254, 264, 279—298 Веквонт Л. 217 Віко Дж 100—105, 142 Віллерме Л. 248, 253 Вільгельм П 201 Віндельбанд В. 264 Вінкельман І. 262 Вірхов Р. 248 Вишневецький Д. 11 Вольтер 100 Вормс Р. 162. 181—183 Вундт В. 223, 227, 323 В'яса 10 Галлілей Г. 105 Гарібальді Дж. 207 Гегель Г. В. Ф. 100, 102, 110— 113, 226, 215—216 Гекатей Мілетський 27, 29 Геккель Е. 154 Гелланік з Лесбосу 27 Гердер І. Г. 94, 100, 105, 107— 110, 225, 262 Герман І. К. 125—127 Герман І. П. 125—126 Геррі А. 247 Геродот 25, 30—31 Гесіод 9 Гізо Ф. 219 Гіппократ 105 Гітлер А. 167 Гоббс Т. 86, 87, 89—91, 93, 161, іГобіно А. 195, 227 Гоголь М. В. 119 Годвін У. 130 Гольц Т. 254 Гомер 10, 66 Горацій 66 Горж А. 260 Готтль Л. 264 Гофман А. 302 Граунт Дж. 116 Грімм Я. 262 Гроцій Г. 81—82, 84—85 Грушевський М. С. 78 Гумбольдт В. 262 Гумбольдт О. 206 Гумплович Л. 186—190, 225 Давид 17 Давидов Ю. М. 5 Д'Аламбер Ж. Л. 88 Далі С. 242 Дайте А. 66, 68, 105, 201 Дарвін Ч. 172, 184, 207, 234 Девіс Д. 248 Декарт Р. 86,105,323 Джексон Е. 255 Джеме (Джеймс) У. 231, 236 Дідро Д. 88 Дільтей В. 262, 263, 272. 279 Достоєвський Ф. М. 241 Дюкпетьо Е. 247 Дюркгейм Е. 215, 266, 274, 301 — Ейнштейн А. 147 Енгель Е. 254 Енгельс Ф. 109, 140, 214, 216, 218—221, 249 Епікур 69 Еспінас А. 162, 175, 181 Євгеон Самоський 27 Жорес Ж. 324 Журавський Д. П. 255—256 Зіммель Г. 264, 270—278, 281 Зом Р. 293 Зомбарт В. 279, 282 Іден Ф. 248 Кадм Мілетський 27 Кальзія Ж- 235 Кампапелла Т. 85, 102 Кант І. 102. 201 Карамзін М М. 76 Кареєв М. І. 216 Карл Мартелл 67 Катерина II 120 Кей-Шаттлуорт Дж. 249 Кетле Л.-А. 243—248, 254 Клісфен 19 Ключевський В. О. 202,210—211 Кондорсе М. Ж. А. Н. 105—107, КонрінгГ. 117,255 Констан Б. 134 Конт О. 136, 141, 145, 148—158, 160 203, 208, 215—217, 219, 252, 300,311,313
Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 362; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |