Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Статут львівської братської школи 1586 року. Порядок шкільний




Доброволенням Бога Отця, та сприянням його єдинородного Сина, й дійствам Святого Духа, благословенням же, порадою та повелінням святій­шого Йоакима, патріарха Великої Антиохії, Іверії, Сирії та всього сходу сонця, коли він був тут, у місті Львові, року 1586, місяця січня, 1 дня, здійсненням та утвердженням вселенського патріарха Єремії, архієпископа константино­польського Нового Риму і всього трону великої церкви константинополь­ської, року 1588 установлено училище в місті Львові при храмі Успіння пре­чистої Божої Матері грецького та словенського писання за чином святих, богоносних отців православ'я грецького, з великою пильністю, а старанням та накладом усього львівського Братства храму Успіння Пресвятої Богоро­диці і всього посполитого народу руського, аж до вбогих дівиць, з огляду на нестачу законної науки, допомагаючи безпорадним людям, а супротивним вуста загороджуючи, щоб звідсіля злоба відійшла, а добре начало було спри­йняте й поширилося для спасіння всієї братії; відігнання-бо злоби є початок спасіння, поблизу біди спасіння.

1. Дидаскал, або ж учитель, цієї школи має бути благочестивий, розумний, смиренномудрий, покірливий, повстримний, не п'яниця, не блудник, не лих­вар, ані сріблолюбець, не гнівливий, не заздростник, ані сміхостроїтель, не соромослівець, не чародій, не байкосказатель, не посібник єресям, але людина сприятлива благочестю, образ добрих, і в цьому себе має подавати не тільки в отих добродійностях — нехай будуть учні як учитель їхній. Мають бути при­ставлені від братії два чоловіка вправні заради шкільного ладу, щоб доглядали науки й добрі та лукаві діла дидаскалові -що ж бо сіє людина, те й пожне. І тим братам має бути дано реєстра під братською печаткою, до якого мають записувати дітей, відданих до науки і відповідно літ та дитячої науки має видаватися й зарплата їм, тобто дидаскалам.

А хто б хотів забрати дітей своїх від науки, коли мине квартал, при тих-таки братах мають порядно відпуститися, учинивши за те задоволення дидаскалові, згідно братського постановлення, як по чому постановлять давати дидаскалові від хлопця за квартал. Такому вчителеві кожен, приводячи сина й приятеля та й інших на науку, має взяти із собою одного сусіда чи двох, щоб усно при двох чи трьох сказав слово й учинив із дидаскалом постановлення щодо науки та всього порядку й повинність його, відповідно до цього реєстру, нижче записаного. І має йому спершу того реєстра зачитати, аби відав, у який спосіб будуть навчати його сина і що за те винний, і як би мав йому у тому порядку не перешкоджати, але допомагати всіляким способом, приводячи ту дитину до науки й послушенства дидаскалові, як правдивий батько, бажаючи бачити за працею та накладом доброго плода, і має до реєстру за звичаєм записатися.

2. А дидаскал, узявши доручене йому дитя, має його навчати з промислом доброї науки, карати за неслухняність не по-тиранському, а по-учительському, не за силою, не розпутне, але спокійно і смиренно, не тільки по-мирському, але вище мирського, щоб через непильність свою, чи заздрість, чи лукавство не залишився винний Богові вседержателю ані за жодного, а потім батькам його та йому самому, коли б людину йому відібрав, а його від чогось іншого забавив. Адже писано є: "Злий, лукавий і ледачий рабе! Пощо не віддав срібла того торгівцям, щоб прийшов я і взяв би своє із лишком?" І знову: "Хто шкодує палиці, ненавидить сина". Також: "Коли б лишилися без покари, то прелюбниками б стали, а не синами".

3. Сідати мають кожен на своєму певному місці, призначеному відповідно науки: котрий більше вміє, сидітиме вище, хоч би й вельми убогий був, а котрий менше умітиме, сидітиме на простішому місці; сказано-бо: "Хто має, тим скрізь дано буде".

4. Багатий над убогим нічим не має бути вищий у школі, тільки самою наукою, а плоттю всі рівні; всі-бо є у Христа брати, від однієї голови Христа; жоден-бо член, як око руці, а рука нозі не може сказати: "Не треба мені тебе".

5. Учити дидаскал і любити має всіх дітей однаково, як синів багатих, так і вбогих сиріт, і котрі ходять по вулиці, поживи просячи, як котрий, відповідно сили, навчається, тільки це пильніше одного, аніж другого навчати. Писано-бо: "Кожному, хто просить у тебе, дай, і хто хоче взяти у тебе, не заборони, хочу-бо, щоб усі спаслись і в розум правдешній прийшли".

6. Сходитися хлопці мають до школи на певну годину, тобто дня великого на дев'яту годину аби всі були. А в ті інші менші дні, то як постановить дидаскал. І відпускати їх додому по науці в певну годину. Писано-бо: "В усьому діймо у славу Божу і в належний час".

7. Щоранку має пильно доглядати дидаскал: коли б якого хлопця не було, має зараз послати по нього й довідатися причини, чому не прийшов. Коли б забавився де іграми, чи вдома обдурив, чи над потребу спав і через те не прийшов, довідатися б усього й привести його мають. Бо писано: "Інших страхом та примусом спасай".

8. Вранці, зійшовшись на призначену годину, всі не мають почати вчитися, поки не проговорять звичайні молитви та передмови. Сказано-бо: "На почат­ку діла свого Бога поминай".

9. У школі мають бути діти розділені натроє: одні, котрі навчатимуться пізнавати і складати слова; інші, котрі навчатимуться читати і вчити напа­м'ять численні речення, треті вчитимуться, читаючи, викладати, розміркову­вати та розуміти. Рече-бо святий Павло: "Коли я дитиною був, то говорив як дитина, як дитина я думав, розумів як дитина. Коли ж мужем я став, то відкинув дитяче".

10. В поранок спершу по молитвах мають мовити кожен учорашню науку свою та письмо своє, яке вдома писав: виклад науки своєї має показувати, а потім учитися вроздріб Псалтиря чи граматики з розв'язуванням її та іншим багатьом потрібним наукам, як визначите на той час, згідно до потреби.

11. По обіді хлопці мають самі писати на таблицях кожен свою науку, подану їм до дидаскала, окрім малих, яким має писати сам дидаскал. А в школі навчившись, на важкі слова опитувати мають один одного, тобто диспу­тувати. А додому відходячи, вірша потвердити, аби увечері, прийшовши додому, діти вміли перед родичами своїми, чи сторонні діти всякого стану, живучи в господі, господарям своїм науку, яку вчили в школі, прочитати із викладом, за звичаєм шкільної науки, а що вчили того дня, мають увечері вдома написати і до школи принести вранці, показати перед дидаскал ом своїм, щоб усякий плід науки пізнавався, всяке-бо дерево має пізнаватися від плоду свого.

12. Повинний буде дидаскал учити й на письмі їм подавати від грамати­ки, риторики, діалектики, музики та інших усяких поетів, і від святого Євангелія, від книг апостольських. Все-бо написане до нашого настановлення має бути написане.

13. У суботу зпоранку повинні з'являти всі речі, що їх навчалися проздовж тижня, а по обіді мають навчати їх пасхалії, та місячного бігу, та лічби й рахунку, чи музики церковного співу. Все-бо Писання Богонадихнуте й корисне є до навчання.

14. Після вечері у суботу має дидаскал розмовляти з дітьми час немалий, більше, аніж у інші дні, навчаючи їх страхові Божому і дитячим соромливим звичаям, як мають триматись у церкві супроти Бога, вдома — супроти батьків своїх, а деінде утримувати цноту та сором. Богу, кажу, і його святим — честь та страх, батькові й дидаскалу — послушенство, загально супроти всіх — покору й повагу, собі самому — сором'язливість та цноту. І тії речі знову мають бути вливані в дитину, на що їм і пам'ятного не треба боронити, за чашею шкільною. Писано-бо: "Хто любить сина, старанніше карає, а хто не любить, шкодує палиці". І знову: "Хлопчаті безумство на серці прив'язано, палицею проганяють його; нове-бо в нові міхи наливають і обоє збережуться".

15. В неділю і в свята Божі має дидаскал з усіма, поки підуть до літургії, розмовляти, і їх навчати про те свято та празник, і вчити їх волі Божій, а по обіді — з Євангелія та Апостола на празник той має всіх навчити. "Блажен-бо, — мовиться, — той, хто навчається закону Господньому день і ніч".

16. Двох чи чотирьох хлопців щотижня іншим ладом мають виділяти для порядку, з чого жоден вимовлятися не може, коли б до нього черга надійшла. А діло їхнє буде: раніше до школи прийти, школу підмести, в печі затопити і біля дверей сидіти, а котрі входять чи виходять — про всіх знати, а котрі б не вчилися, пустували, чи в церкві нерядно стояли, чи, додому йдучи, обичайно не поводилися, записувати і зголошувати про них мають. Сказано-бо: "Дбайте, щоб остережне ходили не як мудрі, а як премудрі проводячи час, бо є дні лукаві".

17. Коли б якийсь хлопець одного дня до школи ходив, а другого занедбував і так би водночас тратив собі й знання при школі, такого більше не при­ймати. Бо й барвір1, коли б хворого одного дня лікував, а другого б занедбував, то замість лікування в більшу б хворобу його приправив би. Сказано: "Вся­ кого брата, котрий не за чином ходить, відкидайся".

18. Батьки про дітей своїх, а господарі про доручених їм дітей сторонніх мають бути звіщені від дидаскала і від братів строїтелів шкільних, щоб діти вдома справлялися відповідно до порядку шкільної науки, навчання і виказували належну людськість свого часу для всякого стану. А коли б щось у дітях помічено було супротивне науці, має бути з'явлено. Коли б дидаскал недбалістю якоюсь, чи батько, чи господар неладом своїм у науці і звичаях добрих перешкоджали, має бути винному присуд.

19. Коли б також хтось хотів би від дидаскала забрати на іншу потребу свого сина, то не позаоч і не через кого іншого, тільки сам своєю особою і при тому з чоловіком чи двома, при яких віддав сина в науку, забрати має, аби тим образи не чинилося учню і йому самому за те непорядне поступування, також дидаскалові, від якого невідповідне забирав би учня. Адже той порядок всіінші ремісники мають, коли при людях і порядно не тільки сина, але й слугу до
ремісника замовляють, а потім, коли того навчителя, тим більше не бажаючи його зневажати, зібравши родичів, статечність та терпеливість його засвідчують, від чого й містрові2 велика втіха, коли бачить учня не останнім.

1Барвір – цирульник.

2Містр – майстер, учитель.

Такого далеко більше потрібно мати в школах та в християнських людях. Писано-бо: "Кожен, хто чинить зле, не приходить до світла, а хто творить істину, іде до світла, щоб явилися діла його як такі, що в Бозі учинені".

20. Коли б сам учитель чи хтось із учнів творив би оті речі, що їх закон не велить, а більше — забороняє, тобто, коли був би блудником, п'яницею, злодієм, кощунником, недбальцем, сріблолюбцем, наклепником, величавим, такий не тільки вчителем, а й жителем нехай тут не буде. "Не звабте, — мовиться, —жодного з малих оцих, які вірують в ім'я моє. Коли такий є сам супротивний
заповідям Господнім, як інших уцнотливити і на користь може наставити? Сам-бо Господь сказав: "Як ви можете мовити добре, бувши злі?"

І знову: "Кожне дерево, що доброго плоду не родить, буде зрубане та й в огонь буде вкинене".

Адже відаєте звісне, що всі маємо постати перед суддею нелицемірним Христом-Богом, який має віддати кожному за ділами його, передусім тим, котрі трудилися в подаванні сили слова, тим, які добре сім'я сіяли в землю і сторічний плід, знову-таки, які подавали, заодно і тим, котрі пили живу воду від невичерпного джерела та струмка, що завжди тече від Святого утішного Духа. Тут-бо ліпше купувати більше срібла, золота і каміння багатокоштовного, оскільки від цього здійснюється людське життя, і то є корінь і основа небес та землі, моря і всіх безодень, ним володіє невсяжний Бог, творець усіх, котрий відкриває і дарує малим дітям.

 

Т. Г. ШЕВЧЕНКО (1814-1861)




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 2038; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.