КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Ідейні попередники християнства
Християнство, як і будь-яке інше велике історичне явище, виникло та і могло виникнути тільки в певному соціальному середовищі. Воно тісно пов’язане з різними попередниками і особливо з сучасними йому філософськими та релігійними системами. В країнах Середземномор’я був поширений культ єгипетських богів Ісіди та Осіріса. За своїм змістом аналогічними культу Ісіди та Осіріса, були сірійський культ Адоніса і Астари, вавілонський культ Таммуза та ін. В усіх цих культах велику роль відігравали страждання вмираючого бога та його воскресіння. Досить поширеним був у той час також персидський культ бога Мітри. Близьким до мітраїзму був культ «Непереможного сонця». Обидва ці культи були небезпечними суперниками християнства, і християнство перемогло завдяки тому, що багато запозичило у них. Для ілюстрації вкажемо на деякий збіг в ідеології та культі християнства та мітраїзму. Так, дата Різдва в них встановлена 25 грудня – день зимового сонцевороту. Символ християнства – хрест – значив у мітраїстській символіці Сонце, від якого розходяться в усі сторони промені. Символами Мітри були лев, бик, орел. Ці ж символи в християнській літературі визначали євангелістів Марка, Луку та Іоанна. На найбільш давніх розп’яттях зустрічаються ті ж зображення сонця і місяця, що й у Мітри. Мітраїзм, як і християнство, мав ритуал хрещення в купелі, в ньому використовувалася священна вода, визнавалася таємна вечеря, святкування неділі. В релігійних уявах і мітраїзму, і християнства велику роль відігравали віра в безсмертя душі, загробне життя з раєм і пеклом, воскресіння і Страшний суд. Особливо помітний вплив на основи християнського віровчення мали неоплатонізм Філона Олександрійського (25 р. до н.е. – 50 р. н.е.) та моральне вчення римського стоїка Сенеки (4 – 65 р. н.е.). Філон Олександрійський дав особове розуміння Бога. Характеристика Бога як особи була суттєвим кроком вперед у напрямку формування християнського світогляду. Для ліквідації прірви між богом і світом Філон використовує одне з центральних понять античної філософії – поняття Логоса. Логос – це світовий порядок, краса, гармонія. Це закон, що приводить різноманітні речі до єдності. Але на відміну від античної філософії Логос у Філона виступає як створений Богом дух, який насамперед є божий розум. В уявленнях Філона про Логос не вистачало лише ототожнення його з месією – Христом. Логос, ототожнений з Христом, з’явиться незабаром після смерті Філона в Євангелії від Іоанна: «Спочатку було Слово (в грецькому оригіналі – Логос), і Слово було у Бога, і Слово було Бог» (Іоанн, 1.4.). Таким чином, виникає версія, що вічно існувавший Логос втілився в Ісуса Христа. Ісус Христос інтерпретується як Бог, але поняття «Бог» не тотожне поняттю «Христос». Між ними існує відмінність. Бо інакше важко зрозуміти сенс земного існування логоса, його цілі та призначення в світі. Бог-Отець невидимий, а Логос-Син повинен втилитися серед людей, щоб через нього вони дізналися про Отця. Логос Філона як посередник, не первинний, як Бог, не народжений, як ми, але він посередині цих крайностей, співпадаючи з обома. Він, з одного боку, для людей є відображенням трансцендентного бога, а з іншого – робить можливим відображення людей для бога. Вплив на формування і розвиток християнської ідеології мали погляди і твори стоїка Луція Аннея Сенеки. Навіть в ранніх своїх трактатах він проголошував бренність земного життя і настирливо проводив думку про те, що смерть є величезним благом. Він сповіщає, що померлі праведники возносяться на небеса і ведуть там блаженне існування. Основа людської мудрості – це покірність долі. Тільки покірність долі породжує незворушність духу, совість, моральні норми, загальнолюдські цінності. Християнству були співзвучні постулати Сенеки про скоротечність і обманливість чуттєвих задоволень, про необхідність турботи про інших людей, самообмеження в користуванні матеріальними благами, недопустимість розгулу пристрастей, згубних для суспільства і людини, скромність і невибагливість в повсякденному житті. Однак більше всього християнство запозичило від іудейської релігії. В 1947 р. недалеко від Мертвого моря (р-н Ваді-Кумран) вчені знайшли стародавні свитки, які стали відомими світовій громадськості під назвою Кумранських рукописів. Ці рукописи розповідали про поселення іудейської секти ессенів, яка з багатьох положень віровчення і культа, а також образу життя була близькою до християнства. Спільність світоглядських принципів у ессенів і перших християн простежується в месіанстві – очікуванні близького пришестя Вчителя праведності, в уявленнях про кінець світу, що обов’язково настане, про гріховність людини, в обрядності, в організації общин і відношенні до власності (спільної). Науці відомо, що один з вождів общини ессенів – Наставник справедливості – був страчений ще до римського завоювання 63 р. до н.е. нечестивим першосвященником, і що ессени вірили у другу появу цього наставника саме в день падіння Ієрусалима. Ці вірування були поширені в явно нехристиянському середовищі. Проте, саме в них міститься найважливіший елемент легенди про Ісуса. Без уяснення тісного зв’язку з іудаїзмом багато що в християнстві буде виглядати незрозумілим. Християнство виникає як секта іудаїзму. Воно ставить перед собою завдання очистити іудаїзм від «шкідливих» прошарків, які принесли в нього книжники і фарисеї, які перетворили живе вчення в систему незмінних і автоматичних ритуальних дій. Християнське вчення розвивалося в полеміці з іудаїзмом. Основний напрямок в християнському переосмисленні іудаїзму полягає в поглибленні змістовного морального початку релігійного вчення, в утвердженні ведучої ролі принципу любові. «Ви чули, що сказано: люби ближнього твого і ненавидь ворога твого. А я кажу вам: любіть ворогів ваших, благословляйте тих, хто ненавидить вас і молитесь за тих, хто зобижає вас і гонить вас». (Мф. 5.44.) В знаменитій Нагорній проповіді Ісуса Христа досить чітко прозвучали і соціальні мотиви: ідея рівності всіх людей перед Богом, засудження багатства, насилля, експлуатації. Але не слід на цій основі перетворювати Новий Завіт в революційний маніфест. Християнство – це не соціальне, а передусім морально-етичне вчення. Отже, християнство народилося на основі іудаїзму, але основний пафос Нового Завіту відрізняється від того, що містився в Старому Завіті. Ієгова (Яхве) – племінний бог іудеїв. Тільки вони належать до богообраних. Тільки їх спасінням зайнятий грізний єврейський бог. Христос же прийшов на Землю заради спасіння всіх. І навіть більше – заради нещасних і гноблених. Християнський Бог – це бог всіх людей. Ідея спасіння – спасіння всіх – найважливіша з ідей християнства. Саме вона цілком сучасна і актуальна в наш нелегкий час. Більше того, дві тисячі років тому вона була висловлена занадто рано. І по-справжньому не була зрозуміла.
Дата добавления: 2015-05-08; Просмотров: 1206; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |