Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Естетична свідомість. Сфери буття краси




Елементи естетичної свідомості: структурно відтворюють певний момент загальної системи життєдіяльності. Це ідеальний бік освоєння світу за законами краси, тобто суб’єктивний момент естетичного відношення. Сутність естетичної свідомості – здібність сприймати дійсність в емоційно-образній формі, цілісній єдності, неповторній індивідуально гармонії форми й змісту; надавати вираз сприйняттям з точки зору довершеності, краси, вищих переживань душі. Ядром естетичної форми суспільної свідомості є мистецтво, хоча виявляє вона себе буквально у всьому: науці, ремеслах, міжособистісних стосунках, спілкуванні з природою, богом, суспільними явищами, у сфері дозвілля, побуту, праці тощо.

а) почуття не саме по собі чуттєве відтворення за допомогою органів чуття, а дуже своєрідне (духовне, творче, вибіркове й водночас універсальне) переживання світу людиною. Естетичний об’єкт дається не лише думкою, цінностями, але й почуттями, які утворюють дуже своєрідну реальність, що завдяки попереднім переживанням має можливості аперцепції (сталих образів). Почуття, що знаходяться в полоні грубої практичної потреби, володіють лише обмеженим сенсом. Для голодної людини не існує людської форми їжі, а є лише її бідне абстрактне буття. Пригнічена нужденністю й турботами людина несприйнятна навіть до найпрекраснішого видовища. Ідилічне, похмуре, піднесене чи радісне – це універсальна точка зору людини. Чуттєве лише відображає, а естетичне почуття творить новий світ, трансформуючи й переобряджуючи дійсність у якісно нову реальність. Це почуття-теоретики (розумні) й водночас “практики” (духовно-практичні). Має місце й естетичне співчування – емпатія. Естетична інтуїція не має у собі нічого, крім приємності. Вона відлучена і від думки, і від дійсності. Це “красивість”, а не краса. Це немотивованість. І заперечувати сприйняття “красивості” критиканством безкорисно. А ось смак спрацьовує і в естетичній інтуїції. (Шпет Г., с. 437).

Гедоністичний момент естетичного почуття (переживання-насолода) далеко не тотожний грубо-чуттєвій насолоді від смачної їжі чи тілесного дотику, хоча без неї неможливий. Не підміняє й мова логіки мови почуттів в чуттєво-інтелектуальному переживанні. Правопівкульна функція мозку домінує в естетичному переживанні (“фізіологія не чужа мистецтву”), хоча приємне – далеко ще не прекрасне, яке відтворює в почуттях гармонію, рівновагу, лад. Емоції в естетиці відбивають не предметний зміст явищ чи речей, а переживання культурної значимості людських стосунків, отже вони походять від оцінного сприйняття як форми задоволення духовної потреби, безкорисливого споглядання з пристрасним переживанням в уяві. Без емоцій освоєння світу перетворилося б у безплідне поле абстракцій й умо-висновків, прохолоду аналізу. Естетичні емоції тому є своєрідним антагоністом не лише утилітарно-фізіологічного, а й раціонально-абстрактного. Як терапевтичний засіб вони є своєрідним відпочинком від напруги й водночас якісно іншою напругою (Виготський Психология искусства, с. 226). Вони утримують потенційні можливості естетичного смаку, всієї художньо-естетичної діяльності.

б) оцінка – відношення до цінностей з точки зору їх особистої значимості. В естетиці поза оцінкою естетична цінність не існує, але не можна абсолютизувати її суб’єктивність. Оцінка – це суб’єктивний результат ціннісного відношення. Між “знавством” (ведением) і свідомістю, між знанням і совістю втирається оцінка. Між мистецтвом і естетикою – критика. Для судді, що лінчує, не існує закону – по совісті діє. Критик тоді не автомат, коли судить за законом Лінча та сам виконує вирок – “безсовісний вирок совісті”; ”критик – кат при беззаконнім судді”.

в) образні символи (ейдоси) – це світоглядний сплав чуттєвого й оцінного. Саме тому естетичні образи набагато більше відрізняються у окремих особистостей, ніж чуттєві. Життя людське вже є чуттєвим виявом духу, образ – метаморфоза всієї сутнісної причетності людини в матеріалі життя, спів-образ-не життю. Почуття потворного спирається на руйнацію образу (безобразне). Але й “безпредметне мистецтво” – не без образне, воно лише абстрагує образи, але ж не втрачає чуттєвості. Метафоричність (єдність загального й індивідуального) присутня в будь-яких естетичних образах. Естетична свідомість – це перш за все усвідомлення емоційно-образного знання дійсності й вираз людського ставлення до нього.

г) цінності – значно перетворені звичайні значимості чуттєво-предметного світу. Поза ідеальним не мають реального змісту. Залежать від епохального контексту та стилів (почерку культури): різна якість цінностей. Питання про естетичну (художньо-естетичну) цінність – це питання загальної еволюції людської психіки під впливом зовнішніх імпульсів і здібності протистояння “чужості” або “всього лише” дійсності.

Цінність – не від самих по собі явищ життя, а від їхнього художнього перетворення: не просто типізація, узагальнення, символізація, не лише масштаб, внутрішня місткість, не лише майстерність ремесла, а утворення нової духовної реальності з новими безкінечними можливостями у будь-яких ситуаціях і обставинах. Саме ця нова духовна реальність робить художній твір впливовим, сугестивним на великій відстані у просторі й часі. Досконалість не від точного дотримання правил, а від особи.

Естетична цінність – особливості предметів, явищ, риси життя людини, які викликають особливі людські емоції (Храпченко “Контекст, 1981”, с. 7). Художня цінність – крупні загально-значимі результати творчості митця (с. 22), що створюються (естетична цінність не створюється, а виникає у руслі життя).

Завжди існували несправжні художні цінності (ерзаци мімікрії чи поганого смаку):

Ø галаслива експлуатація злободенних тем і мотивів;

Ø зовнішня привабливість матеріалу чи виконання без глибини сенсу;

Ø недозріла класика, що вічні проблеми в недозрілих чи нестійких формах зростила чи зміст слабкий у формі добрі відлила. Традиція оцінки класика як завжди творця лише вершинних творів;

Ø новаторство поза традицією: довільність чи свавілля, випадковість, мілина;

Ø традиційність без усякого відчуття сучасності, без співпричетності.

Існують і справжні, але недосяжні художні цінності:

Між значимим змістом і сприйняттям значний часовий або ментальний проміжок,

Недосяжний вповні шифр образів (різні рівні сенсу: безпосередній, естетично трансформований, глибинно-метафізичний).

д) естетичне й художнє мислення: погляди, думки, парадигми, поняття й категорії. Категорії естетики – це також історичні щаблі сходження самовиразу людської діяльності та духовності, каркас сенсів діяльності.

е) принципи естетики.

Таким чином, відношення до світу за законами краси характеризується: цілісністю, синкретизмом, ейдетичністю осягання, єдністю різноманітного, багатогранністю суб’єкта і об’єкта., різними аспектами відображення, емпатичним виразом почуттів (при всій аперцептивній стійкості чуттєвих образів), а тому й неодмінною антропоморфізацією будь-якого об’єкту.

Теоретичний рівень естетичної та художньо-естетичної свідомості досягається лише особливими зусиллями суб’єкта. Оволодіння ним стосується лише частини суспільства. Теоретичний рівень включає вчення, погляди, концепції та забезпечує їх входження у практичне життя. Наукові теорії естетичного – вищий пізнавальний рівень.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 524; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.054 сек.