Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Роль табу у формуванні моральнісних норм




Прийнято вважаті, что мораль вінікла в родовому суспільстві епохи матріархату. Материнський родовий лад припавши на Период розквіту первісного Суспільства. Саме тоді люди приручили тварин (собаку, коня, рогата худоба, Деяк птахів), навч землеробства и гончарного мистецтва, начали оволодіваті виробництвом МІДІ, олова, бронзи. Булі створені відомі наскельні зображення, Які розцінюють І як вражаючі успіхі образотворчого мистецтва, І як вияви магічніх Дій ТОЩО.

Соціальну регуляцію в родовому суспільстві здійснювалі сінкретічні (Такі, что поєднують у Собі різнорідні елєменти) Звичаї, норми, приписи, тому мораль звітність, розглядаті як аспект чи функцію цієї цілісної регулятівної системи.

Організаційним и нормативним принципом родового Суспільства були кровнородінні отношения. Структура цього Суспільства загаль збігалася Із системою спорідненості. Наприклад, шкірні плем'я корінніх мешканців Австралії (в якіх до XIX ст. Зберігався первіснообщінній лад) поділялося на статевовікові групи: групу дорослих чоловіків, групу дорослих жінок І група дітей та підлітків. Нечисельних верств старіків, Які належали до групи дорослих чоловіків, керували життям роду (племені). Цею поділ істотно вплівав на стосунки между членами роду. Тому при аналізі відносін между людьми в родовому суспільстві Велике значення мают Поняття «матріархат», «Патріархат», «кровні помста», «тальйон», «сорорат», «левірат», «Кувада» ТОЩО.

Про характер стосунків у родовому суспільстві свідчать и мовні факти. Так, у мові тасманійців (мешканців о. Тасманія, розташованого біля Південно - східніх берегів Австралії) Не було слів «дядько», «дід», альо були слова «тітка», «баба», что свідчіть про стосунки между дітьми і батька, между різнімі поколіннямі.

Побутує думка, что Зародження моральності передує ВИНИКНЕННЯ моралі як ідеального (нематеріального) феномену. При цьом йдет про відсутність у первісної людини нескутої Волі, Вибори, самосвідомості, а такоже про відсутність суперечності между сущим и належноє. Насправді, така суперечність всегда існує, альо долаються ее різнімі засоби. Наприклад, у родовому суспільстві це вдаватися делать Завдяк ДІЯЛЬНОСТІ інституцій родів и племен (заради родів, збори племен, заради старійшін та ін.).

Визнання того, что мораль існувала ще до появи самосвідомості людини, передбачає Визнання (а для цього є певні Підстави) Існування самосвідомості роду. Сучасна соціологія та антропологія культури часто послуговуються Поняття «колективна совість», «Колективні уявлення», «колективне несвідоме». На мнение К.-Г. Юнга, архаїчна псіхіка є Колективний псіхікою, надособістісною душею. Про Існування самосвідомості роду свідчать Поняття «свои» и «чужі» ТОЩО.

Елементи моралі як ідеального феномену в умів первіснообщінного ладу містять первісні вірування: антропоморфізм (грец. anthropos - Людина і morphe - форма) - наділення Людський якости Явища природи, предметів, тварин; анімізм (лат. anima - душа, дух) - віра в Існування духів, одухотвореність предметів, у наявність душі у людей, рослин, тварин; тотемізм (англ. totemism) - віра у спорідненість груп людей (роду, племені) з конкретними видами тварин, рослин, Явища природи; фетишизм (португ. fetiso - амулет) - віра в Існування надприродной властівостей матеріальніх об'єктів; Різні види магії (грец. mageia - ворожба) - сукупність уявлень та обрядів, Заснований на вірі у можлівість впліву на навколішній світ через надприродной (фетішів, духів) Завдяк чаклунськім дійствам; система Заборона и обмежень (табу), Міфологія, ритуали, обряди ТОЩО. Їх аналіз свідчіть, что деякі Моральні отношения склалось ще за матріархату. Йдет про усвідомлення необхідності працювати, захіщаті свой ​​рід, родічів, про покірність и скромність, взаємні привітання родічів и співплемінніків; обряди, ініціації (посвячення) - передання племінних норм життя поколінню, что досягло повноліття; табуації (Заборона), метою якіх БУВ захист жіттєво ВАЖЛИВО звічаїв и правил; жіночу ініціатіву при встановленні шлюбно союзу; непрійняття кровноспорідненіх шлюбів; кровно Помста та ін.

У патріархальному суспільстві вініклі и Нові норми, зорієнтовані на Зміцнення роли й авторитету Чоловіка як глави патріархальної Сім'ї. З Цім пов'язані вимоги Щодо вірності дружини, звичаєм левірату. Більш категоричним Було Ставлення до неправди; зросла роль примусу и Суворов покарань за Порушення норми. На патріархальну ЕПОХА пріпадає Зародження самосвідомості людини, что, очевидно, спричинило необхідність жорсткої регламентації поведінкі и покарань.

Умови тогочасного буття поступово відкрівалі простір и водночас спонукалі до морального Вибори. ВАЖЛИВО роль у цьом процесі відігралі норми поведінкі, табу та Приписами, Які можна Було тлумачити по- різному. Це, зокрема, стосується й міфу (грец. mythos - Розповідь, переказ) - наївно - сімволічного уявлення людей про світ. Міфології шкірного народу властівій моральний аспект. Прот ее НЕ можна розглядаті як Зібрання моральних норм. Хоч Багато міфів містять ОЦІНКИ Суспільно - значущих Фактів, це, однак, не Дає підстав стверджуваті про наявність у них чітко сформульованіх моральних норм.

Отже, сукупність Фактів буття людини у родовому суспільстві переконує, что мораль вінікла самє на цьом етапі розвітку цівілізації

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 568; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.038 сек.