Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Загальна характеристика ділової етики




Відношення підприємців до силового тиску

Тема 9 Сучасна ділова етика

 

9.1. Загальна характеристика ділової етики

9.2. Відношення підприємців до правових норм

9.3. Відносини підприємців з діловими партнерами

9.5. Характер відносин із владними структурами і їхніми представниками

9.6. Підприємці й добродійність

 

 

І українські і закордонні дослідники в основному сходяться в думці про те, що сучасна Україна являє собою систему, в якій одночасно відбувається становлення найважливіших суспільних підсистем: соціально-економічної, політичної, соціокультурної. Всі разом вони утворять особливу перехідну модель. Відповідно до цього ті етичні норми й принципи, які мають місце в сучасному українському підприємницькому середовищі, також перебувають у процесі становлення й можуть розглядатися як перехідні. Вони являють собою своєрідний конгломерат стереотипів поводження, що перейшли з епохи тоталітарної й авторитарної економіки, запозичень із західної ділової культури й не що цілком оформилися "правил гри", що ще тільки складаються в процесі переходу до справді ринкової економіки.

У той же час правомірне питання: чи є в історії, традиціях і культурі нашої країни передумови й основи для формування норм і правил цивілізованого підприємницького поводження? Згадані вище стереотипи й норми економічного поводження періоду радянської економіки за останні десять років піддалися настільки значному руйнуванню, що було б складно сподіватися на їхню реанімацію й продуктивне використання. Дослідники висловлюють обґрунтовані сумніви й щодо можливості будівництва нової системи морально-етичних норм на базі релігійних подань за допомогою й при сприянні церкви. При цьому враховується й значна політична ангажованість церкви і її поки ще недостатньо високий моральний авторитет. Крім того, позначається й та обставина, що постійна боротьба усередині політичної еліти країни перешкоджає широкому суспільному діалогу по питанню формування загальноросійської національної ідеї, не сприяє вихованню поважного відношення до влади з боку громадян.

Крім усього іншого сучасне, м'яко говорячи, "жалюгідне" становище етики бізнесу в Україні не в останню чергу є наслідком неуважності до етичних аспектів становлення українського підприємництва, і насамперед з боку держави, що покликано створити цілісну й струнку систему законів і нормативних актів, що регулюють діяльність підприємців і державних чиновників. Істотно й те, що проблема етики українського бізнесу поки не стала предметом серйозного й глибокого вивчення з боку дослідників і фахівців. Вітчизняні наукові публікації в даній галузі хоча й стали з'являтися в останні роки, все-таки вкрай нечисленні. Це особливо очевидно на тлі тієї величезної уваги, що приділяється етичному забезпеченню розвитку підприємництва в багатьох закордонних країнах. Досвід розвитку цих країн показує, що систематичне й глибоке вивчення етичних аспектів розвитку підприємництва є необхідною ланкою в дослідницькій практиці всіх фахівців, що прагнуть серйозно взаємодіяти з "реальним", бізнесом.

Багато закордонних фахівців переконані, що реформа моралі, що повинна супроводжувати реформи ринку в нашій країні, ще тільки планується. Але це необхідний етап становлення нового українського суспільства. Якщо Україна поставила перед собою завдання реформувати суспільство, воно повинна усвідомити, що економічна реформа - це ще й реформа моралі, так думають вони. Низька якість і недотримання домовленостей невигідні, оскільки це руйнує репутацію бізнесмена й рівнозначному витисненню його з ринку. На думку західних учених і практиків бізнесу, перед Україною стає завдання змінити менталітет людей, з'єднати етику з бізнесом і сформувати покоління, що йде на свідомий ризик, відповідає за прийняття рішень, а потім користується благами своєї діяльності разом з усім цивілізованим світом.

Українські дослідники, аналізуючи сучасні тенденції становлення вітчизняного бізнесу, також вказують на суперечливий характер спостережуваних процесів. Так Б. Докторів переконаний: "У процесі формування етики бізнесу в Україні проявляються дві тенденції. З одного боку, в опорі на законодавство, на окремі прояви доброзичливості з боку суспільної думки в середовищі підприємців розвиваються форми контактів, прийняті в сучасному діловому світі: відповідальність, обов'язковість, обґрунтований ризик і т.д. З іншого боку, не маючи гарантій стабільності законодавства в сфері бізнесу, відчуваючи недоброзичливість із боку різних владних структур і громадськості, підприємці змушені діяти за правилами, відмінним від правил цивілізованого бізнесу.

Цікаву інтерпретацію можливих механізмів формування суперечливих тенденцій, що намітилися визначив М.Мацковський: “ Основна маса підприємців не бажає обмежувати себе етичними рамками, оскільки сама держава поки ще не створює умов, що роблять "моральний" бізнес більше вигідним, чим "неморальний". “Бізнес повинен бути моральним не тому, що необхідно у всьому додержуватися етичних норм. Просто моральний бізнес приносить більший прибуток. Підприємцям, які працюють на перспективу, необхідно думати про те, щоб і вони самі, і їхні партнери дотримувалися моральних норм. "Моральних підприємців" більше, ніж "неморальних", і серед них напевно найдуться бізнесмени, які відкрито заявлять про те, що у своїй діяльності вони будуть строго дотримуватися моральних принципів, і навіть якщо таких людей буде спочатку небагато, те й тоді, об'єднавшись, вони зможуть вплинути на процес просування до етичного бізнесу.

Емпіричні дослідження виникаючих етичних моделей поводження підприємців здатні на даному етапі послужити основою для переосмислення теоретичних і концептуальних підходів до етики бізнесу, підняти дослідження з даної проблематики на інший теоретико-методологічний рівень. Такого роду дослідження були проведені в останні роки Інститутом економіки УАН, Центром стратегічних розробок, Центром політичних технологій, Торгово-промисловою палатою України, і рядом інших установ і організацій за участю ведучих учених і фахівців. І хоча цілісної повної картини ділової етики в Україні в цілому поки не створено, проте існують дослідження,які дозволяють виділити основні, найбільш важливі характеристики сучасної української підприємницької етики.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 463; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.