Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Структура та обсяг годин за темами курсу 2 страница




3. Специфіка взаємовпливу язичництва та християнства в становленні давнього українського філософствування.

4. Філософський зміст “Слова о полку Ігоревім”.

Література

1. Горський В.С. та ін. Антична культура і вітчизняна філософська думка, — К., 1990.

2. Горський В. С. Нариси з історії філософської культури Київської Русі. — К., 1993.

3. Довнар-Запольський М. Церква і духовенство в домонгольській Русі // Київ, старовина, — 1993. — № 2.

4. Ізборник Святослава 1073 /Факсим. изд./ — М.,1983.

5. Ізборник 1076. —М.,1965

6. Іларіон. Слово про закон і благодать // Україна: філософський спадок століть.Хроніка-2000. — К., 2000. — № 37—38.

7. Молдаван А. М. Слово о законе й благодати Илариона. — К., 1984.

8. Повість врем'яних літ. — К., 1990.

9. Тихомиров М. Н. Язичество древних славян. — М., 1985.

10. Толочко П. П. Древняя Русь. — К., 1987.

11.Философская мысль в Києве. — К., 1982,

12. Ятченко В. Ф. Про розвиток духовності українського етносу дохристиянської доби. — К., 1998.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2. УКРАЇНСЬКА ФІЛОСОФІЯ В ДОБУ ПОЛЕМІСТІВ ТА БАРОККО

Теми 1-2. Ідеї раннього та громадянського гуманізму в Україні XVI – перша пол. XVII ст. Філософські ідеї українських полемістів (4 год.)

Мета: сформувати уявлення про національний характер філософствування українських гуманістів 16-17 стт.

Зміст

1. Філософські ідеї наукового гуртка київських книжників /«ожидовілих»/ XV ст.

2. Епоха Відродження та її відображення в суспільно-політичній думці України.

3.Ідеї гуманізму в творчості польсько– та латиномовних діячів української культури.

4. Боротьба українських полемістів проти окатоличення України: підстави, аргументи, способи.

Питання до дискусії

1. Чи можна вважати, що захист православного християнства в Україні сприяв етнокультурній консолідації, а не стояв на заваді інтеграції українських земель в Європу?

2. Чи можна стверджувати, що книжно-елітарний характер аргументації полемістів був доступним широким верствам населення?

Теми рефератів

1.Літературне та культурне життя України в XV ст.

2. Логіко-філософський зміст «Логіки Авіасафа» та «Промови Мойсея Єгиптянина»

3. Проблеми держави і філософії права в творчості Ст. Оріховського.

Контрольні питання

1. Громадянський гуманізм в Україні ХVI – І пол. ХVII ст. Огляд.

2. Філософські ідеї наукового гуртка Київських книжників (“Ожидовілі”) ХV ст.

3. Огляд творчості польсько- та латино мовних діячів української культури.

4. Логіко-філософський зміст “логіки Авіасафа” та “промови Мойсея Єгиптянина”.

5. Станіслав Оріховський і розвиток ідей держави та права.

6. Огляд полемічної літератури в Україні ХVI-XVII ст.

Література

1. Єфремов С. Історія українського письменства. — К.. 1996.

2. Котляр М. Найдавніша повість про Данила Галицького // Київ, старовина. — 1992. —№ 1.

3. Литвинов В. Ренесансний гуманізм в Україні. — К., 2000.

4. Кіацюк О., Тимошенко М. До 500-річчя з дня смерті Юрія Дрогобича // Київ, старовина. — 1994. — № 3.

5. Микишась В, Давньоукраїнські студенти та професори. — К., 1994.

6. Нічик В. М, Лишвшюв В. Д., Стратій Я. М. Гуманістичні та реформаційні ідеї на Україні. — К., 1991.

7. Паславський І. В. Зародження ідей раннього гуманізму /XV — початок XVI ст. // Кашуба М. В., Паславський 1. В.Філософія Відродження на Україні. — К., 1990.

8. І. Скиба В. Й. Про трактат Ст. Оріховського «Напучення польському королеві Сигизмунду Августу // Укр. істор. журнал — 1998. — №3. 9. Українські гуманісти епохи Відродження. — К.,1995. — Т. 1—2.

Тема 3. Розвиток гуманістичних та реформаційних ідей в Острозькому культурно-освітньому центрі та братських школах (2 год.)

Мета: ознайомити студентів з доробком на терені філософських ідей у братських школах загалі та Острозькому колегіумі зокрема.

Зміст

1.Пантеїстичні ідеї в творчості Кирила Ставровецького.

2.Філософські погляди І.Вишенського

3.Філософська проблематика в працях К.Саковича «Арістотелеві проблеми..», та «Про душу людини».

Питання до дискусії

  1. Чи можна вважати, що система братських шкіл витворила національно-культурну еліту України?
  2. Чи є погляди гуманістів однозначно пантеїстичними, деїстичними чи теїстичними?

Теми рефератів

1.Полемічна література кінця XVI — початку XVII ст. в Україні.

2.Реформаційні та гуманістичні ідеї в творчості Ст. Зизанія.

3.Проблема мови як чинника національної ідентифікації в творчості Л. Зизанія та П. Беринди.

Контрольні питання

1. Філософське підґрунтя діяльності освітньо-наукових осередків в Острозі, Львові, Києві.

2. Пантеїстичні ідеї в творчості К. Ставровецького.

3. Філософські погляди І. Вишенського.

4. Філософська проблематика в працях К. Саковича “Аристотелеві проблеми...”, та “про душу людини”.

5. Проблема мови як чинника національної ідентифікації в творчості Л.Зизанія та П. Беринди.

Література

1. Вишенський Іван. Твори. — К., 1986.

2. Кашуба М. В., Паславський І. В., Захара І. С. Філософія Відродження на Україні. — К., 1990.

3. Литвинов В. Ренесансний гуманізм в Україні. — К., 2000.

4. Маслов С. И. Кирилл Транквилион-Ставровецкий й его литературная деятельность. — К., 1887.

5. Мединський Є. М. Братські школи України і Білорусії. — К., 1953.

6. Мщько І. 3. Острозька Слов'яно-греко-латинська академія. — К., 1990.

7. Нічик В. М. Філософія в Київській братській школі // Філос. думка. — 1988. — № 2.

8. Нічик В. М., Литвинов В. Д., Стратіп Я. М. Гуманістичні і реформаційні ідеї на Україні. — К., 1991.

9.Пам'ятки братських шкіл на Україні. Кінець XVI — початок XVII ст. тексти і дослідження. — К., 1988.

10. Пашук А. І. Іван Вишенський — мислитель, борець. — Львів, 1990.

11.Україна: філософський спадок століть. Хроніка-2000. — К., 2000. — № 37—38.

12. Якоеенко Н. Здобутки та втрати Люблінської унії // Київ, старовина. — 1993.

Тема 4.Києво-Могилянська академія — центр розвитку філософської думки в Україні XVII—XVIII ст. (2 год.)

Мета: сформувати уявлення про значну роль КМА в передачі західноєвропейської традиції в Україну та Росію і внесок у розвиток корпусу філософських ідей в українській традиції.

Зміст

1. Зміст та спрямованість філософської освіти в Києво-Могилянській академії.

2. Етико-моральна проблематика в курсах філософії професорів Києво-Могилянської академії.

3. Ідеї науки і філософії Нового часу в філософських курсах Г. Кониського та Г. Щербацького.

4. Роль Києво-Могилянської академії в розвитку філософської культури східних слов'ян.

Питання до дискусії

1. Чи можна однозначно стверджувати, що саме КМА була проміжною ланкою між Європою та східним слов’янством?

2. Чи є філософські курси професорів КМА повністю самобутніми, чи вони вторинні щодо європейських прототипів?

Теми рефератів

1.Петро Могила – реформатор східнослов'янської освіти.

2.Проблема взаємозв'язку науки і практики у філософських курсах професорів Києво-Могилянської академії.

3.Філософсько-етичні погляди М. Козачинського.

4.Вихованці Києво-Могилянської академії на теренах російської освіти та філософії.

5.Проблеми людини у філософських курсах професорів Києво-Могилянської академії.

Контрольні питання

1) Філософія в Києво-Могилянській академії.

2) Етичне спрямування курсів філософії в КМА.

3) Проблеми онтології та теорії пізнання у філософському курсі Й. Кононовича-Горбацького.

4) Філософсько-етичні погляди І. Гізеля.

5) Філософські ідеї Ст. Яворського.

6) Натурфілософія Ф. Прокоповича.

7) Ідеї науки та філософії Нового часу в філософських курсах Г. Кониського та Г. Щербицького.

8) Філософсько-етичні погляди М. Козачинського.

9) Проблема людини в філософських курсах професорів КМА.

Література

1. Аскоченский В. Киев с его древним училищем Академией. К., 1856. — Ч. 1—2.

2. Білодід О. Загадка Петра Могили // Київ. старовина. — 1993. — № 3.

3. Виговський М., Філоненко С. Києво-Могилянська академія в XVII ст. // Київ, старовина. — 1996. -— № 1.

4. Пзель І. Метафізичний трактат // Хроніка — 2000. — К., 2000. — № 37—38.

5. Голубев С. Киевский митрополит П. Могила и его сподвижники. — К., 1883.

6. Кашуба М. В. Георгий Конисский. — М., 1979.

7. Кониський Г. Філософські твори: У 2-х т. — К., 1990. — Т. 1–2.

8. Кононович-Горбацький Й. Підручник з логіки // Філос. думка, — 1972. —№ 1.

9. Нічик В. М. Феофан Прокопович. — М., 1977.

10. Нічик В. М. Петро Могила і українська культура – К., 1997.

11. Нічик В. М. Києво-Могилянська академія і німецька культура. — К., 2000.

12. Нічик В. М. Семеон Тодоровський і гебреїстика в Києво-Могилянській академії. — К., 2002.

13. Прокопович Ф. Філософські твори. У 3-х т. — К., 1979—1981. — Т. 1—3.

14.Філософія в Києво-Могилянській академії. Інокентій Гізель // Філос. думка. — 1970. — № 1.

15.Філософія в Києво-Могилянській академії. Йосип Кононович-Горбацький // Філос. думка. — 1972. —№ 2—3.

16. Яворський Ст. Філософські твори. У 3-х т. — К., 1992. — Т. 1.

Тема 5. Філософія Г. Сковороди (4 год.)

Мета: дати характеристику філософії Г.Сковороди як українського «першорозуму».

Зміст

1.Особливості філософського методу Г. Сковороди.

2.Філософія Г. Сковороди в контексті культури українського бароко.

3.Теоретична спадщина Сковороди і національна філософія.

Питання до дискусії

  1. Чи є Сковорода радше містиком, ніж раціональним філософом?
  2. Чи означає відмова Сковороди від будь-якої соціальної за ангажованості крайній ступінь його індивідуалізму?

Теми рефератів

1. Проблема пізнання і самопізнання в творчості Г. Сковороди.

2. Етичні погляди Г. Сковороди.

3. Ідея«сродної праці» та соціальний ідеал Г. Сковороди.

4. Релігійне спрямування теоретичної спадщини Г. Сковороди.

Контрольні питання

1. Філософія та життєвий шлях Г.С. Сковороди.

2. Антропологія Г. Сковороди та проблема людського щастя.

3. Вчення Г. Сковороди про “3 світи” та “2 натури”. Символічне розуміння Г. Сковородою Біблії.

4. Філософський метод Г. Сковороди. Специфіка.

5. Співвідношення між літературною та філософською творчістю Г. сковороди. Проблема мови.

6. Г. Сковорода та українське бароко.

7. Г. Сковорода як український “першорозум”.

Література

І. БагалійД. Український мандрований філософ Григорій Сковорода. — К., 1992.

2. Григорій Сковорода — український мислитель.Ювілейні читання до 270-річчя від дня народження. — Львів, 1992.

3. Махновець Л. Григорій Савович Сковорода. — К., 1992.

4. Петров В. Особа Сковороди // Філос. і соціол. думка. — 1995. — № 1—6.

3. Прокопав Д. Дмитро Чижевський і символічний «сфінкс» Сковороди // Хроніка-2000. — К., 2000. — № 39—40.

6 Сковорода Г. Твори. У 2-х томах. — К.,1994. — Т. 1—2.

7. Сковорода Григорій.: Дослідження, розвідки, матеріали. 36. наук, праць. — К., 1992.

8. Табачников И. А. Григорий Сковорода. — М., 1976.

9.Ушкалов!. В.Марченко О. В. Нариси з філософії Григорія Сковороди. — Харків, 1993.

10. Чижевський Дм. Філософія Г. Сковороди // Хроніка-2000. — К. 2000. — № 39—40.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 3. ФІЛОСОФІЯ УКРАЇНСЬКОГО РОМАНТИЗМУ ТА УКРАЇНСЬКА АКАДЕМІЧНА ФІЛОСОФІЯ 19 – ПОЧ. 20 СТОЛІТЬ

Тема 1. Український романтизм: світогляд і філософія (2 год.)

Мета: сформувати у студентів уявлення про специфіку романтизму як світоглядної парадигми в Україні.

Зміст

1. Романтизм як культурно-мистецька течія та його специфіка в Україні.

2. Основні представники філософії романтизму в Україні.

3. Романтизм провідних діячів Кирило-Мефодіївського товариства.

Питання до дискусії

  1. Чи є романтизм таким, що тяжіє до рефлексії, а не до емоційно-афективного сприйняття дійсності?
  2. Чи можна стверджувати, що романтичні ідеї в творчості митців-філософів за умов, коли пронаціональна філософія в чистому вигляді була неможливою, виконали свою евристичну та формотворчу роль?

Теми рефератів

1.Харківський гурток романтиків та їх роль в пробудженні національної самосвідомості.

2. М. Гоголь як фундатор і представник українського романтизму.

3.Романтизм історіософії М. Костомарова.

4.«Хутірська філософія» П. Куліша.

5 Філософські погляди Д. Велланського.

6. Світогляд Т. Шевченка.

Контрольні питання

  1. Філософія українського романтизму. Огляд.
  2. Романтичне шелінгіанство і філософія України.
  3. Кирило-Мефодіївське товариство: романтичні тенденції.
  4. Харківський гурток романтиків та їх роль в пробудженні національної свідомості.
  5. М. Гоголь та філософський романтизм.
  6. Романтичне підґрунтя історіософії М. Костомарова.
  7. “Хутірська філософія” М. Куліша. Огляд.
  8. Філософські погляди Д. Велланського.
  9. Філософський світогляд Т. Шевченка.

Література

1. Бородій М. К. Данило Михайлович Велланський. — К.,1992.

2. Гиппиус В. Гоголь. – Л., 1924.

3. Гоголь Н. В. Поли. собр. соч. — М., 1862. — Т. 1—4.

4. Гоголь Н. В. Материалы и иселедования. — Л., 1936.

5. Грабовий Дж. Шевченко якого не знаємо. — К., 1992.

6. Грабовський П. Данило Михайлович Кавунник-Велланський // Хроніка-2000. — К., 2000. — № 37—38.

7. Гузар 1. Україна в орбіті європейської мислі: від Григорія Сковороди до Тараса Шевченка. — Торонто-Львів, 1995.

8. Гулыга А. В. Немецкая классическая философия. — М., 1986.

9. Зіньківський В. Гоголь в його релігійних шуканнях // Хроніка-2000. — К., 2000. —№ 37—38.

10. Кирило-Мефодіївське товариство. Збірник документів. — К., 1990. — Т. 1—3.

11. Костомаров Н. И. Исторические произведения. Автобиография. — М., 1988.

12. Костомаров М. І. Закон божий / Книги буття українського народу. — К, 1991.

13. Куліш П.0. Вибрані твори. — К., 1968.

14. Петров В. Куліш-хуторянин // Хроніка-2000. — К„ 2000. — №37—38.

15. Петров В. Естетична доктрина Шевченка // Там же. – №39—40.

16. Попович М. М. В. Гоголь. — К., 1996.

17. Розумний Я. Маркіян Шашкевич — символ національного відродження // Сучасність. — 1992. — № 6.

18. Ромененчук Б. Шевченкові універсальні ідеї // Хроніка-2000. — К.,2000. — №39—40.

19. Шевченко Тарас. Документи і матеріали. — К„ 1963.

20. Шевченко Т. Г. Твори. — К., 1978—1979. — Т. 1—5.

21. Шкурат В. Філософська основа творчості П. Куліша // Хроніка-2000. — К., 2000. — № 39-40.

 

 

Тема 2. Українська академічна філософія XIX ст. (2 год.)

Мета: сформувати уявлення про специфіку рецепції класичної західноєвропейської філософії в українській академічній філософії 19 ст.

Зміст

1. Відмінність академічної філософії від попередніх типів філософствування.

2. Філософські погляди П. Лодія та І. в.ького, їх вплив на українську академічну філософію.

3. Філософія в Харківському університеті.

4. Київська духовна академія як центр історико-систематичної школи ‘в українській філософії. Філософські погляди І. М. Скворцова. В.Карпов та П. Авсенєв – основні представники київської духовно-акаде мічної філософії.

5. О.Новицький — перший професор філософії Університету в.. Володимира.

6. С. Гогоцький як історик філософії.

7. П. Юркевич та українська духовність

Питання до дискусії

  1. Чи можна стверджувати, що на український академізм 19 ст. найбільший вплив мав Шеллінг? Доведіть свою думку.
  2. Чи є творчість професорів філософії 1в 9 ст. в Україні лише репродуктивною і чи мала вона національний характер?

Теми рефератів

1. П. Лодій: життєвий шлях і творчий спадок.

2. Б. Шад — видний представник шеллінгіанства в Україні.

3. Ідейні витоки філософії І. М. Скворцова.

4. Філософсько-психологічні погляди П. Авсенєва.

5. О. Новицький про розум як вищу пізнавальну здатність людини.

6. «Філософський лексикон» С. Гогоцького.

7. Вчення П. Юркевича про ідею.

8. Проблема співвідношення розуму та віри у творчості П. Ліницького.

Контрольні питання

  1. Українська академічна філософія ХІХ ст. Огляд. Основні центри.
  2. Філософські і соціально-політичні погляди І.Б. Шада.
  3. Київська історико-систематична школа духовно-академічної філософії.
  4. Філософія в університеті св. Володимира.
  5. Філософія серця П. Юркевича.
  6. П. Ліницький як останній представник Київської духовно-академічної філософії.
  7. Філософські погляди П. Лодія та І. Римського.
  8. Філософські погляди І.М. Скворцова.
  9. В. Карпов та П. Авсенев – основні представники Київської духовно-академічної філософії.
  10. О. Новицький – перший професор філософії університету св. Володимира.
  11. С. Гогоцький та його історично- філософські погляди.
  12. Вчення П. Юркевича про ідею.

Література

1. Авсеєв П. Із нотаток з психології // Хроніка-2000. — К., 2000. — № 37—38.

2. Багтій Д. Усунення проф. Шада з Харківського університету // Там же.

3. Гогоцкий С. С. Введение в философию. — К., 1871.

4. Гогоцкий С. С.Философия XVII и XVIII веков в сравнении с философией XIX века и отношение той и другой к образованию. — К., 1878—1884. — Вьш. 1—3.

5.. Гогоцкий С. С. Обозрение системьі философии Гегеля. — К., 1860.

5. Карпов В. Н. Введение в философию. — СПб., 1840.

6. Карпов В. Н. Философский рационализм новейшего времени // Христианские чтения — 1860. — Кн. З—6, 12.

7. Кравец И. П. И. Шад — профессор философии Харьковского университета// Филос. науки. — 1960. — X» 4.

8. Лодій П. Логічні настанови, які скеровують до пізнання та відрізнення істинного від хибного // Хроніка-2000.— ІС,
2000.—№37—38.

9. Лук А/ /. Етичні ідеї філософії України другої половини ХГХ •—■ початку XX ст. — К., 1990.

10. Линицкий П. И. Критическое обозрение обьічньїх взглядов й суждений о различнмх видах общественной деятельности и нача»
лах об-щественного благоустройства. — Харьков, 1884.

11. Линищий П. И. Основньїе вопросьі философии. Опьіт систематического изложения. — К., 1901.

12. Новщький О. Про закиди, роблені філософії з поглядів теоретичного і практичного // Хроніка-2000. — К., 2000. —
№ 37—38.

13. Новицкий О. М. Постепенное развитие древних философских учений в связи с язьіческими верованиями. — К., 1860—
1861—Ч. І—IV.

14. Новицкий О. М. Краткое руководство к логике с предварительньш очерком психологии. — К., 1844.

15. Скворцов І. Записки про моральну філософію // Хроніка-2000. — К., 2000. — № 37—38.

16.Спадщина Памфіла Юркевича: світовий і вітчизняний контекст. — К., 1995.

17. Ткачук М. Л. Київська академічна філософія XIX — початку XX ст*Методологічні проблеми дослідження. — К., 2000.

18. Шад І.-Б. Фрагменти з творів // Хроніка-2000. — К., 2000. — № 37—38.

19. Шпет Г. Г. Очерк развития русской философии // Соч. — М., 1989.

20. Шупик-Мозгова Н. Г. Петро Ліницький. Життєвий шлях і духовна спадщина. — К., 1996.

21. Юркевич П. Вибране. — К., 1993.

Тема 3. Основні напрями філософської думки в Україні другої половини XIX — початку XX ст. (2 год.)

Мета: охарактеризувати основний зміст розвитку філософської думки в Україні у другій половині 19 – початку 20 ст..

Зміст

1. Впливзахідноєвропейської філософії на філософію України другої половини XIX – поч. ХХ ст.

2.Неокантіанські витоки філософсько-психологічних поглядів О. Челпанова.

3.Позитивізм як філософська течія в Україні.

4.«Нова метафізика» М. Грота як синтез філософії, науки і мистецтва.

5.О. Козлов та його філософська спадщина.

6.«Філософські уроки» О. М. Гілярова.

Питання до дискусії

  1. Чи є друга половина 19 ст. у розвитку філософських ідей в Україні принципово відмінною від першої? Що, власне, змінилося, крім часу?
  2. Чи можна вважати, що філософія вказаного періоду в Україні є дзеркальним відображенням тенденцій філософського розвитку в університетських центрах Росії?

Теми рефератів

1.Філософія в Університеті св. Володимира на фоні кризи західно-європейської філософії.

2.Критика Г. Челпановим метафізичного та вульгарного матеріалізму.

3.В. Лесевич про основи нової філософії.

4.О. Козлов як пропагандист філософського знання.

5.Періодизація О. Гіляровим історико-філософського процесу.

Контрольні питання

1. Філософія в Україні 2 пол. ХІХ ст. – поч. ХХ ст. Огляд.

2. Неокантіанство Г. Челпанова.

3. Метафізика (монодуалізм) М. Грота.

4. В. Лесевич як представник позитивізму в Україні.

5. Панпсихізм О. Козлова.

6. Філософія “світла і радості” О.М. Гілярова.

7. Філософські орієнтації громадівців та поступовців.

8. Філософія права Б. Кістяківського.

9. Філософські ідеї В. Вернадського.

10.Історіософія В. Антоновича.

11.Соціально-філософські ідеї М. Драгоманова та І. Франка.

12.Філософський зміст неоромантизму Л. Українки.

13.Філософські ідеї в творчості С. Подолинського.

Література

1. Асмус В. Ф. Філософія в Київському університеті п 1914—1920 рр. // Хроніка-2000. — К., 2000. — № 37—38.

2. Гиляров О. Вступ до філософії // Там же.

3. Гиляров А. //. Фидософия в ее существе, истории и значений. — К.. 1919. — Вьіп. 1—2.

4. Грот Н. Я. Основньїе моменти в развитин новой философии. — М, 1894.

5. Грот Н. Я. Философия и ее общие, задачи. — СПб, 1904.

6. Журливий М. В. Лесевич як філософ // Хроніка-2000. — К.. 2000. — Ха 37—38.

7. Козлов А. А. Очерк истории философии.Философия восточная. — К., 1887.

8. Козлов А. А. Философские зтюды. — СПб. 1876. — Ч. І.

9. Лесевич В. В. Почитивизм после Конта // Соч. В 3-х т. — М.,1901.

10. Лесевич В. Листи про нову філософію // Хроніка-2000. — К.: 2000. — № 37—38.

11. Соловьев В. Письмо к редактору. О заслугах В. В. Лесевича для философского образования в России // Вопр. филос. н психологии. — 1891. – Кн 5.

12. Ткачук М. Л. Проблема формирования философского знання в твор-честве А. Н. Гилярова // Пробл. философии.— №9. — Вьп. 82.

13.Философская культура Украины и отечественная общественная мысль XIX—XX вв. — К., 1990.

14. Челпаноа Г. П. Внедение в философию. - К.. 1905.

15. Челпаноа Г. П. Мозг и душа. — К.. 1900.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 4. ФІЛОСОФІЯ УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛІЗМУ, РОЗСТРІЛЯНОГО ВІДРОДЖЕННЯ, УКРАЇНСЬКОЇ ДІАСПОРИ. СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ДЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ ФІЛОСОФІЇ

Тема 1. Філософія українського націоналізму та західної діаспори (2 год.)

Мета: сформувати уявлення про специфіку розвитку філософських ідей в умовах діаспори та позначити сутність впливу українського радикалізму на подальший розвиток традиції.

Зміст

1. Загальна характеристика української діаспори.

2. Д. Чижевський про національну філософію.

3. О. Кульчицький про основи філософії та філософських наук.

4. Проблема держави і нації у творчості В. Липинського.

5. Національний радикалізм та його генеза.

6. І. Лисяк-Рудницький як дослідник української політичної думки.

Питання до дискусії

  1. Чи є радикальна філософія в Україні такою, що виправдала себе історично та науково?
  2. Чи можна стверджувати, що філософія діаспори залишилася власне українською, а не набрала питомих рис західної традиції?

Теми рефератів

1. Теоретична спадщина Д. Чижевського в контексті української філософії.

2. В. Липинський і сучасна політична думка України.

3. Проблеми антропології та культури у філософській спадщині О. Кульчицького.

4. О.Кульчицький про основні чинники формування психічного життя українців.

5. Філософські погляди І. Мірчука.

6. Модерна нація за І. Лисяком-Рудницьким.

Контрольні питання

1. Національний радикалізм Д. Донцова.

2. Державотворення та філософія історії в творчості В. Липинського.

3. Концепція конкордизму у В. Винниченка.

4. Д. Чижевський як історик філософії.

5. О. Кульчицький про основні чинники формування українського менталітету.

6. І. Лисяк-Рудницький як дослідник української політичної думки.

7. Філософські погляди І. Мірчука.

Література

1. Баган Ф, Кардан Б., Кравченко Б. Зарубіжні українці. — К., 1991.

2. Винниченко В. Відродження нації. — К., 1990. — Ч. 1—2.

3. Винниченко В. Сонячна машина. — К., 1989.

4. Винниченко В. Твори. — К.,1989. — Т. 1—2.

5. Донцов Д. Дух нашої давнини. — Дрогобич, 1991.

6. Донцов Д. Націоналізм. — К., 1996.

7. Заставний Ф. Українська діаспора. — Львів, 1991.

8. Кульчицький О. Основи філософії і філософічних наук. — Мюнхен-Львів, 1995.

9. Кульчицький О. Іван Мірчук — дослідник української духовності // Хроніка-2000. — К., 2000. — № 37—38.

10. Липинський В. Історико-філософська спадщина та сучасна Україна. — Київ-Філадельфія, 1994.

11. Липинський В. Листи до братів-хліборобів. — Нью-Йорк, 1954.

12. Лісовий В. Драгоманов і Донцов //Філос. і соціол. думка. — 1991. —№ 9.

13. Лісовий В. Дмитро Чижевський: онтологія, гносеологія, філософія культури//Філос. і соціол.думка. — 1994. —№ 5—6.

14. Пизюр Є. Дмитро Чижевський // Хроніка-2000. — К., 2000. —№ 37—38.

15. Трощинський В. А. Міжвоєнна українська еміграція в Європі як історичне і соціальне явище. — К., 1994.

16. Цимбалістий Б. Тавро бездержавності // Хроніка-2000. — К., 2000. —№ 37—38.

17. Чижевський Д. Життєпис // Філос. і соціол. думка. — 1990. — № 1.

18. Чижевський Д. Філософія і національність // Хроніка-2000. — К., 2000. —№ 37—38.

19. Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні. — К., 1992.

20. Сиваченко Г., Конкордизм В. Винниченка або мистецтво бути щасливим // Хроніка-2000. — К., 2000. — № 39—40.

Тема 2. Світоглядно-філософська ситуація в Україні крізь руїну до відродження

(2 год.)

Мета: визначити основні тенденції збереження та ровитку філософської традиції в Україні від радянського часу до набуття незалежності Україною.

Зміст

1. Основні центри розвитку філософії в сучасній Україні.

2. Проблеми сучасного періоду розвитку філософії України. Від одностайності до еклектизму.

3. Сучасна українська філософія: тенденції розвитку. Формування нового національного міфу.

Питання до дискусії

1. Чи могла існувати власне українська філософія в радянську добу? Проілюструвати думку на прикладі персоналій.

2. Чи є сучасний стан філософствування в Україні таким. Що стрімко змінюється, набуваючи нових рис, чи, скоріше, відбувається доопрацювання того матеріалу, що раніше не був включений до проблемного поля національної філософії?

Теми рефератів

1. Раціоналізм та ірраціоналізм в сучасній українській філософії.

2. Антропологічна інтенційованість сучасної української філософії.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 350; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.