Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Канон Божественної Літургії




ВІРУЮ

 

ПО ІІРОСИТЕЛЬНІЙ Ектеніі Священник звертається до вірних словами: Мир всім! Хвилина Безкровної Жертви близька. Треба успокоїти свої серця, проганяючи всякі пусті гадки, лихі бажання, пристрасті, що турбують людські серця. Люди відповідають: І духові твоєму, бажаючи Священникові того самого спокою серця, бо він головний жертвоприносець. Священники це тільки другорядні жертвоприносці через яких Христос відновляє Свою Жертву.

Возлюбим друг друга!... Спокій і християнська любов мусить лучити всіх, що приявні на Літургії, яка є жертвою любови: Полюбім своїх братів, цебто ближніх, щоб могли ми гідно принести Богові в жертву Ісуса, що жертвується за ввесь людський рід. Бог не прийме жертви, якщо гніваємося на свого брата. Христос виразно зазначив у своїй Євангелії: Коли принесеш свій дар до жертівника та пригадаєш собі, що твій брат має щось на тебе, позостав отут перед жертівником свій дар і піди, помирися зо своїм братом і тоді вертайся та приноси свій дар! (Мт. 5, 23-24).

Перші християни цілувалися в церкві на знак прощення і злуки в тій самій вірі. Згодом цей звичай заник. Священник цілує Воздух, яким були прикриті Святі Дари, на знак, що вірні в згоді та в любові. Вірні відповідають: Отца і Сина і Святого Духа … Ми все пробачили своїм ближнім, тому готові прославляти Бога в Тройці Єдиного...

Отак приявні на Божественній Літургії вірні відновляють свою віру та поцілунком мира стверджують свою братолбність, бо віра без діл мертва та не має вартости в Божих очах.

 

Символ віри. — Священник взиває відновити й оживити віру, бо ж Новозавітня Жертва це одна з найбільших таємниць християнської реліґії: Двері, двері... — На ці слова колись двер­ник замикав двері церкви, щоб не ввійшов який поганин, єретик або грішник і не перешкоджав народові приносити жертву. Сьогодні ж слова «Двери, двери...» пригадують вірним хри­стиянам, що тайни віри закриті для поган і невірних відкриваються перед очима всіх тих, що простим серцем і щирою ду­шею приймають навчання Святої Євангелії та церковної єрархії.

Священник підносить воз­дух, закриває собі ним очі, щоб зазначити, що не всі правди нашої віри ясні для людського розуму. Ми віри­мо на землі в те, що колись зобачимо в небі. Віримо на слово Спасителя, що негоден помилитися сам, ані нас за­вести в блуд. Символ віри це найкращий вступ до Безкров­ної Жертви, що є осередком Христової реліґії й ясним со­нечком Католицької Церкви.

Символ віри ввійшов до на­шої Літургії десь на початку шостого століття. Це осуд двох єретиків, Арія та царгородського патріярха Македо­нія, що заперечували Божество Ісуса Христа та Святого Духа.

Цілий нарід співає це чудове визнання віри, за яку померли міліони мучеників. За цю святу Христову віру ще й сьогодні караються по большевицьких тюрмах тисячі наших братів у рідній Україні. — Наш нарід відмовляє голосно, виразно, одушевлено Символ віри, співає його серцем і душею, а не шепче немов стидався б його...

Поцілунком мира та визнанням віра нарід приготовився до Безкровної Жертви, бо розбудив у собі віру відмовленням Сим­волу віри та любов до Бога і ближнього. Щоб учинити прияв­них іще уважнішими і свідомішими великої хвилини освячення Пресвятих Дарів і містичного втілення та жертви Божого Сина, священник закликає всіх приявних на Божественній Літургії: Станім добрі, станім со страхом... Пристойно заховуй­мося, проймімся святим страхом, бо он-он – Христос відновить Хресну Жертву. – Вірні відповідають: Милость мира... Ми знаємо, що Евхаристийна Жертва це превеликий Божий дар для людства та небесний принос, яким зможемо гідно прослав­ляти Бога, подякувати за добродійства, випросити потрібні лас­ки, надолужити за провини… – Оттому ми всі пройняті важ­ливістю хвилини, що наступає, бо це віднова Страстей і Смерти Христа на Голгофті.

Словами «Милость мира...» наша Церква висказує, в чому саме полягає ця Безкровна Жертва. Ця Жертва Тіла та Крови Спасителя це плід примирення людей з Богом. Христос смер­тю на хресті поєднав Творця з людськими сотворіннями та без­конечно прославив Його. Те саме чинить у світі Божественна Літургія.

Благодать Господа нашего Ісуса Христа…– Священник бла­гословляє нарід і немов каже: Люди, нехай Христова ласка спливе на вас, якщо ви вже приготовані приносити жертву. Нехай Пресвята Тройця буде з вами, бо у її честь приносите Евхаристийну Жертву. – Вірні відповідають: І со духом тво­їм! Нехай буде вона і з тобою, щоб ти гідно прославляв її Хри­стовою жертвою.

Священник, підносячи руки догори, взиває вірних забути про землю та всі туземні справи: Горі іміїм сердца! Піднімім свої серця та гадки до неба! Вірні відповідають: Імами ко Господу. Ми вже звернули до Господа свої серця. Ми вже приго­товилися приносити Богові жертву.

Тоді Священник закінчує приготований до жертви: Благода­рім Господа! Прославляйте Господа, якщо ваші серця вже го­тові. – Вірні відповідають: Достойно і праведно єсть покланятлися Отцу і Сину… Дійсно Бог заслуговує, щоб Йому покло­нятися, бо Він наш Творець і найбільший Добродій. Все що маємо, походить від Нього. Безкровна Хресна Жертва це Його дар для людей, за що належиться Йому вічна подяка. Ми готові прославляти Його велич і дійсно прославляємо її, співаючи чудову пісню Достойно і праведно єсть...

 

 

КАHОН це грецьке слово, що означає правило, цебто обряд жертвоприношення. Канон триває від Достойно і праведно єсть до Достойно єсть яко воістинну блажити Тя Богородицу…

Канон це осередок, найважніша частина, душа Літургії, бо тут саме священник відновляє Хресну смерть Спасителя, приносячи Богові Безкровну Жертву.

Хліб, що внедовзі перетвориться в Тіло Христа, має бути пшеничний, щоб зазначити, що Тіло Спасителя було непорочне, безгрішне, святе. Вино має бути з правдивої виноградини, бо вказує на Божественну Кров Ісуса Христа. Церква велить додати декілька краплин чистої води до вина, бо правдоподібно так учинив був Спаситель на Тайній Вечері, бо жиди додавали трохи води до вина, як споживали пасхальну вечерю. Змішання води з вином, у якому вода гейби затрачує свій вигляд і природу, вказує на злуку ду­ші з Христом: Ви стали учасниками Божої природи. (І. Пет. 1,4)

Священник дякує Богові за всі добродійства, за сотворення, відкуплення, привернення Божого дитинства, особливо за те, що годиться прийняти Безкровну Жертву від людей. Все те Священник чинить у тихій молитві, яку кінчає: Хоч безчисленні Анголи прославляють Тебе – тут священник підносить голос і кличе: Побідную пісну пою ще… Вірні ж, які відв’язалися від усього земського та палкою любов’ю вподібнилися до Ангелів, співають з Анголами пісню, що пророк Ісая зачув у небі посеред Серафимів: СВЯТ, СВЯТ, СВЯТ… Господь Саваот (Господь небесних сил цебто Анголів), ісполнь небо і земля слави Твоєя… Осанна (будь ласка, спасай нас) в вишних. Благословен грядий во імя Господне, осанна в вишних (на небі).

Друга частина цієї чудової пісні це похвальний гимн, що ізраїльські діти співали, коли Христос в’їжджав до Єрусалиму на передодні своїх Страстей. Християни повторюють ту саму пісню, бо Спаситель з’явиться за хвилину під видом хліба та вина, щоб відновити безкровно свою Криваву Жертву на Голгофті.

Священник ударяє дискос звіздою, щоб звернути увагу вірних на освічення, що доконує жертву. Деякі літургісти твердять, що ударення дискоса звіздою по чотирьох боках означає, що Божа слава сягає на цілу вселенну, як відправляється Божественна Літургія, бо ж це безконечно-вартісна жертва, що безмежно прославляє Бога.

Вдаряючи звіздою чотири боки дискоса, священник робить знак хреста, чим пригадує, що наближається хвилина містичної віднови Христової смерти та Страстей. Опісля відмовляє тиху молитву, де лучить свої благання з проханнями вірних і похвалами Анголів, прославляє Божу любов, що подала людям Божого Сина, щоб Він запевнив усякому віруючому вічне життя. – Христос доконав людське відкуплення, закінчуючи його на Голгофті. В навечір’я Своєї смерти Ісус Христос відправив свою першу Божественну Літургію, що увіковічнила Його смерть. Це була Христова Тайна Вечеря.

Священник відтворює її на часі Літургії. Бере хліб і, благословляючи його, виголошує над ним Христові слова, що сам Спаситель ужив при установі Пресвятої Евхаристії: Прийміть Споживайте, це — Моє Тіло! — Потім схиляється над чашею та голосно вимовляє слова другої частини освячення: Пийте з неї всі, це Моя Кров Нового Завіту, що за багатьох (за всіх) проливається на відпущення гріхів. (Мат. 26, 26-28).— Священник отак виповняє Христовий приказ продовжати до кінця світу Тайну Вечерю, що він установив як символ і відновлення своєї хресної Жертви на Голгофті: Робіть це на спомин про Мене! (Лк. 22, 19). По кожнім освяченні Священник глибоко кланяється, народ побожно похиляє голову, віддає пошану містично втіленому Христові, що водночас пожертвувався за нас на престолі.

Священник бере навхрест зложеними руками дискос і чашу, ІАрнстос помер на хресті, підносить Святі Дари і жертвує містично зродженого на престолі Божого Сина Небесному Вітцеві: Твоя от Твоїх Тебі приносяще... — Он приносим Тобі, Отче, в жертву Твого Сина за всіх людей, добрих і злих, живих померших, і за всі добродійства, що подав Ти людству, бо Безкровною Жертвою ми годні подякувати Тобі гідно та вповні надолужити за гріхи світу, бо Твій Син Ісус вартує більше ніж усі Твої дари.

В Божест. Літургії під видимим священником криється невидимий Христос, як це твердить Святий Іван Золотоустий: «Як бачите, що Священник приносить Евхаристийну Жертву, то вбачайте в ньому не людину-Священника, a Icуca Христа, що невидимо доконує жертву.» — Тридентийський Собор додає: «Той самий Христос жертвується за посередництвом своїх Свя­щенників, який сам пожертвував себе на Голгофті.» На слова: Твоя от Твоїх: вірні складають поклін Евхаристийному Хри­стові, співаючи: Тебе поєм, Тебе благословим...

 

Прославляємо Тебе, Ісусе, що мов у Вифлеємській печері зроджуєшся на наших престолах і мов на Гол­гофті вмираєш за наше спасін­ня та за наші гріхи.

Тілесне око не бачить Евхаристийних чуд, але християни певні про них, бо Христос не може завести їх у блуд. Англій­ські протестанти насміхалися з найбільшого ірляндського па­тріота, Данила О'Коннела: «Як можеш вірити, що під видом хліба та вина є Христос»? — О'Коннел відповів: «Спитайтеся Христа! Він сказав: Це Моє Тіло! Вірю Йому на слово, бо воскресенням потвердив прав­дивість свого навчання».

 

МОЛИТВА ПРО СВЯТОГО ДУХА. — Священник робить три знаки хреста над освяченими Дарами, призиваючи Святого Духа. Священник не благосло­вляє Тіла Христового, а тільки пригадує, що Літургія це повторення та відновлення Хресної Жертви, що доконалося в часі освячення Дарів. Священник взиває дарів Святого Духа, щоб вірні скористали з Евхаристийної Жертви, бо з Хресної багато людей не хотіли користати, не розуміючи її, от як цікавий жидівський народ, фарисеї, розбій­ник, що були при смерті Спасителя.

 

ПОТРІЙНА ЖЕРТВА. — Літургія це жертва Христової Церкви, яка складається зо Святих у небі, з душ у чистилищі та з християн на землі — цебто з прославленої, воюючої та страждальної Церкви, бо всі три частини творять одну Христо­ву Церкву, становлять одну Божу Родину.— Бувши членами одної Божої Родини, можемо помагати одні другим своїми молитвами. Літургія це найкраща та найкорисніша молит­ва. Вона збільшає радість Святих у небі, сходить цілющою росою на наших рідних, приятелів у чистилищі, виєднює безчисленні ласки християнам на землі.— Оттому Святі заохочують приявних на Літургії благати б Бога ласк, особливов часі освячення, бо тоді Бог Отець нічого не відмовить нам, споглядаючи на Ісуса, що жертвується за нас і своєю жертвою скріпляє наші благання.

 

ОБКАДЖЕННЯ. — Священник обкаджує освячені Дари. Ка­дильний дим представляє жертву, що знялася з престола перед Божий трон.

 

ДОСТОЙНО ЄСТЬ. — Священник взиває приявних на Лі­тургії подякувати Пречистій Діві Марії за те, що подала нам Ісуса, жертву Нового Завіту. Без Преч. Діви ми не мали б Лі­тургії, бо не було б гідної Бога жертви. — Вірні одушевлено прославляють Божу Матір, бо породивши Божого Сина, без­конечно перевнщає всякі сотворіння, людей і Анголів. Бог не міг зодягнути її вищою гід­ністю, хіба що повернув би її в Бога, а це неможливе. Бувши Божою Матірю, вона чесніша від Херувимів, славніша від Серафимів, бо вони Божі слуги, а Вона Мати Його Сина. — Св. Іван Дамаскин каже про Пречисту Діву: «Пречиста Діва безконечно перевищає гідністю всіх царів.» — Св. Тома Аквінський: «Бог не міг дати Преч. Діві щось більше ніж Боже материнство.» — Св. Авґустин кличе: «Що скажу я тупоумний про Тебе? Що б не сказав, так це не дорівняє Твоїй гідності.» — Св. Андрей Критський кінчає: «Один хіба Бог годен гідно прославити Тебе!» —

 

ВірніпрославляютьБогородицю, а паламар дзвонить, закликаючи неприявних злучитися з народом у церкві в прославленні Божої Матері.

 

Опісля Священник поручає Богу Католицьку Церкву, Папу, голову видимої Церкви, володаря держави, всю церковну єрархію і всіх вірних, бо Літургія це жертва за всіх. — Вірні відповідають: І всіх і вся. Боже, поручаємо Тобі всіх людей і всі їхні потреби, за них бо Христос пожертвувався в часі Божесвенної Літургії.

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-25; Просмотров: 384; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.023 сек.