КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
План лекції. Лекція 4 . Культура стародавнього світу
Лекція 4. Культура стародавнього світу 1. Загальні|спільні| риси|межі| культур Стародавнього Світу. 2. Культурна спадщина давньосхідних цивілізацій. 3. Культура античної Греції. 4. Культура Стародавнього|стародавнього| Риму.
Загальні|спільні| риси|межі| культур Стародавнього Світу Поняття " Стародавній Світ " охоплює досить тривалий період загальнолюдської культури — від 4-го тис.л. до н.е. до середини V ст.|ст| н.е. та має найширші географічні рамки, що охоплюють усі континенти і куточки Світу: Стародавній Єгипет, Месопотамію, Месоамерику, Давню Індію и Китай, Давню Русь та інш. Усі ці несхожі, на перший погляд, культури мають характерні спільні риси,|межі| що дають засади для об'єднання їх усіх до одного культурно-історичного типу: · перехід від привласнюючої|присвоювати| діяльності (збирання, полювання) до виробничої діяльності (землеробство, скотарство, ремесло); · перехід від синкретичності, що властива первісній культурі, до диференціації форм громадського|суспільного| життя, в тому числі, розподілу|розділення,поділ| видів трудової діяльності та|та| сфер самої культури; · трансформація первісної общини у класове рабовласницьке суспільство|товариство|; · формування державності різного типу: східні деспотії, рабовласницька демократія, монархії, імперії; · поява писемності, що дозволило не лише|не тільки| забезпечити функціонування складної державної і|та| економічної системи, але й сприяло виникненню принципово нового розуміння часу; · виникнення історичного часу — те, що йому передувало, — це доісторична епоха або передісторія; · традиційність, що сприяє самозбереженню культури шляхом сталих традицій, звичаїв, порядків, звичних форм життєдіяльності;
· цьому сприяє також нормативність і канонічність — слідування жорстко закріпленим нормам і правилам, що регламентують усі сфери життя; · сакралізація усіх сфер життєдіяльності; · політеїстичність вірувань (за виключенням єдиної монотеїстичної релігії у Стародавньому Світі — іудаїзму); · монументальність, що обумовлена прагненнямвшанувати світ божественний та увічнити велич і могутність влади земної. Культурна спадщина давньосхідних цивілізацій|типа| Культура давньосхідних цивілізацій багато в чому є ключовою|джерельною| для розуміння усієї історії людства. Саме люди Давнього|стародавнього| Сходу (Стародавнього Єгипту, Месопотамії або Дворіччя, Палестини та ін.) зробили рішучий крок від|із| багатотисячолітньої первісної культури до створення|створіння| того особливого типу|типа| самоорганізації людства, який ми називаємо цивілізацією. Саме у давньосхідних цивілізаціях закладаються|заставляють| основи класової структури, державності, наукових, релігійних, філософських, художніх шукань прийдешніх|грядущих| поколінь людства. До 4 тис.л. до н.е. в регіонах, що пов'язані з долинами великих річок|рік| (Ніл, Тигр, Євфрат), сформувалися передумови для виникнення перших цивілізацій. Теплий клімат, родючі землі, велика кількість води сприяли інтенсивному розвитку землеробства, яке, проте|однак|, постало перед необхідністю великомасштабних іригаційних робіт. Подібні масштаби діяльності неминуче мали привести до технічних, організаційно-управлінських, соціальних і|та| культурних змін. Зростання потреби у робочій силі задовольнялася використанням рабів, головним джерелом поповнення чисельності яких були завоювання (а це, у свою чергу, сприяло вдосконаленню військового мистецтва і техніки) і система боргового рабства, що вимагала правового врегулювання боргових і майнових стосунків, тобто стимулювала розвиток такої області культури, як право.
Ускладнення форм господарського і|та| громадського|суспільного| життя вело до соціальної диференціації і|та| становлення жорстко фіксованої класової структури рабовласницького суспільства |товариства|. А необхідність регулювати і|та| регламентувати взаємодію різних соціальних шарів вилилося у формування строгої|суворої| ієрархічної державної структури. Яскравим зразком|взірцем| такої держави є Стародавній Єгипет, соціальна структура якого відлилася в містку|ємку,ємну| і|та| закінчену форму піраміди, підніжжям якої служили раби, вільні землероби і|та| ремісники, а вершиною — фараон, що був власником усього, що є в державі, отримував необмежену довічну владу у спадок. Потреба у збереженні цілісності та непохитності такої соціальної структури сприяла формуванню культури традиційного типу, головною характеристикою якої є передача на протязі століть і тисячоліть від покоління до покоління звичаїв, порядків, правил поведінки, що історично склалися. Сакралізація та обожнювання влади — характерна риса більшості держав Стародавнього Світу. Це сприяло формуванню більш зрілого|дозрілого|, у порівнянні з первісними віруваннями, типу|типа| релігії — політеїзму ( многобожжя), коли на світ божественний проектувалася соціальна ієрархія світу|миру| людського. Таким чином, культуру давньосхідних держав можна визначити як сакралізовану культуру традиційного типу|типа|. Цивілізації Близького Сходу і|та| Стародавнього Єгипту, що є яскравими зразками|взірцями| цивілізацій давньосхідного типу|типа|, мають не лише|не тільки| цілком|сповна| очевидні риси|межі| схожості, але й істотні|суттєві| відмінності|відзнаки|. · Історія Стародавнього Єгипту укладається|вкладається| у хронологічні рамки з 4-го тис.л. до н.е. до IV ст.|ст| до н.е., коли Єгипет був завойований Олександром Македонським. На початок 4-го тис.л. до н.е. відноситься і|та| формування основного комплексу міфологічних уявлень|вистав|, які є ключем|джерелом| до світогляду давнього|стародавнього| єгиптянина. На перший план висунувся солярний культ сонячного бога Ра. Ключовим|джерельним| міфом, що розкриває основні уявлення давніх|стародавніх| єгиптян, був міф про бога землеробства і|та| родючості Осиріса, його божественну дружину Ісіду, підступного брата Сета, бога пустелі, що убив Осиріса, сина Осиріса і Ісіди Гора, що помстився за батька, перемігши Сета, і повернув Осирісу життя. Затвердившись у якості божественного владики на землі, Гор став родоначальником усіх фараонів, в той час, як його батько залишився владикою і верховним суддею в царстві мертвих.
Осирічний міф є характерним для землеробських культур, він заснований на архетипі бога, що вмирає і|та| воскресає, що символізує річні природні цикли. В той же час, міф про Осиріса і|та| Гора обґрунтовував божественну природу влади фараона і|та| сакральність держави. Міф про Осиріса пов'язаний також із питанням про життя і|та| смерть. Оптимістичною упевненістю в безсмерті пояснюється|тлумачить| такий|настільки| важливий|поважний| для давньоєгипетської культури поховальний культ із|із| його традицією збереження|зберігання| муміфікованого тіла і|та| грандіозними поховальними спорудами|спорудженнями|. Поховальний культ і|та| ритуалізація усього громадського|суспільного| життя знайшли віддзеркалення|відбиття,відображення| у переважно культовому мистецтві Стародавнього Єгипту: будівництві гігантських гробниць, таких, як піраміди в Гізі, і храмових комплексів; розвитку скульптури і живопису, покликаних зберегти вигляд і діяння померлого; помпезних театралізованих містеріях, що ілюстрували таємниці потойбічного життя і воскресіння душі. Навіть правові норми єгиптяни закріпили к сакральних текстах " Книги Мертвих". Усі сфери життя давнього|стародавнього| єгиптянина були підпорядковані|підрядні| канонам. Канон визначав місце людини у всесвіті|світобудові,світоустрої| і суспільстві, закріплював його самого і його нащадків за певним соціальним осередком; канон обумовлював специфіку ритуальної дії, норми і правила взаємодії людей; канон закріплював принципи зображення в мистецтві, вигляд архітектури тощо.
Культура Стародавнього Єгипту була суворо нормативною. У|в,біля| міфології і|та| мистецтві не знайти образи|зображення| героїв, що проявляють|виявляють| неслухняність|непослух| встановленим|установленим| законам, що кидають виклик світовому порядку. Древній|стародавній| єгиптянин з'являється|предстає| перед нами людиною, що відчуває свою вписаність у непорушний світовий і|та| соціальний лад, усвідомлює свою причетність вічності та нехтує індивідуальністю на користь гарантованого і стійкого становища як у цьому земному світі, так і у світі потойбічному. · На відміну від розміреної староєгипетської історії, історія народів, що жили в Месопотамії, була сповнена бурхливими подіями: злетами|піднесеннями| і|та| падіннями держав (Шумера, Ассирії, Вавилона та ін.).Велике значення для європейської культури має також історія давніх|стародавніх| євреїв і|та| Ізраїльського царства. Змішення етносів і|та| зміна культур, безперервні війни, що мали зазвичай винищувальний характер, і|та| особливості землеробства, залежного від примх природи, — усе це вело до того, що в культурі Месопотамії панувала не ідея вічності і непорушності, як в Єгипті, а ідея тлінності, минучести усього, що існує. Цією ідеєю пройняті рядки найдавнішого з|із| пам'ятників епічної літератури, що дійшли до нас,— шумерського епосу про Гільгамеша і скорботні рядки Книги Екклезіаста — найтрагічнішої з біблейських книг, авторство якої приписувалося цареві Ізраїльського царства Соломону (Х ст.). У політеїстичних релігіях цього регіону, разом із|поряд з,поряд із| культами богів різних стихій (Ану — бог неба, Енліль — бог повітря, Енкі — бог підземних вод та ін.) особливе місце займали астральні культи, що відбивали єдине, що є вічним і впорядкованим у світі — рух зірок. Таким, наприклад, є культ Іштар — богині любові і війни. У такому культурному контексті зазнала змін і|та| ідея державності. Цар вважається причетним|співпричетним| божеству, але|та| він вже не бог, а смертна людина. Принципово важливим|поважним| поворотом у людській свідомості стала фіксація світських правових норм, що забезпечували могутність і|та| злагоджене функціонування державної структури. У ХVIII ст.|ст| до н.е. вавілонський цар Хаммурапі створив найдавніший з відомих нам звід законів. Взаємини усіх соціальних шарів і окремих людей регулювалися тепер не їх особистою волею (взаємними угодами, кровною помстою тощо), і навіть не волею божою (як, наприклад, Суд Осиріса в Єгипті), а державою. Тотальному контролю з боку держави були підпорядковані|підрядні| усі сфери культури, усі прояви людської діяльності, перетворюючи її тим самим у державу тоталітарну. Порівняно із|порівняно із| культурою Стародавнього Єгипту, культура Месопотамії відрізнялася дещо іншими ціннісними орієнтаціями — блага земного буття, довголіття і|та| світ|мир| були пріоритетнішими за цінності світу|миру| потойбічного. Це була більш світська по духу культура. На відміну від стародавнього єгиптянина, людина, що жила на Близькому Сході і|та| в Месопотамії, не була просто гвинтиком безособової сакралізованої системи, він був поставлений перед необхідністю вибору, особистого|особового| самовизначення, нехай навіть у жорстко заданих рамках, як, наприклад, Авраам, що був не лише|не тільки| обраним Богом, але й обрав собі Бога і|та| уклав із Ним Договір|із|. Не випадково саме в цій культурі уперше|вперше| з'являються|появляються| образи|зображення| напівбогів і|та| героїв, супротивних богам (так, Гільгамеш чинив опір могутній|усемогутній| богині Іштар). · Ученість давньоєгипетських і|та| вавілонських мудреців залишила величезний пласт знань в галузях астрономії, геометрії, меліорації, медицини. І сьогодні ми користуємося шостидесятирічною системою числення (поділення|поділка| години, градуса) і|та| живемо за календарем, що заснований на вавілонському календарі, хоча багато досягнень давньосхідної культури виявилися втраченими для нас назавжди. Міфологічні уявлення давніх|стародавніх| євреїв, викристалізувавшись у перші біблейські тексти, стали ідейною основою майбутнього християнства і|та| усієї сучасної європейської духовної культури. Невипадково тому культуру давньосхідних цивілізацій ми називаємо " колискою світової цивілізації".
Культура античної Греції антична культура — завершальна фаза культури Стародавнього Світу. Поняття " античність" уперше|вперше| стали|почали| вживати|використовувати| діячі італійського Ренесансу для характеристики культури стародавніх греків і|та| римлян. Деякі дослідники вважають, що до античного світу слід також відносити Крито-мікенську або Егейську цивілізацію (Крітське царство, міста-держави Трою, Мікени), що була безпосередньою попередницею давньогрецької. Високий рівень Егейської культури став потужним|могутнім| рушійним чинником|фактором| розвитку молодої грецької культури. Цей вплив позначився у архітектурі грецьких міст, міфології, обрядах, мистецтві,|та| спорті. · Слова "Греція" і|та| "греки" — латинського походження. Самі греки називали себе " еллінами ", а свою країну " Елладою ". Основні етапи давньогрецької культури: «гомерівський (ХI-VIII ст. до н.е.), названий|накликати| по імені поета Гомера, що увічнив у поемах " Іліада" і|та| " Одіссея" події Троянської війни; «архаїчний (VII-VI ст. до н.е.) — становлення специфічної форми державності — античного полісу — політично і|та| економічно незалежного міста-держави; закладання фундаментальних основ давньогрецької культури на основі єдності мови, релігійних вірувань, мистецтва і схожого способу життя; «класичний (V-IV ст. до н.е.) — період формування рабовласницької демократії, час найвищого розквіту давньогрецької культури — філософії, науки, літератури, провідних видів мистецтва: монументального живопису, архітектури, скульптури, кераміки і вазопису, музики, театру, спорту. Феномен класичної епохи називають " грецьким дивом" або "золотим століттям"; «період з|із| IV до I ст. до н.е. зветься елліністичним внаслідок поширення|розповсюдження| грецької культури на скорених Грецією територіях Єгипту, Персії і навіть Індії. Стародавня Греція не була цілісною державою, як, скажімо, Єгипет, вона була не політичною, а етнічною і|та| культурною єдністю, що складалася з|із| безлічі самостійних полісів. Давньогрецька культура формувалася, використовуючи досягнення інших народів ― єгиптян, вавілонян, фінікійців. Але|та|, вже починаючи|зачинати| з|із| періоду архаїки, грецькій культурі були властиві особливі погляди на світ, принципово відмінні від давньосхідного світосприйняття|світосприймання|. · Релігійним віруванням еллінів, як і інших народів Стародавнього світу, були властиві політеїзм (многобожжя) і|та| пантеїзм (ототожнення божеств із природою і|та| сприйняття природи як втілення божої суті|єства,сутності|). У історії давньогрецької релігії виділяють два періоди: — доолімпійський, для якого характерні риси|межі| тотемізму, культ мертвих і|та| поховальні обряди. В цей же час виникає культ давньогрецьких героїв, таких як Геракл, Орфей та ін.; — олімпійський, з|із| єдиним для усієї Греції культом богів-покровителів|заступників| античних полісів. Складається пантеон на чолі з богами, що мешкали на горі Олімп. Поетична міфологічність — найважливіша риса|межа| світогляду еллінів. Крізь призму міфу греки сприймали і|та| осмислювали природні явища, минуле і|та| сьогодення своєї батьківщини, весь навколишній|довколишній| світ. У міфі гармонійно поєднувалися|сполучалися| вигадка|вимисел| і|та| правда, фантазія та історичні факти. · Існування Космосу [грец. порядок |лад|] греки пояснювали|тлумачили| раціональними, а не релігійними причинами. Якщо для інших народів спеціальні знання про всесвіт|світобудову,світоустрій| можна вважати лише передуванням науці, то античним грекам було притаманне прагнення створити систему позитивних знань про Всесвіт, що базується на ідеї космічного порядку не від Бога, а на основі закону. Космос для них був не лише втіленням світового ладу і єдиного цілого, на відміну від безладного Хаосу [грец. первозданна безодня, що все породжує ], але й втіленням естетичних принципів, таких як краса, міра, гармонія. Проблеми устрою Космосу, законів всесвіту|світобудови,світоустрою| займали особливе місце в грецькій філософській думці. Ще в докласичний період зароджується наука про природу ¾ натурфілософія, що стала основою грецької і майбутньої європейської науки. Одним із найяскравіших представників докласичної філософії був Піфагор. він і|та| його послідовники внесли значний внесок у розвиток математики, теорії чисел, астрономії, теорії музики. Згодом сформувалася ціла низка|низка| філософських шкіл, погляди яких зробили величезний вплив на розвиток усієї європейської філософії і|та| науки. Епоху класики прославили " батько|отець| діалектики" Сократ, Демокрит, що обґрунтував атомарну будову всесвіту, ідеаліст Платон —автор вчення про державу, і енциклопедист Аристотель, що розробив цілісне вчення про взаємовідношення форми і матерії. Справжній|даний,теперішній| прорив у медицині зробив Гіппократ. · Грекам більш, ніж іншим народам Стародавнього світу властиві антропоморфізм, суть якого полягає в тому, що тваринний і|та| рослинний світ, явища природи і|та| навіть могутні|усемогутні| боги наділяються людськими властивостями, і|та| антропоцентризм (людина — в центрі всесвіту, " мірило усіх речей"), які проявилися в усіх сферах давньогрецької культури: у міфології і літературі одним з головних діючих персонажів, поряд із богами і напівбогами, була людина; у науці та мистецтві склалося шанобливе ставлення до авторства і глядача; впорядкованість Космосу в уяві філософів є співвимірною ідеальній красі людини, як зовнішній, так і внутрішній. Ідеалом у Стародавній Греції була людина, що досягла калокагатії — естетичної гармонії тілесного і духовного. Досягти такого ідеалу можна було шляхом фізичних вправ, виховання і освіти, передусім, естетичної. · Античний ідеал калокагатії нерозривно пов'язаний із змагальним принципом агоністичності [грец. агон боротьба, змагання ], що є найважливішим елементом давньогрецької і усієї античної культури. Агоністичність була органічно властива усім сферам життєдіяльності: інтелектуальній, музичній, поетичній, але особливо яскраво проявилася у спортивних змаганнях: Олімпійських, Немейських та ін. іграх. Змагальний, ігровий принцип в культурі створював атмосферу видовищності і святковості. Інтелектуальний агон полягав в умінні вести діалог, відстоювати свої переконання. Цей принцип лежав в основі ораторського мистецтва і|та| науки риторики, що отримали|одержували| розвиток в Греції і|та| Римі. · Джерелами давньогрецької літератури були усна народна творчість, міфи і епічні пісні, які вигадували і виконували співаки- аеди. У гомерівський період з'являються|появляються| рапсоди — оповідачі, автори епічних поем (Гомер, Гесіод), а в VII-VI ст. до н.е. — лірична поезія, яскравою представницею якої була поетеса Сапфо (Сафо). Популярним жанром була байка. Першим байкарем був поет Езоп. У епоху класики з'являється|появляється| новий літературний жанр — історична проза, одним з перших авторів якої був " батько|отець| історії" Геродот. У класичний період з'являються|появляються| й такі літературні жанри, як: драма, трагедія, комедія. Есхіл — " батько|отець| трагедії", Софокл, що прославляв патріотизм, громадський обов'язок і|та| віру в людину, реаліст Еврипід, започатковець грецької комедії Аристофан, вдало поєднуючи|сполучати| реальність і|та| фантазію, заклали літературні основи театрального мистецтва. · Театр — особливий синтетичний вид|вигляд| мистецтва, що виник в Стародавній Греції в VI ст.|ст| до н.е., в якому сплелися воєдино гра акторів перед глядачами і|та| драматичний літературний твір|добуток|, музика і|та| спів. Виникнення театру пов'язане із Великими Дионісіями — святами|святкуваннями| на честь бога виноробства Дионіса. Театральне мистецтво виросло з|із| Дионісійських містерій — сакральних театралізованих вистав. Театр в Греції став рупором державної політики, головним|чільним| вихователем і|та| наставником громадян. Кожен громадянин мав бути глядачем. Але|та| театр для греків був більше, ніж видовище. Це — своєрідна енциклопедія філософських ідей і|та| психології людини. Театр будив не лише|не те що,не тільки| думку, а й|та| почуття|відчуття|. Найвищим переживанням|вболіванням|, до якого прагнули елліни — пережити ефект катарсису [грец. очищення ], суть якого — у вищому прояві духовності через співчуття героям трагедій і причетність до вищих ідеалів суспільства і держави. · архітектура. На прикладі|зразку| мікенської культури греки навчилися будівництву акрополів [грец. верхнє місто ] — укріпленої частини|частки| міста, що розміщувалася на височині. Акрополі були центральною частиною|часткою| більшості грецьких полісів. Починаючи|зачинати,розпочинати| з|із| архаїчного періоду, головним видом|виглядом| архітектури були храми, які були не лише|не те що,не тільки| культовими, а й|та| частково і|та| громадськими будівлями. Найпоширеніший тип храму — периптер [грец. з усіх боків окрилений ], в якому колони розташовувалися по усьому периметру споруди|спорудження|. Основою архітектури Еллади і|та| одним з прикладів|зразків| канонів є ордерна система, що строго|суворий| визначала співвідношення, пропорції між|та|частинами|частками| будівлі, що несуть навантаження (колонами) і|та| перекриттям. До класичних ордерів грецької архітектури, до яких звертаються і сучасні архітектори, належать: дорійський ордер, що відрізняється простотою і мужністю форм (невипадково дорійські колони іноді замінювалися чоловічими фігурами — куросами); іонічний ордер, якому властиві легкість і стрункість, колони якого іноді замінювалися жіночими фігурами — каріатидами, а капітель прикрашалася волютами (завитками); особливо вишуканий корінфський ордер із капітеллю, декорованою листям рослини аканфи або квітами. Пропорції архітектурних споруд|споруджень| відповідали ідеальним пропорціям людського тіла (так, відношення|ставлення| діаметру дорійської колони до її висоти відповідає відношенню|ставленню| стопи чоловіка до його зросту|зросту| ― 1:7, а іонічної — стопи жінки до її зросту — 1:8). Таким чином, грецькі архітектурні ордери є ще одним втіленням антропоцентризму. · Образотворче мистецтво. Грецький живопис, на жаль, практично не зберігся. Ми можемо судити про нього лише по римських копіях, що дійшли до нас, і|та| описах очевидців. Добре збереглися лише численні|багаточисельні| зразки|взірці| вазопису — лакового розпису поверхні керамічних посудин для води, вина, масла і тому подібне. Форма кераміки, як і самі розписи, відповідали строгому канону. Ідеї зовнішньої і|та| внутрішньої досконалості людини особливо яскраво втілювала грецька скульптура періоду класики. Першим із|із| скульпторів, хто зумів передати|втілювати| у своїх творах|добутках| рух людського тіла, був Мірон. У відомій скульптурі " Дискобол" ( метальник диску) майстер продемонстрував прекрасне володіння пластичною анатомією, зобразивши вільний рух і природну грацію атлета. Найвидатнішим скульптором Греції був Фідій. що керував реконструкцією Афінського акрополю, будівництвом храму Парфенон, для якого із|із| золота і|та| слонової|слонячої| кістки|кісті| створив прекрасну 9-метрову статую Афіни. Стіни Парфенону прикрашали його багатофігурні рельєфи. Йому ж належить одне з чудес світу — 14-метрова статуя Зевса в Олімпії, що була виконана в тій же техніці, що і Афіна Парфьонос. Знаменитий творець Поліклет був не лише|не тільки| скульптором, а й теоретиком мистецтва. Його трактат " Канон " присвячений вивченню ідеальних пропорцій людського тіла, які він втілив у в статуї " Доріфор " (списоносець). Для класичного і|та| елліністичного мистецтва характерно не лише|не тільки| зображення ідеальної тілесної краси|вроди|, але й прагнення розкрити складний духовний світ людини. Грецькі майстри Скопас, Пракситель, Лісіпп прагнули зберегти бурхливі людські почуття і драматичні події. Ця тенденція яскраво утілилася в знаменитій скульптурній композиції " Лаокоон ", римська копія якої прикрашає площу біля Археологічного музею в м. Одеса. Завоювання Еллади Римом у II ст.|ст| до н.е. не знищило грецьку культуру. Навпаки, Рим сам потрапив|попав| до орбіти більш високої культури античних греків, як сказав римський поет Горацій: " Греція, полонянкою став, переможців грубих полонила|приваблювала|". Це дає підставу говорити про своєрідний синтез грецької і|та| римської культур. Культура Стародавнього|стародавнього| Риму Місто Рим, за переказами, було засноване синами бога війни Марса Ромулом і|та| Ремом, нащадками троянського героя Енея. Історія римської культури традиційно ділиться на наступні|такі| періоди: «царський або етруський (VIII-VI ст. до н.е.), що ознаменований заснуванням Риму в 753 р. до н.е., зародженням класового суспільства і держави, становленням основ римської культури; «епоха республіканського Риму (V ст.|ст| до н.е. - 30 р.|м.| до н.е.) — «епоха Римської імперії (31 р.|м.| до н.е. - 476 р.|м.|) — час правління імператорів (цезарів), період найвищої могутності і|та| розквіту культури завдяки численним|багаточисельним| завоюванням в Європі, Азії і|та| Африці, поширення|розповсюдження| римської культури на завойованих територіях і|та| збагачення останньої за рахунок культурних досягнень інших народів. В результаті|внаслідок,унаслідок| внутрішніх протиріч і зовнішньої експансії Римська імперія розпалася на Західну Римську імперію, що загибла в результаті нашестя варварських племен, і Східну імперію, щозгодом стала називатися Візантією. А у серед. V ст. наймогутніша держава Стародавнього Світу припинила своє існування. З падінням Риму завершилася не лише історія Античності, але й історія Стародавнього Світу. На формування давньоримської культури вплинули багато сусідніх племен і|та| народів, передусім|перш за все| етруски і|та| греки. У Етрурії римляни вчилися інженерній справі|речі|, будівництву і|та| військовій|воєнній| майстерності. Вони запозичили у етрусків деякі релігійні уявлення і обряди, ворожіння і гладіаторські бої. Пізніше, коли Рим завоював Елладу, вирішальний вплив на його культуру зробила грецька культура. Грецька мова|язик| стає мовою|язиком| вищий шарів суспільства|товариства|, у еллінів римляни запозичили міфологі|в,біля|ю і філософію, літературу і театральне мистецтво, архітектуру і образотворче мистецтво. Проте|однак| соціальний статус майстрів мистецтва у войовничому Римі і|та| в Греції епохи розквіту був принципово різним. Римська культура відрізнялася більшою прагматичністю і|та| доцільністю в порівнянні із давньогрецькою, заняття мистецтвом вважалися негідними римлянина і тому залишалися долею вільновідпущеників і рабів. · Раціоналізм римської культури найяскравіше проявився|виявлявся| у інженерній справі |речі|: інтенсивному дорожньому будівництві, зведенні|піднесенні| багатоярусних акведуків (наземного водопроводу) і|та| клоаки (каналізації), винаході нового будівельного матеріалу, що дав велику свободу у виборі форм — бетону. Арка, купол так само характерні для римської архітектури, як ордерна система для архітектури Греції. · У римському мистецтві пріоритетною була|посідала,позичала| архітектура. В період Республіки римляни досягли успіхів не лише|не тільки| в техніці будівництва, але й у теорії архітектури. Трактат інженера і|та| архітектора Вітрувія "Десять|десятеро| книг|книжок| про архітектуру" став справжньою|даною,теперішньою| енциклопедією будівельної справи|речі|, що не втратила актуальності|загубила,згубила,змарнувала| і в наступні епохи. На думку автора, архітектурна споруда має поєднувати в собі користь, міцність і красу, а архітектор повинен мати універсальну освіту. До шедеврів римської архітектури відносяться: величезні|велетенські| амфітеатри з ареною для гладіаторських боїв та інших видовищ, найграндіознішим з яких є амфітеатр Флавіїв Колізей; форуми — міські площі, оточені колонадами і прикрашені безліччю статуй, що були центрами культурного і суспільно-політичного життя; тріумфальні арки, призначені для тріумфу — урочистого в'їзду армії-переможця у місто; величні храми, у тому числі, купольні; грандіозні по масштабах і пишно прикрашені терми, що були для римлян не просто лазнями, а місцем проведення дозвілля. · На початку нашої ери культура Риму досягла найвищого розквіту. Значний вклад|внесок| у літературу внесли видатні|визначні| поети і|та| письменники Вергілій, Горацій, Овідій, у філософію — Сенека і |та| Цицерон, у науку — історики Тацит, Светоній, Плутарх, учені Пліній Старший, Птолемей. Культуру імператорського Риму пронизано ідеями, що прославляли велич і могутність рабовласницької держави, непорушність і вічність влади римських цезарів. По мірі зростання могутності Риму, в культурі набували все більшого розмаху тенденції до розкоші та помпезності. Багаточисельні статуї імператорів і полководців, схожих на олімпійських богів, стали символами імперської ідеології. У творах письменників і працях істориків затверджувалася думка про те, що саме " вічний Рим " покликаний панувати у всьому світі. Мабуть, у цей час й народилося висловлювання: " усі шляхи ведуть до Риму ". У цю епоху виникла цілісна система державності та законності — відоме римське право, що проголосило пріоритет закону. Римське право лежить в основі усіх сучасних європейських систем законодавства. · У епоху імперії успішно розвивалося образотворче мистецтво. Особливо помітним явищем став монументальний живопис — фреска і|та| мозаїка. У творіннях|добутках| римських художників|митців| виразно простежуються|просліджують| традиції грецького живопису, що не дійшов до нас, а іноді й|та| пряме копіювання. Тому саме римські фрески і|та| мозаїки дають уявлення про античний живопис в цілому|загалом|. Римські скульптори не лише|не тільки| вдало копіювали прекрасні|чудові| твори|добутки| грецьких митців, але й досягли успіху в створенні|створінні| реалістичного скульптурного портрету, в якому поєдналися|сполучалися| точність передачі індивідуальних рис|меж| і|та| характеру того, чий портрет створювався, і|та| естетичні ідеали грецької пластики. Прагнення до достовірної передачі як зовнішньої схожості, так і внутрішнього світу людини — визначальна риса|межа| мистецтва імператорського Риму. Художники|митці| навчилися розкривати психологічний стан свого персонажа, його характер, духовне життя, настрій. У 476 м. Рим, що стрімко втрачав минулу могутність внаслідок|заслаблий| внутрішніх протиріч, захопили готи і німецькі племена. Цей час вважається кінцем античного світу і початком нової середньовічної культури.
Безцінний внесок Античності у розвиток культури усіх наступних|подальших| епох. Духовний світ античності став фундаментом усієї майбутньої європейської культури і|та| мірилом основних людських цінностей. У епоху античності народжується принципово нове розуміння і|та| відношення|ставлення| до людини. Антична культура сформувала два архетипи людської особистості: гармонійна людина, виходячи з уявлень греків, сприймала Всесвіт як Космос — вищий порядок|лад|, одушевлений внутрішньою гармонією, а для римлян більше характерна людина героїчна, що прагне упорядкувати світ|мир| своєю активною перетворюючою силою. Античність подарувала|дарувала| нам не лише|не тільки| найвищі зразки|взірці| людської думки і|та| таланту, але і дала приклад|зразок| шанобливого ставлення до людини-творця, поставивши його мало не врівень з богами. В той же час, доля і|та| загибель античної цивілізації попереджають|попереджують| нащадків про те, як небезпечні необмежена влада і|та| неприборкана демократія, здатні|здібні| привести у результаті до тоталітаризму і|та| краху.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 520; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |