Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Тема: Соціально-психологічний тренінг формування етнічної ідентичності молоді з використанням арт-технологій

Лекція№ 20

План

1. Методологічні принципи використання арт-терапії в соціально- психологічному тренінгу

2.Структура соціально-психологічного тренінгу формування етнічної ідентичності молоді

3. Арт-терапевтичні техніки в соціально-психологічному тренінгу формування етносоціальних уявлень молоді

 

1. Методологічні принципи використання арт-терапії в соціально- психологічному тренінгу

На сьогодні ми можемо констатувати, що в освітньому процесі, спря­мованому переважно на здобуття професійних знань та навичок, недо­статня увага приділяється такому важливому аспекту, як виховання роз­виненої особистості, гідного громадянина, патріота своєї держави.

У психологів-практиків, а також педагогів, учителів, вихователів існує запит на нові, нестандартні методи виховання сучасної молоді — такі, які б сприяли формуванню, зокрема етносоціальної культури молоді. Водночас важливо, щоб таке формування відбувалося ненасильниць­ким шляхом, без навіювання власних етнічних та ідеологічних переко­нань та упереджень, із глибокою толерантністю та повагою до етнічних груп без актуалізації негативних етнічних стереотипів. На нашу думку, саме арт-терапія є адекватною методологічною базою для вирішення виховних та психокорекційних завдань, пов'язаних із формуванням ет­нічної ідентичності.Відомо, що людина зазвичай засвоює лише до 30% інформації, яку вона чує або бачить, чи чує й бачить одночасно. Рівень засвоєння знань починає зростати, як тільки люди беруть активну участь в обговоренні питань (до 50%), під час практичних занять із подальшим обговорен­ням своїх дій (до 75%), при застосуванні набутих знань у реальному житті (до 90%). Тому вважаємо, що вдале поєднання різних форм на­вчання та активне застосування в освітньому процесі інтерактивних форм навчання (до яких, безумовно, належить соціально-психологіч­ний тренінг) сприятиме не тільки ефективності засвоєння інформації, а й різнобічному розвитку особистості; умінню аргументовано вислов­лювати й відстоювати свою думку; толерантно ставитися до ідей, по­глядів, переконань інших людей; здатності обдумувати, розмірковува­ти та аналізувати певну інформацію чи проблему, питання; набуття нових навичок і патернів поведінки (зокрема, етносоціальної); а також згуртуванню, єднанню групи; налагодженню внутрішньо-групових аспектів комунікації тощо.

Окремо відзначимо, що соціально-психологічна робота в форматі тренінгів із використанням арттехнологій може спрямовуватися на розв'язання питань, які стосуються різних аспектів взаємин із суспільством та соціальними групами (наприклад, етносами), і, зокрема, на формуван­ня соціальних уявлень молоді, що сприятиме розвитку адаптивних мож­ливостей молоді до мінливих, нестабільних умов суспільства, що транс­формується. В такому суспільстві саме на етнічну ідентичність припадає найбільше «навантаження» щодо орієнтації людей у ньому.

Ми виходили з того, що усвідомлення власної етнічної ідентичності молодою людиною та обговорення, порівняння з іншими позиціями, по­глядами, думками сприятиме формуванню етносоціальнихуявлень мо­лоді. Водночас ми припустили, що саме арт-технологіїдозволять пе­ревести змісти етносоціальних уявлень на рівень усвідомлення в ко­ректній формі.

У соціальній роботі варто використовувати методологічні принципи:

• арт-терапії— створення атмосфери для вільної творчості; орієн­тація на процес, а не на відомий результат; вплив через акціальні дії;

• системного підходу — група розглядається як цілісна система, модель суспільства;

• групової психотерапії— принцип використання процесів групо­вої динаміки;

• клієнт-центрованої терапії— недирективність; надання уваги й підтримки кожному члену групи; фасилітація процесу обговорення без нав'язування власної думки;

• гештальттерапії— орієнтація на відчування, відчуття й почуття групи; комунікація на емоційному, когнітивному й поведінковому рівнях; перебування всередині ситуації групового процесу, а не в мета-позиції.

Застосуванням ще одного прийому було проведення групи двома тре­нерами на двох мовах—українській і російській. На нашу думку, це допо­магало кожному учаснику відчути себе у більш безпечному середовищі, наближеному до соціальної реальності м. Києва, де російську мову мож­на почути так само часто, як і українську. Нагадаємо, що тренери викону­вали роль медіаторів процесу взаємодії в групі.

2.Структура соціально-психологічного тренінгу формування етнічної ідентичності молоді

Наша робота з формування етносоціальних уявлень проводилась у двох гру­пах по 15 осіб (студентів і психологів-професіоналів, які відвідали наш майстер- клас) та була побудована в формі соціально-психологічного тренінгу з викорис­танням арггехнсшогій. Цей тренінг був проведений у листопаді, грудні 2005 р.

Метою тренінгу було формування етносоціальних уявлень через ус­відомлення власної етнічної ідентичності.

Структура соціально-психологічного тренінгу була класичною та включала 3 частини, кожна з яких складалась з кількох етапів об'єднаних загальною, спільною метою.

Техніка «Герб представника етнічної спільноти»

Розглянемо арт-терапевтичну техніку — малюнок «Герб представни­ка етнічної спільноти». Герб як символ походить від хрестоносців, які ще у XV столітті використовували особливі емблеми для позначення свого со­ціального статусу. Ці емблеми розміщалися на збруї коней та щитах. Знатні люди пишалися зображеннями своїх гербів.

Герби позначали ідентичність людини, її приналежність до сім'ї або роду та її походження. Тому робота з гербом як символом має величезне значення для формування етнічної ідентичності людини.

Учасникам перед виконанням малюнка «Герба» пропонувалося уяви­ти себе типовим представником етнічної спільноти й за допомогою за­собів образотворчого мистецтва (фарби й папір різних форматів) викона­ти малюнок з орієнтацією тільки на власні асоціації. Учасники не одержу­вали додаткових інструкцій щодо того, яка це може бути етнічна спільно­та. Це могла бути навіть фантастична спільнота, створена уявою людини. Після закінчення малюнку учасникам групи пропонувалося придумати власний девіз, створити коротку розповідь про етнічну спільноту чи істо­рію створення герба. На наступному етапі заняття, після створення ма­люнка «Герба», їхнім авторам пропонується презентувати свою роботу групі, розкрити символізм образів, використаних у малюнку, розповісти історію етнічної спільноти.

Аналізується розмір та кількість символів, їх зміст, колір тощо. Герб, як правило, містить художні образи в спрощеній символічній формі, що, по- перше, дозволяє використовувати цю техніку з тими, кому важко зобрази­ти свої уявлення в художній формі, а, по-друге, полегшує аналіз. Окремо виділяються символи, що є змістом колективного несвідомого (рослинно­го, тваринного походження, природних явищ —розповсюджені символи українців), та співпадіння з символікою української держави. В процесі художньої творчості змісти індивідуального несвідомого вплітаються та поглинаються архетипічними змістами колективного несвідомого. Сим­вол є поєднанням, зведенням певної множинності смислів, зміст якого визначається через певний знак. Слід відзначити багатозначність символів, що утруднює аналіз та інтерпретацію (полівалентність змісту символіки психомалюнків вивчав П. Теслюк).

М.Бондар, вивчаючи особливості символічної репрезентації україн­ського етносу через психомалюнок, зазначила, що «зміст малюнків свідчить про їх функціональні взаємозв'язки з рівнями самоідентифікації студентства». Однак найвищу цінність використання малюнка «Герб пред­ставника етнічної спільноти» ми бачимо не тільки в діагностичному по­тенціалі. Ми вважаємо, що робота над створення «Герба» сприяє самоус­відомленню та зміцненню власної етнічної ідентичності.

«Герб» виявляється адекватною методикою вивчення образу етнічної спільноти та формування етнічної ідентичності молодої людини. Психо­малюнок взагалі сприяє самозаглибленню, самопізнанню, рефлексії, ви­явленню через форму та колір мало усвідомлених, але вагомих аспектів життя. Оцінка власного культурно-етнічного багажу є основою поваги до культурного досвіду інших людей.

3. Арт-терапевтичні техніки в соціально-психологічному тренінгу формування етносоціальних уявлень молоді

Наведемо ще кілька вправ, які можна використовувати в основній ча­стині тренінгу для реалізації мети роботи. Створення автопортрету мож­на застосовувати для формування етнічної ідентичності. Така вправа вза­галі сприяє самоствердженню й зміцненню психічної ідентичності, прий­няттю людиною самої себе. Підліткам та молоді властиво малювати зображення, що мають автопортретний характер. Це можна вважати засобом пізнання свого «Я». Створення портрета себе як представника етнічної спільноти буде сприяти усвідомленню своєї етнічної ідентичності.

Виховний ресурс має комбінування образотворчої діяльності з інши­ми арт-терапевтичними технологіями: малювання під музику, створення (складання) історій, казок, віршів, програвання ролей тощо.

Техніка колажування як різновид арт-технологій може використовува­тися в соціально-психологічному тренінгу. Техніка виконання колажу — це прикріплення (приклеювання) до якоїсь основи різноманітних матері­алів, що відрізняються за кольором і фактурою. Матеріалом для колажа можуть бути різноманітні зображення (наприклад, із журналів), природні матеріали, предмети, виготовлені або трансформовані творцями колажу.

Перевагою техніки є відсутність при виготовленні колажу напружен­ня, пов'язаного з відсутністю в учасників художніх здібностей. Ця техніка дозволяє кожному досягти успішного результату. Колажування дозволяє визначати існуючий наданий момент психологічний стан людини, вияв­ляти актуальний зміст її самосвідомості, особисті переживання та дослід­жувати певні аспекти її досвіду й інтегрувати сформовані на попередніх заняттях нові патерни та моделі мислення і поведінки. Значно розширює можливості техніки колажування її інтеграція з іншими арт-технологіями. Наприклад, включення в колаж малюнків, особистих фотографій учас­ників, авторами яких вони є, або на яких вони сфотографовані, а також використання колажу в перформенсі та інсталяціях. Колажування як арт- технологія має широкі галузі застосування й дозволяє вирішувати багато завдань в умовах соціально-психологічного тренінгу.

Учасникам можна запропонувати зробити журнальний колаж за ет­нічною тематикою. За допомогою цієї методики можна дослідити уявлен­ня про образ етнічної спільноти. При використанні спільного групового фотоколажу образу етнічної спільноти доцільно запитати учасників про місце кожного з них на спільній композиції:

—Де ти відчуваєш своє місце?

—Де хотів би знаходитися?

— Що тобі потрібно, щоб змінити місце?

— Як би ти почував себе на новому місці?

Ці запитання стимулюють розвиток рефлексії молодої людини щодо власної етнічної ідентичності, усвідомлення нею свого місця в суспільстві.

При проведенні аналізу колажу треба орієнтуватися на розташування елементів на аркуші відносно інших, розмір елементів, підстави вибору того чи іншого елементу тощо, залежно від того, про що робиться висно­вок про властиві учасникам стратегії соціально-етнічної взаємодії:

• співрпраця: елементи доповнюють загальну ідею колажу, просте­жується загальний сюжет;

• протидія: один елемент заклеює інший, учасник підкреслює лише свою ідею, не простежується загальної смислової або композиційної лінії;

• компроміс: можливо заклеювання деяких елементів, але зберігаєть­ся загальна ідея, настрій;

• поступливість: на початку вибираються маленькі фігури та розмі­щуються по краях колажу, ініціатива по створенню сюжету передається іншим;

• уникання: елементи наклеюються збоку від інших, не несуть визна­ченої ідеї.

На спільнім колажі можна проаналізувати, які аспекти образу етнічної спільноти виявилися в роботі, яким якостям етнічної спільноти було при­ділено найбільшу увагу, які труднощі виникали в учасників у процесі ви­значення змісту колажу та його виготовлення. Виготовляючи колаж, учас­ники отримують можливість усвідомити національні відмінності, ступінь своєї відповідності образу типового представника національної спільно­ти, знайти своє місце в етнічній групі.

Таким чином, арт-технологія колажування є ефективним екологічним методом роботи з групою в процесі формування етносоціальних уявлень і може застосовуватися в різних напрямках діяльності психолога, як у те­рапії так і в діагностиці та соціально-психологічному тренінгу.

Заняття дозволяють розширити розуміння міжособистісних стосунків, усвідомити особливості взаємодії з іншими людьми як національної спільноти так і представниками інших спільнот, проблеми, що виникають при спілкуванні (розбіжності й конфлікти в процесі виконання спільного колажу образу етнічної спільноти). Заняття також допомагають учасни­кам отримати нові знання про особливості соціальної взаємодії, тобто підвищити рівень комунікативних знань.

Аналіз малюнків і текстів описів учасниками гербів дозволив виявити дві основні групи уявлень про етнічну ідентичність, і, відповідно, два ос­новних типи усвідомлення етнічної ідентичності: 1) національний і 2) за­гальнолюдський. Ми спостерігали два види використаної символіки: та, яка поєднує український етнос, і та, що показує належність авторів ма­люнків до людства взагалі.

Таким чином, можна зробити висновок: методологія арт-терапії відпо­відає якості навчально-виховного процесу, що забезпечує рівень особис­тісного розвитку молодої людини. Арт-терапія (чи артпедагогіка) адекват­на для використання в соціально-психологічних тренінгах для формуван­ня етносоціальних уявлень студентської молоді та дозволяє в екологічній формі перевести змісти етносоціальних уявлень на рівень усвідомлення, що обумовлює динаміку індивідуальних досягнень у самовизначенні, са­морозвитку, самореалізації через розвиток схильності до аналізу продуктів власної творчості, рефлексії щодо психологічних особливостей власної етнічної спільноти.

Арт-терапія відіграє значну роль у зміцненні етнічної та культурної ідентичності, у розробці нових, більш відповідних логіці внутрішнього розвитку особистості й суспільства, патернів етносоціальної поведінки. Арт-терапевтичні технології сприяють інтеграції отриманого досвіду кож­ним учасником і згуртуванню, єднанню групи, налагодженню внутріш­ньо-групових аспектів комунікації.

 

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Структура проведення арт-терапевтичного заняття з дітьми з особливими потребами | Поняття рекламно–інформаційних матеріалів та їх види
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2013-12-13; Просмотров: 800; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.