КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Творчість братів Михайла і Тимка Бойчуків
Михайло Бойчук (1882-1937), як В.Кричевський, Ю.Нарбут і О.Мурашко, зумів перебороти "недокровність" цілого попереднього XIX ст. з його нівелюючими московськими впливами і відновити монументальне мистецтво. Йому довелося виводити національних мистців із неволі композиційного хаосу, позбавленого будь-якої мистецької композиції і форми у творах художників передвижницького "направленія" до ладу форм і композицій, площинно організованих в Оранті Софії Київської, на мозаїках святих Михайлівського собору, у творах часів Предвідрод-ження Джотто. Спираючись на названу мистецьку спадщину та українську народну творчість він поєднав традиційні форми з сучасністю. Постать Михайла Бойчука - засновника монументальної школи в Україні - унікальна й трагічна (став жертвою московських репресій). Основні фрескові композиції, створені ним і його учнями, знищені. Казарми Луцького полку в Києві, розмальовані 1919 року, зруйнували денікінці. Більшість творів й архівних матеріалів М.Бойчука та його учнів втрачено. І все ж за 1980-90-ті роки знайдено і опубліковано ряд документів, спогадів, композицій. Народився Михайло Бойчук 1882 року в селі Романівці Теребовлянського повіту на тернопільській землі. Шістнадцятилітнім юнаком М.Бойчук виїздив на мистецькі студії до Львова. Завдяки допомозі Наукового товариства ім. Т.Шевченка та митрополита Андрея Шептицького, він здобуває фахову освіту в Відні, закінчує Краківську Академію мистецтв (1905 року, із нагородою). Бажаючи поглибити свої мистецькі знання, продовжує удосконалюватися у Мюнхені, мандрує до Далмації і Парижу, де виступає на виставках з 1908 року. Проте молодого українця цікавить не стільки бурхливе монпарнаське життя, скільки класична спадщина, передусім зібрання паризького Лувра. З 1910 року М.Бойчук виставляється разом з учнями. Відомий французький поет і критик Г.Аполліонер дав таку оцінку: "... ця школа, що відроджує візантинізм, має значну кількість прихильників. Вони становлять нині групу незалежних, де недовершені роботи сусідують з канонічними малярськими творами, створенням яких керує М Бойчук".
Вихованці майстра вивчали твори протовідродженецької доби в Італії, знайомилися з технікою фрескового малювання, займалися питаннями реставрації. Михайлу Бойчуку доручають реставрацію іконостасу церкви в с. Лемеші на Чернігівщині. З 1917 року знаний маляр-монументаліст очолює майстерню в Українській Академії мистецтв. Він надавав великого значення створенню колективу мистців - монументалістів. Відчуваючи реальні запити на твори монументального малярства, він покладав великі надії на взаємозв'язок і спільні творчі пошуки нового цілою групою молодих майстрів фрески. Творів самого Михайла Бойчука збереглося дуже мало. Відомі лише невеликі малюнки голів і композицій постатей, виконані з великим відчуттям ритму в змішаній темперній техніці старої італійської школи. В його роботах присутнє деталізоване малювання з натури з наступним узагальненням форми за принципом творів давньоукраїнських фрескістів. Творчість М.Бойчука і педагогічна праця охоплює головну частину його діяльності вже під диктатом совєтської влади, в умовах великої "дискусії" 1920-х років і московської інквізиції 1930-х років. На київський період праці припадає 20 років творчості й життя в умовах постійного гоніння, "критик", погроз і лайки у висловах "формаліст", "націоналіст", "агент Ватикану" і т. п., аж до арешту і розстрілу 1937 р. Серед його учнів найталановитішим був, безумовно, молодший брат Михайла Бойчука - Тиміш (1896-1922). Вірний принципам брата-вчителя, засвоївши ці принципи, які власне були рідні всій його натурі, встиг сформуватися у видатного майстра, що в майстерні брата вже оказував примітний вплив на молодших товаришів, будучи їх товаришем-учителем поруч з своїм братом-професором. До видатних творів Тимка Бойчука відносяться такі твори: "Жінки біля яблуні", "Хлопець і дівчина", "Торгують насінням". Дані твори наповнені глибинно філософським змістом. До Тимкових шедеврів відносяться також "Садять картоплю", "Коні на пасовиську". Ще 1967 року видатний український письменник Валерій Шевчук писав: "Тішить око своєю глибинною продуманістю "Дівчина і хлопець" Т.Бойчука. Це картина якогось епічного спокою, м'якої погідності - все тут перейняте неповторним колоритом: обличчя модельовані просто і разюче точно". На другій звітній виставці Української Академії мистецтв мистець Тимко Бойчук експонував темперу "Баби на городі" й акварель "Етюд дерева". Все це речі якогось одного ряду, де загальмовано художній час, де настрій філософський, поетичний. Твори ці тяжіють до вічності.
Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 880; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |