Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Розвиток особистості. Соціалізація особистості: сутність поняття, механізм, моделі соціалізації




Процес входження людини у суспільство, включення її в соціальні зв'язки, інтеграція в різні типи соціальних спільностей називається «соціалізацією». У ході соціалізації людина здобуває знання, уміння, навички, формується її характер, визначається система життєвих цінностей, установок, норм і правил поведінки, виявляються інтереси, і в результаті цього вона стає дієздатним учасником суспільних відносин.

Аналізом проблем соціалізації займалися вітчизняні і закордонні вчені. Елементи відповідної концепції вже містилися в працях французького соціолога Г. Тарда (1843−1904), який стверджував, що в основі людських взаємин лежить принцип наслідування, а відносини «вчитель¾учень» можна вважати типовими соціальними відносинами. Розгорнуте пояснення соціалізації дав у своїй теорії сучасний американський вчений Т. Парсонс. Він показав, як індивід засвоює загальноприйняті норми у процесі спілкування зі «значущими іншими», і як органи соціалізації виконують функцію відтворення соціальної структури.

Соціалізацію не можна розуміти спрощено − як однобічний процес впливу соціального середовища на людину, що займає пасивну позицію. У дійсності особистість зіштовхується з великою кількістю зовнішніх і внутрішніх факторів, що умовно можна розділити на три категорії:

сукупність ролей і статусів, які може мати людина;

наявні соціальні інститути і спільності, у межах яких особистість може себе реалізувати;

система знань, умінь, навичок, життєвих установок, норми і правила поведінки, якості самої особистості, необхідні для виконання соціальних ролей і підтвердження соціального статусу.

Існування третьої категорії факторів дозволяє особистості вибірково ставитися до впливу соціального середовища, відкидаючи неприйнятні та сприймаючи необхідні фактори.

Процес об'єднання зовнішніх факторів, що характеризують умови соціального середовища, з факторами особистісними називається «механізмом соціалізації». Функціонування цього механізму забезпечує побудову однієї з двох можливих моделей соціалізації: моделі підпорядкування і моделі інтересу. Принципова їх відмінність полягає у різних мотиваторах соціалізації. У першому випадку − це суспільна необхідність, у другому − власний інтерес конкретної особистості.

Модель підпорядкування функціонує в суспільствах чи спільностях з досить високим ступенем регламентації діяльності. Вона включає три основні елементи: добір,розпорядження, контроль. Перший з названих елементів означає, що суспільство здійснює суворий добір претендентів на ту чи іншу соціальну роль на підставі принципу відповідності наявних знань, умінь, навичок і якостей особистості певним вимогам. Другий елемент означає, що соціальне середовище визначає виконавцям ролей норми і правила поведінки відповідно до стереотипів. На цьому етапі відбувається вироблення стійких переконань, позицій, світогляду. І нарешті третій елемент означає організацію зворотного зв'язку у моделі, тобто суспільство не тільки впливає на індивіда, але і контролює, як виконується обрана ним соціальна роль, чи відповідає вона наявним нормам.

Модель інтересу характерна для ліберально-демократичних суспільств. Вона прямо протилежна попередній за своєю сутністю, тому що припускає переключення відповідальності за процес соціалізації з соціальних інститутів на конкретну особистість. Але за формою модель інтересу тотожна моделі підпорядкування − у ній також виділяються три основні елементи: вибір, аналіз і самоконтроль. Перший елемент означає усвідомлений вибір особистістю для себе соціальних ролей на основі врахування наявних інтересів, потреб, здібностей, бажань, знань, умінь і навичок. Другий елемент означає, що особистість самостійно оцінює вимоги зовнішнього середовища і починає активно опановувати необхідними знаннями, розвивати потрібні якості. Третій елемент, як і в попередній моделі, забезпечує зворотний зв'язок − індивід за допомогою самоконтролю визначає ефективність виконання соціальних ролей і рівень вдоволення особистих потреб і інтересів.

Очевидно, що модель інтересу більш прогресивна, і отже, більш прийнятна у порівнянні з моделлю підпорядкування, однак перехід від однієї моделі до іншої може бути здійснено тільки тоді, коли у суспільстві буде створено відповідні умови:

керівники всіх рівнів і сфер громадського життя захочуть відмовитися від свого «законного» права диктувати і контролювати;

кожен індивід усвідомить свій власний інтерес і візьме на себе відповідальність за свою долю і долю держави.

Як показують дослідження, процес соціалізації особистості проходить у два етапи: соціальна адаптація і інтеріоризація.

«Соціальна адаптація» − це вид взаємодії особистості з соціальним середовищем, у ході якого відбувається узгодження вимог і очікувань обох сторін. Адаптація означає пристосування індивіда до різних функцій, соціальних норм, до спільнот, груп, інститутів, до умов функціонування різних сфер суспільства. Особливо важко здійснюється адаптація у перехідні періоди, коли у людей середнього і старшого віку, що складають основну частину населення будь-якої країни, уявлення залишаються орієнтованими на систему ролей і статусів суспільних відносин, що минули. В силу інерційності ціннісних орієнтацій цим людям складніше, ніж молоді, вписатися у нові соціальні умови. Адаптація − обов'язковий етап включення людини у систему суспільних відносин. Однак вона не забезпечує всієї повноти й ефективності участі індивіда у соціальному житті. Тому наступним етапом соціалізації є інтеріоризація. Це поняття у науковий обіг ввели психологи П. Жане, Ж. Шаже, А. Віллон.

«Інтеріоризація» − процес формування внутрішньої структури людської психіки за допомогою засвоєння соціальних норм, цінностей і інших компонентів соціального середовища у ході соціальної діяльності. Це процес переводу зовнішнього середовища у внутрішнє «Я», у результаті якого формується неповторна особистість зі своїм духовним світом і специфічною соціальною активністю. Характер переводу зумовлено структурою кожної конкретної особистості, сформованої попереднім досвідом. Особистість не поглинається соціальним середовищем, а взаємодіє з ним як самостійна одиниця. Отже, на першому етапі соціалізації відбувається пристосування особистості до соціального середовища, на другому - зміна поведінки в разі потреби.

Вивчення проблеми «особистість» збагачує і розширює уявлення про людину, її минуле, сьогодення і майбутнє. Ці знання також дозволяють правильно розуміти устрій усього суспільства як феномена, породженого в результаті людської діяльності.

Якщо говорити про специфіку процесів, що протікають в суспільстві на рубежі XX−XXI століть, важливо пам'ятати, що світ вступив в епоху бурхливого розвитку цивілізації, тому багато традиційних форм людського буття потребують корекції.

Брати на себе вантаж особистих і суспільних проблем − єдиний шлях виживання і подальшого вдосконалення індивіда. Цей шлях передбачає розвиток найвищого ступеня відповідальності, що сягає від вузького кола найближчого оточення до планетарних задач і проблем, а також формування наукового світогляду.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 434; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.