Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Об'єктно-орієнтоване програмування




Лекція № 9

Література: Скопень М.М. Інформаційні системи і технології бухгалтерського обліку в туризмі: Навч. посіб.- К.: Вища школа, 2003. - 275 с.

Об'єктно-орієнтоване програмування виникло наприкінці 60-х років. Комп'ютерний центр у Норвегії створив першу об'єктно-орієнтовану мову Simula. Нині існує багато об'єктно-орієнтованих мов програмування. До них належать такі мови, як C++, Structured Query Language (SQL), Visual Basic (VB), Visual FoxPro та ін.

У разі їхнього використання програму пишуть по рядках і по об'єктах обробки економічної інформації:

Об'єкт = інструкція обробки + дані

Запрограмовані об'єкти охоплюють такі елементи програмування, як змінні, оператори, команди, функції тощо. Змінні призначені для тимчасового зберігання даних. Оператори виконують такі дії: арифметичні, логічні (наприклад, AND, OR), порівняння (=, >,<,<=,>=,<>). Команди виконують такі функції: операції над файлами, створення повідомлень, меню, кнопок, вікон на моніторі, управління обчислювальним процесом тощо. Функції призначені для обробки стану клавіш, перегляду файлів на моніторі і под.

Розглянемо використання об'єктно-орієнтованої мови Visual FoxPro. Наприклад, потрібно відкрити базу даних готелів (Gotel.dbf) і відфільтрувати інформацію за визначеним кодом регіону, який зберігається у змінній kr. Тоді об'єкти обробки матимуть вигляд:

USE Gotel.dbf

SET FILTER TO Gotel.Kodreg=kr

У цьому модулі встановлено фільтр значень поля Kodreg файлу Gotel, які мають відповідати значенню змінної kr.

Тепер розглянемо використання об'єктно-орієнтованої мови Visual Basic. Наприклад, потрібно з реляційної бази даних вибрати оклад працівника за конкретний місяць року. Для цього створюється реляційна таблиця «Зарплата» та форма її перегляду. Далі в режимі конструктора формується програмний модуль:

Private Sub Form_Open

Dim Ввести_Рік As Variant

Dim ВвестиМісяць As Variant

Dim ВвестиПІБ As Variant

Me.RecordSource = «Select [ПІБ], [Оклад], [Рік], [Місяць] from [Зарплата] where [Рік] = Ввести_Рік And [Місяць] = Ввести_Місяць And [ПІБ] = Ввести_ПІБ»

End Sub

У цьому разі перед відкриттям форми на екрані монітора з'являться три діалогових вікна (формуються за допомогою інструкції Dim), куди користувач повинен увести з клавіатури необхідну інформацію (змінну): рік, місяць, ПІБ працівника підприємства.

Підґрунтям методів візуального програмування є об'єктно-орієнтоване програмування. Останнім часом був нагромаджений значний досвід створення програм, на основі якого виникла ідея систематизації та типізації об'єктів обробки економічної інформації, тобто формування базових класів і автоматизованого їх програмування.

Сучасне типове ПЗ «Microsoft Office» (на­приклад, Excel, СУБД Access) має такі засоби візуального програмування, як використання базових класів та VBA.

Перший вид візуального програмування (використання базових класів) надає користувачеві прототипи об'єктів, на основі яких користувач створює свої екземпляри. Наприклад, замість того щоб написати команди створення кнопки (яка заглиблюється та піднімається при натисканні), візуально програмовані мови мають прототип кнопки. Крім того, у прототип кнопки вбудовано стандартну реакцію кнопки, що звільнює користувача від копіткого програмування.

Отже, перший вид візуального програмування пропонує користувачу набір стандартних прототипів об'єктів, тобто базових класів, що визначають властивості (вид і розміри) та дії (інструкцію поведінки) екземпляра об'єкта, який створює користувач. Сформований екземпляр об'єкта успадковує властивості та дії відповідного базового класу. До базових класів належать такі прототипи об'єктів, як кнопка, поле зі списком, список, напис, поле, перемикач, прапорець, лічильник, лінія, рамка, набір закладок, малюнок, та ін.

Клас, який може утримувати всередині себе інші об'єкти, називається контейнером. До контейнерів належать таблиці, форми та звіти.

Список базових класів міститься на відповідних панелях інструментів конструктора: «Форми» (в Excel), «Панель елементів» (в Access) тощо (рис1.10). Екземпляри створюються користувачем натисканням відповідної піктограми об'єкта та перенесенням базового класу на документ або форму в потрібне місце.

Використовуючи той чи інший базовий клас, можна побудувати конкретний унікальний об'єкт зі своїми властивостями (атрибутами), наприклад кнопку, яка матиме такі свої атрибути, як розмір (довжина, ширина), напис, шрифт тексту, реакція кнопки. Об'єкти можна описувати методами. Методи — це дії (інструкції), які об'єкти можуть виконувати. Наприклад, контейнер «Форми» може мати два методи: Open та Close. Об'єкт «Кнопка» має метод Click, який виконується під час натискання кнопки миші.

Візуальне програмування має такі основні характеристики: успадкування, інкапсуляцію, поліморфізм.

Успадкування пояснюється тим, що всі об'єкти створюються на основі класів і успадковують властивості і методи класів.

Інкапсуляція пояснюється тим, що створений об'єкт об'єднує методи та властивості, які не можуть існувати без об'єкта. При вилученні об'єкта зникають його властивості і з ним методи. Під час копіювання об'єкт копіюється разом з властивостями та методами.

Поліморфізм пояснюється тим, що можливе використання одних і тих самих імен методів для виконання зовсім різних об'єктів. Наприклад, метод Open можна використовувати як для відкриття форми, так і для відкриття таблиці. Це, безумовно, спрощує візуальне програмування.

Другий вид візуального програмування (використання мови засобів програмування для автоматизації побудови макросів управління БД) тісно пов’язаний з першим видом. Наприклад, при побудові кнопки в автоматизованому режимі призначається макрос її використання (відкриття визначеної форми, перегляду звіту тощо).

Отже, у середовищі Word, Excel можна автоматизовано побудувати будь-який макрос на мові VBA з використанням клавіатури, курсору миші та команд головного меню.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 419; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.