Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Нераціональне пізнання




Раціональне пізнання та його форми.

Людина дістає інформацію шляхом природних сигналів, які йдуть від об’єктів, i штучних сигналів, що передаються від суб’єкта до суб’єкта i функціонують у системі людської мови. Розвиток й удосконалення мови тісно пов'язані з розвитком раціонального ступеня пізнання. Мова – найважливіший інформаційний посередник між суб'єктом i суспільством. У багатьох випадках людина може передати іншій людині свої знання, думки, образи лише за допомогою мови.

Раціональне (абстрактне) мисленняце функціонування відповідних знань, здатних відображати те, що недоступне органам чуття.

Форми раціонального мислення (поняття, судження i умовивід) фіксують в знаках мови предметні ознаки речей.

Поняття відображає суттєві ознаки речей, які потрібні i достатні для розрізнення їх у певному відношенні.

Поняття відображають ознаки предмета, які потрібні для розділення, класифікації, групування.

Мислення не може бути без судження, а судження без поняття.

Судженняце форма мислення, в якій за допомогою зв'язку понять затверджується або заперечується що-небудь.

Судження фіксує будь-які ознаки предмета: “троянда – червона”, “метафізика заперечує відчуття як джерело знань”.

Установлення необхідних зв`язків та відношень між думками забезпечують пізнавальний рух від незнання до знання.

Умовивідце така форма мислення, в ході якого з одного або декількох суджень (посилок) виводиться нове судження (висновок або слідство), логічно безпосередньо витікаюча з посилок.

Людське пізнання, в цілому – це єдність чуттєвого i раціонального ступенів. Чуттєве пізнання незалежно від логічного існує лише на ранніх ступенях становлення людства або у дитини, яка ще не володіє мовою. Люди ставлять перед собою певні завдання i тлумачать результати пізнання на рівні раціонального мислення, а потрібну інформацію дістають за допомогою органів чуття i приладів.

Результат пізнання – створення образу реальності, здобуття абсолютних знань.

Творчістьце цiлоспрямована дiяльнiсть, яка створює в контекстi даної культури принципово нові i соціально-значущі матерiальнi та духовно-моральнi цiнностi.

Особливості творчості як різновиду людськоєї діяльності:

1) захопленість і спрямованість (для захопленої людини творчість є сенсом життя, вона підсилюється, якщо продукти творчості одержуються всенародне значення);

2) стан натхнення (характеризується легкістю руху думки й образів, їх якістю і різноманітністю, глибокими переживаннями);

3) безупинність та тривалисть (досягається проникненням у сутність життя, закономірості природи і людського суспільства).

Види творчості:

1) наукова творчість,

2) технічна творчість,

3) художня творчість,

4) філософська творчість,

5) соціальна творчість.

Значного поширення набула нині наукова i технічна творчість, що засвідчує зростаючу роль науково-технічного прогресу в житті сучасного суспільства. Iнтенсифiкацiя наукових досліджень та інженерних пошуків гостро поставила проблему щодо вдосконалення стилю наукового мислення i розширення сфери творчості.

1. Наукова творчістьявляє собою створення нових наукових понять та наукових теорій.

Найважливішою умовою наукової творчості є уміння по-новому уявити собі картину протікання досліджуваних явищ.

— На первисному етапі дослідження уява виступає у визначенні робочих гепотиз.

— На другому етапі дослідження проходить нагромадження фактів.

— На заключному етапі дослідження завершуєтсья перетворення раніше існуючих у дослідника уявлень та формуються нові уявлення-образи.

 

Творчість у розвитку наукового знання реалізується на основі об`єктивних i суб`єктивних передумов. Одним із найважливіших суб`єктивних елементів наукового відкриття, творчості взагалі, є iнтуїцiя. Роль iнтуцiї в науковому пiзнаннi визначають майже всі дослідники, вона нерозривно пов`язана iз свiдомiстю. Без свідомої асимiляцiї культурно-історичного досвіду iнтуїцiя непродуктивна. Наукова творчiсть передбачає безкорисливість. Інша особливість наукової творчості – це орiєнтацiя на новизну. Пошук новогонадихає на творчiсть, а вона можлива лише тоді, коли дослідник прагне до нового без будь-якого прагматичного розрахунку. До тих, хто шукає істину, а не прибуток, приходить на допомогу iнтуїцiя. В генезисі наукової творчості інтуїція посідає важливе місце. Нові знання з`являються не у вигляді завершеного результату, не на грунтi аналізу, висновків, а у формі інтуїтивної здогадки.

Інтуїція - це такий спосіб одержання нового знання (форма пізнання, коли за неусвідомленими в даний момент часу ознаками, не усвідомлюючи шляху власної думки, суб’єкт робить наукове відкриття, одержує нове об’єктивно істинне знання про дійсність.

Інтуїція - це кульмінаційний момент творчого процесу, коли всі елементи пізнавальної проблеми поєднуються в єдину систему.

Основні характеристики інтуїції при дослідженні:

- безпосередність,

- несподіваність,

- неусвідомленість шляхів нового знання.

Неусвідомленість характеризує інтуїцію як процес, а несподіваність та безпосередність - як результат.

Наука по суті раціональна у своїх основах i за своїми методами, може здійснювати свої найбільш значущі завоювання лише шляхом небезпечних раптових стрибків розуму, коли проявляються здiбностi, які називають уявленням, інтуїцією, дотепністю. Iнтуїтивнi знання потребують фактологічного i теоретичного обґрунтування, логічної розшифровки. Iнтуїцiя тісно пов`язана з гіпотезою, припущенням, догадкою. За допомогою логіки доводять, аргументують, а за допомогою iнтуїцiї винаходять, відкривають.

Припущення i догадка фіксують переважно психічний стан суб`єкта пізнання. Догадка виконує роль суб`єктивно-психологiчного стимулу, викликає до життя різного роду гiпотетичнi припущення. На вiдмiну від догадки, припущення містить у собі не лише внутрішнє чуття дослідника, а й спосіб вiрогiдного розв`язування проблеми.

Припущенняце свідоме, логічне обґрунтування догадки. Обґрунтування догадки i перехід до припущення пiднiмає догадку на рівень гіпотези.

Наукова творчість огранiчно пов’язана з критикою. Жодне положення не включається в арсенал науки без попереднього критичного аналізу.

Наукова творчість здійснюється шляхом висунення догадок. Логічне i послідовне їх обґрунтування – це сфера припущень; фактологічне обґрунтування припущень – сфера гіпотези, яка є зв`язуючою ланкою з теорією.

Розвиток творчої думки схематично можна зобразити так:догадка→припущення→гiпотеза→критика→теорія або інший порiвнянно закiнченний процес розвитку думки.

Наукове пізнання здійснюється у двох напрямах:

1) відкриття нових емпіричних фактів,

2) висунення нових ідей.

Наукова творчiсть, відображаючи реальну дiйснiсть у поняттях, торкається переважно духовно-теоритичної дiяльностi людини.

2. Технічна творчiсть – органічно пов`язана з досягненням науки i зорієнтована на перетворення навколишнього середовища.

Спочатку технічна творчiсть була вплетена безпосередньо в процес виробничої дiяльностi людей. Поступово технічна творчiсть оформлюється у відносно самостійний напрям технічної дiяльностi, зокрема у професійне винахідництво.

Технічна творчiсть багатогранна за своїми формами.

За рівнем новизни виділяються такі форми технічної творчості:

а) пристосування – застосування відомих технічних об’єктів з неістотними змінами,

б) рацiоналiзацiя – перетворення технічних об’єктів на основі врахування конкретних обставин,

в) винахідництво – створення оригінальних, (яких раніше не було), технічних засобів.

Залежно від форми органiзацiї праці існують професійна i непрофесійна (здійснюється паралельно з основною трудовою діяльністю, а також у вільний час), колективна та iндивiдуальна технічна творчiсть.

Зміст технічної творчості полягає в якiснiй модифiкацiї інженерної дiяльностi, метою якої є створення технічних засобiв, які призначенi замiнити виробничi функції людини i полегшити її працю.

Головне значення має здiбнiсть до винахідництва i проектування нових технічних систем i технологiчних процесів.

3. Художня творчiстьна вiдмiну від наукової не зорієнтованої на відкриття теорій, концепцiй, законiв, наукових iстин, вироблення технiчних рішень, матерiалiв, машин, автоматiв.

Художня творчість – направлена на створення естетичних цiнностей.

У художнiй творчості особливє мiсце посiдає уява про емоцiйно-образну сферу. Мистецтву на вiдмiну від науки властивий індивідуальний підхід, воно пронизано суб`єктивнiстю, відкриває шляхи спiлкування з людською душею. Перевага його полягає в тому, що воно може перетворити душу людини; викликати почуття естетичної гармонiї. Проте це не означає, що iншi сфери культури усуненi від образного вiдображення дiйсностi.

4. Філософська творчість – їй властивi риси i наукової, i художньої творчості.

Філософія оперує категоріями. але на вiдмiну вiд науки вона за своєю природою є особливою формою рефлексивного знання.

Рефлексіяце оперування суб'єкта із своєю власною свiдомостю, що робить можливим акт самопізнання.

Філософська дiяльнiсть є граничною формою свiдомого досвiду завдяки тому, що ідея є водночас і формою думки, і формою того, що має бути.

Філософіяце мислення в гранично узагальнених поняттях, це запитування. яке в кожному питанні, а не лише в кінцевому підсумку з'ясовує ціле, тобто буття людини в cвiтi, її долю.

Саме тому фiлософськi ідеї неодмiнно залучаються для обґрунтування соціальних альтернатив.

5. Соціальна творчість – це насамперед творення нових суспільних відносин згiдно з прийнятим ідеалом і з неперехідними нормами людського співжиття.

Для традиційного суспільства характерним є відтворення існуючих форм життєдiяльностi. Соціальна творчість нерозривно пов'язана з утвердженням соціального прогресу. Можна стверджувати, що прогрес і є функцією соціальної творчості. Будь-яка творчість, а тим більше соціальна, пов'язана з проблемою свободи. Здобуття свободи, боротьба за неї є неодмінною умовою соціальної творчості і засобом її реалізації.

Свобода має два виміри:

1) свобода від будь-чого,

2) свобода для будь-чого, насамперед для втілення в життя певного соцiального ідеалу.

Соціальна творчість завжди пов'язана з ризиком, оскільки навіть для здійснення життєво-реальної мети можна вибрати неадекватні засоби, а засоби, які деформують сам ідеал; тим більше небезпечно, якщо мета виявилася явно утопічною. Драматизм людського існування полягає в тому, що людина живе водночас у сфері необхiдностi, тобто приймає світ таким, який він є, і сфері свободи, тобто прагне перетворити світ вiдповiдно до уяви, яким вiн має бути. Це i є основа суперечності мiж соцiальним буттям, традицiєю i iдеалом, яку покликана розв`язати соцiальна творчiсть, “життя без iдеалiв” i “iдеальних орiєнтирiв” порожнє i сiре. Основна колiзiя соцiальної творчостi полягає в тому, що без iдеального майбутнього i активностi суб`єкта вона не можлива.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 2990; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.